Annons

Fotosidans Forum > Fototeknik > Fototeknik > Hur kan kameratillverkarna vara så mycket efter mobilerna?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-12-09, 00:04
PMD

Ref #28.

En kamera som man måste hålla på armlängds avstånd för att använda är har objektivt sämre ergonomi än en kamera med en sökare. Anledningen till att sådana används mycket (även av mig!) beror förstås på att väldigt många inte vet om något bättre och att det är extremt bekvämt att använda den kamera man alltid har med sig.

En kamera som gör att det är enklast och bekvämast att göra vertikalt orienterade videoupptagningar saknar något grundläggande när det gäller ergonomi.

Fotoglädje är givetvis något som bara fotoentusiaster kan känna.
Gammal 2019-12-09, 01:12
Krille

Många av de finesser du räknar upp, som supersnabb serietagning, auto HDR, brusreducering mha flera hopslagna bilder och 4K 60p, funkar med en liten bildsensor eftersom den har väldigt snabb signalutläsning och kan spotta ur sig bilder mycket snabbare än en stor sensor. Den genererar heller inte så mycket värme.

I en fullformatssensor har signalen mycket längre väg att gå och då är det svårt att implementera sådana finesser. Det genereras också mycket värme vid konstant bildutläsning med hög upplösning hos en stor sensor, och den måste hinna transporteras bort innan elektroniken överhettas.

Som flera varit inne på har många av de finesser som finns i mobilkamerorna faktiskt funnits hos systemkameror före mobilindustrin tog sig till dem. Så frågan är egentligen omvänd - varför har det tagit sån jäkla tid för mobilkamerorna att nå en acceptabel nivå på bildkvalitet och finesser? Det är ju först på senare år som det finns lite olika objektiv och brännvidder att välja på, som i iPhone 11 Pro, Samsung Galaxy S10 och Huawei P30 Pro. Men hur många mobilkameror har äkta zoom? Möjlighet att zooma optiskt under videofilmning? Äkta blixt, alltså inte LED-lampor. Valbar bländare med fler än 2 steg?
Gammal 2019-12-09, 01:25
PMD

Krille skrev: Men hur många mobilkameror har äkta zoom? Möjlighet att zooma optiskt under videofilmning? Äkta blixt, alltså inte LED-lampor. Valbar bländare med fler än 2 steg?
Minst en. Den jag har. :-) Förutom bländaren som i M-läge bara har två stegs variation.

Men poängen med en modern mobiltelefonkamera av normalt snitt är nog att man inte ska behöva bry sig om sådant och inte behöva kunna något om fototeknik för att kunna ta bra bilder. Det medför förvisso en del begränsningar men knappast något som den typiske representanten för målgruppen bryr sig om.
Gammal 2019-12-09, 04:32
lonian

jonas18z skrev: Jag undrar varför kameratillverkarna hela tiden ligger efter mobilerna vad det gäller upplösning, fps och funktioner.

Kameratillverkarna har precis fått till 4K (30) de flesta mobiler har idag 4k(60) och nu släpptes senapdragon 865 som stödjer 8k(30) och 4k(120) Hanterar upp till 200mp sensor.
Nå, bygg en mobil med en lika stor foto sensor som fullformat och se hur bra 4K filmen blir sedan.

light skrev: Ibland säger en videosnutt mer än tusen ord.

Så för att styrka vad jag säger ska jag låta två professionella fotografer träda fram som vittnen. Först Tyler:

https://www.youtube.com/watch?v=v3m81493kTM
Haha, jag gillar kommentarerna på filmen du länkade.

>The title should be: Why my iPhone Xr takes better snapshot than my Canon?
>No it should be: Canon has really bad dynamic range.. Get a Nikon

Senast redigerad av lonian den 2019-12-09 klockan 05:00.
Gammal 2019-12-09, 08:22
Krille

PMD skrev: Minst en. Den jag har. :-) Förutom bländaren som i M-läge bara har två stegs variation.

Men poängen med en modern mobiltelefonkamera av normalt snitt är nog att man inte ska behöva bry sig om sådant och inte behöva kunna något om fototeknik för att kunna ta bra bilder. Det medför förvisso en del begränsningar men knappast något som den typiske representanten för målgruppen bryr sig om.
Zoomobjektiv och äkta blixt? Alltså inte tre objektiv som kombineras med digital zoom. Vilken telefon då?

Samsung Galaxy K Zoom från 2014 uppfyller kraven men den blev en flopp och fick ingen efterträdare.
Gammal 2019-12-09, 09:06
apersson850

Många mobilkameror tar en förhållandevis lång tid på sig för att ta en bild, från det att avtryckaren trycks "in", eller snarare "på". Det är helt odugligt för mig, som gillar sport/actionfotografi.
Det finns kanske mobilkameror som fixar det idag, men jag har inte träffat på någon.
Gammal 2019-12-09, 10:08
PMD

Krille skrev: Zoomobjektiv och äkta blixt? Alltså inte tre objektiv som kombineras med digital zoom. Vilken telefon då?

Samsung Galaxy K Zoom från 2014 uppfyller kraven men den blev en flopp och fick ingen efterträdare.
Ja, det är just den jag syftar på. Att Samsung (eller någon annan) inte fortsatte på det spåret tycker jag är mycket tråkigt, men det visar väl vad en stor majoritet av telefonfotograferna har för inställning till fotograferande.
Gammal 2019-12-09, 10:24
Astroscapist

Kan en mobiltelefon fota såna här bilder på månen än? (Utan såklart att använda sig av teleskop)
Om inte så är de inte före systemkamerorna än.
Denna bild är tagen med en bättre systemkamera med en budget telezoom som har några år på nacken.

/Stefan
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	20191207-DSC04049-PS_Big - kopia.jpg
Visningar:	47
Storlek:	190.3 KB
ID:	149256  

Gammal 2019-12-09, 12:12
AFJ

tompaw skrev: Det största problemet med "riktiga" kameror idag är dynamiskt omfång, vilket innebär att bilder tagna under sämre förhållanden alltid måste förbättras manuellt. Vilket är ok om huvudintresset är att sitta vid datorn och pilla, men är man mer intresserad av att ta bilder så är det bara ett besvär.

// Thomas
För det första är jag lite förvånad undrande till fokuseringen på "dynamiskt" omfång. Vad är det för fel i att bilder ibland innehåller mörka partier i skuggpartier? Jag har en modern mobil som kan "trolla" med bilderna men jag tycker att det ofta ger ett onaturligt och konstlat intryck

För det andra, jag gillar att ta bilder och att "pilla" med bilderna i datorn. Jag ser inget motsatsförhållande. Skulle det vara finare/roligare att bara knäppa av och lita på automatiken än att jobba med efterbehandling? Det är väl bara en fråga om personlig preferens.

Jag tycker fortfarande att ekvationen är enkel - skall jag fota för mitt höga nöjes skull är det systemkamera och viss efterbehandling som gäller. Det finns inga motiv som jag inte kan fota med systemkameran. Däremot finns det många motiv som är näst intill omöjliga med mobilen.

Om jag inte har systemkameran med mig - då använder jag med glädje mobiltelefonen. Den har blivit så mycket bättre och gör att mina kompaktkameror idag samlar damm i byrålådan.

När det gäller jämförelser på nätet av proffsfotografer som förordar än det ena, än det andra så förhåller jag mig ofta skeptisk. Jag är så cynisk att jag tror att mycket av det som publiceras har bakomliggande ekonomiska motiv...
Gammal 2019-12-09, 19:48
RobinN

https://www.youtube.com/watch?v=B9WUYQUNwD4

Tycker Robin Wong säger mycket kring detta ämnet.
Gammal 2019-12-09, 20:28
tompaw

Glad
AFJ skrev: För det första är jag lite förvånad undrande till fokuseringen på "dynamiskt" omfång. Vad är det för fel i att bilder ibland innehåller mörka partier i skuggpartier? Jag har en modern mobil som kan "trolla" med bilderna men jag tycker att det ofta ger ett onaturligt och konstlat intryck

För det andra, jag gillar att ta bilder och att "pilla" med bilderna i datorn. Jag ser inget motsatsförhållande. Skulle det vara finare/roligare att bara knäppa av och lita på automatiken än att jobba med efterbehandling? Det är väl bara en fråga om personlig preferens.

Jag tycker fortfarande att ekvationen är enkel - skall jag fota för mitt höga nöjes skull är det systemkamera och viss efterbehandling som gäller. Det finns inga motiv som jag inte kan fota med systemkameran. Däremot finns det många motiv som är näst intill omöjliga med mobilen.

Om jag inte har systemkameran med mig - då använder jag med glädje mobiltelefonen. Den har blivit så mycket bättre och gör att mina kompaktkameror idag samlar damm i byrålådan.

När det gäller jämförelser på nätet av proffsfotografer som förordar än det ena, än det andra så förhåller jag mig ofta skeptisk. Jag är så cynisk att jag tror att mycket av det som publiceras har bakomliggande ekonomiska motiv...
Håller helt och fullt ut med dig om att det är de personliga preferenserna som skall styra, problemet är väl närmast att i och med att de stora tillverkarna inte satsar på mer intelligens i systemkameror så måste även den som egentligen inte har tid eller lust ägna sin tid åt efterbehandling för att få bra bilder. Jag har inget emot att sätta tid till "framkallning" men vill kanske inte nödvändigtvis alltid göra det. Den Canon 5D Mk III jag hade tidigare tog naturligtvis fantastiska bilder, men steget från RAW-bilden till en färdig bild var ibland väl långt...
Gammal 2019-12-09, 20:36
lonian

AFJ skrev: För det första är jag lite förvånad undrande till fokuseringen på "dynamiskt" omfång. Vad är det för fel i att bilder ibland innehåller mörka partier i skuggpartier?
För min del så vill jag gärna få perfekta himlar.
Om då den nedre delen av bilden blir mörk i förhållande till himlen jämfört med hur det såg ut för mig i verkligheten ja då vill jag lyfta skuggorna så det stämmer överens. Annars får jag tvärtom en kritvit himmel. Det kan ju funka i en del bilder, men inte jämt. Sen brukar jag inte överdriva så att det ser datorgjort ut.
Gammal 2019-12-09, 23:09
AFJ

tompaw skrev: Håller helt och fullt ut med dig om att det är de personliga preferenserna som skall styra, problemet är väl närmast att i och med att de stora tillverkarna inte satsar på mer intelligens i systemkameror så måste även den som egentligen inte har tid eller lust ägna sin tid åt efterbehandling för att få bra bilder. Jag har inget emot att sätta tid till "framkallning" men vill kanske inte nödvändigtvis alltid göra det. Den Canon 5D Mk III jag hade tidigare tog naturligtvis fantastiska bilder, men steget från RAW-bilden till en färdig bild var ibland väl långt...
Att kameratillverkarna inte lägger massor av krut på "intelligens" i systemkamerorna beror säkert på att marknaden är liten och sjunkande och de flesta som köper t ex en 5D efterfrågar nog inte den typen av funktionalitet.

Jag fotar med 5D mk III och IV. Kommer jag hem med 100 bilder från en promenad så kanske jag väljer ut 10 som jag tycker är något att använda. Sedan lägger jag kanske någon minut per bild i redigering. Det funkar för mig. Tycker man det är för mycket jobb - ja då är det ju bara att sälja systemkamera och nöja sig med mobilen.
Gammal 2019-12-09, 23:11
AFJ

lonian skrev: Sen brukar jag inte överdriva så att det ser datorgjort ut.
Och det är väl där som jag tycker mobilerna får problem - ofta ser det lite väl onaturligt ut - även om de har blivit mycket bättre.
Gammal 2019-12-10, 00:37
jonas18z

Nu verkar som en hel del festade på mobilkamera vs ”vanlig” kamera och det var ju inte det som jag menade.

Jag menar att många funktioner som finns i mobiler skulle kunna byggas in i kameror för att göra de ännu bättre, sen att vissa inte kommer använda eller gilla de är ju en annan sak

De som klagar på utläsningshastigheten så Sony a9 verka i alla fall ha lyckats ta sig förbi det.

Det är konstigt att inte kameratillverkarna leder utvecklingen av foto utan mobiler. Men visst det finns väl mer pengar på mobiler
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:57.

Lastolite Chromakey