Annons

Objektivets påverkan på skärpan vid video

Produkter
(logga in för att koppla)

hne

Aktiv medlem
Det man för stillbildsfallet kallar skärpa domineras av återgivning av mikrokontrast. Det blir inte mycket mikro kvar efter att 4x4 pixlar slagits ihop till en (FullHD med en 24Mpx-sensor). Video är helt enkelt rätt förlåtande mot oskarpa objektiv. Detsamma gäller på samma visa för lateral kromatisk aberration.
Å andra sidan finns det andra egenskaper som videografer önskar ur ett objektiv som stillbildsfotografer sällan tänker på. Exempelvis om objektivet är parfokalt, om det uppvisar focus breathing, hur mycket ljus det verkligen släpper igenom (och inte bara hur stor bländaröppningen är).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ingen alls

Nä. En 7D kan ändå inte köra med någon vettig följande fokus under filmning. Det är en stillbildskamera som kan filma, inget annat.
Därför går det bra med USM-objektiv till den, men om det sen sker ett byte till en kamera med dual-pixel AF, då ångrar man sig kanske.
EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM är ett objektiv som är sådär, bara. Det kostar därefter också. Exempelvis EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är betydligt bättre, men det syns förstås på prislappen också. Begagnade 17-85 är inte dyra.
Nej, 7D har överhuvudtaget inte följande AF vid filmning. Där gäller fokusera-filma, fokusera om-filma. Annat är det med 70D som nog snart kan får till riktigt bra pris beggad.
 

control87th

Aktiv medlem
Trådskaparen skriver tydligt att han vill filma med RAW, med hjälp av ML.... ni som snackar om 70D mfl. har nog noll koll på ML och förstår inte poängen med en 7D :(
 

PMD

Aktiv medlem
Trådskaparen skriver tydligt att han vill filma med RAW, med hjälp av ML.... ni som snackar om 70D mfl. har nog noll koll på ML och förstår inte poängen med en 7D :(
Magic Lantern skriver att support för EOS 70D är "in progress", så det är väl inte helt fel att vänta sig att det blir klart så småningom. Hur snart vet jag dock inte.
 

_OLLE_98

Medlem
Bra information jag visste att kromatisk aberration var förlåtande men inte att det även gällde skärpan. Vad betyder egentligen parfokalt? Jag vet inte hur bra koll du har på specifika objektiv men hur mycket skillnad i skärpa tror du man ser mellan canon 18-55 kit och låt säga Canon 17-55 som sägs vara väldigt skarpt!?

Det man för stillbildsfallet kallar skärpa domineras av återgivning av mikrokontrast. Det blir inte mycket mikro kvar efter att 4x4 pixlar slagits ihop till en (FullHD med en 24Mpx-sensor). Video är helt enkelt rätt förlåtande mot oskarpa objektiv. Detsamma gäller på samma visa för lateral kromatisk aberration.
Å andra sidan finns det andra egenskaper som videografer önskar ur ett objektiv som stillbildsfotografer sällan tänker på. Exempelvis om objektivet är parfokalt, om det uppvisar focus breathing, hur mycket ljus det verkligen släpper igenom (och inte bara hur stor bländaröppningen är).
 

hne

Aktiv medlem
Parfokal innebär att man kan zooma utan att behöva fokusera om.
Jag har ingen erfarenhet av någon av gluggarna du nämner (om du inte tänker på första sämsta generationen 18-55 som jag ett tag använde med en 350D för typ tio år sedan).
17-55 har maxbländare 2.8 hela vägen och DET är ett argument för det objektivet. Både storleken och att den inte ändras när man zoomar.
 

control87th

Aktiv medlem
Magic Lantern skriver att support för EOS 70D är "in progress", så det är väl inte helt fel att vänta sig att det blir klart så småningom. Hur snart vet jag dock inte.
Och har 70D tillräckligt snabb minneskontroller för att kunna filma RAW.... nix, så support för ML i stort har inte med saken att göra, ledsen om jag låter hård och grinig....
 

_OLLE_98

Medlem
Du har helt rätt! 7d är faktiskt den snabbaste kameran efter 5d3 när det gäller ML och det är därför jag köper den!

Och har 70D tillräckligt snabb minneskontroller för att kunna filma RAW.... nix, så support för ML i stort har inte med saken att göra, ledsen om jag låter hård och grinig....
 

hne

Aktiv medlem
Enda källan till reviews jag känner till som regelbundet och på ett konsekvent sätt kollar hur objektiv beter sig vad gäller focus breathing, bokeh och sånt är ken rockwell.

Dessa egenskaper varierar mycket i canons stillbildsobjektivpark och de publicerar själva inget om detta.

17-40/4L har som ett udda excellent nästan ingen breathing vid 40mm och vid 17mm är breathing helt dominerad av att distortionen varierar med fokusavstånd (tunnformig vid närgräns, lätt kuddform vid oändligt) men det senare syns bara just så pass på crop (på fullframe är det världens åkattraktion!).

Ett annat jag precis kollade, 85/1.8, har kraftig focus breathing. Den lär jag inte göra någon focus pull med stationär kamera ute i skogen med.

Jag skulle rekommendera dig att försöka testa de objektiv du är intresserad av innan köp.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Du kommer inte kunna filma i strax under 1080 i 60b/s i råformat. Snarare 25. Zoomar du in i cropmode kommer du kunna filma i 1080, men då i 20 b/s eller mindre. Du får inga artefakter i cropmode men får det i vanligt läge. 5DIII slipper man det helt.
För att använda cropmode är ett vidvinkel att föredra, t.ex. 10 mm i brännvidd.
 

_OLLE_98

Medlem
Kul att du engagerar dig. Jag har hängt mycket på ML forum det senaste året och använt ML på min 600d mycket. Med inställningar på 1728x442 upplösning 2.35.1 aspect ratio kan men filma ca 47 sekunder i 60fps med en Canon 7d Källa: http://magiclantern.fm/forum/index.php?topic=17010.0 artefakter som aliasing är dock problemet men funderar eventuellt på att investera i ett VAF-filter. ska man ha en 5dIII som är grym med ML blir priset minst 3 gånger så mycket och det har jag inte råd med :(:(

Du kommer inte kunna filma i strax under 1080 i 60b/s i råformat. Snarare 25. Zoomar du in i cropmode kommer du kunna filma i 1080, men då i 20 b/s eller mindre. Du får inga artefakter i cropmode men får det i vanligt läge. 5DIII slipper man det helt.
För att använda cropmode är ett vidvinkel att föredra, t.ex. 10 mm i brännvidd.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kul att du engagerar dig. Jag har hängt mycket på ML forum det senaste året och använt ML på min 600d mycket. Med inställningar på 1728x442 upplösning 2.35.1 aspect ratio kan men filma ca 47 sekunder i 60fps med en Canon 7d Källa: http://magiclantern.fm/forum/index.php?topic=17010.0 artefakter som aliasing är dock problemet men funderar eventuellt på att investera i ett VAF-filter. ska man ha en 5dIII som är grym med ML blir priset minst 3 gånger så mycket och det har jag inte råd med :(:(
Write speed 76,4 mb/s då.
 
ANNONS