Annons

MANGO Fashion använder min utan tillstånd.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nebrer

Aktiv medlem
Ett av problemen är väl att fotona har varit utlagda på Facebook samt Instagram, Då kan väl Facebook sälja fotona?

Eller har jag fel?

Rickard
 

Jenzur

Aktiv medlem
Ett av problemen är väl att fotona har varit utlagda på Facebook samt Instagram, Då kan väl Facebook sälja fotona?

Eller har jag fel?

Rickard
Nope, dom har inte rätt till dina foton. Du får läsa användaravtalet lite noggrannare, tror dom faktiskt har en flik under FAQ där dem behandlar ämnet. Var på tal för ett litet tag sen att du kunde kräva facebook på pengar då dom använt sig av dina foton för olika produkter som reklam för dina vänner.
 

Nebrer

Aktiv medlem
Från Facebook´s Policy för dataanvändning

För innehåll som skyddas av immateriella rättigheter, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det.

Tolkar jag det fel?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Från Facebook´s Policy för dataanvändning

För innehåll som skyddas av immateriella rättigheter, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det.

Tolkar jag det fel?
Facebook och bilder har diskuterats i ett antal trådar. Facebook ändrar ju sina regler då och då och detta är en av de senare trådarna. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=148154. Fortsätt frågan om Facebook där.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Fotografen tycks förhandla med Mango. Se länk:http://tuana.se/mango/
Då är det bara att lyckönska honom, (fotografen, TS)!
Och hoppas att han hinner med boken han skriver om!

Lycka till med boken! Hoppas förandlingar går bra!

/jonas

(Edit ... jag skrev lite för snabbt ... tog bort ett grattis, då jag först trodde att förhandlingarna var klara! Mina lyckönskningar och grattis till boken kvarstår! )
 

eskil23

Aktiv medlem
frågan är vad dom fick bilden i från för ska du printa/trycka större bild så räcker inte en web storlek på bilden.
Kanske inte om man ska trycka på fotopapper, men ska man trycka på textil så räcker webbstorlek gott.

Update 20130209: Mango Fashion and Tuana Art has agreed a good solution for both parties. As Mango self mentioned they will not continue to sell the T-Shirt. And I still own the rights to the image. And will release my book The Last Princess in time. Thank you for all the support Instagramers, Twitter and Facebook friends!
Jaha, så han fick behålla rätten till de bilder som han själv hade tagit. Så oerhört generöst...
 

David G

Aktiv medlem
haha, så coolt egentligen, hoppas det blev procent på försäljningen :)

tycker mig hört att både per gessle och george lucas tjänat rätt bra på olika sorters license försäljing mer än rena klumpsummor...
 

Tuana

Medlem
Det är över

Hejsan!

Jag ser ni har listat ut att det är över nu. Häftigt att så många hjälpte mig lösa detta. Det jag har lärt mig av det här är att inte ta snabba beslut och tänka genom innan man tar varje steg.

Mitt råd till er som råkar ut för liknande situationer ta först och främst kontakt med företaget. Ta reda på hur dom har fått tag i bilden. Därefter skicka ett skadestånd. På SFF kan man få riktigt bra hjälp med det.

Försök förhandla med företaget först och främst. Håll alltid en vänlig och lugn ton. Det hjälper inte om du skriker och är arg.

När ni har kommit överens va noga med att skriva ett avtal. I mitt fall var jag noga att inte sälja vidare rättigheterna till bilden eftersom jag ska trycka det själv på min bok.

Om företaget bara förnekar och inte vill erkänna. Då kan ni gå vidare med det. SFF kan vägleda er.

Detta tog totalt 6 dagar för mig att lösa på egen hand med hjälp av en Jurist Student och SFF. Så det gick rätt fort! Under processen fick man höra hel del positivt och negativt. Där kommer ”näthat” in. Folk som kritiserar bilden på ett elakt sätt eller anklagar mig för att det är en reklamkampanj osv. Men det får man helt enkelt strunta i.

Mango var proffsiga och tog detta seriöst så jag slapp gå vidare till rätten. Det skulle ta för mycket tid och energi från mig. Jag vet jag skulle vinna men det är ändå alltid ett risk man måste ta. Jag var inte ute efter att sätta dit någon. Det jag ville var upprättelse och det fick jag. Mango erkände och bad om ursäkt genom deras instagram konto.

Så jobbar du som fotograf och lever på det. Rekommenderar starkt att gå med SFF om du inte redan är medlem.

Lycka till och tack för all support!

Facebook & Instagram äger inte era bilder! Så va inte så rädda för det! :)


Med vänliga hälsningar
Tuana
 
ANNONS