Annons

Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!

plenty1

Aktiv medlem
Funkar sådär....

Får ett meddelande :

"Det gick inte att uppdatera den här samlingen.
Could not contact the Fotosidan web service. Please check your Internet connection."

Internet uppkopplingen är helt ok.
 

afe

Aktiv medlem
Det fungerade bra för mig när jag testade, och snabbt gick det också :)

Däremot verkar inte skärpningen fungera i LR5 när man använder plugins heller, men det är kanske inte så konstigt när det inte fungerar vid vanlig export: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/348303/2940056.htm

Förhoppningsvis kommer det en uppdatering som löser detta snart, och det är ju inget vi kan beskylla fotosidan för :)

Edit: såg nu att färgerna ser knasiga ut i IE eller om jag kopiera bilden och kollar den i irfanview (de blir rätt om jag exporterar från LR), men det kanske är något annat.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Får ett meddelande :

"Det gick inte att uppdatera den här samlingen.
Could not contact the Fotosidan web service. Please check your Internet connection."

Internet uppkopplingen är helt ok.
Det låter som ett generellt problem men det verkar lita för andra. Kan du tesra igen och funkar det inte så meddela version och operativ.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal

plenty1

Aktiv medlem
Lr 3
Snow Leopard

En bild har jag fått igenom.
Det börjar o ladda men när ungefär halva tidsstapeln har gått stannar det av och kanske efter en minut kommer felmeddelandet.
 

afe

Aktiv medlem
Uj. Det kan man kalla bugg :)
Ja, men det fungerar om man exporterar bilder över en viss storlek (eller om det måste vara minst en tredjedel av originalet eller nåt sånt). 1500 pixlar räckte i alla fall inte för den där bilden.

Jag ändrade inställningen i pluginen till 2048 pixlar i stället, och efter ompublicering så ser det klart bättre ut då :)

Tyvärr fungerar det alltså inte att använda LR5 för att göra snygga bilder till bloggen just nu, eftersom den fortfarande dras med små bilder (hint hint)
 

Klassesbild

Medlem
Vi har sen ett tag haft en Lightroom-koppling i publik beta-version men nu släpper vi den som officiellt plugin.

http://www.fotosidan.se/cldoc/publicera-bilderna-direkt-fran-lightroom-2.htm

Nu blev det jätte-enkelt att ladda upp de där stora bilderna!

http://www.fotosidan.se/cldoc/nya-bildvisningssidan-for-forstorad-bild.htm

Här kan du ställa frågor och rapportera fel.
jag får inte med någon .plugin fil när jag laddar ner filerna vad gör jag för fel?
/Klas
 

Klassesbild

Medlem
Du öppnar mappen som skapas när du packar upp filen, och sedan väljer du select folder när du bläddrat till den i plugin manager i LR.
Av någon anledning finns det inte en sådan fil i mappen, bara . filer .IUA filer 10 st och en .png fil, så jag får ingen fil att koppla mot i LR
 

afe

Aktiv medlem
ja, provade att spara och extrahera på ny plats men fortfarande ingen .lrplugin fil
Det finns ingen fil som heter .lrplugin - hela mappen heter så (på PC). Bläddra dig ner i den mappen så kan du välja Select Folder i nederdelen av dialogrutan trots att du faktiskt inte markerat något.
 

Klassesbild

Medlem
Det finns ingen fil som heter .lrplugin - hela mappen heter så (på PC). Bläddra dig ner i den mappen så kan du välja Select Folder i nederdelen av dialogrutan trots att du faktiskt inte markerat något.
Jag får ingen fil som går att öppna genom LR. Och tittar jag i biblioteket där jag extraherat finns bara de 11 filer jag tidigare skrivit om. Kan det vara någon inställning på virusprogrammet som gör att jag inte får ner filen som kommer enligt instruktionsfilmen och heter .lrplugin?
 

afe

Aktiv medlem
Mappen filerna ligger i heter väl fotosidan.lrplugin? Det är den mappen du ska bläddra dig fram till från Lightroom Plug-in Manager när du väljer Add.

1.jpg

Markera den uppackade mappen som heter fotosidan.lrplugin och klicka på knappen Select Folder.

2.jpg

Moderskeppets video är lite lurig, eftersom den är gjort på Mac, och där ser det lite annorlunda ut än i Windows :)
 

Klassesbild

Medlem
Mappen filerna ligger i heter väl fotosidan.lrplugin? Det är den mappen du ska bläddra dig fram till från Lightroom Plug-in Manager när du väljer Add.

Visa bilaga 130152

Markera den uppackade mappen som heter fotosidan.lrplugin och klicka på knappen Select Folder.

Visa bilaga 130153

Moderskeppets video är lite lurig, eftersom den är gjort på Mac, och där ser det lite annorlunda ut än i Windows :)
Nu gick det bra, tackar för hjälpen :) /Klas
 

reboot81

Aktiv medlem
Felrapport:
Udda tecken blir ?
Följande tecken blir ? istället för vad de är (iaf när de är i fältet bildtext:
≈≤≥”
LR 4.4 OS X
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Felrapport:
Udda tecken blir ?
Följande tecken blir ? istället för vad de är (iaf när de är i fältet bildtext:
≈≤≥”
LR 4.4 OS X
Du kommer alltid få problem om du använder såna tecken. Så undvik dem. Vi kan kika men kommer inte lägga ner jättemycket försöka lösa det.
 

marregurra

Medlem
Vi har sen ett tag haft en Lightroom-koppling i publik beta-version men nu släpper vi den som officiellt plugin.

http://www.fotosidan.se/cldoc/publicera-bilderna-direkt-fran-lightroom-2.htm

Nu blev det jätte-enkelt att ladda upp de där stora bilderna!

http://www.fotosidan.se/cldoc/nya-bildvisningssidan-for-forstorad-bild.htm

Här kan du ställa frågor och rapportera fel.
Har nu testat några gånger och får bara meddelandet "Could not contact the Fotosidan web service. Please check your Internet connection." trots att jag enligt pluginen är inloggad med rätt namn på FS och tycker att jag gör precis som i filmen.. Kör LR4 och Safari på Mac. Varför funkar det inte??
 

plenty1

Aktiv medlem
När jag klickar på länken för den bifogade filen för insticksprogrammet så laddas det hem direkt, väl nerladdad så klickar jag på den igen och lightroom startas och sedan är det bara att göra enl filmen. Kör med mac och lr 3. Tyvärr så funkar inte själv överföringen med bilderna sedan, se tidigare inlägg i forumet.
 
ANNONS