Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det är väl just sensorteknik som i princip hela Sonys tekniska försprång av. Det är det som ger högre utläsningshastighet, bättre DR, lägre brus, mindre Rolling shutter, etc, samt också lägger grunden för effektiv autofokus etc etc.
...
Nja, riktigt bra AF har en hel del med tekniken i objektiven att göra också.
Både Sonys 400/2,8 och det alldeles nyligen lanserade 600/4 har en annan typ av AF-motor än konkurenterna. Då jag provat båda så kan jag säga att de är rent löjligt snabba.

Sedan så har ju Sony i dagsläget flest "native objektiv" för "spegellösa fattningar".
Fast just detta borde vara det "enklaste" för övriga märken att komma ifatt.

Som sagt, hoppas på att alla tilverkare kommer att föra utvecklingen framåt i hård konkurens.
 

PMD

Aktiv medlem
Finns det någon tillverkar som inte använder dpaf?
Ja, se nedanstående citat av jonasfj. :)

Skillnaden mellan Sony/Nikon och Canon är att den senare valt att göra alla pixlar till dual focus, medan de förra bara använder vissa linjer/kolumner. Det finns fördelar och nackdelar med båda.
Såvitt jag har förstått saken så är AF-pixlarna hos Sonys sensorer inte ljusupptagande, dvs de bidrar inte med information när bilddata läses ut ur sensorn.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte vanligt med IBIS hos DSLR, men som någon redan varit vänlig att visa i den här tråden så finns det.
KonicaMinolta var först med det 2004 och därefter var det vanligt i deras spegelreflexer (och i Sonys när Sony hade köpt KonicaMinoltas kameraavdelning).

Sen kom Pentax och Olympus med liknande teknik för bildstabilisering.

Numera finns det väl inte någon spegelreflex från Sony eller Olympus, men Pentax kämpar träget vidare med IBIS i spegelreflexer.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Urk. Jag tittade i några sekunder och hoppas att det räckte. Vilken kamera handlar det om?

Är det inte samma sak som jag skrev om i inläggen #122 och #145?
Det finns tom ett foto av Canons presentation. De kallar det Dual-IS. Enligt Fro sa de nästa RF-modell.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hogan kan ha missförstått. Jag hoppas att han svarar på ditt brev! Jag är nyfiken på var han har fått sina uppgifter från.
Hi Thom,

In your Z6/Z7 user guide, I read the folliwing:

"The Z6 and Z7 get their phase information right on the main image sensor. Every twelfth photosite row is dual purpose on these cameras: when composing an image, those rows can collect focus information at nearly every photosite on the row (remember that’s 8256 cells on the Z7, 6024 on the Z6). When taking an image, those same photosite rows collect image information.

This is usually referred to as dual-pixel: as each pixel location (photosite) has two functions. In Canon’s current DSLR and mirrorless world, every photosite is dual-pixel. In the Nikon and Sony world, it’s only evenly spaced rows of photosites that have this attribute. "

Some of my friends claim that those pixels on the PDAF rows are only collecting AF-information, i.e. not dual pixel.

Could you please enlighten me?

Thank you!

Best regards,

Jonas
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vad har "Fro" för referens? När kommer den kameran?
Fros referens är uppenbarligen Canon eftersom han var inbjuden till deras kungörande av nya objektiv.

Han tog en bild av deras presentation (som finns i videon) och han säger att de sa att nästa kamera kommer att ha IBIS.

Canon utvecklar enligt egen uppgift ett system där stabilisering i objektiv och sensor samverkar för bästa effekt.

Dessa uppgifter stämmer dessutom med Canon intervjun som du redan fjantigt nog säger är ett rykte.

Hur mycket mer behöver du för att acceptera faktum?
 

PMD

Aktiv medlem
Fros referens är uppenbarligen Canon eftersom han var inbjuden till deras kungörande av nya objektiv.
En massa prat är ingen bra referens. Var kan jag läsa något av Canon om det här?

Han tog en bild av deras presentation (som finns i videon) och han säger att de sa att nästa kamera kommer att ha IBIS.
Suck. Youtubevideos har ganska lågt signal/brus-förhållande och Fros videos är inget undantag. Jag vill ha textreferenser. Det går mycket fortare och lättare att hitta relevant information i sådana. Youtubers (inklusive Fro) är dessutom alldeles för högljudda och pratiga för att jag ska orka med dem. Den som skriker högst vinner, är tydligen maximen på Youtube.

Canon utvecklar enligt egen uppgift ett system där stabilisering i objektiv och sensor samverkar för bästa effekt.
Var på Canons webplats kan jag hitta dessa uppgifter?
När kommer en kamera med IBIS från Canon? Vad ska den heta?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
En massa prat är ingen bra referens. Var kan jag läsa något av Canon om det här?


Suck. Youtubevideos har ganska lågt signal/brus-förhållande och Fros videos är inget undantag. Jag vill ha textreferenser. Det går mycket fortare och lättare att hitta relevant information i sådana. Youtubers (inklusive Fro) är dessutom alldeles för högljudda och pratiga för att jag ska orka med dem. Den som skriker högst vinner, är tydligen maximen på Youtube.


Var på Canons webplats kan jag hitta dessa uppgifter?
När kommer en kamera med IBIS från Canon? Vad ska den heta?
Nu tramsar du!

Det finns antagligen inget publicerat om detta på Canons site.

Fro referererar till en presentation som Canon gett. Han styrker sitt påstående genom att visa en bild som han tagit från projektionen på väggen (6 minuter in i videon).

Det finns två möjligheter: Antingen är det som han säger eller så ljuger han och har fabricerat fotot.

Du får välja själv!
 

martinot

Aktiv medlem
Jag är övertygad att Canon, precis som alla andra tillverkare, så småningom kommer med några kameror med IBIS.

Frågan är bara om det blir förr eller senare.

(Jag tror personligen att Canon och Leica blir absolut sist av alla att satsa på IBIS, även om också de till sist kommer att komma med det).
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Tycker den går från klarhet till klarhet. Använder den numera för all professionell foto och video jag gör. Tycker det är den mest genomtänkta "hybrid" som hittills släppts. Inga kompromisser utan bägge delar har fått full fokus så kontroller, ergonomi och ekosystem (gluggar med inbyggt ND, ljud m.m) ska fungera oavsett vilket det är man skjuter för stunden.
Och snabbheten att kunna växla mellan dem utan att behöva fippla eller använda auto är en skänk från ovan.

Dessutom får jag fina färger, rapp auto fokus, snabb burst och världens största och prisvärdaste utbud av objektiv.. nöjd.

För privat bruk är den kanske lite "för bra", det blir lite tråkigt att inte få jobba själv som man gör med en äldre kamera eller analogt. Men p jobbet skiter i vart fall jag i det utan vill ha resultat.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tycker den går från klarhet till klarhet. Använder den numera för all professionell foto och video jag gör. Tycker det är den mest genomtänkta "hybrid" som hittills släppts. Inga kompromisser utan bägge delar har fått full fokus så kontroller, ergonomi och ekosystem (gluggar med inbyggt ND, ljud m.m) ska fungera oavsett vilket det är man skjuter för stunden.
Och snabbheten att kunna växla mellan dem utan att behöva fippla eller använda auto är en skänk från ovan.

Dessutom får jag fina färger, rapp auto fokus, snabb burst och världens största och prisvärdaste utbud av objektiv.. nöjd.

För privat bruk är den kanske lite "för bra", det blir lite tråkigt att inte få jobba själv som man gör med en äldre kamera eller analogt. Men p jobbet skiter i vart fall jag i det utan vill ha resultat.
Tack!
Roligt att höra från de som använder huset igen.Jag sitter och knåpar med en genomgång av mina upplevelser efter en vecka med R. Du får snart veta om jag håller med eller inte så här långt;).
 

PMD

Aktiv medlem
Du kan hänvisa till vad du vill. Faktum är att Canon sagt att de kommer att använda IBIS i framtiden.
Canon har sagt att de tittar på IBIS för att kanske använda det i framtiden. Jag hoppas att det blir snarare än senare, men jag tänker inte hålla andan medan jag väntar.

Dilemmat för mig är att jag vägrar att köpa en ny kamera utan IBIS (lite envist tjurskalligt, kanske) och jag har både Canon- och Nikonobjektiv så det räcker för att komma igång med en spegelfri småbildskamera (med adapter förstås). Canons R-kameror tilltalar mig med än Nikons Z-kameror förutom att de förra saknar IBIS medan de senare har IBIS. Jag vill inte köpa en Canon R-kamera utan IBIS och jag vill inte heller köpa en Nikon Z-kamera om Canon tänker presentera en R med IBIS inom det närmaste året eller två.
 
ANNONS