Annons

Bridge, Elements eller Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slugg0

Aktiv medlem
Hej.
När jag började hantera mina bilder blev jag tipsad om att Bridge skulle vara ett kanonprogram för att hantera bilderna i datorn (Sortera, namnge, tagga, se metadata m.m.). Men nu har jag inte hört någon nämna bridge över huvud taget. Jag tycker mest att det pratas om Elements och Lightroom..
Jag har aldrig testat de två sistnämnda, så var är egentligen bäst?
Med bäst menar jag då främst gällande de funktioner jag nämnde ovan. Jag vet att man kan redigera/retuchera bilderna i elements och lightroom och inte i bridge, men det är inte det jag är ute efter just nu...
 

erikbernskiold

Aktiv medlem
Både Bridge och Lightroom är överlägsna Elements när det gäller sortering, och tittar vi enbart på sortering så är funktionerna som finns i Bridge och Lightroom väldigt lika.

Den stora skillnaden är att Lightroom är det helhetspaket det är med sitt modulsystem där man går mellan sortering, redigering och output i samma program, men sorteringsfunktionerna som finns i Lightroom, finns även i Bridge.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Lightroom (LR) är överlägset tycker jag. Vilket man väljer beror lite på hur mycket bilder man har. Elements fungerar nog om man inte har så stora mängder. Det går också att importera en katalog från Elements till LR, åtminstone tidigare versioner. Det tar ett tag att komma in i LR, men när man väl kommit igång är det suveränt! Jag använder mest LR.
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Lightroom, enligt mig.

Fantastiskt program, mycket sällan man ens behöver gå in i stora PS, nästan allt går att göra i Lightroom. Går inte att betona nog hur viktigt det är att ha sorteringens upplägg i skallen innan man kör igång bara.
 

Björn_

Aktiv medlem
Jag fick med elements till en skanner jag köpte nyligen. Jag körde PS för länge sedan (på 4.0-tiden) men har under senare år kört gimp.
Har kört LR det senaste halvåret och jag blir mer och mer nöjd. I jämförelse med Elements så kände jag inget behov över huvud taget att ha det kvar, så jag avinstallerade det efter ett kort tag (elements alltså)
LR täcker mina behov.
Det finns säkert tonvis med exempel på vad som skiljer LR från elements men det som jag kommer på, på rak arm är väl tex att kunna stitcha ihop foto, kombinera olika exponeringar i lager, sätta mitt huvud på he-man osv. Behöver man inte göra detta så har LR ett fantastiskt arbetsflöde.

Mvh
Björn
 

Slugg0

Aktiv medlem
Ok.
Så kortfattat går Elements bort (iaf. för sorteringsfunktionerna) och LR är "samma" som Bridge, fast med redigerings-/retucherings- funktioner?

...Kanske ska testa LR å se om det är värt att byta (är någorlunda inkörd i Bridge nu)...
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
En viktig sak som skiljer LR och Bridge är att LR använder bibliotek och kommer ihåg bilderna. Bridge är en browser utan minne.

Lise-Lott
 

Mcnab

Aktiv medlem
Tänkte hoppa in med en fråga.

Jag kör idag med PSE 7 och det jag gör med bilderna är kontrast, skärpa, räta och lite crop
Mycket mer gör jag inte. Jag vill fixa bruset lite mer, men har inte kommit igång med det. Har tänkt på typ Noice Ninja eller liknande.

Då är frågan. Är LR 3 bättre till det jag gör eller ska jag behålla PSE och fortsätta som jag gör?
 

Slugg0

Aktiv medlem
Har iofs aldrig prövat vare sig Elements eller LR3, men jag har nu skaffat LR2, och där kan du iallafall göra alla de sakerna.
Finns brusreducering inbyggt i LR också, men jag har hört att Dfine är att rekommendera (har dock inte börjat med detta själv ännu).
 
ANNONS