Annons

Både ris och ros på min hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

DanKoh

Medlem
Det första jag märkte var att när jag klickade på fotona för att se en förstoring, så blev de för stora för mobilskärmen. Kunde inte se hela bilden. Det borde gå att kunna fixa på något sätt.

Jag har en Huawei P20 Pro om det skulle spela någon roll.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Det första jag märkte var att när jag klickade på fotona för att se en förstoring, så blev de för stora för mobilskärmen. Kunde inte se hela bilden. Det borde gå att kunna fixa på något sätt.

Jag har en Huawei P20 Pro om det skulle spela någon roll.
Ok, tack, får undersöka detta.

MVH Mikael.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Sidan laddar för segt
För tunga bilder
Layouten / färger men framförallt hur du gjort text känns omodern känns lite 90talet.
 

thommym

Aktiv medlem
Sidan laddar för segt
För tunga bilder
Layouten / färger men framförallt hur du gjort text känns omodern känns lite 90talet.
Jag upplever inte alls att det går segt. En nginx webbserver på Linux, brukar snurra på bra utan speciellt mycket HW. Kan det vara att du har seg lina Jonas?

Men visst är fonten lite gammaldags. Och lite för lite bilder. Kanske skulle struktureras i kategorier?
 

tocar

Aktiv medlem
Sidan laddas inte segt eller några bilder. Ett klick så sitter bilden där direkt! Tycker om sidan och de stora bilderna. Jag tittar på bilder på en 27" skärm, fast idag tittar ju tydligen c.a 80% av folket i mobilen, vilket jag tycker är lite tråkigt då fina bilder inte kommer till sin rätt i sånt smått format. Jag har bla. en Canon 5DsR och den lämnar bilder i 8688 pixlar. Att dra ner dessa bilder extremt mycket i dels format samt storlek för att fungera på Instagram eller Facebook är bortkastat. Att titta på bilder i mobilen är som att köpa en fotobok i storleken 5-7tum. (I helskärmläge så nyper inte bilderna tillräckligt i skärpa för min smak.)
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
1000 tack

Tack för alla era åsikter, roligt att höra.

Min förra sida hade väl hundra bilder i olika
kategorier vilket kändes mycket, kanske ska ha med ett par till?

Segt att ladda bilder?
Hos mig går det blixtsnabbt.

Skärpa.
Ja, det är relativt lågupplösta bilder (96dpi)
För att inte sega datorer/mobiler ska somna ;-)
Kanske ha ett val i början, Lågupplöst/Högupplöst?

Uppskattar verkligen era åsikter ska ni veta.

MVH Mikael.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej.

Ok, hemsidan ska ha ssl certifikat, åtminstone har den haft det.
Ska höra med webbhotell leverantören så de lägger in det igen.

Tack.

MVH Mikael.
Det är inte det som är felet.

"Mixed Content: The page at 'https://www.bildeffekt.se/' was loaded over HTTPS, but requested an insecure stylesheet 'http://fonts.googleapis.com/css?family=Roboto:100'. This request has been blocked; the content must be served over HTTPS."

Ligger i main.css, men jag vet inte om det faktiskt hämtas för Firefox klagar inte som Chrome gör.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Det är inte det som är felet.

"Mixed Content: The page at 'https://www.bildeffekt.se/' was loaded over HTTPS, but requested an insecure stylesheet 'http://fonts.googleapis.com/css?family=Roboto:100'. This request has been blocked; the content must be served over HTTPS."

Ligger i main.css, men jag vet inte om det faktiskt hämtas för Firefox klagar inte som Chrome gör.
Ok, låter rörigt, men ska försöka luska lite ;-)
Än en gång tack.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Spelar ingen roll

Tack för alla era åsikter, roligt att höra.

Min förra sida hade väl hundra bilder i olika
kategorier vilket kändes mycket, kanske ska ha med ett par till?

Segt att ladda bilder?
Hos mig går det blixtsnabbt.

Skärpa.
Ja, det är relativt lågupplösta bilder (96dpi)
För att inte sega datorer/mobiler ska somna ;-)
Kanske ha ett val i början, Lågupplöst/Högupplöst?

Uppskattar verkligen era åsikter ska ni veta.

MVH Mikael.
Att de ligger på 96 dpi spelar noll roll. De kunde ligga i 26 eller 2000 och det hade varit precis samma sak på din hemsida. Upplösningen som bilden visas i beror på skärmen och ändrar varken filstorlek eller hur snabbt bilden laddas. (Vissa program kan dock styra visningsstorleken utefter vilken "dpi" som bilden är flaggad till.

Vill du ha "lätta" filer i samma pixeldimensioner ska du jobba med komprimeringsgrad och brusreducering (brusreducera område som inte ligger i fokus lite extra).

PS. Det går blixtsnabbt att få fram bilderna hos mig också trots att jag bar har 10Mb/s på min linje.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Att de ligger på 96 dpi spelar noll roll. De kunde ligga i 26 eller 2000 och det hade varit precis samma sak på din hemsida. Upplösningen som bilden visas i beror på skärmen och ändrar varken filstorlek eller hur snabbt bilden laddas. (Vissa program kan dock styra visningsstorleken utefter vilken "dpi" som bilden är flaggad till.

Vill du ha "lätta" filer i samma pixeldimensioner ska du jobba med komprimeringsgrad och brusreducering (brusreducera område som inte ligger i fokus lite extra).

PS. Det går blixtsnabbt att få fram bilderna hos mig också trots att jag bar har 10Mb/s på min linje.
Aha, ok, bra att veta.
Jag ligger på 250mb/s så det rullar på bra.

Tack för all hjälp.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag gillar det jag ser på min MacMini 2018 + EIZO 24"!

Många mycket bra bilder - hästbilden fantastisk!

Upplever inte alls bilderna som lågupplösta.

Och snabbt går det!

En kryssruta betyder ju oftast "stäng", så kanske ett byte där skulle vara på sin plats.....
 
ANNONS