Annons
Gammal 2018-07-02, 08:06
acke

jonas18z skrev: Men man blir väl inte av stängd bara sådär?

Fotosidans adminer kanske vet?
Jag tror att det handlade om extremt många foruminlägg som (ofta) var tomma på innehåll. Syftet var inte att utbyta kunskap, syftet var att synas så mycket som möjligt.

Senast redigerad av acke den 2018-07-02 klockan 08:23.
Gammal 2018-07-02, 09:41
froderberg
Administratör

jonas18z skrev: Men man blir väl inte av stängd bara sådär?

Fotosidans adminer kanske vet?
Det sker inte ”bara sådär” utan på god grund. Såvitt jag vet har bara en medlem blivit permanent avstängd och det är inte Kim Wallung.
Gammal 2018-07-02, 09:46
froderberg
Administratör

jonas18z skrev:
jesper någonting svarade på mycket frågor om kameror, minns ej smeknamnet.
Ja, och han var forumvärd och gjorde en del tester åt Fotosidan. Men han tappade intresset och fick större intresse för dykning istället.

CalleS, var också aktiv men kan inte minnas vad.
Som jag skrev lite tidigare är han fortfarande aktiv och hjälper redaktionen en del. Han hade nog svarat här om han inte varit bortrest på semester
Gammal 2018-07-02, 10:23
Terje H

Några av de som var aktiva medlemmar under de första åren har jag fortfarande kontakt med (bland annat som vänner på Facebook), men inte många av dessa är aktiva på Fotosidan idag.

En vanlig kommentar är att aktiviteten blivit lägre, bilderna får generellt mindre kommentarer - och att det är för mycket fokus på prylar (i bland annat forumen). Några tröttnade också och hittade andra fora.

Håller med om prylfokuseringen, men detta fanns även under de första åren. Däremot saknas alltmer de alternativa diskussionerna (som Ackelid nämner) som en motvikt. Det känns som de flesta som idag är dagligen aktiva i forumen är mer fokuserade på prylarna. Jag har svårt idag att hitta trådar i forumen som är intressanta att skriva i.

Däremot har bildkommentarerna vad jag kan se minskat rätt så rejält. Dessutom har den redaktionella delen utvecklats, även om det finns vissa områden som fortfarande är klart underrepresenterade (som info om fotoutställningar, fotoböcker och liknande). Dessutom är det sällan längre reportage om fotofestivaler (alltså inte de mer prylinriktade fotomässorna). Jag saknar alltså mer bildinriktade/konstinriktade journalister i redaktionen.

Positivt att bloggarna utvecklats, men det saknas mer skrivande fotografer där. Blir många blogginlägg med enbart bilder. Inget fel i sig - men jag saknar debatter/infall/provokationer, lite mer krönikor.

/Terje
Gammal 2018-07-02, 10:24
G-son

froderberg skrev: Det sker inte ”bara sådär” utan på god grund. Såvitt jag vet har bara en medlem blivit permanent avstängd och det är inte Kim Wallung.
Herr Risedal ligger inte bra till på avstängslistan kan jag tänka mig.
Gammal 2018-07-02, 11:59
jonas18z

G-son skrev: Herr Risedal ligger inte bra till på avstängslistan kan jag tänka mig.
Varför det? Han var väl den som hade mycket kunskaper och gjorde tester och delade med sig. Minns Nikon D70 tråden var mycket intressant läsning som han bidrog med sen vet jag inte om han alltid hade 100% rätt men det är väl ingen anledning att stänga av någon.
Gammal 2018-07-02, 12:11
ztenlund

jonas18z skrev: Varför det? Han var väl den som hade mycket kunskaper och gjorde tester och delade med sig. Minns Nikon D70 tråden var mycket intressant läsning som han bidrog med sen vet jag inte om han alltid hade 100% rätt men det är väl ingen anledning att stänga av någon.
För att han gjorde annat än det du skriver förstås. Därmed tycker jag att det kan vara bra. Det är inte en meningsfull diskussion. Vill han återvända så får han själv försöka övertyga redaktionen.
Gammal 2018-07-02, 14:15
jonas18z

ztenlund skrev: För att han gjorde annat än det du skriver förstås. Därmed tycker jag att det kan vara bra. Det är inte en meningsfull diskussion. Vill han återvända så får han själv försöka övertyga redaktionen.
Om en person blir avstängd som kritsiserar utrustning ( kanske till och med fotosidans annonsörer) och diskutera mot adminer och sedan blir personer helt plötsligt avstäng, då kan man väl tolka det som att fotosidan inte vill ha "fel" åsikter om man ska vara konspiratorsik.
Gammal 2018-07-02, 14:25
ztenlund

jonas18z skrev: Om en person blir avstängd som kritsiserar utrustning ( kanske till och med fotosidans annonsörer) och diskutera mot adminer och sedan blir personer helt plötsligt avstäng, då kan man väl tolka det som att fotosidan inte vill ha "fel" åsikter om man ska vara konspiratorsik.
Problemet är ju att du sitter och tolkar utan att ha en susning om varför han blev avstängd. Och eftersom du ändå har bestämt dig för en konspiratorisk teori så kommer du ändå inte att tro på andra mer med sanningen överensstämmande förklaringar, för det fall att de framläggs. Det ligger nämligen i sakens natur, eftersom utgångspunkten i den sortens teorier är att de som stängt av, eller på annat vis delar deras uppfattning, ljuger för att försvara den ondskefulla agendan de företräder.
Gammal 2018-07-02, 14:29
jonas18z

Några tankar:

*Fotosidan har fått mer konkuerns ifrån facebook coh utländska sidor.
*Fotosidan har inte utvecklats och känns lite omodern. Sidan har väkl i princip sett lika dan ut i 15 år upplever jag det. Men klart att det är säkert mycket som ändrats som man glömt bort osv. Men jämför facebook hur den såg ut 2004 mot idag och jämför fotosidan 2004 mot i dag så tycker jag det hänt mycket mindre här.
* Personligen så upplever jag det som att det är väldigt mycket fågelfotografer och sportfotografer äldre herrar här. Det upplevs inte så att det är 20-åriga hipsters. Klart att det finns alla typer men, tester, forum, design, annonser, artiklar gör att man känner att den är till för en typ av kategori personer. lite samma som att åka ut till en lokal fotoklubb. Men detta borde väl fotosidans adminer kunna plocka fram statistik på. Vilka ålder, platser, kön osv som är mest aktiva i forumet, läser mest artiklar , klickar på mest annonser osv osv...
Gammal 2018-07-02, 14:31
froderberg
Administratör

jonas18z skrev: Om en person blir avstängd som kritsiserar utrustning ( kanske till och med fotosidans annonsörer) och diskutera mot adminer och sedan blir personer helt plötsligt avstäng, då kan man väl tolka det som att fotosidan inte vill ha "fel" åsikter om man ska vara konspiratorsik.
Att han blev avstängd har inget med kritik av utrustning utan att han regelbundet spårade ur och bröt mot forumreglerna. Han fick många chanser, men kunde ändå inte sköta sig.
Gammal 2018-07-02, 14:43
froderberg
Administratör

jonas18z skrev: Några tankar:

*Fotosidan har fått mer konkuerns ifrån facebook coh utländska sidor.
Det stämmer och har påverkat forumdelen en del.

*Fotosidan har inte utvecklats och känns lite omodern. Sidan har väkl i princip sett lika dan ut i 15 år upplever jag det. Men klart att det är säkert mycket som ändrats som man glömt bort osv. Men jämför facebook hur den såg ut 2004 mot idag och jämför fotosidan 2004 mot i dag så tycker jag det hänt mycket mindre här.
Skulle du se en skärmdumt från 2004 så skulle du nog tycka att mycket ändrats.

Dessutom har följande tillkommit:
- Bloggar
- Fotosidan Akademi
- Fotosidan Magasin (Sveriges största fototidning)
- Fotosidan Poddradio (visserligen inte så aktiv nu, men det finns många avsnitt i arkivet)
- Fotosidan TV
- Fotosidan Masters (en av Sveriges största fototävlingar)
- Intressegrupper
- Nyhetsartiklar (tog fart 2011, totalt drygt 7300 artiklar)
- Proffsfoto (tidningen Proffsfoto är numer nerlagd, men vi försöker fortfarande bevara utpräglade proffsnyheter)

* Personligen så upplever jag det som att det är väldigt mycket fågelfotografer och sportfotografer äldre herrar här. Det upplevs inte så att det är 20-åriga hipsters. Klart att det finns alla typer men, tester, forum, design, annonser, artiklar gör att man känner att den är till för en typ av kategori personer. lite samma som att åka ut till en lokal fotoklubb. Men detta borde väl fotosidans adminer kunna plocka fram statistik på. Vilka ålder, platser, kön osv som är mest aktiva i forumet, läser mest artiklar , klickar på mest annonser osv osv...
Det är svårt att locka precis alla, men det gör faktiskt sajten. Besökarna är väldigt jämnt fördelade mellan åldrarna 25-80 år, Tidningen har däremot en övervikt mot äldre. Det är bara en liten klick medlemmar som ger sig till känna forum och kommentarer, så de är inte representativa för övriga aktiva medlemmar.
Gammal 2018-07-02, 14:55
acke

jonas18z skrev: ...Men detta borde väl fotosidans adminer kunna plocka fram statistik på. Vilka ålder, platser, kön osv som är mest aktiva i forumet, läser mest artiklar , klickar på mest annonser osv osv...
Ja, det hade varit väldigt spännande att se detaljerad statistik över Fotosidans utveckling 2001-2018 vad gäller medlemsutveckling och medlemmarnas aktiviteter, både generellt och uppdelat i åldersgrupper. Men frågan är om publicering av sådan statistik skulle gynna FS intressen? Tänk om våra fördomar blir bekräftade... 😉
Gammal 2018-07-02, 15:25
eighteenlives

acke skrev: Forumen var inte fullt så teknikfixerade de första åren. Det fanns även mer filosofiska och existentiella trådar. Här är ett exempel som jag minns väl:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=1450
Åh, en så härlig tråd, sånt här funderar jag ofta över. Ska sätta mig och läsa den nu.
Gammal 2018-07-02, 15:50
froderberg
Administratör

acke skrev: Ja, det hade varit väldigt spännande att se detaljerad statistik över Fotosidans utveckling 2001-2018 vad gäller medlemsutveckling och medlemmarnas aktiviteter, både generellt och uppdelat i åldersgrupper. Men frågan är om publicering av sådan statistik skulle gynna FS intressen? Tänk om våra fördomar blir bekräftade... 😉
Jag vet inte vad som går att plocka fram, men jag vet att trafiken peakade runt 2010. Idag är trafiken lägre, men stabil. Forumet har minskat en hel del, men det läsas istället väldigt mycket fler artiklar än förr.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:21.

Miops Capsule360