Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

JO kritiserar nytt polisingripande

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Erm, fria händer? Seriöst, jämför du svenska polisen med Gestapo eller Stasi (vilket är min tolkning av poliser som har fria händer)? Poliser som mördar och lemlästar är såklart absurt, men tror du verkligen det fanns en risk att de skulle ha ihjäl honom?
Du får tolka hur du vill men jag har inte jämfört svensk polis med Gestapo och har inte pratat om mord och lemlästning. Förstår inte alls varför du drar upp detta så jag lämnar det utan vidare kommentar.

Mitt inlägg var ett svar till Ola då jag uppfattade det som att han förordade att polisen skulle få begå överträdelser mot lagen eftersom brottsbekämpning var så viktigt.

Jag har ingen enkel lösning på hur vi skall bekämpa brottsligheten i Sverige men jag är övertygad om att påhittade fotoförbud och beslagtaga kameror inte är rätt väg att gå.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst var det hans rättighet. Fast även om man befinner sig på rätt sida om lagen så får man förvänta sig att bli illa behandlad om man uppför sig illa.
Polisen har inte rätt att behandla någon illa för att denne uppför sig illa. Det vore ju helt befängt. Om en person gör sig skyldigt till ett brott, eller om polisen har skälig misstanke att personen har begått ett brott, så får (och ska) polisen göra vad som krävs för att personen ska kunna lagföras, men det innebär inte att polisen avsiktligt får behandla den illa.

Man ska alltid kunna förvänta sig att bli korrekt behandlad av polisen. JO:s beslut i ärendet är en bra ledning till polisen i fortsättningen.
 

Visom

Aktiv medlem
Du får tolka hur du vill men jag har inte jämfört svensk polis med Gestapo och har inte pratat om mord och lemlästning. Förstår inte alls varför du drar upp detta så jag lämnar det utan vidare kommentar.

Mitt inlägg var ett svar till Ola då jag uppfattade det som att han förordade att polisen skulle få begå överträdelser mot lagen eftersom brottsbekämpning var så viktigt.

Jag har ingen enkel lösning på hur vi skall bekämpa brottsligheten i Sverige men jag är övertygad om att påhittade fotoförbud och beslagtaga kameror inte är rätt väg att gå.
Tyckte mest att ordvalet "fria händer" var lite väl starkt. Självklart ska de följa lagarna och det är klart att de gått för långt i detta fallet. Att be om id är ok. Jag tillhör falangen att de som vägrar visa id antingen provocerar polisen eller så har de något att dölja, även om det inte är brottsligt att inte visa id. Båda fallen tycker jag berättigar polisen att fördjupa diskussionen med personen ifråga. dock inom rimliga gränser.
 

Visom

Aktiv medlem
Polisen har inte rätt att behandla någon illa för att denne uppför sig illa. Det vore ju helt befängt. Om en person gör sig skyldigt till ett brott, eller om polisen har skälig misstanke att personen har begått ett brott, så får (och ska) polisen göra vad som krävs för att personen ska kunna lagföras, men det innebär inte att polisen avsiktligt får behandla den illa.

Man ska alltid kunna förvänta sig att bli korrekt behandlad av polisen. JO:s beslut i ärendet är en bra ledning till polisen i fortsättningen.
Illa behandlad var ett dåligt ordval av mig. Det jag menade var att om man vägrar berätta vem man är, även om man har rätt att vägra, så ska man inte förvänta sig ett 'Tack, ha en fortsatt trevlig kväll' som svar. Anledningen till att polisen frågade om id lär ju kvarstå och om personen inte svarar på frågan så lär ju polisen fortsätta försöka få svar på sina misstankar/funderingar vilket kan leda till en massa övriga frågor. Dock inom rimliga gränser.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag läste JO:s beslut och kom fram till att han uppförde sig som en idiot. Så jag antar att det är en tolkningsfråga. Det är bara idioter som medvetet provocerar poliser. Har du verkligen läst beslutet? Var det inte jättetydligt att han inte ville identifiera sig?????

De jag känner och respekterar kommer aldrig att utsättas för detta. Det var självförvållat, jag umgås inte med den typen av personer.
Nu när filmen är allmän handling och envar på någon sekund har möjlighet att utöka sin kunskap inom fallet där polis hittat på egna lagar, hur provocerar mannen polisen?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Två, inklusive mig, hittills i tråden som sett filmen. Nio sidor tråd. Klockan nio i dag får man ny möjlighet att ta del av den.
 

cakon

Aktiv medlem
Det är kanske vanligt, men konstigt är det allt.

Oavsett det så får inte polisen haffa någon för att denne fotograferar barn på allmän plats. Polisen får inte heller undersöka bilderna i fotografens kamera.

Vi har lagar i det här landet av goda skäl.
Så länge lagtext är otydligt skriven så är det upp till domstolarna att tala om hur de ska tolkas. Därför måste en del ingripanden vara föremål för rättslig prövning. Det är inte det minsta konstigt utan en förutsättning för rättssäkerheten. Ibland får polisen rätt och ibland inte. Inget konstigt med det. Det är enligt min mening bättre att polisen gör ett ingripande för mycket än ett för lite. Du kan ju aldrig veta om ett ingripande var rätt eller fel förrän i efterhand eller hur?

Jag vet inte hur annars jag ska tolka det du skrev i #98. Menar du att polisen gjorde rätt eller att polisen gjorde fel?
Det återstår väl att se, blev polismannen fälld eller inte? Att han flyttade på personen tycker jag han gjorde rätt i. Det är mer konstigt att man inte hörsammar en uppmaning från en polisman.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ni som försvarar polisens agerande kanske bör läsa vad polismyndigheten själv skriver i sitt inlägg till JO.


Även om AA:s beteende med fog kan uppfattas som märkligt kan de omständigheter som framkommit i utredningen enligt Polismyndighetens mening emellertid inte anses vara sådana konkreta omständigheter som gav särskild anledning att anta att AA var efterlyst. Det fanns därmed inte heller grund för att besluta om och genomföra ett omhändertagande av AA enligt [14 §] polislagen.

Inget i utredningen motsäger uppgiften att AA inte framförde aktuellt fordon vid kontrolltillfället. I övrigt har det inte framkommit något i utredningen som visar att förhållandena var sådana att det med tillämpning av någon särskild bestämmelse om id-kontroll har funnits förutsättningar att begära att AA skulle identifiera sig.

Det fanns således inte förutsättningar att omhänderta AA för identifiering. Därmed förelåg inte heller förutsättningar att genomföra skyddsvisitation eller visitation i identifieringssyfte


Polismannens agerande klandras alltså av såväl polisledningen som av JO.
 

Sonysege

Aktiv medlem
Ni som försvarar polisens agerande kanske bör läsa vad polismyndigheten själv skriver i sitt inlägg till JO.


Även om AA:s beteende med fog kan uppfattas som märkligt kan de omständigheter som framkommit i utredningen enligt Polismyndighetens mening emellertid inte anses vara sådana konkreta omständigheter som gav särskild anledning att anta att AA var efterlyst. Det fanns därmed inte heller grund för att besluta om och genomföra ett omhändertagande av AA enligt [14 §] polislagen.

Inget i utredningen motsäger uppgiften att AA inte framförde aktuellt fordon vid kontrolltillfället. I övrigt har det inte framkommit något i utredningen som visar att förhållandena var sådana att det med tillämpning av någon särskild bestämmelse om id-kontroll har funnits förutsättningar att begära att AA skulle identifiera sig.

Det fanns således inte förutsättningar att omhänderta AA för identifiering. Därmed förelåg inte heller förutsättningar att genomföra skyddsvisitation eller visitation i identifieringssyfte


Polismannens agerande klandras alltså av såväl polisledningen som av JO.
För egen del har jag inte försvarat polisens agerande, de har agerat felaktigt.
Vad jag vänder mig mot är de näst intill fanatiska inläggen där en del verkar se det som sin livsuppgift att hitta artiklar, domar och "bevis" på att polisen handlat fel och klandervärt.
Har dom själva en tråkig erfarenhet av polisens arbete, blivit tillsagda att flytta på sig, fotograferat/filmat för närgånget eller upplever sig felaktigt behandlad och inte fått gehör för detta.
Samtidigt får jag erkänna att jag på sätt och vis måste ge en eloge till de som med en dåres envishet orka sitta uppe till framåt småtimmarna, för att sedan redan 04:00 återuppta "kampen",
Kan bero på nattskift men då skall man ju jobba.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vad jag vänder mig mot är de näst intill fanatiska inläggen där en del verkar se det som sin livsuppgift att hitta artiklar, domar och "bevis" på att polisen handlat fel och klandervärt.

Har dom själva en tråkig erfarenhet av polisens arbete, blivit tillsagda att flytta på sig, fotograferat/filmat för närgånget eller upplever sig felaktigt behandlad och inte fått gehör för detta.
Det går bra att nämna mig vid namn i stället för de, dem och "dom".

Jag bad dig redan på sida 1 skapa en ny tråd. Något sådant har du ännu inte gjort.
 

Visom

Aktiv medlem
Ni som försvarar polisens agerande kanske bör läsa vad polismyndigheten själv skriver i sitt inlägg till JO.
Jag kan hitta saker som att man sympatiserar med polisen, men jag hittar ingen i denna tråd som försvarar polisens agerande? Ingen i denna tråd (vad jag kan se) tycker det är ok att visitera honom eller anta att han är efterlyst.
 

PMD

Aktiv medlem
Illa behandlad var ett dåligt ordval av mig. Det jag menade var att om man vägrar berätta vem man är, även om man har rätt att vägra, så ska man inte förvänta sig ett 'Tack, ha en fortsatt trevlig kväll' som svar.
Man ska inte heller behöva förvänta sig att bli kroppsvisiterad.

Anledningen till att polisen frågade om id lär ju kvarstå och om personen inte svarar på frågan så lär ju polisen fortsätta försöka få svar på sina misstankar/funderingar vilket kan leda till en massa övriga frågor. Dock inom rimliga gränser.
Polisen får bara kroppsvisitera någon (t.ex. för att identifiera denne) om det finns skälig misstanke. För att polisen ska få ha skälig misstanke krävs det mer än att polisen tycker att en person är skum.

Att det inte gick rätt till i det här fallet är ju klarlagt av JO, så jag vet inte riktigt vad som behöver diskuteras.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är enligt min mening bättre att polisen gör ett ingripande för mycket än ett för lite. Du kan ju aldrig veta om ett ingripande var rätt eller fel förrän i efterhand eller hur?
Jo, det är ibland mycket enkelt att veta det. Om man har koll på lagen.
Domstolarna kommer att bli överlastade om inte polisen använder gott omdöme och förlitar sig på lagen.

Att han flyttade på personen tycker jag han gjorde rätt i.
Varför tycker du att polismannen gjorde rätt? Enligt vilket lagrum handlade polisen?
 

PMD

Aktiv medlem
Vad jag vänder mig mot är de näst intill fanatiska inläggen där en del verkar se det som sin livsuppgift att hitta artiklar, domar och "bevis" på att polisen handlat fel och klandervärt.
Good news is no news.

Har dom själva en tråkig erfarenhet av polisens arbete, blivit tillsagda att flytta på sig, fotograferat/filmat för närgånget eller upplever sig felaktigt behandlad och inte fått gehör för detta.
Jag har både dåliga och goda erfarenheter av poliser i Sverige. Till allra största delen goda, men det normala ska ju vara att polisen gör rätt så det är knappast anmärkningsvärt.

Någon direkt fanatism för att leta efter poliser som har gjort fel tycker jag mig inte kunna se i den här tråden. Tråden handlar om ett enskilt fall (med några små sidoutvikningar till ett par andra).

Är du polis, eller har bekanta eller släktingar som är poliser?
 

PMD

Aktiv medlem
JO öppnar då https://www.jo.se/Om-JO/Kontakt/
Diarienummer har du i PDF:en på sida 1. Be om tillhörande film och se till att du har en stabil lina att ladda ned med. Man får bara två chanser att ladda ned. Annars måste man mejla och be om en ny länk igen.
Nu har jag också sett videon och kan konstatera att den unge mannen inte är särskilt provocerande. Han talar lugnt och uppträder lugnt, samt tillmötesgår polismannens begäran om att kliva ut bilen.

Den enda miss han gör är att använda termen "särskilt misstänkt" istället för "skäligen misstänkt" vilket förstås polisen hugger på, men det spelar ingen roll för hans resonemang.
 
ANNONS