Annons

Fotosvängar i Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Vad för kvällsfoto med stativ funderar ni på? Frågar mest för själv har jag inga ideer alls. ellr jo lite ideear har jag, typ ta med stativet till boländerna, men det blir liksom aldrig av.
 

Tony D300

Aktiv medlem
Vad för kvällsfoto med stativ funderar ni på? Frågar mest för själv har jag inga ideer alls. ellr jo lite ideear har jag, typ ta med stativet till boländerna, men det blir liksom aldrig av.
Oj, såg nu att det besvarats här inne, funderar nästan på en till kvällsfotosväng och ett försök att fota stjärnor om det är någon som är sugen.

Märkligt att jag inte fick notis om erat inlägg :S
 

David G

Aktiv medlem
Hm, hur är det, är det ens möjligt att fota modellbilder med stjärnor eller norrsken i bakgrunden? Utan att öka ISO till den grad att bilderna förstörs av brus? Om man har blixt, och kameran på stativ? Men kommer personen att kunna stå still tillräckligt länge för att norrskenet ska synas?

Det skulle ju vara väldigt snyggt om det funkade men jag har aldrig sett nåt sånt.
Tänkte att jag skulle fråga om nån testat, innan jag ber nån stackare gå ut och frysa i höstnatten. :)

En kompis i Tierp sa att det hade varit väldigt mycke norrsken en natt.
 

Tony D300

Aktiv medlem
Hm, hur är det, är det ens möjligt att fota modellbilder med stjärnor eller norrsken i bakgrunden? Utan att öka ISO till den grad att bilderna förstörs av brus? Om man har blixt, och kameran på stativ? Men kommer personen att kunna stå still tillräckligt länge för att norrskenet ska synas?

Det skulle ju vara väldigt snyggt om det funkade men jag har aldrig sett nåt sånt.
Tänkte att jag skulle fråga om nån testat, innan jag ber nån stackare gå ut och frysa i höstnatten. :)

En kompis i Tierp sa att det hade varit väldigt mycke norrsken en natt.
Jag har fotat med max iso 6400 på min nikon d700 har gjort två försök, men vill gärna ut igen :)

Här kommer ett panorama http://1024x800.se/bigpix/panorama/2012/night1.jpg

ska igentligen ses i fullt format ca 12000px X 2000px.....

Sen har jag några andra bilder från mitt första försök här http://1024x800.se/galleri-1024/nightphoto/2-40
 

David G

Aktiv medlem
Är det taget på vindbrovägen? Nånstans har jag en vy över uppsala som jag fotat där ifrån.

Sen har jag några bilder med tyvärr skak och allmänt dålig teknisk kvalite som jag fotade en sån där märklig kall dag då alla ljuskällor får en stråle rakt upp i himlen.
Jag var allmänt trött och skakig den dagen så jag var tvungen att stanna bilen och se om det var verklighet, hela stan hade ljuskolloner mot himlen.
Det kändes nästan som man blivit teleporterad till 30 talets nazistiska partidagar och hamnat i Albert Speers ljus-katedral.
 

Tony D300

Aktiv medlem
Är det taget på vindbrovägen? Nånstans har jag en vy över uppsala som jag fotat där ifrån.

Sen har jag några bilder med tyvärr skak och allmänt dålig teknisk kvalite som jag fotade en sån där märklig kall dag då alla ljuskällor får en stråle rakt upp i himlen.
Jag var allmänt trött och skakig den dagen så jag var tvungen att stanna bilen och se om det var verklighet, hela stan hade ljuskolloner mot himlen.
Det kändes nästan som man blivit teleporterad till 30 talets nazistiska partidagar och hamnat i Albert Speers ljus-katedral.
Stämmer utmärkt David att det är vindbrovägen, jag har fotat med stativ och tamrons 90mm macro, ska leta reda på om det finns fler sånna här ställen i anslutning till stan som man kan fota från :)

De här ljuskällorna känner jag igen, de e häftigt :)
 

lyfalix

Aktiv medlem
Jag har också börjat prem. på denna tråd. Flyttar dock inte ner igen fören efter nyår. Men foto träffar är alltid roligt:-D

det finns iget intresse för att starta upp något fotofika?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

daniilito

Aktiv medlem
Jag har också börjat prem. på denna tråd. Flyttar dock inte ner igen fören efter nyår. Men foto träffar är alltid roligt:-D

det finns iget intresse för att starta upp något fotofika?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Har inte läst igenom hela tråden men det skulle väl nog kunna ordnas tycker man.

bara kolla upp nån som har mer koll på uppsala/ställen mm. jag e gärna på.
 

bildsten

Aktiv medlem
Ikväll har jag varit hos dottern och hennes sambo och druckit glögg och på söndag em ska jag till goda vänner och dricka glögg.

Men i morgon före kl 14.00 ska jag köra min kära hu till Helga Trefaldighet för hon ska öva inför en konsert kl 16.00 och som jag tänker lyssna på. Däremellan tänkte jag ta en sväng på stan med kameran. Framåt 15.30 borde det ha börjat skymma så stadens ljus kommer till sin rätt.

Någon som vill göra sällskap en stund?
-
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Ikväll har jag varit hos dottern och hennes sambo och druckit glögg och på söndag em ska jag till goda vänner och dricka glögg.

Men i morgon före kl 14.00 ska jag köra min kära hu till Helga Trefaldighet för hon ska öva inför en konsert kl 16.00 och som jag tänker lyssna på. Däremellan tänkte jag ta en sväng på stan med kameran. Framåt 15.30 borde det ha börjat skymma så stadens ljus kommer till sin rätt.

Någon som vill göra sällskap en stund?
-
Din "kära hu"? - resultat av glöggen? ;)

Angående ingefäraglöggen - nja ... (http://www.fotosidan.se/blogs/afe/nu-ar-det-jul-igen-5.htm)
 
ANNONS