Annons

Gatufotografi - vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Artificiell

Aktiv medlem
På förekommen anledning så ställer jag mig frågan vad som är gatufotografi.

Frågan är inte lätt och den är inte klar på långa vägar. Men visst vore det bra om det fanns åtminstone några 'hållhakar' och/eller 'gränser' som man kan ta fasta på? Åtminstone för nybörjare, eller någon som är särskilt intresserad av semantik :)

Hursomhelst, jag skulle värdesätta många åsikter i den här frågan. Alltså - ös på med åsikter i ämnet!

U
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Betr: Begreppet "Gatufotografi".

Med gatufotografi menas fotografisk avbildning av markbeläggning av gatsten, asfalt, betong och dylikt mellan trottoarerna i det gemensamma livsrummet i urbaniserade områden och på område som icke är att räkna till torg eller annan öppen plats. Dock äro rännstenarna på ömse sidor samt där befintliga brunnar samt gatuarmatur i form av galler och/eller lock att räkna till gata ävenså eventuellt befintlig avgränsad fil för framfart med velociped, omnibuss eller spårbunden trafik av kollektiv art. Avbildas någonting utöver ovanstående och falskeligen gives benämningen gatufotografi bör den ansvarige ställas till svars och tilldömas penningböter jämlikt ordningsstadgan för rikets städer.

Bengt Sändh
Gatu- och trafikborgarråd.
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Gatufoto - en ädel konstform!

När jag är en smula fyllsjuk anfäktas jag ofta av en bisarr humor. Jag ber om ursäkt för och tar avstånd från mitt tidigare inlägg på denna tråd.
Att ägna sig åt gatufoto är att skildra den verklighet i vilken vi lever och det pulserande livet. Situationer och motiv upphör aldrig att växla. En del sluter sig inne i sin kammare och plåtar rökslingor från en cigarett eller vattendroppar som studsar mot en yta. Andra ställer upp blixtar, sätter ljus och låter någon människa kräla omkring i onaturliga ställningar på ett golv. Strunt säger jag. Det är bilder jag vill skapa men jag vill inte skapa motivet.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Med gatufotografi menas fotografisk avbildning av markbeläggning av gatsten, asfalt, betong och dylikt mellan trottoarerna i det gemensamma livsrummet i urbaniserade områden och på område som icke är att räkna till torg eller annan öppen plats. Dock äro rännstenarna på ömse sidor samt där befintliga brunnar samt gatuarmatur i form av galler och/eller lock att räkna till gata ävenså eventuellt befintlig avgränsad fil för framfart med velociped, omnibuss eller spårbunden trafik av kollektiv art. Avbildas någonting utöver ovanstående och falskeligen gives benämningen gatufotografi bör den ansvarige ställas till svars och tilldömas penningböter jämlikt ordningsstadgan för rikets städer.

Bengt Sändh
Gatu- och trafikborgarråd.

Muuuuaaaahhhhhaaaaa ha ha ha ha ha ha

Helt lysande!
Precis min typ av humor:)
 

Artificiell

Aktiv medlem
Affe och Micke, lysande blogginlägg. Verkligen värt att läsa för den som är nyfiken och vill lära sig mer om gatufotografi!
U
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Med gatufotografi menas fotografisk avbildning av markbeläggning av gatsten, asfalt, betong och dylikt mellan trottoarerna i det gemensamma livsrummet i urbaniserade områden och på område som icke är att räkna till torg eller annan öppen plats. Dock äro rännstenarna på ömse sidor samt där befintliga brunnar samt gatuarmatur i form av galler och/eller lock att räkna till gata ävenså eventuellt befintlig avgränsad fil för framfart med velociped, omnibuss eller spårbunden trafik av kollektiv art. Avbildas någonting utöver ovanstående och falskeligen gives benämningen gatufotografi bör den ansvarige ställas till svars och tilldömas penningböter jämlikt ordningsstadgan för rikets städer.

Bengt Sändh
Gatu- och trafikborgarråd.
Bengt, ta inte avstånd. Det var roligt skrivet!
En av mina favoritbloggar på nätet har dessutom tagit dig på orden, Shadowtones.net (gatufoto i St.Petersburg). Se tillexempel här:
http://shadowtones.net/2008/10/19/626/
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Visst, det var fyndigt. Men tråden blev också delvis förstörd. Är det okej?
U
Nej, det är ju förstås tråkigt.

Gatufotografi är en genre med rätt luddiga gränser. Reportagefoto minus nyheter? Det som händer när man vandrar omkring med en Leica?

Semantiken kan jag alltså inte hjälpa till med. Gatufoto är kanske enklast att förstå genom att titta på bilder. Shadowtones från St Petersburg är ju ett bra exempel. En annan bra gatu-blogg är www.5063.com som mest tycks vara från Lund. Eller googla Henri Cartier Bresson.

Erik
 

Kijana

Aktiv medlem
Visst har Henri Cartier-Bresson många fina bilder inom gatufoto, till och med så många att han för många utövare får utgöra själva definitionen för gatufoto. Trots allt kan inte fotografi från bara en person vara norm för alla andra. Så kan vi inte ha det.

Den mänskliga tillvaron som det tar sig uttryck på offentlig plats inrymmer många perspektiv, och alla är lika rätt. För min del är det lika rätt att fotografera stadsmänniskan och hur hon interagerar med arkitektur och infrastruktur, som det är rätt att skildra möten mellan stadsmänniskor av skilda åldrar, kön och kultur i vana och ovana situationer.

Kanske börjar vi diskussionen i fel ände genom att diskutera vilka motiv och miljöer som enligt norm är bra gatufotografi. För vete sjutton om jag inte skulle vilja beskriva Cartier-Bressons gatufotografi som att han ville berätta om och tolka sin syn på världen och använde gaturummet som medel för detta.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Vad gäller Bresson så ifrågasattes han redan 1959: "Svensk fotografi behöver sin Dorothea Lange och sin Eugene Smith. Av Cartier-Bresson har vi redan så vi klarar oss." Uttalat av Kurt Bergengren i tidningen FOTO.

Man menade då att Bresson inte hade så mycket att säga med sina bilder. Enbart en bra komposition och häftigt fångade ögonblick räckte inte. Men då är vi kanske inne på diskussionen om fotografi över huvud taget? Fast även gatufotografin ska väl kunna vara engagerande, samhällskritisk och ställa viktiga frågor/ta upp viktiga ämnen?
 

Kijana

Aktiv medlem
Fast även gatufotografin ska väl kunna vara engagerande, samhällskritisk och ställa viktiga frågor/ta upp viktiga ämnen?
Absolut. Visst är det många gatufotografer som bara ger en estetisk touch till sina bilder. Men enstaka skott håller för vidare tolkningar och frågeställningar kring människans tillvaro.

Vad gäller Bresson så ifrågasattes han redan 1959: "Svensk fotografi behöver sin Dorothea Lange och sin Eugene Smith. Av Cartier-Bresson har vi redan så vi klarar oss." Uttalat av Kurt Bergengren i tidningen FOTO.
Om Eugene Smith har jag inte så mycket att säga, inte mer än att jag håller hans A walking to paradise garden mycket högt.
Förmodligen har Dorothea Lange gjort något rätt i sin karriär, men den bild jag främst förknippar med henne, Migrant Mother från 1936 (tror jag), är ju ett lysande exempel på hur man inte ska agera som fotograf. Bilden jag refererar till togs under ett flerårigt projekt som FDA initierade, där syftet var att berätta om hur landsbygdsbefolkningen hade det. Man visste väl i och för sig att det inte var så fett överallt, men Lange tog en bild på en kvinna med hennes barn. Vem kvinnan var brydde sig Lange inte om att ta reda på, och hon förstärkte egentligen bara en skev uppfattning om landsbygdsbefolkningen med sin bild.
Skulle det vara en modell för svensk fotografi 2008, eller ens 1959? Skulle inte tro det.

Man menade då att Bresson inte hade så mycket att säga med sina bilder. Enbart en bra komposition och häftigt fångade ögonblick räckte inte. Men då är vi kanske inne på diskussionen om fotografi över huvud taget?
Tror inte man behöver dra diskussionen så långt som fotografins existens utifrån HCB:s bilder. Tycker det verkar vara att göra det lite för lätt för sig att bara se på hans bilder som bestående av en bra komposition och häftigt fångade ögonblick. Har sett många av HCB:s bilder men har inte fördjupat mig i dem särskilt mycket. Men nog tror jag att det finns mer att hämta där än bara yta.
 

Artificiell

Aktiv medlem
Man menade då att Bresson inte hade så mycket att säga med sina bilder. Enbart en bra komposition och häftigt fångade ögonblick räckte inte.
Kurt Bergengren var säkert avundsjuk också, för så 'kass' var ändå inte HCB...;) Hursomhelst, HCB tog faktiskt inte så många gatufotografier i egentlig mening. Han var snarare en sorts dokumentärfotograf. Många gånger med en lutning åt det journalistiska hållet. Hade han levt idag hade han förmodeligen varit anställd fotograf på en av landets ledande dagstidningar.
U
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Det går naturligtvis inte att semantiskt skilja på gatufotografi och dokumentärfotografi och att dra någon slags gräns dem emellan. Vad beträffar Bresson så tycker jag att de flesta av hans bilder är i allra hösta grad engagerande. Där finns både drama, tragik, löje och stilla begrundan. Att diskutera huruvida han var en gatu- eller dokumäntärfotograf är bara meningslöst och tramsigt.
 

jens_a

Aktiv medlem
Jag håller verkligen INTE med att gatufotografi ska vara utan manipulation. (jag menar med "manipulation" venddia, Lensbaby, ev skruva upp kontrast, färgmättnad mm i datorn) Det är ju trots allt inte reportage-foto. Eller för dokumentation till bymuseet.. för framtidiga generationer. Bara för att dom mest berömda gatufoton gjordes på 40/50-talet behöver det väl inte se ut så nu? Om man tager utgangspunkt i foton gjorda i "det offentliga rummet" så är det ganska mycket som kan kallas "gatufoto".

När man går in på pool-sidan för Gatufoto här på Fotosidan så är ALLA dom fotografer som mämns (HCB mm) från 30-40-50 talet. Om man går in på In Public så kan man se hvad som görs nu - och där finns mycket bra! (och mycket roligt)

Om man kollar rundt på nätet -tex flickr så tycker jag att en del av det man hittar i Toykamera och Lomo-poolerna är gatufoto - utan tvekan. (och det är inte bara "sneda horisonter" o "skräp")

Till inspiration;
http://www.mbfala.com/artists/_Saul Leiter/_other works/
Hälsningar Jens
 
ANNONS