Annons
Gammal 2018-06-22, 14:06
Astroscapist

När bör man kalla sig yrkesfotograf?
Läste nåt intressant som Terje skrev om i en annan tråd.
Så min fråga är, när ska man kalla sig yrkesfotograf? Är det nån procent som man ska överstiga av den totala inkomsten?
Om man varit f.d. yrkesfotograf, men kanske numera skriver böcker, föreläser och undervisar så kanske man istället bör kallas sig lärare eller författare beroende på vad den största inkomstkällan kommer ifrån även om allt handlar om den kunskapen man införskaffat sig som yrkesfotograf och att det handlar om foto på nåt sätt.
Eller kanske tiden man lägger? Så kanske man istället ska titulera sig som restuschör?

Själv kallar jag mig både amatör eller hobbyfotograf. Även om det mesta jag gör/fotar är till salu/kostar.

/Stefan
Gammal 2018-06-22, 15:12
ducedo

yrke

typ av arbete som man kan försörja sig på och som kräver vissa särskilda kunskaper eller färdigheter
försörja

ansvara för det fortlöpande uppehället

EXEMPEL: en halvtidstjänst kan ingen försörja sig på
Enligt Svensk Ordbok.
Gammal 2018-06-22, 15:13
snap01

När man har det som yrke o lever på sin fotografering alltså har sin största inkomst källa från det.
Gammal 2018-06-22, 15:18
alfin

Du får kalla dig precis vad du vill, så länge det inte är en skyddad titel. Vad är det för mervärde att kalla sig yrkesfotograf om man inte har sin huvudsakliga inkomst från yrket? Har man det är man ju yrkesfotograf, men om man tvekar är det väl klatchigare med proffsfotograf. Det är mer tvetydigt. Själv är jag amatörfotograf. Det är också tvetydigt, men det signalerar åtminstone att jag kan ha ett yrke där jag tjänar bra mycket mer pengar än vad yrkesfotografer gör! ;) Trevlig midsommar!
Gammal 2018-06-22, 15:22
Janne Ar

När huvuddelen av ens inkomster kommer från fotograferandet?
(Bara en tanke...!)

För om huvuddelen av inkomsterna kommer från annan källa är man kanske snarare frilansfotograf?
(Fast frilans betecknar väl kanske snarare en yrkesman som inte är bunden till en fast arbetsgivare?)

Intressant fråga, Stefan!

Jag tror att hur man väljer att beteckna sig är färgat lite av värderingar man/några läser in i orden. Jag tror att en del drar sig för att kalla sig "amatör" eftersom man kan tolka det en amatör gör som mindre kunnigt eller bra än det som en professionell gör. Detta trots att orden inte alls handlar om det.
Frilans, tror jag, upplevs som mer seriöst än amatör. Och yrkesfotograf är mest seriöst.
En parallell fråga är ju hur många bilder man måste sälja för att vara frilansfotograf?

Är fotografer mera känsliga för detta? För värdeklangen i begrepp?
Jag ser ofta bilder som är tagna av "fotograf Kalle Karlsson" el. dyl. men har aldrig sett en bokrygg som angivit att en bok varit skriven av "författare Kalle Karlsson". Inte heller ser jag "journalist Kalle Karlsson" i en byline på en artikel i en tidning.
Jag har även sett frågor från "frilansfotografer" här på fotosidan som frågat om hur man säljer bilder...
Gammal 2018-06-22, 16:14
fotobollfoto

Janne Ar skrev: När huvuddelen av ens inkomster kommer från fotograferandet?
(Bara en tanke...!)
[...]
Håller med. Så borde det vara.

Men visst är det knepigt. Ordet fotograf har ju kommit att betyda ”den som tagit bilden”. Vilket precis vem som helst kan göra.

Konstnär, däremot, är det få som kallar sig, även om man signerar teckningen man gör i skolan.

Och ingen har väl använt ord som yrkeskonstnär eller yrkesjournalist.
Gammal 2018-06-22, 16:20
snap01

alfin skrev: Du får kalla dig precis vad du vill, så länge det inte är en skyddad titel. Vad är det för mervärde att kalla sig yrkesfotograf om man inte har sin huvudsakliga inkomst från yrket? Har man det är man ju yrkesfotograf, men om man tvekar är det väl klatchigare med proffsfotograf. Det är mer tvetydigt. Själv är jag amatörfotograf. Det är också tvetydigt, men det signalerar åtminstone att jag kan ha ett yrke där jag tjänar bra mycket mer pengar än vad yrkesfotografer gör! ;) Trevlig midsommar!
hur vet du att du tjänar BRA mycket mer än yrkesfotografer?
Gammal 2018-06-22, 16:25
unoengborg

Är bilderna tillräckligt bra har det nog ingen betydelse vad du kallar dig.
Gammal 2018-06-22, 16:32
alfin

snap01 skrev: hur vet du att du tjänar BRA mycket mer än yrkesfotografer?
"men det signalerar åtminstone att jag kan ha ett yrke där jag tjänar bra mycket mer pengar än vad yrkesfotografer gör!"

Det signifikanta ordet att fokusera på här är "kan".
Gammal 2018-06-22, 18:29
Astroscapist

Så om 51% kommer från att föreläsa och hålla kurser och resterande 49% av inkomsten kommer ifrån fotouppdrag så är man inte yrkesfotograf utan en lärare utan behörighet?

Såklart får man kalla sig vad man vill. Men ska man anlita någon så kanske man hellre vill anlita en yrkesfotograf för 1000kr i timmen än en hobbyenthusiast och kanske ännu mindre en amatör för samma timpeng.
Även om ens portfolio brukar vara den som säljer mer än en titel så vet jag hålla jämn kvalite är svårare att se från en sån.

Som sagt, min tankeställare kom ifrån Terjes svar och de gensvar som kom efter det.

/Stefan
Gammal 2018-06-22, 18:46
afe

Jag förstår inte problemet. Om du vill sälja dina tjänster som fotograf eller sälja bilder är det väl bara att du kallar dig Fotograf Stefan Nilsson i dessa sammanhang?

När jag arbetade som fotograf kallade jag mig inte yrkesfotograf, pressfotograf, polisfotograf, skolfotograf eller något så specifikt - jag var helt enkelt fotograf. Jag är fortfarande fotograf, men jag lever inte längre på det.
Gammal 2018-06-22, 19:01
Astroscapist

afe skrev: Jag förstår inte problemet. Om du vill sälja dina tjänster som fotograf eller sälja bilder är det väl bara att du kallar dig Fotograf Stefan Nilsson i dessa sammanhang?

När jag arbetade som fotograf kallade jag mig inte yrkesfotograf, pressfotograf, polisfotograf, skolfotograf eller något så specifikt - jag var helt enkelt fotograf. Jag är fortfarande fotograf, men jag lever inte längre på det.
Ärligt så bryr jag mig inte. Det var som jag skrev i senaste inlägget en fundering över Terjes svar samt de gensvar han fick.
Gammal 2018-06-22, 19:21
Foto och Bildteknik
Guest

När jag var verksam skulle man ha gått en utbildning, vara anställd, ha egen firma eller på något sätt verifiera att man var yrkesverksam inom fotografin. Jag gick lärlingsutbildningen hos en fotograf som tidigare varit anställd fotograf i ett industriföretag för att sedan starta egen firma.

Idag är jag amatör, och lever av annat. SFF, Svenska Fotografers Förbund har kriterier för att bli antagen som medlem.
Gammal 2018-06-22, 19:31
afe

Foto och Bildteknik skrev: När jag var verksam skulle man ha gått en utbildning, vara anställd, ha egen firma eller på något sätt verifiera att man var yrkesverksam inom fotografin. Jag gick lärlingsutbildningen hos en fotograf som tidigare varit anställd fotograf i ett industriföretag för att sedan starta egen firma.

Idag är jag amatör, och lever av annat. SFF, Svenska Fotografers Förbund har kriterier för att bli antagen som medlem.
Ja för att bli medlem i PFK eller SFF ställdes krav ( jag var med i båda), men vem som helst får förstås kalla sig fotograf.
Gammal 2018-06-22, 23:20
froderberg
Administratör

snap01 skrev: När man har det som yrke o lever på sin fotografering alltså har sin största inkomst källa från det.
Jag hävdar med bestämdhet att jag är yrkesfotograf trots att jag bara jobbar som fotograf 1-2 dagar per vecka i genomsnitt numer.

Jag skulle säga att man kan kalla sig yrkesfotograf när man utför betalda uppdrag med hyfsad regelbundenhet.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System