Annons

Hjälp, jag drunknar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Det kanske är så att forumet har hittat sin form och medlemmarna diskuterar de frågor som känns angelägna. Att diskutera konstnärskap, göra bildanalys, vad man vill med det man gör osv är svårt att göra in public tycker jag. Jag gör det gärna, men med dem som jag har ett förhållande till. Att diskutera på djupet handlar om tuning och vilken roll man går in i.

Jag har sett gamla trådar på FS med nått slags ”masterförhållande”, tyckte mest det såg konstigt ut och kändes godtyckligt.

Ibland dyker det upp fotografer som blir underlag till diskussion på FS. Min uppfattning är de kommunicerar med sin följare på utställningar och workshops, men inte på forum.

Det finns också medlemmar som aktiva på bildsidan och där förs det samtal.
 

Ventures

Aktiv medlem
Just det. Det handlar bara om prylarna men inte mycket om vad de ska användas till. Antar att artiklarna har en viss sponsring när de handlar om olika fabrikat. Något så mossigt som fotograferandet i sig ger inget klirr.
Att lägga upp bilder på fotosidan är också mindre intressant då det är uppenbart att nästan ingen tittar på dem ändå.
Forumet kan vara underhållande med något guldkorn ibland som den här tråden.
Det är väl därför man hänger här gissar jag.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Bara några snabba exempel. Dina frågor behöver egentligen målas ut i längre och mer förklarande texter, av fotografer för fotografer.[...]
Mvh Terje
Varsågod - måla ut!

Att moderna sensorer, skärmar och skrivare har gett oss mer färg att leka med tycker jag hör till utrustningsfrågor.

Blixt i fullt dagsljus, ja så gjorde man i början av förra seklet också.

Men det finns nog något konstnärligt fototekniskt som du vill prata om som jag inte förstår (ännu). Så måla på så kan det nog bli en givande diskussion.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Man ska inte underskatta den sociala dimensionen av ett forum. Att umgås och ha det trevligt ihop är nog en viktig aspekt tror jag. Kunskapen finns där ändå, den är bara en knapptryckning bort.

Att diskutera förhållningssätt är jättesvårt, det är mycket lättare diskutera ämnen som är mätbara, tex sensorer. Jag tror det handlar mycket om det, sen är vi på olika nivåer i vår egen resa, vilket gör det ännu svårare.
 

larjo

Aktiv medlem
Konstuktiv bildkritik tycker jag är svärt att få, både här på FS och andra ställen såsom flikr. Man får en tummeupp eller kommentar som "fin bild". Ger man konstruktiv kritik så blir många sura och tycker man är negativ.
Vill man lära sig något nytt så letar jag hellre på youtube än här på FS.
 

afe

Aktiv medlem
Antar att artiklarna har en viss sponsring när de handlar om olika fabrikat. Något så mossigt som fotograferandet i sig ger inget klirr. .
Nej, inga artiklar är sponsrade om det inte står tydligt att det är en annons. Däremot är det förstås så att annonser gör det möjligt att driva sidan.
 

Terje H

Aktiv medlem
Varsågod - måla ut!

Att moderna sensorer, skärmar och skrivare har gett oss mer färg att leka med tycker jag hör till utrustningsfrågor.

Blixt i fullt dagsljus, ja så gjorde man i början av förra seklet också.

Men det finns nog något konstnärligt fototekniskt som du vill prata om som jag inte förstår (ännu). Så måla på så kan det nog bli en givande diskussion.
Vi får hoppas att många kommer igång med att få in mer av det andra (och att redaktionen även läser detta). Det finns många fotografer som kan ge mycket, informera om mycket. Själv har jag skrivit mycket om dessa tankar i min blogg genom åren. Däremot har jag inte skrivit mycket om detta här på Fotosidan, hittills av den anledningen att jag inte tyckt att Fotosidan numera verkar vara rätt auditorium (som jag skrivit här innan). Kanske er det flera fotografer som känt på samma sätt, och därför sökt sig mot andra auditorier. I värsta fall är det redan för sent, men hittills har denna tråd haft många intressanta inlägg, så kanske...

Sedan är inte detta en fråga om det konstnärliga, det handlar mer om var fokus ska ligga på Fotosidans inriktning - både från redaktionens sida och de enstaka medlemmarna.

Det kanske kommer längre inlägg som du efterlyser efterhand, från både mig - och förhoppningsvis andra medlemmar. Vi får se! 😊

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Håller med Terje. Visst är det kul med teknik men jag har den senaste tiden tittat mer på kreativ fototeknik. Troligen är det ett svårare ämne att diskutera än det mer tekniska som förhoppningsvis bygger på data, men jag hade gärna sett mer sådant. Tekniken börjar bli tillräckligt bra till det mesta
Egentligen är det inte svårare att lägga om fokus mot fotografi från prylar, än det är att fotografera. Diskutera bilder kan vara svårt, men inte svårare än ovanan att prata mer om det man gör än om det man använder.

Eller?

Mvh Terje
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Rubriken är kanske lite hårt dragen, men jag tycker det behöver uppmärksammas: Är jag verkligen ensam medlem kvar här på Fotosidan som tycker att hela sidan drunknar i nyheter och frågor om fototekniska prylar?

Finns det verkligen nästan inga nyheter som är fotorelaterade UTAN att handla om nya kameror och objektiv? Finns det verkligen inget annat att diskutera här i forumen UTAN att det ska handla om allehanda fototekniska prylar?

Och i bloggarna skrivs det inte mycket; oftast är det några bilder med lite kortfattad text. Finns det nästan inga skrivande fotografer kvar? Och i bilddiskussionerna så blir de absolut flesta bilder som publiceras för bilddiskussioner helt utan några kommentarer.

Jag är fullt medveten om att jag sticker ut hakan och kanske överdriver något - men har jag helt fel? Om vi alla försöker vara lite självkritiska - tycker vi alla att Fotosidan har utvecklat sig i den riktningen vi helst önskade?

Och alla bildintresserade fotografer; har de rymt till Facebook och Instagram? Eller finns det nästan inga bildintresserade fotografer kvar?

Mvh Terje
Fotosidan är en kommersiell site som lever på att skriva blänkare om nya prylar och erbjuda plats för fotobranschens reklam. Det gör man för att göra det möjligt att erbjuda tjänster som forum, bloggar och köp- och säljservice verkligt billigt. Det ser väl ut på detta sätt eftersom de flesta idag förväntar sig att allt på Internet ska vara gratis.

Att bilddiskussioner kring enskilda bilder ofta blir väldigt torftiga beror ju faktiskt också på att de som lägger upp dem tror att bilderna är självbärande utan någon som helst kontext. Ska det bli en diskussion så måste det finnas något att diskutera. Det är tydligen många som ansluter sig till talesättet "en bild säger mer än tusen ord" men problemet är ju att oftast kan det vara bra svårt att avgöra vilket av alla de där 1000 orden som avses :).

Jag tillhör faktiskt de som skriver bloggar (tick) och jag skriver dessutom nästan alltid fylliga bloggar (ett tick till kanske) eftersom jag konsekvent använder dessa som en ingång och bakgrund till mina portfoliobaserade bildberättelser/reportage. Under det senaste året har jag lagt upp drygt 10 stycken och det har jag gjort utan större förväntningar, då huvudskälet ändå är att ta hand om mitt eget kulturarv och rädda ofta 40-50 åriga bilder (mest dia) som jag tror kan vara av ett visst intresse för barn och barnbarn, men även som minneskrokar att hänga upp mitt eget minne på. Jag börjar bli gammaI så det gäller att skriva medan man har minnet i behåll. Dessa portfolios med kontext ligger ofta mellan 30-50 bilder styck.

Jag ser att jag fått ca 1000+ besök på ett flertal av dessa berättelser under dryga året och det är ju verkligen inte särskilt mycket kan man tycka och man kan fundera över varför men jag tror till viss del att det handlar om hur bloggarna faktiskt fungerar. De är ett flöde så alla läses mest intensivt när de är nya och sedan alltmer sporadiskt men det tickar faktiskt på hela tiden så inget verkar dö helt hittills.

Det finns möjlighet att kommentera i bloggarna (men ej i portfolios ) och dit hittar inte så många men där får man istället mer kvalitativa bidrag. Men ser jag till den insats man behöver göra och utfallet så skulle jag nog inte tycka att det var värt det om jag ändå inte skulle gjort jobbet av andra skäl. Jag känner folk som lagt upp många album på FS men som inte varit nöjda med utfallet av kommunikationen och till slut ledsnat och tagit bort allt.

Tyvärr tror jag aldrig att Fotosidan kan bli annat än det är egentligen eftersom allt det övriga bruset distraherar användarna så till den milda grad att de mer sällan spontant hittar till vare sig portfolios eller bloggar. Om man vill uppnå det du är ute efter så får man nog mer gå den väg 1X.COM i Uppsala har gjort. Där är istället fokus totalt på bilderna och tekniska diskussioner finns i princip inte annat än i de bakgrunder fotograferna ger till hur bilderna kommit till.

Du kan ju kolla själv bland mina bloggar så får du väl se om de uppfyller dina förväntningar på hur bloggar ska se ut för att passera som skrivna av "skrivande fotografer". Jag tycker i alla fall själv att jag försöker vara det. Jag lägger absolut aldrig upp enstaka bilder vare sig i album eller i bloggar. I princip innehåller alla mina bloggar en bakgrundstext till relaterad portfolio och en eller ett par länkar till bilderna.

https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm

För att du och andra ska kunna snabbspola till bloggarna längre ner i flödet så har alla bloggarna etiketter som kan nås alldeles till höger om första bloggen.

Jag försöker även nå andra än rena fotonördar via Federationen Svenska Fotografer som jag dessutom tycker gör mina bilder lite bättre rättvisa. Men jag har faktiskt ingen aning om hur bra det går. :). FSF är ju dessutom ett ställe som används av en hel del naturfotografer för att sälja bilder så jag är nog undantaget i den gruppen för jag är ju inte ens intresserad av att sälja några bilder så en del undrar säkert vad jag gör där. Mina bilder är mest kultur- och arkitekturbilder och bilder tagna av historiska händelser men Torsten Götlin som driver siten tyckte jag skulle göra en utställning av ett urval djur- och naturbilder också. Möjligen kommer jag göra det också under de kommande månaderna.

http://www.fotografer.n.nu/sten-ake-sandh

Jag tror nog egentligen att det kommer vara väldigt svårt att svänga inriktning på Fotosidan. Det blir nog mindre frustration om den enskilde användaren istället lär sig att undvika det man faktiskt inte är intresserad av. Man behöver ju inte reta sig på forum som egentligen inte borde angå en eller som tar vägar man inte gillar om man inte vill.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag upplever en liten renässans i mitt förhållningssätt till foto och prylar. Har upptäckt att jag behöver lätta och behändiga grejor för att tycka det är roligt att fotografera: kameror och objektiv med riktiga rattar och spakar med skön mekanisk känsla i nätt och funktionell design med fokus på användarvänlighet, dvs att rattarna o spakarna sitter där de skall och ger positiv och rolig taktil feedback till sinnena.

En vinklingsbar sökare har blivit min allra bästa fotovän, vinklingsbar 90 grader uppåt, så nacken får ro då man fotar i låga- eller andra "konstiga" vinklar. Konstiga inom snuffar för det tycks ofta vara det normala och nacken blir så glad då den slipper böjas, vridas och vikas till sitt max för att försöka gama in ögat i sökaren.

Ögat blir också glatt för i sökaren slipper jag trassla med läsglasögon för att försöka se på en liten vinklingsbar skärm vad jag gör, bilden är tydlig, utan reflexer och jag kan i stället uppmärksamma motivet.

Mina bästa objektiva vänner är sådana med bländarringar med tydliga klickstopp och fokusringar med mjuk och precis gång i tillräckligt stora utslag för att manuellt foto skall vara roligt, någorlunda precist i hastighet och därför möjligt.

Allt detta letar jag i stor förvirring febrilt efter i det ständiga utbudet av nyheter här på Fotosidan.

Jag har hittat en Sony NEX 5n med extra vinklingsbar sökare, ett par skarpa Samyangobjektiv och ett antal Pentax M serie objektiv från den analoga tiden. M-serieobjektiven uppfyller alla mina mekaniska och taktila önskemål. Kunde de nytillverkas med dagens teknologi för slipning och tillverkning av linselement kunde de kanske också vara optiskt bättre på full öppning. De behöver inte vara extremt bra, som nydesignade och tunga pjäser från Nikon, Canon o Sony mfl. Bara med samma typ av linskonstruktioner som de äldre, men tillverkade med modern teknik.

Så, var är renässansen? Jo, jag har slutat titta efter prylar. Jag vet numera att de inte finns i flödet. Senaste försöket var en Sony A7II, men eftersom den saknade i stort sett det mesta jag önskar av en kamera och dessutom hade en sökare som endast hjälpligt fungerade att fokusera manuellt med seglade den vidare till en ny ägare rätt fort. A7II är en fantastisk kamera med fantastiska specar, men vad hjälper det?

Den Sony NEX 5n med extra vinklingsbar sökare jag använder har en ovärderlig egenskap, en vinklingsbar sökare. Jo, också en till bra egenskap, en bra bildsensor. Och så är den ytterst lätt. Men den är inte fullformat och har hopplöst pilliga och otaktila knappar o vred. Tack och lov sitter de där de skall och sökaren fungerar att fokusera manuellt med.

Ovanstående utrustning är ju en ren kamerornas frankensteinskapelse med delar från olika system. Oj vad kul det vore med en funktionell helhet av grejor där de hänger i hop i funktion, känsla och form! Sedan kunde jag helt glömma nyheterna i kameraflödet, eftersom jag då hade det jag önskade och till nu förvirrat sökt efter.

Varför manuellt fokus? Det verkar inte finnas några autofokuserande alternativ till vad jag önskar.

Köpte på mig en analog Pentax LX för film att testa med. Oj vilken fotoglädje att hantera kamera och Pentax M-objektiven!! Man ser att fokusera manuellt i en stor sökare, taktila feedbacken är total och allt sitter där det skall.

Men oj vad digital sensorteknik har utdaterat film. Och oj vad skönt att bara ladda över bilderna till datorn, i stället för att ägna timmar åt det analoga blaskandet med kemikalier, vätskor med begränsad hållbarhet osv. Tänk om det digitala äntligen kunde gifta sig fint med det analoga någon gång!!

Men nu åter till renässansen: Nu vet jag vad jag söker, det finns inte, och med det får jag slå mig till ro och ägna mig åt att producera små utställningar i lagom takt, fotografera och vara glad o nöjd över den utrustning jag ändå har och som egentligen är oerhört toppen. Jag har också nu ägnat en lång stund åt att skriva allt det här, samlat mina tankar, erfarenheter och intryck omkring fotografi och prylar.

Blogga har jag inte längre tid med, egentligen inte att skriva här heller. Livet utanför behöver mig mer. Solen strålar ute, borde vara ute, jag borde redigera klart bilder för en fototapet till en vän, jag borde bygga på min kameravridare inför kvällen som lovar stjärnklart och då blir det stjärnfoto med teleskop på vridaren (ett utvecklingsprojekt). Jag skall till en vän och äta middag. Jag har beställningar på foton som jag skall rama. Jag skall i väg och simma o träna. Helt enkelt en massa grejor :)

Önskvärt vore ett kamerasystem som passar till allt detta, som levererar färdiga bilder direkt ur kameran, utan blåsta högdagrar, igensotade skuggpartier och annat som behöver redigeras. Dagens JPG klarar inte detta, kanske kommer ett fungerande format en dag.

RAW-konverteraren kunde väl i princip klara detta med en knapptryckning med all den datorkraft som står till dess förfogande. Kommer kanske också det en dag.

Till dess, jag tror jag skall sluta redigera, det dräper dyrbar tid. I stället fota och vara glad för det som blir så som det blir. Kanske redigera någon speciell bild vid enstaka tillfällen, om det uppstår behov eller önskemål.

Ja, fota och vara glad - det är renässans för mig :)
Mycket att kommentera men jag väljer en huvudfråga: Om du egentligen verkar vilja gå mer åt det analoga kameragränssnittet och manuellt foto, så undrar jag verkligen varför du valt att plåga dig med en gammal NEX 5. Du verkar ju vara urtypen för en forograf som borde skaffa en Fuji istället och det skriver jag som en ren Sony-fotograf sedan de kom in på marknaden.

Visst är gamla Pentax SMC-M objektiven fantastiska i sin välbyggda precision. Ingen jäkla plast och som sagt en precision som man knappt ens hittar i Sonys GM-objektiv idag (och det trots att Pentax M-objektiven ofta var rena konsument- och masstillverkade kitobjektiv - men ändå samma lysande kvalitet).

…. och visst är sökarna i Pentax LX eller för den delen min ME helt fantastiska, men jag kan faktiskt inte alls hålla med om att det alltid var särskilt lätt att fokusera i dessa sökare. Det är ju istället så att det aldrig har varit smidigare och gett bättre resultat med manuella Pentax M för min del, än med dessa på en Sony FF med adapter. Men jag tycker trots det att du nog borde skaffa en Fuji istället. Det finns säkert adapters till de husen också och om det är viktigt att rattar, kranar och spakar är analoga och sitter som på en analog kamera så ska du inte ha en Sony, utan en Fuji.

Jag har f.ö. själv haft en A7 II och den lämnade en del övrigt att önska men tyvärr för din del så hade kanske A7 III passat dig bättre för den har ju just den AF som A7 II saknar. Den kameran är mycket mindre i vägen för fotografen än II:an var - men inte ens den har nog vred, spakar och kranar där du egentligen förväntar dig att hitta dem.

Du skulle kanske också ladda ner en testversion av DxO Photolab 3.0 också. Den kan hjälpa dig att snabbt och effektivt komma till färdig bild och det med ett klart bättre resultat än JPEG direkt ur din gamla NEX 5 eller för den delen nästan vilken kamera som helst. Är det något som blivit bättre de senaste kanske fem åren så är det just rawkonverterarna och jpeg direkt ut kamerorna - oavsett tillverkare, så du borde nog pensionera din NEX 5 och hitta något som både långt bättre och som faktiskt passar dig bättre.
 

Terje H

Aktiv medlem
Kan hålla med dig en hel del om att tekniken verkar vara viktigare än bilden. Själv så har jag alltid varit intresserad av både teknik och bild. Men tyvärr så har bilden blivit lite åsidosatt idag och för att inte trampa någon på tårna så är jag inte så fasligt aktiv på forum och jag har inte några bilder att visa upp heller här på Fotosidan.

Grunden till att jag inte är så aktiv här, är att jag upplever och har egentligen upplevt det under en väldigt lång tid under min tid som både hobbyfotograf och yrkesfotograf att, är man för ärlig så blir man snabbt utstött. Det har egentligen inte stört mig så extremt mycket, har alltid gillat att vara ensam i mitt bildskapande. Ibland så är jag iväg på lite workshops och kurser för att träffa likasinnade.

Men för mig är bilder väldigt viktigt och idag så görs det extremt mycket bilder, man blir matad med väldigt mycket bilder men det är få bilder som sticker ut. Väldigt många bilder saknar grundläggande kompositionslära. Jo jag vet, jag ska kanske sluta titta på dessa bilder och kanske koncentrera mig på de fotografer som kan det där.
Men som det är nu, har jag blivit så trött på bilder som inte har det grundläggande att jag nästan har slutat att titta på bilder. För skulle jag, som jag gör ibland, komma med lite konstruktiv kritik så blir det ett herrans väsen och man är snabbt en obekväm djäkel som borde hålla tyst. Det spelar ingen roll hur många gånger man har talat om hur vissa bilder är fantastiskt bra, det är just när man kommer med lite konstruktiv kritik då blir det som om världen håller på att gå under för fotografen och dess följare.
Märk väl att jag inte gör några som helst kommentarer på bilder här på fotosidan, det är som att gräva sin egen grav om jag skulle komma med lite kritik till fel fotograf.

Så varför diskuteras det inte bilder eller varför bilder har så lite fokus just här på fotosidan? Svaret på det är nog att man helt enkelt inte vågar diskutera utan att riskera att bli påhoppad och bli kallad både det ena och andra. Tyvärr är klimatet på nätet extremt intolerant.

Och nej! Jag är ingen fantastisk fotograf som gör fantastiska bilder och jag är inte någon berömd fotograf heller som säljer en massa bilder. Men som fotointresserad så har jag ett stort bildintresse och har rätt att uttrycka min åsikt om bilder oavsett om jag har bilder att visa upp eller ej.
Det var längesedan Mats, hoppas det är bra med dig annars. 😀

Att diskutera bilder kan vara svårt, då det lätt uppstår missförstånd. Särskilt ofta när fotograf och bildbetraktare ligger i olika ambitionsnivåer. Men på samma sätt är det ju också svårt att diskutera fototeknik och kameraprylar, av samma orsak. Men det ser vi kanske inte, eller så anser vi inte att det har samma betydelse. Vanliga kommentarer från intresserade fotoamatörer om varför de inte är medlemmar i någon fotoklubb är antingen att man tycker nivån är för låg och därför ointressant, eller att den är för hög och att man anser sig inte vara tillräckligt avancerad.

I sådana frågor brukar jag oftast svara med en motfråga; är det gott fika och trevlig stämning?

Däremot är det inte enbart bilddiskussioner jag saknar här på Fotosidan; utan det är info/nyheter om allt annat som sker inom fotografin. Och samtal bland medlemmarna om allt detta andra; som utställningar, ny böcker, föreläsningar, fotokurser, framstående fotografer och deras tankar mm. Alltså i större skala, mer fokus mot fotografi och mindre mot kameror och prylar. Annars kan vi väl döpa om Fotosidan till Kamerasidan..?

Mvh Terje
 

pdahlen

Aktiv medlem
?......

Däremot är det inte enbart bilddiskussioner jag saknar här på Fotosidan; utan det är info/nyheter om allt annat som sker inom fotografin. Och samtal bland medlemmarna om allt detta andra; som utställningar, ny böcker, föreläsningar, fotokurser, framstående fotografer och deras tankar mm. Alltså i större skala, mer fokus mot fotografi och mindre mot kameror och prylar. Annars kan vi väl döpa om Fotosidan till Kamerasidan..?

Mvh Terje
Mycket av det du skriver, så var det på Wild Nature och FS Naturevent på Örsnäs slott för några månader sedan. Det var i princip enbart föreläsningar och work shops om foto i två dagar, det var nog enbart en föreläsning om den framtida tekniken och kanske drönarfoto, samt att några företag var representerade så man kunde testa lite nya prylar som avvek, annars handlade allt om bilden i sig och inget om utrustningen. För de som önskade fanns det också portfolio review. Det som saknades var kanske en dubbelriktad föreläsning, där exempelfoto kunde diskuteras, men annars var det riktigt bra.

Visst hade det varit fint om delar av detta kunde implementeras på FS.

Det var väl några hundralappar som portfolio review kostade på slottet, men tänk om man kunde göra en light variant på FS där medlemmar kunde ladda upp tex 10 bilder som först blev bedömda av ett ”proffs” och därefter var det fritt fram för alla att tycka och förhoppningsvis kunde proffs på slutet vara med på en avslutade kommentar. Det kunde vara både kul och lärorikt och inte omöjligt att jag skulle kunna ”offra” någon hundralapp på det. Hm, har FS en förslagslåda :)
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Mycket att kommentera men jag väljer en huvudfråga: Om du egentligen verkar vilja gå mer åt det analoga kameragränssnittet och manuellt foto, så undrar jag verkligen varför du valt att plåga dig med en gammal NEX 5. Du verkar ju vara urtypen för en forograf som borde skaffa en Fuji istället och det skriver jag som en ren Sony-fotograf sedan de kom in på marknaden.

Visst är gamla Pentax SMC-M objektiven fantastiska i sin välbyggda precision. Ingen jäkla plast och som sagt en precision som man knappt ens hittar i Sonys GM-objektiv idag (och det trots att Pentax M-objektiven ofta var rena konsument- och masstillverkade kitobjektiv - men ändå samma lysande kvalitet).

…. och visst är sökarna i Pentax LX eller för den delen min ME helt fantastiska, men jag kan faktiskt inte alls hålla med om att det alltid var särskilt lätt att fokusera i dessa sökare. Det är ju istället så att det aldrig har varit smidigare och gett bättre resultat med manuella Pentax M för min del, än med dessa på en Sony FF med adapter. Men jag tycker trots det att du nog borde skaffa en Fuji istället. Det finns säkert adapters till de husen också och om det är viktigt att rattar, kranar och spakar är analoga och sitter som på en analog kamera så ska du inte ha en Sony, utan en Fuji.

Jag har f.ö. själv haft en A7 II och den lämnade en del övrigt att önska men tyvärr för din del så hade kanske A7 III passat dig bättre för den har ju just den AF som A7 II saknar. Den kameran är mycket mindre i vägen för fotografen än II:an var - men inte ens den har nog vred, spakar och kranar där du egentligen förväntar dig att hitta dem.

Du skulle kanske också ladda ner en testversion av DxO Photolab 3.0 också. Den kan hjälpa dig att snabbt och effektivt komma till färdig bild och det med ett klart bättre resultat än JPEG direkt ur din gamla NEX 5 eller för den delen nästan vilken kamera som helst. Är det något som blivit bättre de senaste kanske fem åren så är det just rawkonverterarna och jpeg direkt ut kamerorna - oavsett tillverkare, så du borde nog pensionera din NEX 5 och hitta något som både långt bättre och som faktiskt passar dig bättre.
Tack för initierad feed back Sten-Åke!

Jag ser verkligen fram mot den dag det presenteras ett alternativ till min lilla NEX-5N med den extra vinklingsbara sökaren som skonar nacken något oerhört!

En sådan sökare är fantastiskt praktisk att fota genom jämfört med en vinklingsbar skärm där läsglasögonen hela tiden måste av och på om jag vill se något relevant på den. Dessutom eliminerar den alla de reflexer en skärm dras med.

Egentligen söker jag inte det analoga användargränssnittet, utan ett fungerande gränssnitt som är roligt och lätt att fotografera med där inget överflödigt finns och knappar o vred sitter där de skall och ger taktil feedback på vad man ställer in.
-Hm, jag beskrev visst just det analoga gränssnittet? :)

Autofokus är fantastiskt, tanken med testet av A7II:an var att komplettera med en Techart Pro autofokus adapter som autofokuserar i princip all gammal analog optik, och förstås den Pentax-M optik jag redan har. Tyvärr funkade inte A7II:ans användargränssnitt och sökaren var ingen höjdare, kamerans viktigaste del.

Har kollat in Fujis grejor med stort intresse, men de är ännu inte framme vid vad min nu egentligen urgamla NEX erbjuder. Kompromisserna blir för stora även med en Fuji. Med det inte sagt att NEX:en är utan kompromisser, den är ett under av kompromisser, men den fungerar bäst av allt jag kollat på genom åren. Konstigt nog.

Klart jag fotar NEX:en i RAW. Önskvärt vore dock ett kamera-/bildformats-/konverteringssystem som ger mer färdiga bilder direkt.

Provade DxO PhotoLab 3 i vintras tillsammans med ett gäng andra råkonverterare, installerar just nu testversionen igen. Kommer inte längre ihåg varför den gick bort då. Kör annars Lightroom sedan länge.

Nej, det är inte lätt att fokusera manuellt med någon kamera, analog som digital. Egentligen önskar jag små lätta och nätta objektiv typ Pentax M-serie, med gedigen känsla i material och mekanik, med modern teknologi i linserna, med samma välfungerande manuella fokusfunktion, och om möjligt också med autofokus.

Önska går ju :)

Så länge upplever jag renässansen med min lilla NEX-5:a :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
...........Provade DxO PhotoLab 3 i vintras tillsammans med ett gäng andra råkonverterare, installerar just nu testversionen igen. Kommer inte längre ihåg varför den gick bort då. Kör annars Lightroom sedan länge...…….

…..Så länge upplever jag renässansen med min lilla NEX-5:a :)
Det måste varit Photolab 2:an för 3:an kom ju nu förra veckan. Jag kör den själv nu och det mesta är ju sig likt även om vi fått ytterligare några bra förbättringar att tycka om.

Du verkar för övrigt ha väldigt specifika krav och då får man ju kompromissa efter det, så länge det inte kommer något nytt som toppar dina huvudpreferenser. Men jag tror du avviker rätt rejält från huvudfåran och missar en bra saker men du verkar ju ha stenkoll på vad du vill ha så vem är jag att ifrågasätt det. Blev bara lite nyfiken på dina val :).
 

Bengf

Aktiv medlem
https://youtu.be/3Zn9aJMcens

Panasonic GX7 med vinklingsbar sökare.

Rörlig vridbar skärm gör väl ungefär samma nytta, så länge inte solen besvärar skärmen, sedan kom fokuspeaking som hjälp för många år sedan, vilket jag själv haft svårt för vid förstoring då jag skakar för mycket. Annars ögat mot sökaren med rakt huvud, armbågar mot kroppen får jag stadigare bilder.
 

Bengf

Aktiv medlem
Gillar hur tråden om avsaknaden av diskussion kring foto blev en pryltråd ;-)
Nja.... lyckas man inte som Fredrik 183 få till sin kamera utrustning så att det blir roligt att fotografera igen, så faller hela köret som har med bild att göra, inga diskussioner blir möjliga av något slag, kan vara fel tråd förstås. Men det önskas eller sökes orsaker varför andra diskussions former inte kommer till.
 

Terje H

Aktiv medlem
Mycket av det du skriver, så var det på Wild Nature och FS Naturevent på Örsnäs slott för några månader sedan. Det var i princip enbart föreläsningar och work shops om foto i två dagar, det var nog enbart en föreläsning om den framtida tekniken och kanske drönarfoto, samt att några företag var representerade så man kunde testa lite nya prylar som avvek, annars handlade allt om bilden i sig och inget om utrustningen. För de som önskade fanns det också portfolio review. Det som saknades var kanske en dubbelriktad föreläsning, där exempelfoto kunde diskuteras, men annars var det riktigt bra.

Visst hade det varit fint om delar av detta kunde implementeras på FS.

Det var väl några hundralappar som portfolio review kostade på slottet, men tänk om man kunde göra en light variant på FS där medlemmar kunde ladda upp tex 10 bilder som först blev bedömda av ett ”proffs” och därefter var det fritt fram för alla att tycka och förhoppningsvis kunde proffs på slutet vara med på en avslutade kommentar. Det kunde vara både kul och lärorikt och inte omöjligt att jag skulle kunna ”offra” någon hundralapp på det. Hm, har FS en förslagslåda :)
Håller med dig! Och det med portfolio review är ett utmärkt exempel. Hoppas nu redaktionen läser denna tråd och tar till sig alla de goda tipsen. Under första året av fotofestivalen här i Mullsjö kunde vi erbjuda portfolio reviews med Kathy Moran, bildredaktören på National Geographic Magazine. Nervöst för många som hade bokat, men synnerligen uppskattat.

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Just fotosidan har aldrig varit en sida jag varit överdrivet aktiv på, men kollar in periodvis (aktiv på många andra forum med specialintressen). Håller med om att det i princip är en marknadsplats för nya produkter, samt en del rättshaverister som har sin ständiga kukmätning i övriga trådar vilket totalt dödar intresset för övriga.

Det finns massa talang och kunskap bland medlemmarna men det är sällan det bubblar upp i diskussion. De bilder som laddas upp håller generellt sett mycket hög kvalité.

Ett av de större problemen jag ser med FS är plattformen. Inte mobilanpassad, menyer är ologiska om man ska uppdatera sin profil/ se vilka bilder man laddat upp men framförallt så fungerar inte notiser! En av de mest basala funktionerna för ett aktivt forum är att man tydligt ser när man blivit citerad eller att någon svarat i ens tråd. I övrigt saknar jag en bra feed för att faktiskt titta på bilder. För mycket utrymme går åt till reklam & sidmenyer samt att det är bökigt att ladda upp. Går inte att bifoga en bild i bra format direkt i en tråd exempelvis.

Mycket negativitet från mig men tycker det är synd när det finns riktigt bra potential men den inte tas tillvara på. Det gör att jag laddar upp bilder på Flickr, får inspiration från andra fotografer på Youtube samt viss aktivitet i fotogrupper på Facebook. Läser böcker/tidningar för att lära mig mer om bildkonst, samt går på utställningar för att se både foton och historien bakom. Den faktiska diskussionen utgår.

Fotosidan kunde vara allt det samlat men det är inget av det.
Håller med dig att de borde bli en del ändringar, som nu är Fotosidan i första hand något jag tittar på i datorn eller med Ipaden. Mobilen blir för krånglig.

Bra att du söker dig mot andra auditorier och på så sätt håller igång. Toppen!

Tänk om det mesta kunde ske på Fotosidan, vilken fantastisk mötesplats det hade blivit.

Mvh Terje
 
ANNONS