Annons

Manuell fisheye?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel.S

Aktiv medlem
Tjo!

Är det nån som har koll på om det finns nåt vettigt MF-alternativ till Sigma 15mm/Nikon 16mm Fisheye?

Jag tycker dom är lite för dyra i förhållande till sin användbarhet(för mig).

Kravet är Ai-koppling samt att det funkar i kraftigt motljus i stil med detta:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1687589.htm?set=mp

//H

Edit: Det måste teckna ut FX-format.
Måste det vara just ett fisköga? Kan du inte bara köra med en fast 14mm tex? Dom kan man hitta beg för ca 6-7000:- 14mm fx blir rätt extremt.
 

Vandraren

Aktiv medlem
Måste det vara just ett fisköga? Kan du inte bara köra med en fast 14mm tex? Dom kan man hitta beg för ca 6-7000:- 14mm fx blir rätt extremt.
Ja, det är fisheye-effekten jag är ute efter. Men inte cirkulärt utan diagonalt.
Beg. för 7000? Det är precis vad Sigmas 15mm Fish kostar nytt...inget alternativ alltså.
 

DJN

Avslutat medlemskap
Samyang 8mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye
Detta kanske kan va nåt , kostar ca 3000kr nytt
om du inte måste ha just 15mm brännvid
 

keckax

Aktiv medlem
En ai(s) Nikkor 16/2,8 då? 180° diagonal fisheye. Billig, bra och inte så ovanlig. Jag gav 1500kr för min.
Släng ut en annons så får du snart napp.

/K
 

Vandraren

Aktiv medlem
En ai(s) Nikkor 16/2,8 då? 180° diagonal fisheye. Billig, bra och inte så ovanlig. Jag gav 1500kr för min.
Släng ut en annons så får du snart napp.

/K
Absolut intressant, fortfarande lite dålig närgräns kanske då jag jämför med Sigmas på 15cm.
Kan du ta nån exempelbild och maila mig? Gärna på närgransen då.
 

keckax

Aktiv medlem
Absolut intressant, fortfarande lite dålig närgräns kanske då jag jämför med Sigmas på 15cm.
Kan du ta nån exempelbild och maila mig? Gärna på närgransen då.
Ja, det är kanske lite dålig närgräns. Jag brukar ta bort filterhållaren, då tjänar man ganska många centimeter. Den sitter med bajonettfattning framför (eller bakom) bakre linsen. Jag tror dock inte att gluggen riktigt presterar ända till oändligt när man använder den så.
Jag har tyvärr inte några bra exempel att förse dej med för tillfället, men ge mej någon dag så...

/K
 

Tell

Aktiv medlem
Samyang kommer ju släppa sin (förbättrade) 14mm f2.8 om nån månad eller så för ett pris på 2-3kkr.
 

Vandraren

Aktiv medlem
Samyang kommer ju släppa sin (förbättrade) 14mm f2.8 om nån månad eller så för ett pris på 2-3kkr.
Det är ett kul objektiv som jag också funderar på men det ersätter inte ett Fisheye. Jag har ett 18-35 redan så egentligen är det inte mer vidvinkel jag är ute efter men för 2-3tkr så är det ändå intressant.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
sorry nu va jag ute o cyklade lite kanske jag vet inte vad FX står för :)
FX är en sensorstorlek, lika stor som en gammal 35 mm film. De sitter i D700 och D3 serien hos Nikon. I billigare kameror som D300 och nedåt sitter det hälften så stora sensorer som kallas DX eller APS-C.

Eftersom FX-sesorn är större krävs det en större bildcirkel ut från objektivet för att täcka hela sensorn jämfört med att täcka en DX-sensor, ett DX-objektiv ger svarta hörn på en FX-sensor
 
ANNONS