Annons

Macroobjektiv! Vilken brännvidd?

Produkter
(logga in för att koppla)

skalmac

Aktiv medlem
Hej, funderar på att köpa ett macroobjektiv, men vad ska man välja? det finns väl tre lägen kan man säga, 50mm / 90-100mm och 180-200mm, där alla går till 1:1, men vilket är lättast att använda, större skärpedjup med 50mm?? Vad skulle du (har du) valt?

Joachim (canon)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Alla har samma skärpedjup vid en given avbildningsskala. Det som styr valet är främst arbetsavstånd, längre rör gör att du slipper trycka upp det i ansiktet på snigeln. Personligen tycker jag att runt 100 mm är ett lagom macroobjektiv. Jag skulle inte vilja ha ett 50, men möjligen 180. Det beror lite på vad du skall fotografera också.
 

Gnurra

Aktiv medlem
Jag har ett Tamron 90mm/2,8/1:1 och är väldigt nöjd med det. Har inte hittat något i samma prisklass (ca 4500 kr) med den suveräna skärpa som detta objektiv har. Har du tur kan du hitta ett begangnat. Själv köpte jag mitt av en kille i USA på e-bay för 2800 kr.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Kan inte annat Šn att hŒlla med min namne om Tamron gluggen.Grymt skarp till ett bra pris.


Skall du anvŠnda gluggen till stillastŒende "dšda ting" rŠcker det gott med en billig 50mm. €r det insekter som stŒr pŒ menyn och plŒnboken Šr fet sŒ bšr du titta pŒ objektiv med brŠnnvidd runt 180-200.

Normalt brukar 90 till 105mm passa dom flesta.

Fšrutom tamron kan ocksŒ sigma vara ett bra och billigt alternativ mot dom dyra orginalen..
 
ANNONS