Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om uppdatering fr Wista till W7 eller 8

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej på er, gammelburken skall uppdareras fr Wista till Windows 7 eller 8.
Har CS5 i den och får inte full prestanda i Wista.
Dessutom har den aldrig gått riktigt bra trots att det är bra prylar under skalet.
Beslutet är taget...Wista skall väck. Allt skall raderas och ominstalleras.
Frågan är bara hur och till vad?
Känner spontant att W8 blir välldigt olikt det jag är van vid och att "app-stuket" inte tilltalar mig.
Har dock läst en hel del om det på olika forum och många är postitiva så det ordnar sig säkert.
Dessutom verkar ju prestanda vara riktigt bra och man kan köra det i en "traditionell" vesion om jag fattat rätt.?
Frågan jag brottas med är därför...W7 eller W8.
Har letat runt men hittar ingen egentlig jämförelse.
Har någon gjort denna uppdatering och kan ge bra feedback? Skiljer det mycket i prestanda?

Hur installera för att få optimal nyinstallation?
Enligt säljare i butik kan jag köpa en Windows-skiva, sätta i den och välja "radera allt" så blir datorn sopad och jag får allt nytt och frächt...är det så eller bör jag lämna in den (för ca 1500 kr) och få allt manuellt raderat/ ominstallerat?
Själv så har jag inte hållit på med detta alls så jag känner mig säker.
Är därför tacksam för tipps. (Litar inte helt 100 på butikssäljare).
Vill att detta blir rätt gjort nu när jag lägger ned både jobb och pengar.

All data blir givetvis 100% backuppad innan detta sker.

Glad för all inputt i frågan.

// Mats W
 

EJM68

Aktiv medlem
Uppgraderade över nätet i går för 279 kr. Det nya interfacet är lite krångligt till en början, men det går att köra det klassiska menysystemet också. Nästan allt finns där det brukar finnas.

Tycker att 8 känns bättre genomarbetad än vista och 7:an.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vista har handbromsen ordentligt åtdragen, segt som sirap av någon anledning. Windows 7 är mycket snabbare än Vista och Windows 8 är snabbare än Windows 7.

Köp upgradering via microsofts hemsida.
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy

Bara klicka så gör programmet en check och ser om några av dina program kommer ha problem med Windows 8. Efter det är det bara att håva fram kreditkortet och installlera.

Man kan välja ren, halv ren och att ta med rubbet från den gamla installationen (program, data allt).

Vill du ha en ren installation så välj att flytta med "inget".

Budgetera 45min (på en halvsunkig internetlina) och 279kr för det hela.

/Karl
 

cango

Avslutat medlemskap
å vill du vara utan det nya gränssnittet (den finns kvar, men man använder den inte om man inte vill)

http://classicshell.sourceforge.net/

Jag kör den med win 8 sen några dagar (från win7) Allt är i stort sig likt. Har dock aldrig använt vista, så hur stort hoppet är där ifrån vet jag inte.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vista är som en seg variant av Windows 7.

Jag trivs faktiskt jättebra med den nya startmenyn skulle inte vilja ha tillbaka den gamla.

/Karl
 

Mwd

Aktiv medlem
Men grabbar! Fasiken vilka bra svar!
Man bugar och tackar.
Billigt bled det ju också.
Kostade annars ca 600-850 kr enligt koll på Webbhallen.

Med "ren" installation menas naturligtvis att rubbet raderas om jag förstårr rätt?

Testfunktionen är ju toppen, då vet man på förhand vad som kan komma att strula eller kräva uppdatering.

Ha det gött.

// Mats W
 

peranders

Aktiv medlem
Vista är som en seg variant av Windows 7.
Många säger det men jag förstår inte detta. Min trötta Mac från 2006 kan köra OSX samtidigt som Vista men bra fart. Min burk har en Core 2 Duo och på jobbet har jag en ny i5 PC som är betydligt långsammare än Macen. PC:n kör XP kan det tilläggas.
 

Falumas

Aktiv medlem
Många säger det men jag förstår inte detta. Min trötta Mac från 2006 kan köra OSX samtidigt som Vista men bra fart. Min burk har en Core 2 Duo och på jobbet har jag en ny i5 PC som är betydligt långsammare än Macen. PC:n kör XP kan det tilläggas.
Det kan bero på många saker, eran IT-avdelning på jobbet har kanske installerat tunga säkerhetsprogram på datorn på jobbet. Processorn är heller inte allt, vad har dom för grafikkort, hårddisk, minne etc? En Mac är en helt vanlig PC.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Med "ren" installation menas naturligtvis att rubbet raderas om jag förstårr rätt?

// Mats W
Jag har bara kört engelska varianter av Windows 8 och denna frågan dyker upp och i betorna såg den ut så här, dvs enbart det alternativet du vill åt fanns.

I den skarpa varianten finns 2 alternativ till.

Alla alternativen sparar allt gammalt i biblioteket windows.old som man får ta bort manuellt när man känner sig trygg med att man fått med all data.

/Karl
 

Bilagor

Mwd

Aktiv medlem
Det verkar ju bra.
Antar att det går att snoka reda på den där "old-mappen" när man är färdig?

Annars då?

Hur är det med drivrutiner till morderkort, grafik-kort mm?
Antar att detta följer med i uppdateringen?

Har som sagt aldig gjort detta så en steg för steg-info vore lite nice.
Det finns väl inte att få tag i kanske?

En annan fråga..har hört eller läst att den nya windows-installationen lägger systemfiler mm lite här och var som den tycker.
Jag har en extra-disk insatt i datorn, skall man dra ut denna före installationen för att säkerställa att
W8 lägger sig på samma ställe?

Mvh

Mats W
 

Falumas

Aktiv medlem
Det verkar ju bra.
Antar att det går att snoka reda på den där "old-mappen" när man är färdig?

Annars då?

Hur är det med drivrutiner till morderkort, grafik-kort mm?
Antar att detta följer med i uppdateringen?

Har som sagt aldig gjort detta så en steg för steg-info vore lite nice.
Det finns väl inte att få tag i kanske?

En annan fråga..har hört eller läst att den nya windows-installationen lägger systemfiler mm lite här och var som den tycker.
Jag har en extra-disk insatt i datorn, skall man dra ut denna före installationen för att säkerställa att
W8 lägger sig på samma ställe?

Mvh

Mats W
Det går jättebra att snoka runt i den old-mappen.

Kompabilitetstestet kollar även hårdvaran, det finns nog inget operativsystem som har bättre hårdvarustöd än Windows 8.
Har aldrig hört eller märkt att det skall läggas några systemfiler på något konstigt ställe.

/Karl
 

afe

Aktiv medlem
Det går jättebra att snoka runt i den old-mappen.

Kompabilitetstestet kollar även hårdvaran, det finns nog inget operativsystem som har bättre hårdvarustöd än Windows 8.
Har aldrig hört eller märkt att det skall läggas några systemfiler på något konstigt ställe.

/Karl
Ibland lägger Windows av någon anledning en systempartition på eventuella sekundära diskar, men det gör den förstås bara om de inte redan är partitionerade.
 

David G

Aktiv medlem
vilka krav för att installera uppgradering?

http://www.dustinhome.se/product/5010655482/microsoft-windows-8-professional-swe-dvd-upg/#intcmp=searchProvider_dacsa

Om man köper windows 8 pro uppgradering, vad behövs då för att kunna installera den? Måste man ha nån äldre version av windows installerad när man uppgraderar eller kan man göra en helt ren installatio på en tom hårddisk?
Hur bevisar man liksom att man har rätt till uppgraderingsversionen om hårddisken är tom?

Jag har windows xp pro nu.

Egentligen vet jag inte om jag behöver windows 8 men eftersom det nu är billigaren än windows 7 pro så kanske man får passa på att köpa ändå.
 

Falumas

Aktiv medlem
http://www.dustinhome.se/product/5010655482/microsoft-windows-8-professional-swe-dvd-upg/#intcmp=searchProvider_dacsa

Om man köper windows 8 pro uppgradering, vad behövs då för att kunna installera den? Måste man ha nån äldre version av windows installerad när man uppgraderar eller kan man göra en helt ren installatio på en tom hårddisk?
Hur bevisar man liksom att man har rätt till uppgraderingsversionen om hårddisken är tom?

Jag har windows xp pro nu.

Egentligen vet jag inte om jag behöver windows 8 men eftersom det nu är billigaren än windows 7 pro så kanske man får passa på att köpa ändå.
Varför betala 300kr för en DVD. Jag vet inte hur det fungerar med den versionen. Den versionen du tankar hem från MS för 279kr kräver en förinstallerad version.

/Karl
 

rogka566

Aktiv medlem
Varför betala 300kr för en DVD. Jag vet inte hur det fungerar med den versionen. Den versionen du tankar hem från MS för 279kr kräver en förinstallerad version.

/Karl
Funkar fint att installera på en helt ren burk. Efter nedladdningen får man möjligheten att bränna eller lägga installationen på USB sticka. Licensmässigt är det en uppdrageringslicens, men kan tänka mig att det kontrolleras redan innan nedladdningen börjar.

279:- tycker jag är tokbilligt.
 

David G

Aktiv medlem
Men om man köper uppgraderingen i butik med dvd så kan dom ju inte veta vad jag har för windows hemma? särskilt inte om man har en ny tom hårddisk?

Men det kanske funkar att stoppa i en gammal cd med windows xp?

har en känsla av att xp och W98 uppgraderingarna krävde att om man inte hade tidigare windows på datorn att man hade tillgång till ett äldre instalationsmedium.

Och vad händer med den gamla windows xp eller windows 7 licensen? blir den avaktiverad eller kommer den att gå att installera på en annan dator?

Jag har alltid köpt mina windows operativsystem, mest uppgraderingar, och kör fortfarande windows 2000 pro på några gamla datorer.
 

Mats G

Aktiv medlem
32-64 bit

"Lånar" tråden lite, då det ändå kommit att "sväva ut" lite.

Är det möjligt att installera 7:an, alt. 8:an i 64 bit, på en dator som nu har "Home XP 32bit"?
Med den uppgradering som ovan nämts.
Jag vill egentligen bara komma åt mer RAM
C: disken är nu en SSD

Själva datorn klarar det, men går det att behålla alla installerade program, drivrutiner, mm. mm,
eller blir det "tom"?
 

Mwd

Aktiv medlem
Mors, trrådskaparen här...
Bra fråga Mats G.
Jag har Wista 32 bit och vill ha W8, 64 bit för att kunna få mer kräm i CS5 och bättre utnyttjande av
fullspäckat ram-minne (8 gig).
Det funkar väl?

// Mats W
 

Poteta

Aktiv medlem
å vill du vara utan det nya gränssnittet (den finns kvar, men man använder den inte om man inte vill)

http://classicshell.sourceforge.net/

Jag kör den med win 8 sen några dagar (från win7) Allt är i stort sig likt. Har dock aldrig använt vista, så hur stort hoppet är där ifrån vet jag inte.
Jag trodde att en uppgradering från Win 7 till 8:an skulle kosta en förmögenhet...
Du som har uppdaterat, behöver man spara något innan öht? E-post, spel osv, blir det orört? I så fall lär jag tanka ner och betala direkt!
 

Palletheking

Aktiv medlem
Vill tacka TS för tipset. Laddar ner just nu. Man behöver inte spara något. Den kör ett kompaliitetstest så ser man vad som funkar eller inte funkar efter nedladdning.
 
ANNONS