Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2008-11-17, 23:26
Artificiell

Graal skrev: Man menade då att Bresson inte hade så mycket att säga med sina bilder. Enbart en bra komposition och häftigt fångade ögonblick räckte inte.
Kurt Bergengren var säkert avundsjuk också, för så 'kass' var ändå inte HCB...;) Hursomhelst, HCB tog faktiskt inte så många gatufotografier i egentlig mening. Han var snarare en sorts dokumentärfotograf. Många gånger med en lutning åt det journalistiska hållet. Hade han levt idag hade han förmodeligen varit anställd fotograf på en av landets ledande dagstidningar.
U
Gammal 2008-11-18, 00:20
ntz

Tummen upp
Mycket bra och givande inlägg. Tack skall ni ha.

Mvh Nikolaos
Gammal 2008-11-18, 00:35
Bengt Sändh

Det går naturligtvis inte att semantiskt skilja på gatufotografi och dokumentärfotografi och att dra någon slags gräns dem emellan. Vad beträffar Bresson så tycker jag att de flesta av hans bilder är i allra hösta grad engagerande. Där finns både drama, tragik, löje och stilla begrundan. Att diskutera huruvida han var en gatu- eller dokumäntärfotograf är bara meningslöst och tramsigt.
Gammal 2008-11-18, 00:47
jens_a

Jag håller verkligen INTE med att gatufotografi ska vara utan manipulation. (jag menar med "manipulation" venddia, Lensbaby, ev skruva upp kontrast, färgmättnad mm i datorn) Det är ju trots allt inte reportage-foto. Eller för dokumentation till bymuseet.. för framtidiga generationer. Bara för att dom mest berömda gatufoton gjordes på 40/50-talet behöver det väl inte se ut så nu? Om man tager utgangspunkt i foton gjorda i "det offentliga rummet" så är det ganska mycket som kan kallas "gatufoto".

När man går in på pool-sidan för Gatufoto här på Fotosidan så är ALLA dom fotografer som mämns (HCB mm) från 30-40-50 talet. Om man går in på In Public så kan man se hvad som görs nu - och där finns mycket bra! (och mycket roligt)

Om man kollar rundt på nätet -tex flickr så tycker jag att en del av det man hittar i Toykamera och Lomo-poolerna är gatufoto - utan tvekan. (och det är inte bara "sneda horisonter" o "skräp")

Till inspiration;
http://www.mbfala.com/artists/_Saul%...other%20works/
Hälsningar Jens
Gammal 2008-11-18, 13:16
molusk

Bengt Sändh skrev: Med gatufotografi menas fotografisk avbildning av markbeläggning av gatsten, asfalt, betong och dylikt mellan trottoarerna
Detta var det roligaste jag läst på FS. Tackar!
//Bosse
Gammal 2008-11-18, 16:44
Graal

Vill bara klargöra att det var Kurt Bergengrens åsikter om Bresson jag redovisade, inte mina egna, och det gällde tankar kring svensk fotografi, inte gatufotografi specifikt. Tror heller inte Bergengren menade att Bresson var helt kass, utan det var fråga om viktiga och engagerande samhällsreportage. Där behövdes fler "Smithar och Langar" och mindre "Bressar".

Begreppet gatufotografi kan väl innefatta både engagerande/samhällsgranskande fotografi och mera roliga/etsetiska experiment? Personligen har jag inget emot någon av dessa typer utan tilltalas av engagemanget likväl som av estetiken eller känslan att kunna fånga det specifika ögonblicket.
Gammal 2008-11-19, 00:07
rofr

Är det inte så - i FS'ans värld - att en grupp människor gått med i en grupp för att man gillar att ta, se på och kommentera en viss sorts bilder.

Jag ser inget egentligt egenvärde med att definiera etiketter och kraftfulla ramverk för att beskriva hur en korrekt bild ska se ut. Då är det lätt att bli offer för såna ideer som Bengt så fenomenalt raljerar över.

Inte heller kan jag se nyttan med att jämföra/värdera vad fotografer gjorde för 60-70 år sedan - eller vad de satte för etiketter på sitt arbete. Att vara historielös är väl i sig ingen dygd men vi lever och fotar nu - och - imorgon. Med vår teknik och våra förutsättningar.

En liten poäng kan jag dock se i att beskriva vad som inte borde laddas upp på gruppen GF - t.ex. rena porträtt mot blå himmel, insekter, solnedgångar över klipphällar eller en rapande lövgroda på ett näckrosblad. Där kan det vara på plats med en försynt påpekan om att det kanske finns andra grupper som mer uppskattar dessa motiv.
Gammal 2008-11-19, 14:05
Artificiell

Erik Petersson skrev: Gatufotografi är en genre med rätt luddiga gränser. Reportagefoto minus nyheter? Det som händer när man vandrar omkring med en Leica?
Visst är det luddiga gränser. Men vad ska man göra då? Låta gränserna vara fortsatt luddiga, eller vad? Egna förslag är alltid välkomna!
U

PS: Leica i all ära men jag gissar att det finns andra medel att ta helt underbara bilder! DS.
Gammal 2008-11-19, 14:15
Artificiell

Bengt Sändh skrev: Det går naturligtvis inte att semantiskt skilja på gatufotografi och dokumentärfotografi och att dra någon slags gräns dem emellan. Vad beträffar Bresson så tycker jag att de flesta av hans bilder är i allra hösta grad engagerande. Där finns både drama, tragik, löje och stilla begrundan. Att diskutera huruvida han var en gatu- eller dokumäntärfotograf är bara meningslöst och tramsigt.
Semantiskt går det självklart att dra en skiljelinje. Uppslagsböcker och exempelvis Google ger dig svar. Den inledande frågan var inte heller huruvida HCB var en gatufotograf. Jag gissar att du har fastnat i dina egna erfarenheter och inte tänker på nya medlemmar. Mitt inlägg var primärt riktat mot just nyfikna medlemmar som vill ta steget att börja gatufotografera, men som känner att det är knivigt att förstå gränserna.
U
Gammal 2008-11-19, 14:22
Artificiell

rofr skrev: Jag ser inget egentligt egenvärde med att definiera etiketter och kraftfulla ramverk för att beskriva hur en korrekt bild ska se ut. Då är det lätt att bli offer för såna ideer som Bengt så fenomenalt raljerar över.
Försök i stället att tänka utifrån en ny medlem som aldrig hört talas om begreppet gatufotografi. Då kanske Bengts inlägg ter sig ganska vilseledande?

rofr skrev: En liten poäng kan jag dock se i att beskriva vad som inte borde laddas upp på gruppen GF - t.ex. rena porträtt mot blå himmel, insekter, solnedgångar över klipphällar eller en rapande lövgroda på ett näckrosblad. Där kan det vara på plats med en försynt påpekan om att det kanske finns andra grupper som mer uppskattar dessa motiv.
Detta är ingen poäng utan något som redan står beskrivet i gatufotopoolen.
U
Gammal 2008-11-19, 15:53
Artificiell

jens_a skrev: Jag håller verkligen INTE med att gatufotografi ska vara utan manipulation.
Det finns en definition på fs som beskriver det här med vad som är manipulation.

I korthet kan man dock säga att traditionellt mörkrumsarbete är helt okej i gatufotopoolen, medan mer avancerade - och oftast digitala - konstgrepp inte är tillåtna.

Tycker du ändå annorlunda så får du motivera dig tydligare.
U
Gammal 2008-11-19, 19:31
rofr

Artificiell skrev: Detta är ingen poäng utan något som redan står beskrivet i gatufotopoolen.
U
Ja..?..och..Det är ju något som står och det är bra att det står och det finns en poäng med att det står där...
Gammal 2008-11-19, 20:52
rofr

Artificiell skrev: Försök i stället att tänka utifrån en ny medlem som aldrig hört talas om begreppet gatufotografi. Då kanske Bengts inlägg ter sig ganska vilseledande?
U
Till för ett halvår sedan visste jag inte att det fanns ett begrepp "Gatufoto".

Jag har bara amatörfotograferat till och från i hela mitt liv - för egen lust - och utan att läsa om eller vara medveten om genre eller inriktningar i amatörfotografin.

Enda skälet att bli medlem på FS var för att komma åt en del artiklar av rent teknisk art som jag tyckte var intressanta. Väl inne och efter att klickat runt lite oxå på bildpoolerna - snubblade jag över gatufotopoolen.

Som gammal "rännstensunge" med ett speciellt förhållningssätt till storstaden - förstod jag - och tog till mig - den nuvarande ingressen reservationslöst. Storstad (eller urban miljö) är en för mig väldigt speciell miljö som rymmer händelser och situationer som aldrig skulle inträffa utan storstadens kuliss och sammansättning. (Det räcker med att gå in på t.ex. ett MacDonalds utmed E4'an och ett på Götgatan i sth - om man fortfarande inte kan uppfatta någon skillnad kommer man nog aldrig att förstå vad jag menar).

Utan att någonsin ha sett eller bedömt gamla etiketterade mästare - blev det för mig fullständigt självklart vad gatufoto är - eller borde vara. Det värmde att det fanns en massa andra som verkade ha ungefär samma uppfattning. För mig bra gatufoto är bilder som tar fram just dessa situationer med ett tydligt avstamp i staden.

I ljuset av allt detta blir jag lite oroad över om folk väger in alla möjliga miljöer (stränder, parker, skogsdungar mm.) som varande storstadsmiljö - det är de inte - och i värsta fall antyder det en oförståelse för begreppet "stad".

Bengts inlägg är ren underhållning och inte på något sätt vilseledande - däremot pekar det på hur det skulle kunna bli om regelverken blir viktigare än verksamheten.
Gammal 2008-11-19, 21:20
Artificiell

Bra ändå att du funnit dig tillrätta i gatufotopoolen.

rofr skrev: Bengts inlägg är ren underhållning och inte på något sätt vilseledande - däremot pekar det på hur det skulle kunna bli om regelverken blir viktigare än verksamheten.
Bengts inlägg är en pastisch på poolens ambitioner att försöka bli mer renodlad och tydlig, inte minst för nybörjare. Bengt är inte medlem i poolen.

För dig som är ny i gemet kan jag tala om att poolen under många år varit fotosidans inofficiella slasktratt. Hade du blivit medlem för över ett år sedan hade du hittat lika många porträtt-, arkitektur-, dokumentär- och landskapsbilder som 'klassiska' gatufotobilder. Idag gör du inte det. Priset är förstås att några kommer att känna sig förfördelade. Det blir oro, avhopp och smädelser. Inget nytt under solen alltså. De flesta stannar kvar ändå. Eller så läggs poolen ner. Ingen katastrof alltså. Våra liv går vidare :)
U
Gammal 2008-11-20, 00:06
Bengt Sändh

Var sak på sin plats! Så de så!
Jag tror det är lite svenskt detta att klassificera allting. Ponera att jag på Sturegatan plåtar ett bröllopspar där hon bär en modeklänning och han råkar bära mörk kostym med vit skjorta och fluga. I vilken pool skall jag då sätta in min bild? Bland gatubilder, Bröllopsbilder, Modebilder eller bland insekter. Tacksam för svar!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:30.

Elinchrom ELB 500 TTL