Annons
Gammal 2018-06-29, 23:49
Terje H

Graylingman skrev: Kommer ni ihåg Kim Wallung, alias Sagan, med över 22000 inlägg?
Jodå, visst minns man! Någon som vet var han tog vägen?
Gammal 2018-06-29, 23:58
froderberg
Administratör

acke skrev: Här är några pionjärnamn som jag fortfarande minns:
JimH
Sinuslinus
Arleklint
Maverick
Gunte
Greve Nickon
JimH är på sätt och vis fortfarande väldigt aktiv eftersom han utvecklar Fotosidans plattform tillsammans med Christer Lindh som är en av grundarna.

Arleklint startade ett eget forum om naturfoto om jag inte missminner mig rätt. Och så blev han Nikon CoolSchool-lärare. Han har stått i Nikons monter på många mässor.

Jag upplever Fotosidans diskussioner som mer lugna nu. Men samtidigt finns inte riktigt samma gruppgemenskap kvar. Däremot kvarstår många vänskapsband som skapats under åren.
Gammal 2018-06-30, 06:20
Bengf

Kan nog sakna Jocke Bengtsson och Joand, mycket kunniga som redde ut många knepiga begrepp, saknar också Mats med hans frispråkiga inlägg, tyvärr så gick han bort hastigt.

Klart mycket lugnare nu i trådarna tycker jag, valfriheten att välja olika ämnen är mycket bra, felar väl i princip ingenting tycker jag, alla har möjlighet att starta egna diskussioner om man tycker att vissa saker skrivs för lite om.
Gammal 2018-06-30, 10:00
acke

Bengf skrev: Klart mycket lugnare nu i trådarna tycker jag...
Lugnare måhända, men också mycket lägre aktivitetsnivå. Finns det någon statistik, Magnus? Det hade varit kul att se kurvor 2001-2018 över antal medlemmar, antal foruminlägg, antal uppladdade bilder och antal bildkommentarer.

Vad gäller saknade medlemmar så vill jag lägga till Mipert, Estethia och Calle Slättengren. De delade frikostigt med sig av sina fotokunskaper och erfarenheter.
Gammal 2018-06-30, 10:01
J O Härnström

Bengf skrev: Kan nog sakna Jocke Bengtsson och Joand, mycket kunniga som redde ut många knepiga begrepp, saknar också Mats med hans frispråkiga inlägg, tyvärr så gick han bort hastigt.
Jag känner fortfarande tacksamhet mot Joakim Bengtsson som hjälpte mig reda ut begreppen och förstå sammanhangen (tror jag i alla fall) mellan processor-RAM-hårddisk-grafikkort-mjukvara. Så att min dator fungerar bra både för stillbilder och videoredigering. För 5 år sedan.

Utvecklingen har gått så rasande snabbt. Idag är det en självklarhet att chatta i realtid med ljud och bild om man önskar, gärna på mobilen.
För ca 15-20 år sedan var den digitala revolutionen på topp. Många konverterade från analogt till digitalt.
Det var ju en stor omställning att se resultatet omgående på kamerans display och i datorn. Från att ha fått vänta flera dagar kanske veckor på att diabilderna eller färgkopiorna trillade ned i brevlådan. Man visste inte hur bilderna blev förrän de var framkallade. Det ställdes helt andra krav på fotografen då på ett helt annat sätt.
Snacka om tempoväxling.
Gammal 2018-06-30, 16:25
froderberg
Administratör

acke skrev: Lugnare måhända, men också mycket lägre aktivitetsnivå. Finns det någon statistik, Magnus? Det hade varit kul att se kurvor 2001-2018 över antal medlemmar, antal foruminlägg, antal uppladdade bilder och antal bildkommentarer..
Jag har ingen statistik tillgänglig, men Christer Lindh har kollat på det och aktiviteten på forumet har minskat. Vi har ju fått konkurrens av Facebook med flera och foto är inte lika hett som för 10-15 år sedan då digitaltekniken väckte mångas intresse och engagemang.

Men forumet är ju inte allt på FS. Bloggarna har tillkommit och har en hel del trafik och aktivitet. Det har skapats en trevlig bloggkultur. Fram till och med 2010 fanns det inte så mycket redaktionellt material på Fotosidan. Idag har det publicerats mer än 7300 artiklar på förstasidan och dessa står för en stor del av trafiken och det kommenteras friskt.

Vad gäller saknade medlemmar så vill jag lägga till Mipert, Estethia och Calle Slättengren. De delade frikostigt med sig av sina fotokunskaper och erfarenheter.
Calle Slättengren är fortfarande aktiv, men inte på samma sätt. Han har hoppat in den del som sommarvikarie på redaktionen och han kommer med många nyhetstips. Han läser mycket och kommenterar ibland. Calle snackar gärna storformat, melllanformat och direkbildskameror :)
Gammal 2018-06-30, 16:26
froderberg
Administratör

J O Härnström skrev: Jag känner fortfarande tacksamhet mot Joakim Bengtsson som hjälpte mig reda ut begreppen och förstå sammanhangen (tror jag i alla fall) mellan processor-RAM-hårddisk-grafikkort-mjukvara. Så att min dator fungerar bra både för stillbilder och videoredigering. För 5 år sedan..
Joakim dyker upp ibland i forumet och delar med sig av sin kunskap. Han hjälper även redaktionen en del när det gäller sensorutveckling och andra djupa fototekniska frågor.
Gammal 2018-06-30, 17:21
acke

Javisst, utvecklingen av sociala medier spelar naturligtvis en stor roll. Mycket av den tid som jag för >10 år sedan spenderade på FS lägger jag nu i olika fotogrupper på FB.
En annan bidragande orsak till forumens nedgång, tror jag, är att funktionaliteten och gränssnittet uppfattas som gammalt.

Hur är det med portfolios på FS, finns den funktionen kvar och används den flitigt?

froderberg skrev: Jag har ingen statistik tillgänglig, men Christer Lindh har kollat på det och aktiviteten på forumet har minskat. Vi har ju fått konkurrens av Facebook med flera och foto är inte lika hett som för 10-15 år sedan då digitaltekniken väckte mångas intresse och engagemang.
Gammal 2018-07-01, 16:52
jonas18z

Några jag minns men kan vara så att minnet sviker.

Mipert ( svarade på mycket om färghantering )

D7D ( osäker på namnet syftade på en minoltakamera ifrån typ 2001 ) bytte väl senare till sagan, svarade på allt. Men har för mig att det blev tyst efter sågning ifrån en medlem som jag inte vet namnet på men var ifrån Malmö/ Skåne och svarade mycket på sensor och gjorde massa tester.

jesper någonting svarade på mycket frågor om kameror, minns ej smeknamnet.

Areklint startade eget forum naturfoto var väl en av de stora försvararna till Terje innan allt blev avslöjat?

Eshtehita var välkokt aktiv i photoshoptrådarna.

CalleS, var också aktiv men kan inte minnas vad.

EdwardH, kom med massa inlägg och frågor.

Carro,? Ung tjej var nog fest aktiv på IRC
Gammal 2018-07-01, 23:17
PMD

Terje H skrev: Jodå, visst minns man! Någon som vet var han tog vägen?
Kim blev avstängd från Fotosidan. Mer än så vet jag inte.
Gammal 2018-07-01, 23:35
acke

Kvantitet och kvalitet går inte alltid hand i hand.

PMD skrev: Kim blev avstängd från Fotosidan. Mer än så vet jag inte.
Gammal 2018-07-01, 23:38
iSolen.se

froderberg skrev: ...foto är inte lika hett som för 10-15 år sedan då digitaltekniken väckte mångas intresse och engagemang.

Men forumet är ju inte allt på FS. Bloggarna har tillkommit och har en hel del trafik och aktivitet. Det har skapats en trevlig bloggkultur. Fram till och med 2010...
Jag upplever foto som hetare än någonsin. Det produceras och konsumeras mycket mer bilder än tex 2010, och av mycket bredare grupper.

"Alla är fotografer" har aldrig varit så sant.

Så var har alla tagit vägen? Instagram och Facebook vad det gäller bilder och Facebookgrupper vad det gäller diskussioner. Många smala grupper som tex Gatufoto, Drönare, kameramodeller etc istället för fotosidans trådbaserade forum.
Gammal 2018-07-01, 23:56
iSolen.se

acke skrev: Javisst, utvecklingen av sociala medier spelar naturligtvis en stor roll. Mycket av den tid som jag för >10 år sedan spenderade på FS lägger jag nu i olika fotogrupper på FB.
En annan bidragande orsak till forumens nedgång, tror jag, är att funktionaliteten och gränssnittet uppfattas som gammalt.

Hur är det med portfolios på FS, finns den funktionen kvar och används den flitigt?
Det är många saker som borde hottas upp stort som smått. Tex att mailen innehåller forumkommentarer istället för bara en länk. Artiklarnas kommentarfunktion fungerar dåligt. Jag upptäcker ofta att jag missat intressanta artikelkommentarer. Varför inte bara använda forumfunktionen? Grupper borde vara mer som FB. Förstasidan visar bara några få forumtrådar och bara i en smal spalt trots att många nästan bara tittar där. Fler följa och lajkfunktioner vore skoj.

Klistra in bilder i forumtextfälten har funnits i chatt, FB, och andra klienter rätt länge nu. Är det inte dags att FS inför samma sak? Det skulle liva upp.

Var är video?
Gammal 2018-07-01, 23:58
jonas18z

acke skrev: Kvantitet och kvalitet går inte alltid hand i hand.

Men man blir väl inte av stängd bara sådär?

Fotosidans adminer kanske vet?
Gammal 2018-07-02, 00:11
larsborg

iSolen.se skrev:
Så var har alla tagit vägen?
.
Troligen bl.a. till DPReview, så är det för mig i alla fall.
De har en mycket större bredd, även i sitt forum, samt större resurser,
än vad FS nu kan erbjuda.
Deras tester av optik/kamerahus är i en egen hög klass för sig,
ofta strax efter en lansering, då en första koll,
- senare en fullständig genomgång, med både positiva och negativa omdömen.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:37.

Miops Capsule360