Annons

Praktisk test av GoPro Hero 8

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Små aktionkameror med hög bildupplösning är förvånansvärt effektiva och räcker till för många jobb.
Ljudet kan vara ett problem men med användning av externa inspelare så går det bra att mixa in det vid redigeringen.
Kan passa på att tipsa om en bra produkt, jag har hittat en digital ljudinspelare som fått ersätta min Zoom H4n på ett par jobb. Liten, helt metallskal och med PCM-ljud, det inbyggda 8GB-minnet räcker i 44 timmar.
Det går att stänga av de interna mikrofonerna när man ansluter yttre och man kan också monitorera inspelningen via hörlurar.
Jag har flera andra små ljudinspelare men den här har blivit min favorit, mycket enkel att manövrera och man eliminerar misstag när det är stressigt.
Ännu bättre är att den har ett nästan löjligt lågt pris, kostar bara cirka 250 kronor med frakt från England (passa på innan Brexit :)).
https://www.ebay.com/itm/8GB-Handheld-LCD-Metal-Digital-Audio-Voice-Recorder-Dictaphone-MP3-Player-Gifts/293222546466?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Jag ville nu se hur pass effektiv den inbyggda stabiliseringen är i den nya Gopro Hero 8an, särskilt jämförd med 7an som jag testade förra hösten (https://youtu.be/Z8H0CBtHj8Q).

Filmade på fri hand (bara med ett litet handstativ) i 2,7K linjärt, d v s med eliminerad tunnformad distorsion och i 50 bps med full stabilisering påslagen i kameran. Samt med att styrde den helt med rösten, startkommandot kommer inte med i videosekvensen men däremot stoppet som måste redigeras bort från varje sekvens.
Skillnaden i bildkvalitet mellan 4K och 2,7K är så minimal när videon visas över nätet (gäller särskilt på Youtube) att jag föredrar 2,7K som då går snabbare att redigera.
Här finns testvideon https://youtu.be/IMtbPy00GNg

Stabiliseringen i 8an är lite bättre än i 7an och rakteckningen (”digitalt objektiv”) är också förfinad. Sen finns det betydligt fler inställningsmöjligheter. Jämför jag 8an mot en Akaso V)50 Pro så är kvaliteten i bra ljus ungefär densamma, stabiliseringen inte riktigt lika bra dock (se exempel här, också med handhållen kamera https://youtu.be/jttB0eNG34s ) men den kameran kostar ju bara en knapp tredjedel av vad 8an gör. Fast när jag använder flera kameror samtidigt så ger mina Gopro bättre färgöverenstämmelse, jag behöver sällan grada videon från var och en av dem eller använda LUT.
 

Third eye

Aktiv medlem
Engagemang, borde passa bra för dem som automatiskt avfärdar content creator på tuben som automariskt köpta :)

Jag blev nyfiken på ljudgrunkan, kan man verkligen få bättre ljud än kamerans för 250 spänn?
Inga problem att synca i post?
 

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Engagemang, borde passa bra för dem som automatiskt avfärdar content creator på tuben som automariskt köpta :)

Jag blev nyfiken på ljudgrunkan, kan man verkligen få bättre ljud än kamerans för 250 spänn?
Inga problem att synca i post?
Ja, ljudet kan definitivt bli bättre! Dels så kan man ju placera inspelaren eller den mikrofon som ansluts till den närmare det "ljud" man vill spela in. Dels använda en bättre mikrofon än den som sitter i kameran. Och den lilla inspelaren som nämns i länken ger ett bra ljud, särskilt i PCM-läge. Jag kör ofta med en trådlösa myggor som kopplas till mottagaren som är ansluten till en Zoom H4N och spelar då in både intervjuaren och den intervjuade i var sin kanal.


Får man sen de inblandade att klappa i händerna innan varje inspelning så går de sen med hjälp av det ljudet att redigera samman ljud och bild.
 

Third eye

Aktiv medlem
Oki gott, och tack flr info.

Använder oftast 2 trådlösa myggor, Röde videomicro eller Röde videomic pro in i 80D eller A7iii och om jag läser rätt så har recorden line in. Av ren bekvämlighet och snålhet så har jag aldrig sysslat med extern inspelare...tykt det varit tillräkligt bökigt att synca ljudeffekter jag lägger på :)
Men för 250 spänn skulle det kännas helt oki att tejpa på en recorder på någon av mina riggar :)
Spännande, skall testa en sådan!
Tack för tipset!
 

Third eye

Aktiv medlem
Sorry jag kidnappar tråden från GoPron, tänkte gå på tipset med ljudgrunkan istället.
En fråga...delar line-in samma ingång som mic in? Vart kopplar jag mottagaren till mina trådlösa myggor?
 

Third eye

Aktiv medlem
Ja, ljudinspelaren...sorry :)
Följde länken och läser line-in men ser ingen dedikerad.
Tänkte det skulle vara perfekt för line-out på myggmottagaren.
Oki, tack för svar!
 

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Ljudingång

Ja, ljudinspelaren...sorry :)
Följde länken och läser line-in men ser ingen dedikerad.
Tänkte det skulle vara perfekt för line-out på myggmottagaren.
Oki, tack för svar!
Jag har fler typer av trådlösa myggor. Och för den som jag provat tillsammans med inspelaren så fungerar det bra att ansluta den myggans mottagare till ingången för extern mikrofon. Har också kört med en mixer och två mikrofoner.
Med Zoomen använder jag myggor som har separata mottagare och matar in ljudet från dem i var sin kanal.
 

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
Media Mod till Gopro Hero 8 Black

Nu har jag testat Media Mod till Hero 8, tillsatsen med en förbättrad, inbyggd framåtriktad mikrofon och som också gör att man kan koppla en extern mikrofon till Hero 8. Den innehåller dessutom HDMI anslutning samt har USB C-anslutningen på vänster, bakre sida. Inget behov av Ulanzis batteridörr med uttag för USB C-kontakten längre vilket ger ett bättre skydd (men Media Mod är inte vattenskyddat dock).

Mikrofonen i Media Mod ger definitivt bättre ljud än de inbyggda och man kan sätta extern mikrofon både överst eller på höger sida. Alltså i de fästen som också är tänkta för Gopros egen extraskärm och/eller belysning.

Det gick att anpassa det kameragrepp som jag använder (med den mekaniska "slutarkontrollen") genom att karva lite i plasten och sätta dit en tunnare bult än originalet.
(Se fotot på greppet med mobil, Hero 8 (utan Media Mod) och belysning)

Besynnerligt nog så är Media mod cirka 100 kronor billigare än det pris som svenska handlare vill ha om man köper det direkt från Gopros sajt. Det levererades också fraktfritt med UPS.

Användning av Media Mod kräver en uppdatering av programvaran i Hero 8. Om den inte görs automatiskt i appen så måste man skapa en mapp med namnet UPDATE i roten på kamerans minneskort, ladda ner uppdateringen via dator, packa upp den och sen lägga in de tre filerna i mappen (det framgick inte klart på sajten vid min installation).
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
Håller med om att Youtube kan komprimera sönder vad som helst. Brukar aldrig gå över fullHD till YouTube.
Vad har den för brännvidd GoPro:n, antar att den är tämligen vidvinklig? Hur funkar den i kass belysning?
 

Gunnar Fahlström

Aktiv medlem
"
Nu har jag testat Media Mod till Hero 8,

Mikrofonen i Media Mod ger definitivt bättre ljud än de inbyggda och man kan sätta extern mikrofon både överst eller på höger sida. .
"

Mittåt!

Jag har nu gjort flera mikrofontester med den inbyggda "framåt" -mikrofonen i MediaMod. Och det är definitivt INTE en "Shotgun" mikrofon) som det sägs av GoPro, den är rundupptagande!

Den ger en bättre ljudkvalitet än mikrofonen i kameran när den är monterad i MediaMod, helt enkelt eftersom de inbyggda då är täckta. Och det är en monomikrofon, enda sättet att få bra stereokvalitet med kameran placerad i MediaMod är att använda en extern stereomikrofon ansluten till MediaMod!

Det finns två sätt för att kunna ansluta en extern mikrofon till Hero 8, den gamla mic-adaptern eller MediaMod. Jag föredrar det mindre formatet på MediaMod och att det är en enda enhet samt att mikrofon- och USB-anslutningarna sitter på baksidan.

Med Ulanzis G8-5 bur (med två "kalla" fästen för andra tillbehör) som kan ses här https://www.youtube.com/watch?time_c...ature=emb_logo
kan man montera den äldre typen av mikrofonadapter under kameran

Man kan också sätta på ett objektivfilter vilket inte längre är lika enkelt möjligt med Hero 8 som för tidigare modeller. Mikrofonadapterns USB-anslutning släpper igenom strömmen, förutom att driva adaptern kan den också förse kameran med ström från cykeln eller från en Powerbank.
 
ANNONS