Annons

Tisdagsbilden #2

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden är ett försök att uppmuntra att vi tittar på bilder och pratar om dem och framför allt går ut och fotograferar.

Reglerna är enkla:
1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den. Efter #7 kommer #8 och så vidare.
2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO.
3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu börjar kommentarerna och röstningen. En röst eller en kommentar ger en pinne. Du får rösta så många gånger du vill, men inte på samma bild.
4. På söndag räknar jag rösterna och korar veckans vinnare.

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

pdahlen

Aktiv medlem
#2 Färjan

Varje dag passerar färjan mellan Köpenhamn och Oslo vår balkong, det är en av dagens event att se och ev fotografera. I dessa veckor nu så passerar den på väg till Norge i solnedgång om man har vädrets makter med sig

D500 Nikon 200-500 i 220mm ISO 1250 1/100 sec f/6,3

https://www.fotosidan.se/blogs/peterdahlen/i-vantan-pa-norgefarjan.htm
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
#3 Entertainer


Min fru hittade en påse med gamla sparade leksaker och blandat blingbling från 70-80 talet. Plötsligt blev det roligt att leka med igen:)


Canon 5Dsr och Canon 70-200 4L is II, 88mm f32 1/40s ISO 400
 

Bilagor

FiCa1

Aktiv medlem
#4 Arrenius & Company

#4 Arrenius & Company

Arrenius & Company (https://www.facebook.com/arreniuscompany/) – Uppsalas (Sveriges? Världens?) bästa ställe för kaffeälskare. Litet, mysigt. Plats för ungdomar & åldringar, pratglada & tystlåtna, studenter & pensionärer. Ja, typ alla som gillar gott kaffe.

Leica M Monochrom (CCD) + Summicron M 35:2.0 asph
f:6.7, 1/125 s, ISO 500

/ FiCa1
 

Bilagor

Marteric

Aktiv medlem
#5. Mitt favoritträd

Bild från i fredags em. Lill-kameran var (givetvis och självklart) med till jobbet. När det var dags att åka hem såg himmeln lovande ut, men inte jättemycket tid på mig. Blev en snabb tur till mitt favoritträd ca 10 minuter hemifrån (Sjömarken utanför Borås) och ett par bilder.

Fujifilm X-T20 + XF 15-55 + ND1000

ISO200, f/16, 71 sek.
 

Bilagor

rikitikitavi

Aktiv medlem
#8
Spting formation.jpg

Ank formation vid Hornstull och vårens intåg i Stockholm:) Gick förbi med dottern och såg deras ganska festliga formation i riktning mot solen som att de tillsammans bestämt att sola i i givakt där vid stranden. Dessutom var dagen verkligen härlig där vid strandpromenaden och den här bilden tyckte jag speglade dagen och våran promenad på ett fint sätt.

Fuji X-T3, fujinon 16mm taget vid f2,2 1/3800 sek, ISO 160.
Tjo!
/Martin.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Okej då.
Håller precis på att försöka lära mig lite mer än bara minnesdokumentation med kameran. Så cut me some slack. 🙂
Tog med kameran ut till hönsen för där brukar det ofta vara lite livat. Min dotter hade en tupp i famnen och det var en fin siluett mot kvällsolen men fick inte till någon bra bild där. Gick ut och försökte från andra hållet men då fick tuppen nog.

Canon eos 7d, EF-S 17-55 2.8 is usm.
1/320, f3,5, iso 320
 

Bilagor

Hrafne

Aktiv medlem
#10 Through the net

Var på resande fot och dokumenterade lite av Enköpings tågstation med omnejd. Fotograferade en vägg med en enkel graffiti, genom ett lite grövre metallnät. Är totalt ny med kamera så just nu går mycket av mitt fotograferande ut på att lära mig hantera den och se vilka resultat olika tekniker ger.

Kamera: Canon EOS 5D mk ii
Objektiv: Canon EF 70-200mm f/2,8L USM

ISO-100, Exponering 1/100s, F/3.5.
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Dags för kommentarer och röstning!

Tvåsiffrigt antal bilder redan andra veckan!!!

Nu är fältet öppet för kommentarer och röstning. Go for it! Var inte blyga!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tråden är på gång. Kul att flera nya visar sina bilder.

#1 Perfekt komponerad, snygga komplementfärger, bilen ger liv åt bilden. Svårt att få ut mer av situationen/objektet.

#2 Majestätisk, enkel och ren med fina färger. Jag får upp massor av idéer efter ett tag gällande beskärning, färjans placering och att det saknas något på höger sida för att hålla betraktaren kvar. Fast samtidigt. Jag gillade bilden direkt och gör det fortfarande , kanske är det så att just det som saknas förstärker i detta fallet. Färjan ligger tungt i vänsterkant samt har mycket plats att glida på i bilden och inget är ivägen. Bland flera trevliga bilder så blir den min favorit denna veckan.

#4 Fin bild och ämne även för gatufotogruppen. Härliga kontraster, mycket liv.

#5 Trevligt att ha ett favoritmål. När ljuset kommer är komponerandet redan klart i huvudet. Jag gillar också ditt träd och himlar i solnedgång är magiskt. Tycker du håller mättnaden på en lagom nivå. Behaglig att titta på.

#6 Fint komponerad vardagsbild. Med två läckra hojar i förgrunden kan det inte gå fel. Är det BMW 1200gs och gsa jag ser?

#7 Förstår att du gillar bryggan. Bra komp. Den leder oss från mörkt till ljust. Gillar din kvadratiska beskärning. Med en mer spektakulär himmel och möjligen lite upprensning i vattnet på höger sida (smaksak) så hade den varit mitt i prick för mig.

#8 I tisdags kväll var jag vid en sjö och blev också inspirerad av att fota när jag såg isens färg och struktur. Fåglarna är sköna i sin formation i hörnet :).
För mig blir det dock lite för mycket att titta på. Trädet och bryggan från vänster hade jag gärna plockat bort. Förstår att det var lite svårt :), men stående hade främst fåglarna, därefter isen och sedan staden fått mer fokus. Även om den inte skulle hamna på väggen hemma hos mig så är det en fin tisdagsbild.

#9 Så bra att du la in fotot och att du beskriver vägen till bilden. Just att skapa en bra bild på kommando ur det som finns tillgängligt är en utmaning. Tisdagsbilden tvingar fram det som yrkesfotografer ställs inför, fast för dom då ännu mer tids och objektstyrt. Vi lustknäppare kan ibland tycka att vi är bättre för att vi får till snyggare bilder men glömmer då lätt skillnaden i förutsättningar. Jag gillar din aktionbild hursomhelst. Hönsgården borde kunna ge fler bra bilder.Fortsätt knäppa.

#10 Klassiskt grepp med foto genom ett galler. Dov enkel färgsättning vilket passar. Du lyckas få röda graffitin väl synlig genom gallret och bra placerad. Har du testat i sv? Kanske bättre som det är men för denna typ av motiv testar jag alltid vad sv kan tillföra.
 

Hrafne

Aktiv medlem
Här kommer mina kommentarer om de andras bilder.

#1 Jag gillar hur intensiv himlen är i bilden. Du har fått ett bra djup i bilden som fångar intresset och bilen ökar den känslan. Man vill fortsätta titta in och se vart bilen är på väg. Jag är lite nyfiken på hur bilden skulle ha blivit om man hade haft kameran placerad i marknivå, hur mycket av perspektivet hade förändrats och ifall jag hade gillat det mer. En bra bild är det.

#2 Jag gillar den här typen av bilder när man placerar något som fångar ögat långt ut i kanterna och sedan lämnar mycket tomrum i resten av bilden. Du fyller ut tomrummet med en vacker solnedgång och det ger en behaglig bild.

#3 Väldigt kul bild och bra komposition. Jag hade exakt det metallglaset i min leksakslåda när jag var liten vill jag minnas. Bra ljus och skuggor från pianot i spegeln.

#4 En bra bild som fångar de olika personligheterna som besöker kaffet. Jag kanske borde besöka det stället och se hur deras kaffe är :)

#5 Ett otroligt vackert träd tillsammans med en väldigt behaglig himmel. Finns inte så mycket att kommentera mer än att det är en riktigt bra bild! Jag skulle själv ha roterat kameran lite åt höger så trädet hamnar lite längre ifrån mitten av bilden.

#6 En härlig vårbild. Man ser hur all snö precis försvunnit och man kan nästan känna vårdofterna genom bilden. Jag hade gärna kommit närmare hojarna då det är dessa som man blir nyfiken på i bilden och man vill se mer detaljer av.

#7 Väldigt fin brygga. En lugn och rogivande bild. Lite nyfiken på hur denna bild skulle bli i svartvitt.

#8 Intressant motiv men fåglarna försvinner lite bland allt annat som finns i bilden. Jag tror jag skulle ha testat att ta bilden ur ett perspektiv närmare marken ifall det var möjligt så man kom ner på fåglarnas nivå.

#9 Min röst går till denna bild. Tuppen fångar ens blick direkt. Man ser att något händer i bilden och sedan dras blicken till åt höger och man ser hur din dotter reagerar när tuppen bestämde sig för att flyga iväg. Allt inramas av fina gamla träplankor. En naturlig bild med mycket action.


#10 Klassiskt grepp med foto genom ett galler. Dov enkel färgsättning vilket passar. Du lyckas få röda graffitin väl synlig genom gallret och bra placerad. Har du testat i sv? Kanske bättre som det är men för denna typ av motiv testar jag alltid vad sv kan tillföra.
Jag har testat den i sv och blev inte nöjd med resultatet. Miljön är lite för plottrig för att man ska hitta något att vila ögonen på när den var sv. Möjligen ska jag testa att göra den sv men behålla den röda färgen på graffitin som man ser. Det skulle kunna göra bilden lite intressant även när alla andra färger är borta.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Jag är mycket glad åt den här tråden/idén. Att formulera vad jag tycker om i en bild gör mig till en bättre, mer medveten fotograf. Här är mina tankar kring veckans bilder:

#1 Härlig bild! Känslan av skymning är påtaglig i bilden. Jag tycker om att vägen går diagonalt i bilden och att bilen är oskarp av sin fart. JAG hade beskurit bilden i nederkant och höger för att inte få horisonten i mitten av bilden, men naturligtvis missar man lite av känslan o miljön då

#2 Också fin kvällskänsla i den bilden. Här tycker jag om proportionerna mellan träden i förgrunden, vattnet och kvällshimlen. Båten är klassiskt placerad, och här ser man ju varför det blivit klassiskt att låta båten fara IN I bilden

#3 Entertainern är en bild som får mig att dra lite på smilbanden, linjerna hjälper till att leda blicken bra. Fast jag hade gärna sett att entertainern hade mer publik, ännu mer för ögonen att vandra runt och upptäcka

#4 Ljuset, ljuset! Jag gillar den mycket. Mycket för ögat att upptäcka och för huvudet att grunna på. Bra att den är svartvit, den hade nog blivit rörig i färg.

#5 Snyggt! Härligt att ha en sån plats att återkomma till, lite som min brygga :) Jag har svårt att kommentera denhär bilden, med krämiga solnedgångsfärger och både horisont och träd lite bort från bildens centrum. Jag tycker oftast inte om centrerade saker i bild. En väldigt behaglig bild att titta på.

#6 Här ser man att våren är på gång! Lerigt, och lågt stående sol, men MCn har kommit fram. Jag hade förmodligen fokuserat på det skojiga i "Påbjudet körfält för fordon i linjetrafik" med hojjen framför -men är man där ofta har väl det skämtet förlorat sin fräschör lite...

#7 ja, det är ju min bild... jag har den i hudratals varianter!

#8 Det är fina färger i bilden. Färgerna håller ihop bilden och räddar den för mig, för som någon annan sa är den lite rörig. Jag tror det trädet kanske? Den hade kanske blivit lugnare om du tagit några steg bakåt och bara haft fåglarna + staden i bilden. Vet inte. Spekulerar fritt här.

#9 "Tuppen som fick nog" är min vinnare! Bra kompsition fast den är knäppt i flykten, med lagom mycket miljö runt tjej o fågel. Bra att lite hus syns även på högersidan, det ger balans i bilden

#10 Urban känsla här, snyggt med gallret i förgrunden, grafittin är bra placerad.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
#1 – Min egen

#2 - En spännande bild med färjan som passerar långt där borta. Vackra dova färger och fin komposition

#3 - Den här bilden är nog inte min kopp te, men du har jobbat bra med ledande linjer och skärpedjup. Jag gissar att det är samma björn två gånger!?

#4 - Det händer något i den här bilden, vilket gör den till en bra gatubild. Jag gillar ljuste på flickan till höger och bilden gör sig bra i svartvitt

#5 - Vacker och klassiskt komposition med fina färger. Den långa slutartiden ger en effektful effekt hos vattnet. Trädet är tyvärr lite oskarp. Testa att lägga samman en bild med kort och lång slutartid

#6 - Fin bild med fint ljus. De två parkerade motorcyklarna berättar en liten historia som du eventuellt kunde ha gjort mer av

#7 - Enkel men effektiv komposition av din favoritbrygga. Fint ljus

#8 - Bra och spännande kompositon med ankorna solande med staden som bakgrund

#9 - Dramatisk ögonblicksbild av den ”arga” hönan. En bild som väcker frågor

#10 – Trevligt experiment med staketet i förgrunden. Kan du hitta något ännu mer spännande i bakgrunden?

Min röst går den här veckan till #2
 

AFJ

Aktiv medlem
#1
Bra stämning i bilden. Funderar på om en längre slutartid kunnat göra bilden bättre? Som det är nu så är bilen i bilden suddig men ändå inte tillräckligt suddig för att skapa riktig känsla av rörelse. Eller så kanske man skulle gått åt andra hållet – kortare slutartid för att få mer skärpa (men det kanske inte var tekniskt möjligt?). Gedigen bild.

#2
Gillar exponeringen – det ger en spännande bild att man precis skönjer färjans konturer. Kanske ännu bättre med ett mera ”wide-format” så att horisonten hamnat högre upp i bild? Hur som helst en både behaglig bild att titta på och en bild som är spännande och väcker tankar och funderingar.

#3
Skojig bild, är det en spegling?

#4
Lite för rörigt för min smak, men samtidigt blir man ju lite nyfiken…

#5
En behaglig bild som jag verkligen gillar. Skulle velat ha trädet ett snäpp mer till vänster.

#6
En bild med fint ljus men soptunnan hade jag gärna varit utan.

#7
Klassisk brygg-bild som ger lugn och ro, men inte kittlar så där extra för mig.

#8
Änderna är spännande men återigen lite för många andra element i bilden för att den skall bli en topp bild. Kanske hade den blivit bättre stående och med kameran närmare marken?

#9
Vilket perfekt fångat ögonblick! Högre ISO och kortare slutartid så hade den nog varit än skarpare.

#10
För mycket galler och för lite ”bild” för min del.

Det blir svårt att välja min favorit den här gången. Det står mellan bild 9 och 2 för min del och efter moget övervägande så blir bild 2 på färjan min favorit.
 
ANNONS