Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När är en bild manipulerad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Manipulera har en mycket negativ klang och redigera är ju ett betydligt bättre begrepp. Även definitionsmässigt i ordboken har ju ordet det. Gängse uttryck i pressen är ju montage. Men vill man skriva att ens bilder är manipulerade går ju det också. Om en "fotograf" säger att huvuddelen av dennes bilder är manipulerade - då blir jag skeptisk...
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Manipulera har en mycket negativ klang och redigera är ju ett betydligt bättre begrepp. Även definitionsmässigt i ordboken har ju ordet det. Gängse uttryck i pressen är ju montage. Men vill man skriva att ens bilder är manipulerade går ju det också. Om en "fotograf" säger att huvuddelen av dennes bilder är manipulerade - då blir jag skeptisk...
För att avdramatisera, diskussionen har tagits så många varv att vi inte behöver ta den en gång till.

Manipulering är här på fotosidan (och i andra forum) ett beskrivningsord gällande vad som gjorts med bilder och har i de flesta fall också en hyfsat tydlig definition. T ex fotosidan har en, Reuters och övriga media och bildbyråer har en annan men snarlik. Osv.

Dvs manipulering, eller för tydlighetens skull bildmanipulering, är här en teknisk beskrivning och inte ett värderingsord.

Skriver någon, även du, manipulering, måste det antas betyda i enighet med fotosidans definition. Ett av få ord som har en egen sida och flera artiklar. Mer väldokumenterad betydelse än så hittar du nog inte för något enskilt ord.

Du redigerade ditt inlägg. Här är Fotosidans definition:

https://www.fotosidan.se/cldoc/info-unmanipulated.htm?__style=help

Du skriver "fotograf" inom situationstecken. Det är ett ifrågasättande som förstås är avsett att provocera, hela alternativmedia gör så och det är en ful forumtaktik.

Jag anmäler därför dig igen för ditt nya inlägg. Tröskeln är låg från och med nu.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Manipulering är ett negativt laddat begrepp och vad "Fotosidan" som kommersiellt privat bolag väljer att använda står ju dessa helt fritt. Jag tycker det är sunkigt och det har som sagt en mycket negativ klang, i vart fall för de flesta och i ordboken...
 

iSolen.se

Guest
Manipulering är ett negativt laddat begrepp och vad "Fotosidan" som kommersiellt privat bolag väljer att använda står ju dessa helt fritt. Jag tycker det är sunkigt och det har som sagt en mycket negativ klang, i vart fall för de flesta och i ordboken...
Jo och detta har diskuterats och utretts i många trådar genom åren.

Och som jag skrev, det är inte bara fotosidan som har tydliggjort ordet, det har de flesta organisationer/bolag som håller på med bilder också gjort och lyckligtvis är definitionerna rätt lika, dvs en teknisk hyfsat tydlig definition.

Om det hjälper kan du ju tänka dig att varje gång du ser ordet läsa ut bildmanipulation.

Läste du länken med fotosidans definition?
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jo och detta har diskuterats och utretts i många trådar genom åren.

Och som jag skrev, det är inte bara fotosidan som har tydliggjort ordet, det har de flesta organisationer/bolag också gjort och lyckligtvis är definitionerna rätt lika, dvs en teknisk hyfsat tydlig definition.

Om det hjälper kan du ju tänka dig att varje gång du ser ordet läsa ut bildmanipulation.
Det finns ingen vedertagen bestämd lag eller definition på det och lika mycket som du kallar dig "fotograf" utan en yrkesutbildning, eller journalist kan ett kommersiellt bolag ha sina egna regler. Att ordet är negativt laddat är utan tvekan. Skriv du att dina bilder är manipulerade, jag skriver montage eller redigerade.
 

iSolen.se

Guest
Det finns ingen vedertagen bestämd lag eller definition på det och lika mycket som du kallar dig "fotograf" utan en yrkesutbildning, eller journalist kan ett kommersiellt bolag ha sina egna regler. Att ordet är negativt laddat är utan tvekan. Skriv du att dina bilder är manipulerade, jag skriver montage eller redigerade.
Då kommer folk att missförstå dig och du missförstå folk. Som hände i denna tråden.

Man kan redigera utan att det är manipulation men man kan inte göra montage utan att det är manipulation.

Det finns en rätt vedertagen global definition på vad som räknas som bildmanipulation även om du väljer att använda ordet på ett eget sätt.
 

iSolen.se

Guest
Det är ju rent bedrägligt att inte ange vad som är "manipulerat" i bildtexterna. Och du säger att 50% av dina bilder är detta. Du är ju oseriös...
Det måste vara jobbigt för dig att drabbas av alla manipulerade bilder i tidningarna för att inte tala om fotosidan varje dag med ett sådant motstånd till manipulation :)

De flesta av bilderna på instagram har f ö förekommit i reklam eller liknande sammanhang.

Var finns dina bilder?
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Det måste vara jobbigt för dig att drabbas av alla manipulerade bilder i tidningarna för att inte tala om fotosidan varje dag med ett sådant motstånd till manipulation :)

De flesta av bilderna på instagram har f ö förekommit i reklam eller liknande sammanhang.
Seriös press har ju etiska regler som de följer. Så har också framgångsrika, seriösa fotografer. Hur du vill framstå som "fotograf" berättar du ju tydligt om här på Fotosidan. Du har ett varumärke att vårda, eller något liknande...
 

thommya

Aktiv medlem
Det finns ingen vedertagen bestämd lag eller definition på det och lika mycket som du kallar dig "fotograf" utan en yrkesutbildning, eller journalist kan ett kommersiellt bolag ha sina egna regler. Att ordet är negativt laddat är utan tvekan. Skriv du att dina bilder är manipulerade, jag skriver montage eller redigerade.
Håller med dig till 100%.
Man borde en gång för alla slänga ut ordet manipulation, som i de flesta fall tolkas som något negativt.
På Wikipedia t. ex. hänvisas man att läsa vidare inom ordet manipulations olika genrer till följande:
Psykologisk manipulation
Social manipulation inom IT-säkerhet
Social manipulation (statsvetenskap) inom politik
Genmanipulation
Manipulation (film), en brittisk kortfilm från 1991
Bildmanipulering
Härskarteknik
Masspsykologi
Hjärntvätt
Social ingenjörskonst
Övertalning
Propaganda
Suggestion
Lögn
Fraud
Fusk

Hur många av dessa är positivt laddade?
Sök på ordspråk som har ordet manipulera i sig. I princip alla dessa är av negativ natur.

Bryr mig väldigt lite om definitioner som är negativt laddade, oavsett vad fotosidan eller andra har för "regler".
Jag, och garanterat de flesta, vill nog mycket hellre höra frågan man har efterbehandlat, ändrat eller Photoshoppat sin bild före manipulerat.

Manipulera tycker jag hör hemma i den världen där man gör det i syfte att luras och gagnas ekonomiskt = fraud, fusk, propaganda.

Thommy
 

iSolen.se

Guest
Seriös press har ju etiska regler som de följer. Så har också framgångsrika, seriösa fotografer. Hur du vill framstå som "fotograf" berättar du ju tydligt om här på Fotosidan. Du har ju ett varumärke att vårda, eller något liknande...
Var är dina bilder?

Pressen köper mycket från bildbyråerna. Jag följer de regler som de bildbyråerna jag jobbar med och har jobbat med mycket noga. De har f ö striktare regler än vi på fotosidan har.

De redaktionella bilderna får inte vara manipulerade, de kommersiella är det mera regel än undantag att de är manipulerade. Gå in på valfri bildbyrå så kan vi diskutera några exempel om du inte tror mig.

Vad tycker du om Erik Johansson?
 

iSolen.se

Guest
Håller med dig till 100%.
Man borde en gång för alla slänga ut ordet manipulation, som i de flesta fall tolkas som något negativt.
På Wikipedia t. ex. hänvisas man att läsa vidare inom ordet manipulations olika genrer till följande:
Psykologisk manipulation
Social manipulation inom IT-säkerhet
Social manipulation (statsvetenskap) inom politik
Genmanipulation
Manipulation (film), en brittisk kortfilm från 1991
Bildmanipulering
Härskarteknik
Masspsykologi
Hjärntvätt
Social ingenjörskonst
Övertalning
Propaganda
Suggestion
Lögn
Fraud
Fusk

Hur många av dessa är positivt laddade?
Sök på ordspråk som har ordet manipulera i sig. I princip alla dessa är av negativ natur.

Bryr mig väldigt lite om definitioner som är negativt laddade, oavsett vad fotosidan eller andra har för "regler".
Jag, och garanterat de flesta, vill nog mycket hellre höra frågan man har efterbehandlat, ändrat eller Photoshoppat sin bild före manipulerat.

Manipulera tycker jag hör hemma i den världen där man gör det i syfte att luras och gagnas ekonomiskt = fraud, fusk, propaganda.

Thommy
Jag rekommenderar att du läser bildmanipulation när du ser ordet manipulation i bildsammanhang så kan du lägga ev negativ värdering åt sidan.
 

snap01

Aktiv medlem
Seriös press har ju etiska regler som de följer. Så har också framgångsrika, seriösa fotografer. Hur du vill framstå som "fotograf" berättar du ju tydligt om här på Fotosidan. Du har ett varumärke att vårda, eller något liknande...
Enligt dig så borde Erik Johansson vara oseriös då? Finns väl olika sorters fotografer ? En del är bildkonstnärer, en del pressfotografer med strikta ramar vad som får göras etc. Jag förespråkar inte konstgjorda bilder kör (äkta) bilder för många av mina kunder vill ha det. Däremot så är det väl upp till var och en vad man vill göra, kalla sig.

Jag skulle gärna vilja ha Erik Johansson kunskaper inom redigering kan hjälpa mig vissa bilder. Ser inte ner på kunskap. Dom som gjort denna bild jobbar tydligen lite som Erik Johansson men med betydligt mer mättade färger. Coola bilder på enas hemsida.
 

iSolen.se

Guest
Enligt dig så borde Erik Johansson vara oseriös då? Finns väl olika sorters fotografer ? En del är bildkonstnärer, en del pressfotografer med strikta ramar vad som får göras etc. Jag förespråkar inte konstgjorda bilder kör (äkta) bilder för många av mina kunder vill ha det. Däremot så är det väl upp till var och en vad man vill göra, kalla sig.

Jag skulle gärna vilja ha Erik Johansson kunskaper inom redigering kan hjälpa mig vissa bilder. Ser inte ner på kunskap. Dom som gjort denna bild jobbar tydligen lite som Erik Johansson men med betydligt mer mättade färger. Coola bilder på enas hemsida.
Du tar ju mäklarbilder så det är rätt viktigt att de bilderna inte är oäkta.

Nedan riktar jag inte mot dig.

För några år sedan såg jag mäklare med blåhimmelgaranti, samma eldstad i olika hus och nog photoshoppas det bort bort lite småfläckar här och var och jag har sett kablar försvinna.

Bildmanipuleringen som vi pratar om är väldigt snygg men det som är mest imponerande är regin, det är som sagt inte tekniskt så svårt att ta bilden men att hålla reda på allt folk, dirigera dem rätt, och att inte komma hem med bilder som är svåra att lägga ihop tex genom överlapp eller att folk tittar för högt eller för lågt är en annan sak.

Ove, perspektivkorrigerar du dina bilder? Det är min vanligaste redigering när jag fotar arkitektur och annat med tydliga linjer.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
För den som är tveksam om hur ens egna redigerade bilder ska benämnas om man vill uppfattas som seriös, rekommenderas jag en enkel sökning på "manipulerade bilder". Ingen rolig läsning...
 

iSolen.se

Guest
För den som är tveksam om hur ens egna redigerade bilder ska benämnas om man vill uppfattas som seriös, rekommenderas jag en enkel sökning på "manipulerade bilder". Ingen rolig läsning...
Nu är vi på fotosidan och det är bla pga detta som fotosidan sedan begynnelsen varit väldigt tydlig med vad som ska räknas som (bild)manipulation och inte.

Vad tycker du om Erik Johansson?

Var finns alla dina bilder som inte är manipulerade?
 

thommya

Aktiv medlem
Jag rekommenderar att du läser bildmanipulation när du ser ordet manipulation i bildsammanhang så kan du lägga ev negativ värdering åt sidan.
Du kan rekommendera vad du vill. Jag kan både tänka själv och bestämma själv hur och vad jag vill läsa.
Jag är positiv till efterbehandling och artisteri inom fotografin när det görs ärligt och öppet. Och ordet manipulation är i huvudsak negativt laddat, punkt!

Thommy
 
ANNONS