Annons

Blixt/studiotillbehör.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej hopp !

Har sedan några år tillbaka en Nikon SB 910 liggandes i princip oanvänd, av den enkla anledningen att jag helt enkelt inte gillar blixtljus, men för att få användning för den och för att inte begränsa mig till utomhusfotograferande (inte minst med tanke på den årstid vi nu går in i, Brrr ;-)), så tänker jag att det är väl dags att börja använda den, men för att få ett behagligare ljus, så vill jag komplettera med ett stativ och ett paraply eller softbox etc, samt en trådlös utlösare (om man nu behöver det, jag kan använda SB 910 som slav till den fast monterade blixten på kamerahuset, Nikon D800E).

Till saken hör att jag har inte lust att lägga en förmögenhet på tillbehör, då jag är osäker på om detta är för mig, men å andra sidan vill jag inte köpa den billigaste sk**en heller, om det skulle utfalla sig så, att jag tycker det är roligt med detta att fota med blixt.

Jag kan även tänka mig att köpa begagnat, om det skulle dyka upp något intressant erbjudande, men jag vill med emfas understryka att jag har inte lust att lägga en väldans massa pengar på detta, då jag som redan nämnts inte är säker på om det är min grej.

Nåväl, go vänner på fotosidan, ni som vet med er vad jag bör satsa på, kom gärna med förslag, och om vi skall tala om siffror i kronor och ören, så helst inte mer än 1 000 : - (gärna mindre, om möjligt).

För att sammanfatta; Jag har en blixt, men jag behöver komplettera den med ett stativ, en sändare och mottagare (om det bedöms som nödvändigt) och ett paraply eller en softbox.
 

larjo

Aktiv medlem
Hej,
Nu har inte jag Nikon men en D800E verkar ha en inbyggd blixt. Då kan den styra en annan blixt med infrarött ljus. Det funkar oftast bra inomhus. Det underlättar att ha ögat på IR-mottagaren på blixten riktat mot kameran. Oftast kan man ställa in så att kamerans inbyggda blixt så den endast skickar IR-ljus, eller väldigt lite ljus som inte påverkar resultatet. Du får kanske leta fram bruksanvisningen till kameran för att se hur du gör ;)

Ett paraply är billigare och mer allsidigt än en softbox. Det finns paraplyn med avtagbara reflektor så det blir halvtransparent. Ett stativ/paraply kit hittar du säkert begagnat för under 1000 kr. Se till att det är ett kit som har fäste för kamerablixtar.
/Lars
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej,Nu har inte jag Nikon men en D800E verkar ha en inbyggd blixt. Då kan den styra en annan blixt med infrarött ljus. Det funkar oftast bra inomhus. Det underlättar att ha ögat på IR-mottagaren på blixten riktat mot kameran. Oftast kan man ställa in så att kamerans inbyggda blixt så den endast skickar IR-ljus, eller väldigt lite ljus som inte påverkar resultatet. Du får kanske leta fram bruksanvisningen till kameran för att se hur du gör ;
Jodå, det stämmer att man kan använda den inbyggda blixten på kameran till att utlösa slavblixten (i detta fallet min SB-910), däremot tror jag inte att det går att ställa in något IR-ljus som utlösare, utan det är själva blixtljuset från den inbyggda blixten som utlöser slaven, och precis som du säger så skall ljuset vara så svagt att det inte påverkar bilden. Jag vet att det fungerar, då jag gjorde ett försök med ett självporträtt (men jag besparar era känsliga ögon resultatet ;-)).

Även om det påstås att ljuset på kameran inte skall påverka bilden, känner jag mig tveksam till om det stämmer, så till vida att det är ganska starkt (det är min erfarenhet iaf). Fast å andra sidan är jag inte rätt person att ifrågasätta riktigheten i vad Nikon säger. Manualen, ja. Puuh...

Ett paraply är billigare och mer allsidigt än en softbox. Det finns paraplyn med avtagbara reflektor så det blir halvtransparent. Ett stativ/paraply kit hittar du säkert begagnat för under 1000 kr. Se till att det är ett kit som har fäste för kamerablixtar.
/Lars
Jo, jag har fått uppfattningen att ett paraply är att föredra på grund av sin mångsidighet, men jag har också läst att en softbox har sina förtjänster. Jaja, jag får söka vidare (under annonsmarknaden) efter en uppsättning begagnade paraply(er) och blixtstativ, med betoning på paraply med avtagbar reflektor så att det blir halvtransparent.
 

Newnoise

Aktiv medlem

cls

Aktiv medlem
Har faktiskt varit inne och tittat på kaffebrus, och som du säger så har dom en del billiga grejer, t ex bakgrund(er) med stativ. Men jag har inte en susning om kvalitén på det de säljer.
Hej, jag har två lite enklare softboxar för kamerablixt varav den senaste jag köpte är: http://kaffebrus.com/produkt/pop-up-softbox-for-kamerablixt

Jag köpte 80×80-modellen med stativ till (1099 kr) och är klart nöjd med det kitet. Softboxen har dubbla diffusionsdukar och ett smidigt och stabilt ”klämfäste” för blixten. Det medföljande stativet är simpelt men fyller sin funktion helt OK.

Om man fastnar för blixtfoto så kommer man att vilja ha både paraply(er) och softbox(ar) (såväl som andra ljusmodifierare). Vilket man börjar med är en smaksak, men själv tycker jag att softbox är intressantare att experimentera med. Lite förenklat kan man säga att paraply är bra för att sprida ljus medan softbox är bättre för att styra ljus

Jag använder billiga radiotranscievers från Yongnuo (köpt på ebay) till lite av varje, bl.a. för att radiotrigga manuellt inställda blixtar. Sen hör det till saken att de blixtar jag triggar är nästan lika billiga helmanuella blixtar från samma tillverkare. När du har en fin Nikonblixt vill du kanske använda TTL-automatiken, och då kan en simpel kabel med någorlunda längd vara bättre, t.ex. https://www.scandinavianphoto.se/produkt/9866192/lastolite/ittl-kabel-till-nikon-pro-3-meter (Man kan antagligen kapa ganska många procent på prislappen för en liknande kabel om man handlar på ebay, OBS: köp inte fjädrande spiralkabel till blixt som ska sitta på belysningsstativ.) Kabelanslutning resulterar i helt problemfri funktion utan ansträngning, funktionen blir precis densamma som att ha blixten monterad på kameran.

Även om jag är nöjd med mina radiotriggers så går det inte att komma ifrån att de kräver lite extra kunskap och medför en extra strulrisk. Om jag bara behöver en blixt väljer jag nog oftast att ansluta med kabel, men det är vanligt att man vill trigga minst två blixtar och då är det enklast med radiotriggers. Idag finns det bättre utbud av lite billigare radiotriggers med TTL-stöd än när jag köpte mina. Nu kanske det går att klämma in ett par "ebay-triggers" med TTL-stöd för samma eller mindre peng som kabeln jag länkade till, men det har jag dålig koll på.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej, jag har två lite enklare softboxar för kamerablixt varav den senaste jag köpte är: http://kaffebrus.com/produkt/pop-up-softbox-for-kamerablixt

Jag köpte 80×80-modellen med stativ till (1099 kr) och är klart nöjd med det kitet. Softboxen har dubbla diffusionsdukar och ett smidigt och stabilt ”klämfäste” för blixten. Det medföljande stativet är simpelt men fyller sin funktion helt OK.
Om man fastnar för blixtfoto så kommer man att vilja ha både paraply(er) och softbox(ar) (såväl som andra ljusmodifierare). Vilket man börjar med är en smaksak, men själv tycker jag att softbox är intressantare att experimentera med. Lite förenklat kan man säga att paraply är bra för att sprida ljus medan softbox är bättre för att styra ljus.
Som jag tidigare nämnt, har jag varit inne och tittat på kaffebrus, men efter att ha tagit del av den här tråden
känner jag mig minst sagt tveksam till att handla där. Dessutom hittade jag en annons om beg. blixtutrustning, men jag har inte en susning om vad det är för kvalité på grejerna, men prislappen var attraktiv, och kanske man kan pruta om man tar rubbet ;-).

Fabrikaten var FOTOBESTWAY och VISICO (stativ) och VISICO och HELIOS paraply, samt softboxar av (för mig) okänt fabrikat.
Jag använder billiga radiotranscievers från Yongnuo
Jag har hört gott om Yongnuo tidigare.
När du har en fin Nikonblixt vill du kanske använda TTL-automatiken, och då kan en simpel kabel med någorlunda längd vara bättre, t.ex. https://www.scandinavianphoto.se/produkt/9866192/lastolite/ittl-kabel-till-nikon-pro-3-meter (Man kan antagligen kapa ganska många procent på prislappen för en liknande kabel om man handlar på ebay,
Absolut vill jag ha TTL-automatiken bibehållen, men jag vill inte ha en massa kablar drällandes på golvet, inte minst om jag skulle skaffa mig fler speedlight framöver. Risken att man (jag) drar ner stativ (med monterad blixt på) är allt för överhängande.
Även om jag är nöjd med mina radiotriggers så går det inte att komma ifrån att de kräver lite extra kunskap och medför en extra strulrisk. Om jag bara behöver en blixt väljer jag nog oftast att ansluta med kabel, men det är vanligt att man vill trigga minst två blixtar och då är det enklast med radiotriggers. Idag finns det bättre utbud av lite billigare radiotriggers med TTL-stöd än när jag köpte mina. Nu kanske det går att klämma in ett par "ebay-triggers" med TTL-stöd för samma eller mindre peng som kabeln jag länkade till, men det har jag dålig koll på.
Även om man kan köpa billiga radiotriggers på Ebay, så tänker jag nog satsa på något välkänt fabrikat (i det fall det blir aktuellt) eftersom jag inte vill riskera att elektroniken i de billiga radiotriggersarna skall sabotera elektroniken i min svindyra blixt =0.
 

Third eye

Aktiv medlem
Kört mina yongnuo triggers i ur och skur i kanske 1,5 år. I 25 minus, dis och dimma och tappat dem hit å dit. De håller.
Triggar 2 st ex430 och en yongnuo 600ex-rt samtidigt och med ttl
http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN622N-Flash-Trigger-i-TTL-Wireless-YN622N-TX-Controller-for-Nikon-UK-/152223452370?hash=item2371398cd2:g:jg0AAOSwFV9XxP~y

Väntar idagarna på:
http://www.ebay.com/itm/221772457260

Är själv nyfiken på utöka mitt blixtfotande så jag beställde boxarna på bejjan. Rätt säker på att det är samma kinafabrik med olika loggor, men till ett välldigt mycket lägre pris.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kört mina yongnuo triggers i ur och skur i kanske 1,5 år. I 25 minus, dis och dimma och tappat dem hit å dit. De håller.
Triggar 2 st ex430 och en yongnuo 600ex-rt samtidigt och med ttl
http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN622N-Flash-Trigger-i-TTL-Wireless-YN622N-TX-Controller-for-Nikon-UK-/152223452370?hash=item2371398cd2:g:jg0AAOSwFV9XxP~y
Som jag tidigare nämnt, har jag hört gottt om Youngnuo, men det finns säkert skäl till varför dom är billiga...;-).

Väntar idagarna på:
http://www.ebay.com/itm/221772457260

Är själv nyfiken på utöka mitt blixtfotande så jag beställde boxarna på bejjan. Rätt säker på att det är samma kinafabrik med olika loggor, men till ett välldigt mycket lägre pris.
Håller på att ev. köpa en uppsättning beg. Softboxar av fabrikat Quantuum (60x60 samt 30x120 cm) samt tre paraplyer (Visico 150 cm och 110 cm, samt en Helios 100 cm) och två belysningsstativ FOTOBESTWAY BELYSNINGSSTATIV 4800-Z och VISICO 8009 BELYSNINGSSTATIV (plus två adaptrar till speedlights (så att dom går att fästa på belysningsstativen) för ~1 100 (plus frakt). Verkar vara en bra deal.
 

sumpan

Aktiv medlem
Väntar idagarna på:
http://www.ebay.com/itm/221772457260

Är själv nyfiken på utöka mitt blixtfotande så jag beställde boxarna på bejjan. Rätt säker på att det är samma kinafabrik med olika loggor, men till ett välldigt mycket lägre pris.
Såg ju väldigt intressant ut för mig som också försöker lära mig att fota med blixt men inte vill lägga ut några stora pengar eftersom jag förmodligen bara kommer att använda grejerna ett fåtal gånger. Skriv gärna vad du tycker om paketet när det kommit...
 

Third eye

Aktiv medlem
Såg ju väldigt intressant ut för mig som också försöker lära mig att fota med blixt men inte vill lägga ut några stora pengar eftersom jag förmodligen bara kommer att använda grejerna ett fåtal gånger. Skriv gärna vad du tycker om paketet när det kommit...
Kan jag göra, grejjerna bör komma idag:)
 

Third eye

Aktiv medlem
Grejjerna kom:)
Dessvärre har schenker slarvat bort ena stativet, ombudet berättade att det var han som tejpade ihop det relatvt dåligt packade paketet.

Hur som helst, jag är faktiskt impad. Hållaren för blixten är rejäl och bälgen lika rejäl. Ser ut exakt som godox så det är nog samma. Stativet är enkelt att justera.

Paketet är 2 x av allt. Softbox, inner och ytter difusrar, klämhållare för speedlite som är justerbar samt stativ som nådde taket här hemma.

Var ju tvungen att prova och på 5 minuter var det monterat med en ex600rt, yn622 trigger och sändare på kameran, ttl såklart, inte så ofta manuellt.
Nu provade jag ju bara men jag kan säga att effekten är omedelbar:)

Jag tror jag betalade 940kr med frakt efter ebays glädjevalutakurs.

Just blixtdelen i min utrustning är till stor del ebayfynd, jag har 2st 430exII sedan tidigare.
På ebay (england och tyskland) har jag köpt:
1 styck Yongnuo ex600rt 990kr
3 stycken yongnuo yn622c paket med nedan
1 styck yongnuo yn622c-tx 1150kr
2 kompletta softboxar med fästen och stativ 940kr.

Så för 3000 spänn har jag en hel del att leka med:)

Blev långt svar, men hur som helst, jag rekomenderar ett köp:)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Härligt !
Dessvärre har schenker slarvat bort ena stativet, ombudet berättade att det var han som tejpade ihop det relatvt dåligt packade paketet.
Mindre bra, förstås :-(. Hoppas det hittar fram, snarast...
Hur som helst, jag är faktiskt impad. Hållaren för blixten är rejäl och bälgen lika rejäl. Ser ut exakt som godox så det är nog samma. Stativet är enkelt att justera. Paketet är 2 x av allt. Softbox, inner och ytter difusrar, klämhållare för speedlite som är justerbar samt stativ som nådde taket här hemma. Jag tror jag betalade 940kr med frakt efter ebays glädjevalutakurs.
Verkar vara ett bra köp. Kanske det blir det paketet för mig också, om det beg.köp jag spånar på, inte blir av.

Tittade lite på tuben vad det avser Yongnuo sändare/mottagare till blixten, och den verkar onekligen kompetent till ett väldigt bra pris.

Vågar man hoppas på några exempelbilder efter det att du fått det andra stativet och blivit lite varm i kläderna av användandet av dina nya "leksaker" ?
 

Third eye

Aktiv medlem
Ska försöka ordna det, slarvat lite med publicering när jag glömde förlänga medlemskapet här.

Jag har tillsammans med flickvännen en hel del bilder tagna med 1 till 3 yongnuokopplade ttl-triggers på hennes blogg. Hoppas extern länk är ok här.

likesbyme.blogspot.se

De flesta upclosebilder är med triggers och full ttl. Och om du kollar länken äldre inlägg så finns lite personfoto på henne oxå med yongnuo-grejjer.
 
Hej!
Jag äger ett batteripack av denna typ (se nedan)

Jag har förstått att man måste ladda upp det var tredje månad typ vilket jag inte har utan det har legat i lådan nästan 2 år.
När jag försöker ladda det så händer inget förutom att det lyser rött men hurmångs timmar den är i så blir det aldrig grönt. Antar att batteriet är kasst.

Nu till min fråga kan man endast köpa ett nytt batteri som sitter i batteripacket eller vad ör lösningen här?
 
ANNONS