Annons

Lightroom CC/Classic 2017-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Inte om du har Sony kamera? Rejält reducerade priser!

//Joakim
Om du skaffat en uppgradering genom "sonydealen" av C1P; har du fått en 100%-ig fullversion där du kan redigera RAW-bilder från alla tillverkares kameror (Canon, Nikon, Fuji, etc) och mobiltelefoner (iPhone, Samsung, etc), eller är du fortfarande låst till endast kunna jobba med Sonys egna RAW-filer?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du skaffat en uppgradering genom "sonydealen" av C1P; har du fått en 100%-ig fullversion där du kan redigera RAW-bilder från alla tillverkares kameror (Canon, Nikon, Fuji, etc) och mobiltelefoner (iPhone, Samsung, etc), eller är du låst till endast kunna jobba med Sonys egna RAW-filer?
Den fungerar (förstås) bara med Sonys råfiler, men behöver man inte mer så är ju priset enastående lågt jämfört med att köpa fullversionen.
 

forstheim

Aktiv medlem
Nu är detta helt OT för tråden om nya Lr/CC, men jag har svårt att se varför det skulle vara någon skillnad på om man framkallar JPEG i kameran, paddan eller datorn?

Ser inte heller att det skulle vara någon skillnad att man "skulle få lov" att dra i reglagen och öka färgmättnaden i kameran, plattan eller datorn?

Det är ju samma sak som görs, men med olika CPU:er/program som råkar sitta i olika fysiska enheter. Principen är oavsett exakt den samma!

Varför är det "finare" eller mindre "manipulerat" för att du drar extremt i reglagen på just kameran, istället för på någon annan enhet?

This does not compute (for me).
För att som jag ser på det så ändrar du inte på en originalbild om du ställer in kameran på önskvärt sätt innan exponering och sedan tar bilden. Det blir liksom bara en originalbild som resultat då. Det är ju inte efter det att bilden är tagen som inställningarna i kameran görs, utan innan. Hade man kunnat redigera en nyss tagen jpeg-bild direkt i kameran så hade det förstås varit precis detsamma som att göra redigeringen hemma framför datorn. Ingen skillnad alls. Men nu var det inte frågan om det utan istället handlade det om att ställa in kameran innan exponering sker. Precis som du med en analog kamera väljer vilken film som ska sitta i kameran innan du exponerar bilden - en med naturtrogna färger eller en med överdrivna färger. Blir det automatiskt bildmanipulation om jag väljer den färgrika filmen? Tror inte det...

Men om du i datorn sedan gör större ändringar i den där originalbilden som jag nyss nämnde så ändrar du ju också på förlagan. Det är först då som jag egentligen anser att det blir bildmanipulation. Det blir inte bildmanipulation för att man väljer en subjektiv kameravinkel, inte för att den exponerade bilden inte liknar verkligheten, inte för att man använder ett avtonat gråfilter framför gluggen, inte för att man fysiskt rör kameran för att skapa speciella effekter etc etc..utan för att du gör kraftiga redigeringsavvikelser från originalbilden i efterhand!

Med RAW är det lite knepigare eftersom du inte har en färdig originalbild att förhålla dig till där. Givetvis är det klockren bildmanipulation om du klipper och klistrar, men hur mycket man måste dra i spakarna för att det ska anses bli bildmanipulation med en RAW-fil kan ju bli ganska godtyckligt känner jag. Möjligtvis kan jag tänka mig att JPG-previewn skulle kunna fungera som en liten måttstock att utgå ifrån i alla fall.
 

martinot

Aktiv medlem
Den fungerar (förstås) bara med Sonys råfiler, men behöver man inte mer så är ju priset enastående lågt jämfört med att köpa fullversionen.
Nja, för mig var det iaf. inte så "förstås" - speciellt inte om man betalt för en uppgradering till fullversion.

En polare köpte en Leicabrandad Lumixkompakt från Panasonic, och där var det fulla Adobe Lr som följde med om jag minns rätt (fungerade som helt normalt för alla typer av RAW-filer, inte enbart Leicas och Panasonics RAW-filer, är jag relativt säker på).

Men det gör det ju helt klart rätt värdelöst för mig, för även om jag är inne på att skaffa en Sony-kamera, så vill jag ju inte sitta och köra flera olika DAM/RAW-framkallare, och behöva ha en DAM/RAW-framkallare för varje enda fabrikat av mina kameror, och för varje fabrikat av mina mobiler.

Det blir ju helstökigt och rätt värdelöst (tycker jag personligen).

Började att köra RAW med ett par av mina digitala Canonkameror, och Canons medföljande CPP. Det gick ju fint ett litet tag. Sedan skaffade jag Nikon och fick med en annan RAW-framkallare jag behövde lära mig. Var dessutom stökigt att ha olika verktyg för mina olika kameror.

Det var då jag insåg att jag behövde skaffa ett generellt DAM och RAW-verktyg som Adobe Lr som klarar flera olika tillverkares bildfiler. Hade nog blivit helt galen om jag fortsatt med en DAM/RAW-app för varje kamerafabrikat som jag har!

Kör nog vidare på Lr 6 (perpetual) ett tag till.
 

martinot

Aktiv medlem
För att som jag ser på det så ändrar du inte på en originalbild om du ställer in kameran på önskvärt sätt innan exponering och sedan tar bilden. Det blir liksom bara en originalbild som resultat då. Det är ju inte efter det att bilden är tagen som inställningarna i kameran görs, utan innan. Hade man kunnat redigera en nyss tagen jpeg-bild direkt i kameran så hade det förstås varit precis detsamma som att göra redigeringen hemma framför datorn. Ingen skillnad alls. Men nu var det inte frågan om det utan istället handlade det om att ställa in kameran innan exponering sker.
Nu är du helt ute och cyklar - tycker jag. :)

Du kan ju framkalla RAW-bilden till JPEG i kameran efter att du tagit bilden. Vad är då skillnaden?

Jag kör alltid med JPEG+RAW, och varför skulle det vara mer "fusk" eller "bildmanipulation" för att jag gör en annorlunda inställning för den automatiska RAW-framkallningen till JPEG i förväg innan jag trycker på knappen, eller om jag gör exakt samma (eller liknande) inställningen efteråt på kameran för att skapa en ny JPEG-version av exakt samma RAW-fil (som kameran nyss skapade en automatisk JPEG ifrån)?

Förstår fortfarande inget som helst av din "logik" här. Sorry. :)
 

Newnoise

Aktiv medlem
Den här tråden börjar bli omöjligt att följa! Kan ni vara så vänliga och ta alla diskussioner som inte rör nya LR i någon annan tråd!!!

Helt ointressant behöva läsa spaltmeter om en massa andra program, eller vad NI tycker om att behöva prenumerera på program eller om några jävla löv!

Tycker man Adobe är roten till all ondska, så väljare man ett annat företag

Tycker man ett annat program är bättre/snabbare än LR så väljer man det

Tycker man att prenumeration av program är stöld så köper man ett annat program

Vill man absolut argumentera för detta så startar man en VS tråd
 

stefohl

Aktiv medlem
För att som jag ser på det så ändrar du inte på en originalbild om du ställer in kameran på önskvärt sätt innan exponering och sedan tar bilden. Det blir liksom bara en originalbild som resultat då. Det är ju inte efter det att bilden är tagen som inställningarna i kameran görs, utan innan.
Den bilden som kameran skapar är ju identiskt, vare sig du har kameran inställd på att göra en råfil eller en JPEG. Det är först efter fotograferingen som kameran bearbetar den till en jpeg-fil. Så i princip är det identiskt med om du fotograferar i råformat och har skapat en förinställning i din råkonverterare, som du låter bilden processas genom. Om du sedan inte drar något i inställningarna skulle detta vara en originalbild?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du behöver inte lägga upp en endaste bild i molnet bara för att du använder CC. Jag tror inget alls om din ekonomi, utan tycker bara det är rätt billigt att för motsvarande en lunch per månad få tillgång till dessa verktyg..

När du skrev att LR ersätter Aperture har du dock helt fel, eftersom programmen inte ens kommer från samma företag.
Aha
Så nya CC hanterar både molnlagring OCH disklagring?
 

forstheim

Aktiv medlem
Den bilden som kameran skapar är ju identiskt, vare sig du har kameran inställd på att göra en råfil eller en JPEG. Det är först efter fotograferingen som kameran bearbetar den till en jpeg-fil. Så i princip är det identiskt med om du fotograferar i råformat och har skapat en förinställning i din råkonverterare, som du låter bilden processas genom. Om du sedan inte drar något i inställningarna skulle detta vara en originalbild?
Ja, det skulle man kunna säga. För att inte förstöra denna tråd som handlar om Lightroom mer nu så ber jag er som vill diskutera andra saker med mig att skicka ett PM! :)
 

snakebunk

Aktiv medlem
Hur fungerar det rent praktiskt att prenumerera på Lightroom, går det att betala för ett år eller måste man betala in varje månad?
 

sjunne

Aktiv medlem
Fel, fel, fel...

Jag blir frustrerad och arg på mig själv för att jag inte 'vågar' (har råd!) att testa andra katalog- och redigeringsprogram än Adobes LR och PS. Nu när jag skulle importera från kamerans minneskort så visar det sig att LR inte längre känner igen Olympus RAW-filer, .orf!!
Så jag är tacksam för alla tips! Gratis är ju, som bekant, gott men inte mer än ett par tusenlappar för program som funkar som katalog (som är det enda jag använt LR till) och redigeringsprogram!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hur fungerar det rent praktiskt att prenumerera på Lightroom, går det att betala för ett år eller måste man betala in varje månad?
Du har ett Adobe ID.
I princip en inloggning till Adobe med en mailadress o lösenord. Där har du ett kreditkort registrerat och så dras det pengar var månad. Här ser du också vilka program du har köpt även historiskt.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Jag blir frustrerad och arg på mig själv för att jag inte 'vågar' (har råd!) att testa andra katalog- och redigeringsprogram än Adobes LR och PS. Nu när jag skulle importera från kamerans minneskort så visar det sig att LR inte längre känner igen Olympus RAW-filer, .orf!!
Så jag är tacksam för alla tips! Gratis är ju, som bekant, gott men inte mer än ett par tusenlappar för program som funkar som katalog (som är det enda jag använt LR till) och redigeringsprogram!

ta dig en titt på dessa tutorials.
https://www.alienskin.com/exposure/exposure-tutorials/

jag har det inte, men tycker det verkar helt ok. Det beror ju självklart lite på vilken typ av bildbenahndling man vill pyssla med, och hur man jobbar, men ta en titt och kolla om det kanske kan passa.

gillar du inte videotutorials, så använd denna länk för att läsa lite om det.
https://www.alienskin.com/exposure/

149 dollar kostar det i alla fall verkar det som...
 

snakebunk

Aktiv medlem
Du har ett Adobe ID.
I princip en inloggning till Adobe med en mailadress o lösenord. Där har du ett kreditkort registrerat och så dras det pengar var månad. Här ser du också vilka program du har köpt även historiskt.
Tack, ett sånt id har jag ju. Bökigt att man måste betala varje månad och synd att det blir så mycket dyrare jämfört med Lightroom 6. Ett alternativ kanske kan vara att redigera ett par månader varje år och sedan köra i begränsat läge :).
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Gamla katalogen efter uppgradering...

Har uppgraderat och Lightroom har uppgraderat katalogen. Nu finns det en "Lightroom Catalog.lrcat" samt en "Lightroom Catalog.lrcat-2" i bildermappen. Kan jag ta bort den förra eller behöver den nya katalogfilen den gamla på något sätt?
 
ANNONS