Annons
Gammal 2014-11-15, 19:00
J Ericsson

elmfeldt skrev: Ja det borde vi lägga tillbaka så man hittar till.
Saknade också detta, då behöver jag inte leta efter det längre, tråkigt att det också försvann.
//Johannes
Gammal 2014-11-15, 20:56
nonno

Nya kommentarer
Oj, vad jag får leta efter länken "Nya kommentarer" varje gång jag loggar in på sidan. Jag vill framföra önskemål att den länken också går att hitta under "hamburgaren" som en av länkarna i Bilder. Det skulle bli så mycket enklare att hitta då. Skulle det vara möjligt att lägga den även där?
/Nonno
Gammal 2014-11-15, 22:11
NikonFX

Kan inte förstån varför underrubriken "Nyheter Bilder Grupper Forum Bloggar Fotosidan Magasin TV Köp & Sälj Prylar Butik" bara finns på förstasidan och inte på övriga sidor. Med nuvarande upplägg blir det väldigt omständligt att navigera. Att gå från en undersida till en annan är på tok för krångligt vilket förtar hela upplevelsen med att använda FS.

Att diskussionerna under "Senaste foruminlägg" har så stort radavstånd och hamnar så längt till höger känns också väldigt konstigt.
Gammal 2014-11-16, 09:25
Paliswe

I bilden Senaste inlägg återkommer trådarna på nästa datum om det var ett inlägg där också. Det är ju samma tråd man når och senaste inlägget är ju med även om det är en länk från föregående dag. Skippa dubbletterna så ser man fler länkar.
Sen instämmer jag i tidigare inlägg om radavstånd på den sidan, det är ett väldigt skrollande.
Gammal 2014-11-16, 15:33
Peddan L

Fotografer
Innan kunde man söka på medlemmar och vilka som var nya och inloggade.
Är detta borttaget nu?

Jag hittar inte det

Med vänlig hälsning
Peter
Gammal 2014-11-17, 21:56
PiaML

Galleri FS
Många klickbara ord har försvunnit ex Galleri FS, mest kommenterade, röstade bilder, tävlingar mm. Jag saknar dessa. / Pia
Gammal 2014-11-18, 10:24
erdeljan

Fråga
Konstig typsnitt... Se länken

http://oi58.tinypic.com/289k2mr.jpg
Gammal 2014-11-18, 11:09
elmfeldt
Redaktör

erdeljan skrev: Konstig typsnitt... Se länken

http://oi58.tinypic.com/289k2mr.jpg
Opps ser ju ut som Comic Sans där :( Det är inte meningen. Vad är det för plattform/läsare du kör i det läget?
Gammal 2014-11-18, 11:12
elmfeldt
Redaktör

PiaML skrev: Många klickbara ord har försvunnit ex Galleri FS, mest kommenterade, röstade bilder, tävlingar mm. Jag saknar dessa. / Pia
Stämmer att en del fallit bort och det är inte meningen. Galleri FS, Tävlingar, Alla nya bilder är nu tillbaka. Skall kolla övriga länkar också!
Gammal 2014-11-18, 11:13
elmfeldt
Redaktör

NikonFX skrev: Kan inte förstån varför underrubriken "Nyheter Bilder Grupper Forum Bloggar Fotosidan Magasin TV Köp & Sälj Prylar Butik" bara finns på förstasidan och inte på övriga sidor. Med nuvarande upplägg blir det väldigt omständligt att navigera. Att gå från en undersida till en annan är på tok för krångligt vilket förtar hela upplevelsen med att använda FS.

Att diskussionerna under "Senaste foruminlägg" har så stort radavstånd och hamnar så längt till höger känns också väldigt konstigt.
Du navigerar med "hamburgaren" upp till vänster. Där hittar du genvägar till andra del av sidan.
Gammal 2014-11-18, 11:17
elmfeldt
Redaktör

reboot81 skrev: 20min brainstormande. Rent spontant.

Vad jag tycker om rent generellt: less is more: visa lite, ge mig detaljkontroll i undermenyer.
Tydligt. Gör sidan övertydlig, höj kontrast. Jag sitter ibland ute i solen och läser forumet. Eller på ett skakigt tåg.
Konsekvent. Jag kan just här hitta fem olika typsnitt, varav Arial står för 99%, men i flera varianter.
Varför högerställa vissa saker?

Måste jag använda ≣ (menyknappen uppe till vänster) när jag har en dator med mus?

Nuförtiden klumpas eposta sidan och lägg upp på sociala medier oftast i en funktion: Dela.

Forumtrådens rubrik är svårfunnen, långt ut till höger. Dessutom passar den dåligt för långa rubriker.

Varför är inte "Koppla produkter" eller "tagga" under ämnesverktyg?

Pilen till "Visa första olästa" är gul och till vänster om dess text/rubrik. Andra pilar är silvergrå och till höger om text/rubrik.

Längst upp står det "Forum". I breadcrumbsen två snäpp ner står det "Fotosidans forum". Redundant info.

"« Föregående ämne | Nästa ämne »" är "POINTING DOUBLE ANGLE QUOTATION MARK"
på andra ställen bläddrar man framåt/bakåt med pilar.

Vissa element på sidan är avrundade, inte alla.

SÖK I FORUM (förlåt att jag skriker) har en knapp som heter "Sök". Sök i en tråd har en knapp, som ser annorlunda ut och heter "Ok".

Tack för att ni förbättrar sidan!
Tack för input. När det gäller forumnsidan(orna) så är det lite bökigt då forumet liksom lever sitt eget liv när det gäller färg/form. Den är extremt krånglig att underhålla och alla frånsteg från original färg/form är väldigt bökiga att få med vid en uppgradering. Därför släpar forumet och är lite ologiskt. Planen är att migrera till en plattform som har bättre responsivt stöd. Det får bli under våren 2015.

När det gäller låg kontrast på vissa saker så är det meningen för att hålla ner de då de inte är centrala i bilden och istället ge mer kontrast till de som är viktiga.
Gammal 2014-11-18, 11:19
elmfeldt
Redaktör

Ventures skrev: M.a.o krävs det numera att man lägger bilderna i pooler och "bildkritik" om någon annan ska kunna hitta dem. Var det en tanke bakom detta?
Ingen tanke utan ett misstag att Alla bilder inte fanns med i genvägsmenyn till vänster. Nu finns de där.
Gammal 2014-11-18, 13:00
erdeljan

elmfeldt skrev: Opps ser ju ut som Comic Sans där :( Det är inte meningen. Vad är det för plattform/läsare du kör i det läget?
Kör Android på HTC One, browser standard inbyggd. Funkade innan så klart...
Gammal 2014-11-18, 16:25
dHagger

elmfeldt skrev: Du navigerar med "hamburgaren" upp till vänster. Där hittar du genvägar till andra del av sidan.
Jag förstår inte riktigt vad ni försökt göra. Denna typ av meny brukar förekomma på sidor som använder responsiv design, när skärmen är för smal för en "riktig" topmeny. Men detta är en sida med statisk bredd (vilket i sig är svårbegripligt när responsiv design blivit så vanligt), med en topmeny på startsidan samt en extra topmeny dold som en logo (som blir ännu mindre uppenbar att den är en meny av det redan finns en topmeny på startsidan). Lägg till det att den dolda menyn behöver klickas på för att kunna användas (det är fullt möjligt att stödja både klick och mouse-over samtidigt, så att inte stödja mouse-over för att mobila enheter kräver klick är ett argument som inte håller) och att den "aktiva" arean är mindre än den klickbara (håll muspekaren 1 pixel utanför ränderna och det går inte att klicka, men den visuella indikationen har redan triggats).

Utöver att navigeringen blir splittrad av att det finns dubbla topmenyer på startsidan, så är den dolda topmenyn i sig själv inkonsekvent. För det första innehåller den alternativ som saknas i den lättåtkomliga menyn ("Proffsfoto" och "Kalender"). När man klickar på vissa alternativ så varierar det dessutom vad som händer. Exempelvis om jag klickar på "Bilder" så kommer jag ibland till bildsidan, och ibland fälls det ut en undermeny med 6 av de 14 undermenyalternativen till "Bilder". Stora ytor är dessutom inte klickbara.

Jag föreslår att ni lägger tillbaka den gamla (och väl fungerande) topmenyn genomgående på alla sidor tills ni tänkt igenom hur navigeringen skall fungera. Då får ni också tid och möjlighet att experimentera vidare och undersöka vedertagna och fungerande lösningar. Det skulle också lösa en del av problemen med onödigt många klick för att komma till undersidor.
Gammal 2014-11-18, 16:45
elmfeldt
Redaktör

dHagger skrev: Jag förstår inte riktigt vad ni försökt göra. Denna typ av meny brukar förekomma på sidor som använder responsiv design, när skärmen är för smal för en "riktig" topmeny. Men detta är en sida med statisk bredd (vilket i sig är svårbegripligt när responsiv design blivit så vanligt), med en topmeny på startsidan samt en extra topmeny dold som en logo (som blir ännu mindre uppenbar att den är en meny av det redan finns en topmeny på startsidan). Lägg till det att den dolda menyn behöver klickas på för att kunna användas (det är fullt möjligt att stödja både klick och mouse-over samtidigt, så att inte stödja mouse-over för att mobila enheter kräver klick är ett argument som inte håller) och att den "aktiva" arean är mindre än den klickbara (håll muspekaren 1 pixel utanför ränderna och det går inte att klicka, men den visuella indikationen har redan triggats).

Utöver att navigeringen blir splittrad av att det finns dubbla topmenyer på startsidan, så är den dolda topmenyn i sig själv inkonsekvent. För det första innehåller den alternativ som saknas i den lättåtkomliga menyn ("Proffsfoto" och "Kalender"). När man klickar på vissa alternativ så varierar det dessutom vad som händer. Exempelvis om jag klickar på "Bilder" så kommer jag ibland till bildsidan, och ibland fälls det ut en undermeny med 6 av de 14 undermenyalternativen till "Bilder". Stora ytor är dessutom inte klickbara.

Jag föreslår att ni lägger tillbaka den gamla (och väl fungerande) topmenyn genomgående på alla sidor tills ni tänkt igenom hur navigeringen skall fungera. Då får ni också tid och möjlighet att experimentera vidare och undersöka vedertagna och fungerande lösningar. Det skulle också lösa en del av problemen med onödigt många klick för att komma till undersidor.
Fotosidan är under kontinuerlig utveckling och jag förstår att det inte lätt att förstå när man inte har hela bilden. Här är lite input:

- Navigeringen är ett steg mot nästa steg då responsiv design kommer läggas till för fler sidor. Att göra Fotosidan helt responsiv är målet men inget man snyter ur sig på grund av alla delar som finns. Vi har ju inte bara artikelvisning utan massa andra saker och reklam som måste (tyvärr) synas på smarta sätt. Men artikelvisning är nästa steg.
- Justeringen är gjord för att undertrycka FS och fokusera på underinnehåll. Tex en blogg, en grupp, en bild. För att förstärka identiteten av kategorin.
- Navigeringen skall finnas och vara tillgänglig oavsett avdelning. Tex medlemsbutik, en stor bild, en artikel mm
- Att hamburgaren skiljer sig är medvetet. Framsidan skall ge de stora scoopet men det finns fler menyval som behöver finnas men som inte får plats i en horisontell meny, tex Fotosidan Magasin, Om Fotosidan, Proffsfoto etc

Och absolut, indikering av hamburgaren skall innebär att allt tänt är klickbart. Det skall fixas.

Bokmärken

Taggar
feedback , fotosidan

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:01.

Lastolite Chromakey