Annons

DELL U2711 - Problem med anti glare-coating?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Jag kopplade just upp min splitter nya Dell U2711 monitor. Jösses vilka färger! Den är stor, skärpan e bra, men!

Anti Glare coating som Dell satt på skärmen är ganska kraftig. Är det någon annan här som kännt samma problem med skärmen? Jag hade läst på forum att folk blivit störda på AGC, men kunde själv inte ha inbillat mig att den skulle ha varit så grov.

Vad har ni andra erfarna för kommentarer om Dells AGC?
 

Digitutor

Ny medlem
Anti glare Dell U2711

Jag kopplade just upp min splitter nya Dell U2711 monitor. Jösses vilka färger! Den är stor, skärpan e bra, men!

Anti Glare coating som Dell satt på skärmen är ganska kraftig. Är det någon annan här som kännt samma problem med skärmen? Jag hade läst på forum att folk blivit störda på AGC, men kunde själv inte ha inbillat mig att den skulle ha varit så grov.

Vad har ni andra erfarna för kommentarer om Dells AGC?
Har precis kopplat in min Dell U2711 och håller med dig, men vad har man för val när man vill köra PC? Du kommer att "vänja dig" vid den kraftiga AG'n, men att jobba med vit bakgrund blir aldrig riktigt bra, tyvärr. För bildbehandling är den bland det bästa du kan ha, det är bara det att man blir helt ställd första gången man ser hur AG ser ut i verkligheten. Nästa gång köper jag iMac.
 

Falumas

Aktiv medlem
Har precis kopplat in min Dell U2711 och håller med dig, men vad har man för val när man vill köra PC? Du kommer att "vänja dig" vid den kraftiga AG'n, men att jobba med vit bakgrund blir aldrig riktigt bra, tyvärr. För bildbehandling är den bland det bästa du kan ha, det är bara det att man blir helt ställd första gången man ser hur AG ser ut i verkligheten. Nästa gång köper jag iMac.
Finns det någon Mac-skärm som är bättre???

/Karl
 

ztenlund

Aktiv medlem
Finns det någon Mac-skärm som är bättre???

/Karl
Poängen var nog att man med Mac:arna inte tvingas ha den vidriga skärmytan. Jag tycker att den är hemsk och det värsta är att i princip alla IPS-paneler verkar ha samma typ av yta numera. Hur man som paneltillverkare kan sätta på detta mög begriper jag inte.

Jag vill inte ha en iMac, jag vill att paneltillverkaren, som väl är LG Display, ska ta sitt förnuft till fånga och sluta montera dessa kraftigt överdrivna antireflexskikt.
 

Przemek

Aktiv medlem
Då jag bara kör PC för bildbehandlig så har jag inte märkt eller stört mig något på det men bilden blir nog lite renare på en iMac om jag kollar noga. Har haft en U2711 och har en U3011 nu och det är väl samma yta på dessa. Om Apple släpper nya iMacs med bättre antireflexbehandlig på skärmarna så kanske man byter. Det verkar vara renare bild på dessa men blänket stör rätt mycket. Hoppas Apple gör samma sak som de gjorde på nya MacBook Pro retina med AR-behandlingen på skärmen...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det handlar inte om renheten i sig, utan om att det är jobbigt att titta på skräpet. Särskilt om man vill kunna använda datorn till något annat än att fippla med bilder.

Min bärbara är matt och min utslitna skärm till den stationära är också matt. Inget problem där, men dessa nya IPS-paneler där man gått på idén "mer är bättre" är hemska. Jag vet att det finns fler som håller med mig om detta, men uppenbarligen finns det också de som inte märker något.
 

Digitutor

Ny medlem
Poängen var nog att man med Mac:arna inte tvingas ha den vidriga skärmytan. Jag tycker att den är hemsk och det värsta är att i princip alla IPS-paneler verkar ha samma typ av yta numera. Hur man som paneltillverkare kan sätta på detta mög begriper jag inte.

Jag vill inte ha en iMac, jag vill att paneltillverkaren, som väl är LG Display, ska ta sitt förnuft till fånga och sluta montera dessa kraftigt överdrivna antireflexskikt.
Där slog du huvudet på spiken! Jag tycker det är mycket tråkigt att nästan "alla" tillverkare har AG eländet. Vill helst köra PC, men är beredd om iMac kommer med nya Retina skärmar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Där slog du huvudet på spiken! Jag tycker det är mycket tråkigt att nästan "alla" tillverkare har AG eländet. Vill helst köra PC, men är beredd om iMac kommer med nya Retina skärmar.
Om du är beredd att ta retinaskärmarnas taskiga färgomfång och hellre vill köra Windows så går det utmärkt installera Windows istället för OS/X på en iMac.

/Karl
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag vill inte ha en iMac, jag vill att paneltillverkaren, som väl är LG Display, ska ta sitt förnuft till fånga och sluta montera dessa kraftigt överdrivna antireflexskikt.
Jag tror inte det är paneltillverkaren som väljer antireflexskikt. Samma panel sitter (satt?) i Apples 27-tummare och den har som bekant ett helt annat ytskikt. Så du får nog skylla på Dell.
 

Falumas

Aktiv medlem
Då förstår jag inte hur du tänker. iPad med "retina" har väldigt mycket större färgomfång än föregångaren med "vanlig" skärm.
Men det finns maskiner med bättre färgomfång i alla kategorierna. När det gäller MBP så har retinaskärmarna till och med sämre omfång än föregångaren. Jag förväntar mig faktiskt i dagsläget att kunna köpa en laptop som klarar över 90% av aRGB, att sedan ingen annan klarar det är en annan femma men Apple har helt klivit av ledarhästen vilket är synd. Dom eldade på Windowstillverkare.

/Karl
 

David G

Aktiv medlem
hur ser anti glare effekten ut? på vilket sätt är det iriterande?

Jag har en LG flatron W2220, har den det?
Tycker den ser ut som alla andra matta (gamla) platta skärmar jag sett. Men man funderar ju ibland på att byta den mot nåt aningen större med LED. Man jag vill ju inte ha nån med sämre bild liksom...
 

Falumas

Aktiv medlem
hur ser anti glare effekten ut? på vilket sätt är det iriterande?

Jag har en LG flatron W2220, har den det?
Tycker den ser ut som alla andra matta (gamla) platta skärmar jag sett. Men man funderar ju ibland på att byta den mot nåt aningen större med LED. Man jag vill ju inte ha nån med sämre bild liksom...
LED är inte tillräckligt bra för oss fotonördar än. För er upp i Sverige är det bara 3 månader om året som vanliga skärmar är olönsamma.

/Karl
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag har Dell 2711 och störde mig på AGC de första timmarna. Nästan att jag skickade tillbaka skärmen. En stund senare har man vant sig och nu är skärmen toppen. Stor, bra betraktningsvinkel och stor färgrymd. Av en slump tittade jag på Apple Cinema Display 27" för ett par timmar sedan och jag störde mig direkt på blänket som uppstår. Vana och avvägningar....
 
ANNONS