Annons

Lightroom Metadata

Produkter
(logga in för att koppla)

sara_sve_swe

Aktiv medlem
När jag exporterar bilder från Lightroom får jag med exponerings inställningarna, det vill jag inte !
Hur gör man för att dom inte skall komma med ?
 

AFJ

Aktiv medlem
I dialogrutan för export finns en avdelning "Metadata" där du kan välja vad du vill ha med.
 

sara_sve_swe

Aktiv medlem
I dialogrutan för export finns en avdelning "Metadata" där du kan välja vad du vill ha med.
Jag använder en publiseringstjänst i lightroom för att föra över bilder till min hemsida. och där kan jag inte ändra metadata, jag tror det är när jag importerar bilderna som exponeringinställningarna kommer med.
Jag har valt minimalt, men det verkar komma med ändå.
 

Loba

Aktiv medlem
Lr Export lösning

Du kan exportera ut från LR och ta väck all info. Importera in i LR med nytt namn . Tex. gammalt namn + No Info. Och sen publicera. det borde gå .
Mvh LOBA ARTisT
 

elgenper

Aktiv medlem
Det är skillnad på att exportera och att publicera. I det första fallet skapas en kopia av bilden en gång för alla, och den är frikopplad från eventuella framtida ändringar av originalet i LR. Här kan man, som Anders säger, i LR:s exportdialog välja att inte låta metadata följa med till kopian.

I det andra skickas en renderad bild direkt till den webbservice som publiceringstjänsten hör till, och den bilden hålls sedan synkad med originalet i LR: en framtida ändring där förändrar även bilden på webbsidan. Här är det upp till konstruktören av tjänsten om det ska gå att välja metadata eller ej. På de jag själv använder finns i alla fall detta val, och man kommer enklast åt det med att högerklicka på tjänstens namn i listkolumnen till vänster i LR:s biblioteksmodul. Då får man en kontextmeny där översta valet är "Edit settings". Välj det och titta i den ruta Du då får upp (den skiljer sig alltså mellan olika tjänster): finns det en avdelning för metadata kan Du ställa in där. Om inte, då får Du använda något knep, t ex det Stefan beskriver.
 
ANNONS