Annons

Resa till Tjernobyl

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

herte

Medlem
Jag har varit i Tjernobyl några gånger och planerar nu att åka dit igen i slutet av April och undrar om det är någon/några som är intresserade av att följa med?
Jag har inte några planer klara än men jobbar på det.

Intresserad?

Maila mig så kan vi kanske komma överens om ett upplägg som passar oss gemensamt.

Carl
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har varit i Tjernobyl några gånger och planerar nu att åka dit igen i slutet av April och undrar om det är någon/några som är intresserade av att följa med?
Jag har inte några planer klara än men jobbar på det.

Intresserad?

Maila mig så kan vi kanske komma överens om ett upplägg som passar oss gemensamt.

Carl
Oscar Mannbro ordnade några sådana resor. Jag var med på den första. Det var en upplevelse. Vi var där i slutet av Augusti 2008. Det var ganska arrangerat i Pripyat redan då. Det var som home-staging. Utspridda gasmasker och porträtt utställda och böcker utslängda i biblioteket.
Hur det nu ser ut nio år senare är tveksamt. Detta är ett av Kievs turistmål.
Du kanske skall kontakta honom för att få hans erfarenheter om hur det var att ordna dessa resor. Han hade också bra kontakter i Ukraina.
Har inte sett honom på fotosidan på länge. Vet inte om han fortfarande är medlem. Om inte kan jag ge dig hans Facebook adress.
Tror hans fru/flickvän är från Ukraina också.
Så här såg det ut 2008. En rasande sarkofag för reaktorn. Nu lär en ny just vara på plats.
 

Bilagor

herte

Medlem
Tack för synpunkt

Oscar Mannbro ordnade några sådana resor. Jag var med på den första. Det var en upplevelse. Vi var där i slutet av Augusti 2008. Det var ganska arrangerat i Pripyat redan då. Det var som home-staging. Utspridda gasmasker och porträtt utställda och böcker utslängda i biblioteket.
Hur det nu ser ut nio år senare är tveksamt. Detta är ett av Kievs turistmål.
Du kanske skall kontakta honom för att få hans erfarenheter om hur det var att ordna dessa resor. Han hade också bra kontakter i Ukraina.
Har inte sett honom på fotosidan på länge. Vet inte om han fortfarande är medlem. Om inte kan jag ge dig hans Facebook adress.
Tror hans fru/flickvän är från Ukraina också.
Så här såg det ut 2008. En rasande sarkofag för reaktorn. Nu lär en ny just vara på plats.
Jag har varit där tio gånger, senast i november 2016 så jag vet ungefär hur det ser ut.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har varit där tio gånger, senast i november 2016 så jag vet ungefär hur det ser ut.
För mig räckte det med att se det en gång. Been there done that ungefär.
Man måste ha ett stort intresse för att åka dit tio gånger.
Är det så att du vill tjäna pengar på att arrangera en fotoresa?
I så fall tycker jag det är ärligast att också deklarera det som en sådan.
 

herte

Medlem
För mig räckte det med att se det en gång. Been there done that ungefär.
Man måste ha ett stort intresse för att åka dit tio gånger.
Är det så att du vill tjäna pengar på att arrangera en fotoresa?
I så fall tycker jag det är ärligast att också deklarera det som en sådan.
Har du inte fått skriva av dig på något annat idag så fortsätt gärna på annan plats....

Ser inte riktigt vad du har för intresse av vad jag är intresserad av och framförallt så angår det inte dig.
Om jag hade för avsikt att tjäna pengar på denna resa, vilket jag inte har, så är det inget som angår dig heller såvida du inte skall följa med och det skall du definitivt inte.....

Om det nu kliar i dina skrivarfingrar så kanske du kan kommentera några artiklar på Aftonbladet så får vi vuxna hålla på med vårt.

Döm inte andra efter dig själv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Med tanke på hälsan...hur nyttigt kan det vara att besöka staden?
Inte särskilt skadligt. Visst tickar en geigermätare snabbt när du står nära reaktorn som aldrig förr. Fast något mer än något dygn av ditt liv lär det inte kosta.
De som jobbar centralt med Tjernobylcenter jobbar varje dag och hela dagen just intill.
De mest nedsmutsade områdena ligger längre från kraftverket. Som i röda skogen.
DEt finns bosättningar här i det nedstängda området där människor inte evakuerade. Det finns mängder av vilt i området idag.
Det finns mängder som är intressant men det får du inte se på dessa turer.
 

herte

Medlem
Hälsa

Med tanke på hälsan...hur nyttigt kan det vara att besöka staden?
Om du tänker på strålningen så sägs det att man får mer strålning under flygresan Stockolm-Kiev än under ett besök i området. De platser som har förhöjda värden låter man helt enkelt bli att besöka, annat än mycket kortvarigt (om man vill).
Vill man inte ha en egen strålningsmätare så har den obligatoriska guiden med sig sin.
Sedan är det ju flera tusen människor som arbetar i området och många av dem är "västerländska" tekniker som jag gissar är ointresserade av att utsättas för strålningsrisker.
Strålningen i ex.vis den öde staden Pripjat är generellt lägre än den som jag har i min Radon-lägenhet i Stockholm.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har du inte fått skriva av dig på något annat idag så fortsätt gärna på annan plats....

Ser inte riktigt vad du har för intresse av vad jag är intresserad av och framförallt så angår det inte dig.
Om jag hade för avsikt att tjäna pengar på denna resa, vilket jag inte har, så är det inget som angår dig heller såvida du inte skall följa med och det skall du definitivt inte.....

Om det nu kliar i dina skrivarfingrar så kanske du kan kommentera några artiklar på Aftonbladet så får vi vuxna hålla på med vårt.

Döm inte andra efter dig själv.
Trampade jag på någon öm tå?
 

alfin

Aktiv medlem
Har du inte fått skriva av dig på något annat idag så fortsätt gärna på annan plats....

Ser inte riktigt vad du har för intresse av vad jag är intresserad av och framförallt så angår det inte dig.
Om jag hade för avsikt att tjäna pengar på denna resa, vilket jag inte har, så är det inget som angår dig heller såvida du inte skall följa med och det skall du definitivt inte.....

Om det nu kliar i dina skrivarfingrar så kanske du kan kommentera några artiklar på Aftonbladet så får vi vuxna hålla på med vårt.

Döm inte andra efter dig själv.
Nyregistrerad på FS igår och detta är ditt tredje inlägg. Man undrar ju vad du gör här...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej ingen öm tå men jag tycker du visar att du är okunnig och oförskämd.
På vilket sätt är jag okunnig och oförskämd? Kom gärna med lite konkreta exempel.
Vi åkte en gång till Chernobyl på en resa organiserad av Oscar Mannbro. Den var helt kollektivt finansierad och han tjänade inga stor pengar på den om ens några.
Nu vil du se om några vill åka med till Chernobyl. Fst du får det att verka som en kollektiv resa. En där någon organiserar det hela men utan förtjänst.
Du har varit där 10 gånger så varför skulle du åka igen om det inte var för att tjäna något.
Om det är en fotoresa till Chernobyl så kalla det för det. Det är inget fel på att ordna en fotoresa och tjäna en del på det. Det gör varenda naturfotograf.
Fast kalla saker för vad det är.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Med tanke på hälsan...hur nyttigt kan det vara att besöka staden?
Tämligen onyttigt tror jag. Problemet är nog inte så mycket strålningen när man kommer nära den havererade reaktorn utan allt radioaktivt damm som man andas inunder vistelsen och som till del blir kvar i lungorna....huga...

Frågar ni mig så finns det bättre platser för en fotoutflykt, man alla har vi olika intressen
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du väljer alltså att peka ut mig som en bedragare som försöker lura av folk pengar?
Den ende som kan göra detta trovärdigt är du själv.
Att vi idag har lite svårt att tro på någon som just registrerat sig på det här forumet och erbjuder något är lite av tidens anda.
Så du får nog ge lite mer referenser innan vi tror på dig och vem du är.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tämligen onyttigt tror jag. Problemet är nog inte så mycket strålningen när man kommer nära den havererade reaktorn utan allt radioaktivt damm som man andas inunder vistelsen och som till del blir kvar i lungorna....huga...

Frågar ni mig så finns det bättre platser för en fotoutflykt, man alla har vi olika intressen
Var som sagt där för 9 år sedan. Lever än. Förmodligen kommer mina 20 Marlboro om dagen döda mig innan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tämligen onyttigt tror jag. Problemet är nog inte så mycket strålningen när man kommer nära den havererade reaktorn utan allt radioaktivt damm som man andas inunder vistelsen och som till del blir kvar i lungorna....huga...

Frågar ni mig så finns det bättre platser för en fotoutflykt, man alla har vi olika intressen
Det är faktiskt ganska intressant. En hel stad som naturen håller på att ta tillbaka. Det är ett jättområde som är avspärrat. På turerna får man bara se Pripyat och hamnarna.
Fast här lever människor i små byar och samhällen.
Det finn nog en annan och mer intressant historia att berätta om de som stannade kvar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS