Annons

Blocket snor bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

themajk

Aktiv medlem
Lägg upp en annons med text om en kakelskärare, i behov a service. Med en bild med texten

"Använd inte den här tjänsten -->"

med stora bokstäver. Med mindre bokstäver, skriver du under

"Vill ni se objekt på bilden så gå till www.minwebb.se/annons"

---

Bilden bryter givetvis mot reglerna och kommer tas bort, tillsammans med din annons. Men fram tills att den tas bort kommer Servicefinder automatiskt använda den i sin marknadsföring....

För de använder exakt samma bildfil som tumnagelbilden som skapas vid uppladdning, direkt från Blockets bildserver.

Och jag kan lova att ingen sitter och kollar manuellt vilka bilder som automatiken ska använda. Sen skärmdumpar du och kan sen skratta gått åt servicefinder och blocket....

Kanske ingen ekonomisk fördel, men ibland är de små segrarna värda guld. :D
 

iBoat

Aktiv medlem
Jaså? Då förstår jag inte varför du gör dig besväret att ha en bild i annonsen. Eller alls annonserar.
Ah, ge upp nu! Varför är det så konstigt att man inte vill att andra ska använda ens bilder i reklamsammanhang? Du tycker uppenbarligen att det är ok, det gör inte jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Om Blocket använder villkor som du inte gillar så bör du ju låta bli att skicka bilder till Blocket.
Ja, man kan istället t.ex. lägga in en länk till en bild på en websida man själv har kontroll över. Numera klarar väl webläsare av att följa länkar även om de bara är textuella?
 

peranders

Aktiv medlem
När jag läser den här tråden så undrar jag varför trådskaparen orkar bry sig. Tips från mig är att ladda upp bilder som inte betyder nåt. Bilden på produkten uppnår knappast någon verkshöjd så varför slösa energi på detta?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du tillhör väl dem som lusläser ALLA avtal och villkor i alla sammanhang. Grattis.
Eftersom jag till stor del lever på att sälja min upphovsrätt har jag ett visst intresse av att veta hur upphovsrätten hanteras på olika ställen. Blocket är dock inte ett sådant, eftersom jag inte kan tänka mig hur den situation skulle se ut där jag lägger upp något material som har någon som helst betydelse på Blocket.
 

iBoat

Aktiv medlem
När jag läser den här tråden så undrar jag varför trådskaparen orkar bry sig. Tips från mig är att ladda upp bilder som inte betyder nåt. Bilden på produkten uppnår knappast någon verkshöjd så varför slösa energi på detta?
Som jag sagt tidigare i tråden är detta inte särskilt allvarligt, men jag gillar inte när mina bilder används på annat sätt än än jag tänkt och i synnerhet inte i kommersiella sammanhang. Jag tror att de flesta yrkesfotografer hajar till när man ser sådant. Detta skadar antagligen inte mig, men principen att de gör så är rutten. Hade du varit yrkesfotograf hade du kanske tyckt annorlunda.
 

alfred k

Aktiv medlem
Som jag sagt tidigare i tråden är detta inte särskilt allvarligt, men jag gillar inte när mina bilder används på annat sätt än än jag tänkt och i synnerhet inte i kommersiella sammanhang. Jag tror att de flesta yrkesfotografer hajar till när man ser sådant. Detta skadar antagligen inte mig, men principen att de gör så är rutten. Hade du varit yrkesfotograf hade du kanske tyckt annorlunda.
Som yrkesfotograf kan ja bara hålla med till 100%!

Är själv ofta utsatt för bildstölder på just Blocket.
Det är då säljare av bostäder som använder mina bilder när de ska
sälja möbler inför flytten. Ser även att andra fotografer drabbas...

Många ggr är det ovetande säljare som inte känner till vad som gäller
men antagligen chansar en del....

När företag använder mina bilder i kommersiella sammanhang blir jag
som yrkesverksam inte speciellt glad. Sitter precis nu och funderar över
betalningskrav!
 

elektronikfreak

Aktiv medlem
Jag saxar lite från länken jag skickade tidigare:
"Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till Blocket AB."


Om vi utgår från att den som laddar uppp en bild faktiskt innhar upphovsrätten till sagda bild, så innebär det väl(?) att eventuella bildstölder från Blocket är en fråga att hantera mellan Blocket och den som "stulit", eftersom bildens ursprungliga ägare inte längre har några rättigheter till bilden?
Jag lägger ALLTID in Copyright © 2012 elektronikfreak.com på mina bilder o hitintills har varken Blocket, Tradera, Eniro eller någon annan annonssajt vägrat att publicera mina bilder.
 
ANNONS