Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moderator kommer in och gaggar. Har FS blivit Flashback?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Sen när har fotosidan skaffat en moderator som dyker upp som gubben i lådan i trådarna och svamlar allt möjligt om både modereringar och annat? Det finns en massa inlägg där nån förklarar att nu har han modererat lite här och där men själv fortsätter han att svamla om både det modererade i sig och övriga ämnen. Varför är det så?

Det känns lite som om man var förflyttad till det förgågna och hade en kyrkoherde och länsman som kunde uppfostra folk åt höger och vänster lite spontant men själva inte kunde få nån kritik i egenskap av att var okritikbara i sitt ämbete.

Förr så var ju fotosidan en väldigt trevlig plats med mycket kompetenta och sakliga administratörer som skötte det, men ju på sista tiden har det dykt om en väldans massa svammel av folk som titulerar sig moderator. Ot som stoppas men som moderatorn ändå på nåt sätt måste få sista ordet i och med att ingen kan säga emot. Och så helt ovidkommand personliga åsikter och reflekteringar över både huvudämnet och uppkomna sidospår.

Fattas nu bara att fs och moderatorerna sammanställer sina interna regler i punkt-form, och så har fs verkligen förvandlats till flashback så alla användare kan få veta att nämna ärtsoppa ihop med pentax-bajonet är brott mot regel 34.12 avsnitt B, men moderatorn gillar minnsan fläsk-pankaka plus tonade gråfilter, och måste berätta hur denna böjelse är relevant för övriga forumdeltagare. Ifrågasättande av relevans blir då uppstudsighet mot moderering enligt 65.22.....

Och så alla dessa utbrutna och i sammanslagna trådar, det blir så otroligt osammanhängande att hela alltihop känns helt efterblivet. Det går ju inte att läsa, känns så otroligt schizofrent, eller så framstår den stackaren som får den olyckliga äran att vara trådstartare i den utbrutna tråden att framstå som en alkis på parkbänken, en sån som plötsligt börjar samtala men en om nåt helt obegripligt och främmande.

Jag tycker det är en mycket tråkig utveckling, särskilt då med tanke på att jag förr om åren såg skötseln av fs forum, både innehållsmässigt och tekninskt som höjden av saklighet och kompetens.

På den tiden fanns det aldrig nåt tvivel om att när nåt modererades så var det fs som stog bakom, nu börjar det mer kännas som en gallopperande sheriff som kläcker ur sig personliga värderingar hit och dit.

Den som modererar ska hålla sig saklig och skriva vad och varför nåt är borttaget, inte diskutera det i utifrån personligt tyckande i forumet.

Ärligt talat känns det som man bytt ut en kompetent polis med årtiondens arbetserfarenhet och saklighet mot världens mest stereotypt dåliga väktare.
 

David G

Aktiv medlem
t.ex så kallar en moderator andras inlägg för trams, medan nån annanstans så har moderatorn spekulativa funderingar om en mer eller mindre utpekad persons sammanblanding med krimminella organisationer kontra psykisk hälsa.

Precis sånt som man förr inte brukade få skriva.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
t.ex så kallar en moderator andras inlägg för trams, medan nån annanstans så har moderatorn spekulativa funderingar om en mer eller mindre utpekad persons sammanblanding med krimminella organisationer kontra psykisk hälsa.

Precis sånt som man förr inte brukade få skriva.
Har du problem med någons inlägg (moderator eller ej) och anser att de bryter mot våra forumregler, använd gärna Rapportera-funktionen så får samtliga moderatorer information om inlägget och kan kika på det.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Uppskattar också det!
Vissa diskussioner brukar gå över styr och går ganska långt ifrån trådskaparens fråga eller fundering.
Bättre starta en ny tråd för att gagga i. blir svårt för de som är intresserade av huvudämnet att läsa det väsentliga mellana raderna/posterna.

/stefan
 

bildsten

Aktiv medlem
Moderering är bra och kan naturligtvis förbättras vartefter, precis som kameror och objektiv.

(rättat stavfel)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Moderatorerna (heter det så?) gör ett bra jobb.
Jag beundrar deras glöd.
De behöver uppskattning vilket de sällan får eftersom det i stället är alldeles för många som bara gnäller på dem.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Min erfarenhet från div forum säger mig att när moderatorer jobbar arslet av sig, så börjar det alltid gnällas.

Nu är det gnället ibland befogat, men som ny tycker jag de har skött sitt jobb bra.

Så keep up the good job, de flesta verkar uppskatta det :thumbup:
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Ville bara visa min uppskattning gällande modereringen på fotosidan. Jag tycker ni gör ett bra jobb, men för mig hade det gärna fått modereras hårdare. Jag delar inte trådskaparens uppfattning.
 

mapem

Aktiv medlem
Jag vet inte vilken specifik moderering TS åsyftar så jag kan inte ta ställning till det fallet, men jag anser att moderatorerna här gör ett mycket bra jobb. Det vill jag gärna framföra. Fotosidans forum är bra, informativt och intressant och klavertrampen är få. Där har säkert modereringen stor betydelse.
 

jaan v

Aktiv medlem
Om jag uppfattar TS's inlägg rätt är väl kärnfrågan huruvida det är rimligt att moderator även deltar i argumentationen - och det tål väl att begrundas.
 

mapem

Aktiv medlem
Om jag uppfattar TS's inlägg rätt är väl kärnfrågan huruvida det är rimligt att moderator även deltar i argumentationen - och det tål väl att begrundas.
Det tycker jag en moderator ska kunna göra, men naturligtvis då noggrann med att själv vara ett gott föredöme. Och så tycker jag nog att det är här att döma av de diskussioner jag själv följt, andra kan jag ju inte uttala mig om.
 

eroko

Aktiv medlem
Om jag uppfattar TS's inlägg rätt är väl kärnfrågan huruvida det är rimligt att moderator även deltar i argumentationen - och det tål väl att begrundas.
1. Så bara för att de är moderatorer får de inte deltaga i diskussioner? Dock borde de ju passa sina "tungor" och föregå med gott exempel. Jag tror inte att trådskaparen här har några bra exempel där de misskött sig men det är väl bara att han letar fram det om det existerar.

2. Jag tror inte heller att moderatorerna har tagit en kurs om den ultimata modereringen eller är helt överens hur man skall bedriva moderering för det kan göras på flera olika sätt. Jag tycker man borde sig hålla sig saklig i frågor men att det finns viss mån för utsvävningar.

3. Och gillar man inte hur det sköts behöver man ju inte vara här så enkelt är det ju.

Det man kan göra som jag ibland gör är att rapportera inlägg som jag tycker är för off topic eller bara rent oförskämda. Eller i flera fall Håkan Bråkans kommentarer i Rea-tråden ;)
 

erro.se

Aktiv medlem
Skulle man inte kunna tänka sig en lösning där varje moderator har två identiteter? En som moderator och en som vanlig forumdeltagare.
 

Pippo

Aktiv medlem
Har egentligen inget direkt mot modereringen i sig, men på sistone ploppar det fram skumma trådar till höger och vänster jag antar är utbrutna ur andra trådar vilket jag tycker blir rörigt.
 

b-krantz

Aktiv medlem
Jag tycker att tonen för det mesta är bra här på fotosidan. Personligen är jag glad att trådarna hålls efter. Det är lätt att man skenar iväg i diskussionens hetta, då kan det vara bra att känna moderatorns trygga hand på sin axel.

Jag är tacksam för Fotosidan och tycker att alla inblandade gör ett bra jobb.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag har inga problem med modereringen, men det blir lite otydligt med alla utbrutna trådar. Jag tycker att originaltråden borde ha en länk till den nya utbrutna. Och den utbrutna borde ha information om att den är utbruten och varför, samt en länk tillbaka till originaltråden.
 
ANNONS