Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bower 500/6,3

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
OK, under dessa förutsättningar så räknar jag med att kunna tota ihop en översiktlig berättelse om dessa objektivs historia... :)
 

iBoat

Aktiv medlem
iBoat) - du behöver således ett så kraftigt som möjligt tele med diskreta dimensioner. Detta Bower 500/6,3 har längd 120 mm och diameter 98 mm.

Mitt AF 100-300 APO objektiv har kortaste längd 100 och längsta 160 mm, och diametern är 73,5 mm. Inte SÅ olika. Finns säkert något motsvarande i Nikon-världen, som inte är alltför blodigt dyrt? Det skulle uppskalat garanterat ge mycket bättre skärpa än dessa billiga sk-it spegelobjektiven.

Alternativet är förstås ett Nikon (som jag har för mig att du kör med?) spegeltele, som alltså också blir manuellt.

Fast eftersom Nikons 500/8 är dubbelt så dyrt som Sonys 500/8 (utan att för den skull vara bättre - tvärtom, Nikon-Reflexens maxbländare har visat sig inte vara mer än F11, eller i bästa fall F10), så skulle det faktiskt bli billigare att köpa ett Sony spegeltele plus ett Sony-hus istället.... Plus givetvis autofokus, antiskak, EXIF och sådant som man förväntar sig av ett system som är "up to date". :)
Först och framst: Tack gunnar for en intressant redogorelse. Som vanligt far man vad man betalar for.

jag har ett ganska roligt projekt framfor mig. Det ska bli en Gigabild från sveriges hogsta byggnad och en D3 plus ett 70-200 plus en 2x telekonverter vager egentligen for mycket for den motordrivna riggen jag kommer att använda. Det ar anledningen till att jag ville testa ett spegeltele. Men det ska även bli bra teknisk kvalitet hade jag tankt, sa darfor gar det alternativet bort.

flyerOne: tack for exemplet. Fin bild. Mjuk, men bättre an jag trodde att det kunde prestera.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Hur på gränsen är vikten?

Ett Nikkor 300/4 och en 1,4 eller 1,7 konverter väger iallafall minst ett hekto mindre. En D700 hade kanske gjort resten?

Låter som ett kul projekt :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Hur på gränsen är vikten?

Ett Nikkor 300/4 och en 1,4 eller 1,7 konverter väger iallafall minst ett hekto mindre. En D700 hade kanske gjort resten?

Låter som ett kul projekt :)
Svart att svara pa, men saken ar att ju tyngre kamera deto mer "gung" blir det efter varje forflyttning. Det gör att man maste fordroja avtryckningen nagon extra sekund sa att den hinner stanna. Med ett par tusen bilder innebar det ganska mycket tid for hela projektet och det kan skapa problem eftersom t. ex solen hinner flytta sig en hel del mellan forsta och sista tagningen. En D700 hade alla ganger varit att foredra i det har fallet.

Har fatt tillstand att gora detta och ska fa hjalp av de sakerhetsansvariga pa denna byggnad. Ska bli riktigt spannande,
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Svart att svara pa, men saken ar att ju tyngre kamera deto mer "gung" blir det efter varje forflyttning. Det gör att man maste fordroja avtryckningen nagon extra sekund sa att den hinner stanna. Med ett par tusen bilder innebar det ganska mycket tid for hela projektet och det kan skapa problem eftersom t. ex solen hinner flytta sig en hel del mellan forsta och sista tagningen. En D700 hade alla ganger varit att foredra i det har fallet.

Har fatt tillstand att gora detta och ska fa hjalp av de sakerhetsansvariga pa denna byggnad. Ska bli riktigt spannande,
You've got mail :)
 
ANNONS