Annons

Astrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Ett sedan länge slumrande intresse har väckts på nytt, Hade förr ett teleskop och studerade bara himlen. Nu vill jag fotografera och har en lite halvgalen idé och för att det ska fungera behöver jag ett astrohuvud, eller vad det heter. Har googlat lite men blir inte klok på vad jag ska ha. Någon med erfarenhet som kan hjälpa mig? Det behöver inte vara top-of-the-line, men måste fungera som det är tänkt, dvs följa jordens rotation, samt att det ska kunna bära ett annat motordrivet huvud som med kamera väger ca 6 kg.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det du behöver är en stadig motordriven ekvatoriell montering. Översatt till fotografspråk betyder detta ett stativ med ett snedställt stativhuvud där axeln är parallell med jordaxeln, dvs den pekar (nästan) mot Polstjärnan. Den ekvatoriella monteringen gör att det bara behövs en enda motor för att kompensera jordrotationen. Detta till skillnad från alt-azimuta monteringar (t.ex. våra vanliga kamerastativ).
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Ifall du vill ville ha mera konkreta råd om vad du ska köpa, så är det faktiskt inte möjlighet ifall du inte lämnar mer information. Men jag kan förstås ge dig något exempel.

På Astro Sweden har de en begagnad montering som uppfyller alla de krav du har som går att utläsa ur ditt inlägg (om den finns kvar - de håller på att uppgradera sin hemsida just nu och verkar ha glömt att lägga in sin begagnat-rubrik...). Det jag såg var en Meade LXD75 montering i mycket gott skick (enligt säljarens uppgift) - en datorstyrd GoTo tysk ekvatoriell montering. Pris 5.700 kr (nypris ca 7.500).

Mikael Skafar, som har hand om supporten på Astro Sweden, råkar bo bara runt 15 km från dig (tror jag), i Ekeby.

En liknande montering är Sky-Watcher EQ5. Kostar 3.500 kr ny. Till detta behöver du en motorsats med handkontroll - ca 1.000 kr. Behöver du även datorstyrningen så kostar denna ytterligare 3.500 kr, så sammantaget blir det ungefär detsamma som nypriset för LXD75.


Detta är givetvis bara två av massor av olika alternativ. Generellt gäller att det behövs ett betydligt stadigare stativ för fotografering än för visuellt bruk. Vidare är erforderlig stabilitet direkt beroende av hur stor förstoring och hög upplösning du är ute efter. Det är förstås stor skillnad på ifall du ämnar fotografera en planet (kräver stor förstoring och stadiga grejer) eller fota halva stjärnhimlen med ett vidvinkelobjektiv.
 

iBoat

Aktiv medlem
Ifall du vill ville ha mera konkreta råd om vad du ska köpa, så är det faktiskt inte möjlighet ifall du inte lämnar mer information. Men jag kan förstås ge dig något exempel.

På Astro Sweden har de en begagnad montering som uppfyller alla de krav du har som går att utläsa ur ditt inlägg (om den finns kvar - de håller på att uppgradera sin hemsida just nu och verkar ha glömt att lägga in sin begagnat-rubrik...). Det jag såg var en Meade LXD75 montering i mycket gott skick (enligt säljarens uppgift) - en datorstyrd GoTo tysk ekvatoriell montering. Pris 5.700 kr (nypris ca 7.500).

Mikael Skafar, som har hand om supporten på Astro Sweden, råkar bo bara runt 15 km från dig (tror jag), i Ekeby.

En liknande montering är Sky-Watcher EQ5. Kostar 3.500 kr ny. Till detta behöver du en motorsats med handkontroll - ca 1.000 kr. Behöver du även datorstyrningen så kostar denna ytterligare 3.500 kr, så sammantaget blir det ungefär detsamma som nypriset för LXD75.


Detta är givetvis bara två av massor av olika alternativ. Generellt gäller att det behövs ett betydligt stadigare stativ för fotografering än för visuellt bruk. Vidare är erforderlig stabilitet direkt beroende av hur stor förstoring och hög upplösning du är ute efter. Det är förstås stor skillnad på ifall du ämnar fotografera en planet (kräver stor förstoring och stadiga grejer) eller fota halva stjärnhimlen med ett vidvinkelobjektiv.
När man som jag är helt novis i detta ämne är det svårt att ställa rätt frågor. Vad jag vill göra är att ta massor med bilder på himlen vid en fin och klar natt, fri från stadsljus. Dessa bilder ska sedan sys ihop och bli gigantiskt. Eftersom en sådan fotografering tar ganska lång tid måste jag ha något som motverkar jordens rotation.

Ska kolla upp det du tipsar om, tack!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag gissar att du tänker montera en GigaPan-vagga, eller nåt liknande, på ett stativ för att ta bilder av natthimlen.

Du behöver mycket riktigt en motordriven ekvatoriell montering på stativet som orkar bära både GigaPan-grunkan och din kamera. "Motordriven ekvatoriell montering" är nycketorden om du vill googla. Annars tror jag att Gunnar tips om Astro Sweden är rätt bra (fast jag tror att det går att hitta biligare saker).
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Lovade att svara igår, får bli idag istället.
När Hale-Bopp kometen var här så byggde jag en "barn door tracker" efter en beskrivning i tidningen Foto. Men jag moderniserade den med en motor, så att jag slapp stå ute i kalla natten och vrida på en skruv. Jag använde 800 asa film och 8 minuters exponering med en Pentax 6 x 7 och (tror jag) ett 150 mm:s objektiv. Enheten monterades på mitt stora Gitzostativ.
Gångjärnet på enheten skulle riktas mot polstjärnan för att det skulle fungera. Lite trixigt.
Men jag lyckades över förväntan. Jag sålde över 50 förstoringar av bilden.
En skannad delkopia finns bland mina bilder.

För något år sedan ringde min son och ville att vi gemensamt skulle köpa ett teleskop.
Jag ställde upp. Tänkte använda mitt "stora" Gitzo stativ med en vikt på nästan 3 kg.
Beställde ett teleskop av en firma i Sätila. Fick hem ett 2000 mm:s spegeltele (för att använda fototermer). Det blev totalfiasko. Hade väl inte världens stabilaste huvud på stativet.
Andades man på teleskopet så skakade det och det var helt omöjligt att hitta någon planet med det.
Returnerade det och åkte senare ner till Sätila för att få hjälp att välja rätt.
Resultatet blev att Gitzo förkastades och vi köpte ett regält astronomiskt stativ med huvud och ett 540 mm:s Teleobjektiv (refraktor) samt utrustning för att montera Nikon kameror på det.

Vi kompletterade också med en 2-axlig motor för att bl a kunna följa jordrotationen.
Har senare köpt ett lasersikte då det var omöjligt att hitta stjärnorna annars.
Köpte dessutom en liten specialskikare för att lättare kunna sikta på polstjärnan.

Tyvärr så visade det sig att Nikon inte är någon bra astronomikamera, utan vi har köpt en Canon EOS 350D, som skall byggas om för astronomifotografering, Men det är inte klart ännu.

Har provat att låta min Nikon D200 fotografera natthimlen med min Barn door tracker under ett antal minuter. Men det funkar inte. Natthimlen blev lila.
När man astrofotograferar så tar man istället många bilder med exponering på några sekunder till någon minut. Sedan finns det gratisprogram som lägger ihop bilderna till en bild. Omständigt med det blir bra, enligt dom som har försökt. Men vi är inte där ännu.

En bild föreställer stativen hos handlaren med mitt "stora" Gitzostativ i förgrunden.
Den andra bilden föreställer vårt paket.

OBS. Jag är inte någon expert på astrofoto (har inte ens börjat) men vår utrustning känns ändå rätt.
 

Bilagor

ANNONS