Annons

Fuji X20, tips, tricks och erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Mitt svar gällde kompaktkameror (särskilt just Ricohs koncept) och inte systemkameror utan spegel. Drar man in dem så kan man lika gärna hävda att det är bättre att köpa någon ur de mer spridda systemen där det finns ett någorlunda vettigt sortiment av objektiv. Att köra med adapter förtar en del av poängen och ökar knappast heller fokushastigheten.
Visst, men du nämnde sensorstorleken som Ricohs fördel och eftersom EOS M är ungefär lika stor, har samma sensorstorlek och med 22:an blir jämförbar även på objektivsidan tycker jag det är en rimlig jämförelse.

Och då tycker jag nog allt att den flexibilitet som EOS M erbjuder (och till ett väsentligt lägre pris) gör att Ricoh inte känns så intressant - för mig.

Håller dock med om att när man börjar inkludera den här typen av kameror växer valmöjligheterna enormt.

Nåväl, åter till X20, nu har jag tagit några test videos med slow-motion läget. Jag är ju golfare och ett användningsområde är att ha den i golfbagen. Slow-motion läget med 80 bilder per sekund är ganska perfekt för en golfsving och med X20 får jag VGA upplösning vilket är OK (jag vill minnas att X10 var ett snäpp sämre här).

På tal om att ha den i bagen. Ett problem med det är att det kan bli ganska bryskt när kameran måste samsas med allt annat. Min X10 klarade sig bra i golfbagen men det var ganska ofta jag lyckades ändra någon inställning ofrivillig (oftast exp komp).

TIll min X20 fick jag med en läderväska. Är det någon som brukar använda den? Jag provade som hastigast med det känns som det blir lite klumpigt att hantera kameran när den sitter i väskan. Brukar ni plocka ur den ur väskan när ni fotar?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du har inte möjlighet att lägga upp råfilen någonstans? Jag bytte till Capture One för ett tag sedan och det kunde vara kul att se hur resultatet blir där. I så fall kan jag förstås lägga upp en konverterad variant som jämförelse, om du tillåter.
Tyvärr kan jag inte lägga upp raw-filen. Fast om du mailar mig så skall jag skicka med raw-filen så får du prova.

Redan direkt i LR syns problemet med att bilden att detaljer som , buskar, träd och blommor får en akvarellaktig skärpa. Jämfört med filen från mina Canon inte riktigt distinkt tecknad. Har även provat att använda Aperture och Phase One Pro 6 med likartat resultat.

Sedan tål filerna både från X-10 och X-20 ganska lite när det gäller uppskärpning eller Clarity.
Nu är det ingen bra tid för fotografering men jag skulle kunna försöka ta några testbilder med X-10, X-20 och min gamla 1DMKIIN som jämförelse. Då rör vi oss inom ungefär samma upplösning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här kommer som sagt en jämförelse mellan X-10, X-20 & Canon 1DMKIIN med 17-40.
Alla inställda med bl. 5,6 på 50 cirka 50 mm fullformat.
Fuji kamerorna på ISO 100. PÅ !Dn glömde jag tyvärr att ställa om ISO. Så den har ISO 800 vilket är en nackdel på den kameran. Bilderna är tagna med stativ.
Eftersom !DMKIIN har lite lägre upplösning så har den också förstoras till 4000 px i bredd. Detta också en nackdel för den kameran.

Bilderna är mycket försiktigt hanterade i LR och skärpa och clarity står på standard.

Här jämförelsen mellan X-10 vs. X-20. Skillnaden är inte stor men jag tycker X-10 vinner matchen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/337130/3066184.htm

Sedan en jämförelse 1DMKIIN vs X-20
Här är skillnaden stor. !DMKIIN vinner med hästlängder.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/337130/3066183.htm

Något är skumt med endera sensorn i X-20 eller att raw-framkallaren inte fixar ett bra resultat. Vad som talar för att det är sensorn är att också den interna jpg-renderingen ger liknande resultat.
X-10 ger klart bättre jpg ur kameran.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag är absolut ingen "teknisk" expert men det är intressant att följa diskussionen. har ni hört något om någon inkommande uppdatering i firmware för att fixa till detta?
Fotar bara i raw nu själv men tar in dom i LR direkt och tycker de bilder jag arbetat med håller hyffsad kvalitet och inte märkt för mycket av den akvarell teckningen.
Men då har jag inte tagit så mycket bilder över 200 iso ännu^^
/martin.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Sur över den dåliga kvalitet jag får ur X-20 har jag provat ytterligare en del.
Jag provade senaste versionen av Aperture. Jag är inte särskilt van med Aperture eftersom jag mest använder det till bildspel.

Lyckats dock snabbt få fram ett resultat som är klart bättre än jag lyckats med i LR.
LR har jag kört sedan den bara fans i beta och har många hundra timmars vana.
Tydligen är det Camera raw i LR och Photoshop som delvis är boven.

Akvarelleffekten finns också Aperture men knappt märkbar. Dessutom går det skärpa upp bilden utan direkt få artefakter.
Importerar efter JPG framkallning till LR och jämför resultatet. Det är helt klart att Aperture är klart vassare.
Så det blir väl att skaffa sig mer vana i Aperture så man slipper bilder från X-20 som ser ut som man lagt på ett akvarellfilter i Photoshop.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu har jag tagit ett varv i Capture One Pro 7.1.5. Som vanligt är kompaktkamerabilder ganska tråkiga och kräver en del skruvande. Jag har märkt samma problem med Olympus XZ-2. Med D700:an behöver jag oftast göra ganska lite. Bergsbilden fick jag dra i en hel del och färgerna är väl inte direkt perfekta, plus att man ser att brusartefakter börjar visa sig. Dessa går förstås att minska, men då minskar ju också skärpeintrycket... Jag misstänker att teckningen i den inte heller hjälps av att den är tagen på f/11, vilket lär addera diffraktion till soppan.

Hela bergsbilden med X20, svagt skärpt efter nedminskning

Utskuren bit i 100 % av ovanstående som den kom ur råkonverteraren

Den andra bilden som visades ovan krävde inte fullt så mycket. Jag har inte lagt ner någon stor energi på att få färgteckningen lika, för den skiljer en del.

Jämförelse 1D Mk2 N och X20

Man kan se i båda ovanstående exempel att resultatet skiljer sig en del från det som Flash Gordon fått med sina egna bilder. I det nedre fallet är skillnaden dock betydligt mer markant. Notera även skillnaden mellan min och hans variant av 1D Mk2 N. Det går förstås att lägga på mer eller mindre skärpa, men det förstärker ju mest grundtendensen som finns mer eller mindre.

Tack för lånet av råfilerna, och förhoppningsvis intresserar det någon annan också.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Intressant. Tycker egentligen vi hamnar ganska lika av vad jag ser av det du visar.
Tycker du underpresterade på 1DmKIIN.
Sedan får jag känslan att LR inte är särskilt bra på Fujis komiska färgfilter. Kan givetvis bero på deras underliggande teknik. Tycker jag ser en bättre raw-rendering i Aperture. Sedan är jag är jag för dålig på Aperture för att nå ett bättre slutresultat. Jag har provat Capture one Pro 6 och det fungerade lika illa.
Jag fotograferar till 90% med 5DMKIII och 5DMKII. Därför är resultatet från dessa kameror också min referens av vad jag förväntar mig.
Samtidigt har jag sedan åratal haft olika kompaktkameror. Tidigare kameror i G serien och de senaste 2 har varit X-10 och X-20. Båda finns kvar i familjen.
En kompaktkamera är något jag använder när jag inte orkar ta fram Canonerna.
Jag förväntar mig inte ett resultat i klass med en 5DmkIII men av en avancerad kompakt förväntar jag mig ändå ett resultat som är någorlunda. Jag accepterar definitivt att jag inte kan förvänta mg goda resultat i ISO över 1600-3200.
Jag accepterar jag inte kan får samma snabba AF och att det dynamiska omfånget är mindre samt det lätt klipper i högdagrarna. Detta kan man leva med. Att en kompaktkamera som kostar hälften eller mindre av ett av mina objektiv till de större kamerorna skulle prestera på samma nivå är givetvis orimligt.
Fuji har konstruerat en väldigt trevlig kamera i X-10 något de har förfinat vad gäller handhavandet i X-20. Båda dessa kameror skulle kunnat varit varit min drömkompakt med dagens teknologi.
Tyvärr är de inte det. Deras egensinniga färgfilterlayout stjälper hela lasset.
Nästan alla kameror använder Bayer array filter. Våra raw-konverterare är byggda för detta.
X-10 tålde inte nämnvärd bildbehandlig i Raw. Det blev korvartefakter så fort man provade att skärpa bilden eller använde Clarity i LR.
Vi var ett antal på fotosidan som försökte hitta workarounds. Genom att exportera direkt till Tiff och återimportera före någon redigering kunde problemet minskas något.
Att öka skärpa nämnvärt eller använda Clarity i någon större utsträckning fick man låta bli.
Ofta var JPG filerna från kameran bättre än man lyckades med i LR eller någon annan raw-konverterare.
Med X-20 har Fuji gjort kameran mycket bättre att fotografera med. Vissa saker som fotografering i starkt ljus på automatik kvarstår. De snabbaste slutartiderna når man bara via manuellt läge.
Detta ställer till det för den som inte läst på ordentligt. Kort skärpedjup starkt ljus är inte kamerans starka sida. En elektronisk slutare kunde har löst det problemet eller ett inbyggt gråfiler som många kompaktkameror har.

Jag har egen avancerad skrivare för bilder upp till A3? Alltså ungefär 33 X 47 cm.
Med snäll redigering kunde jag få en smått brusig bild med X-10 att bli en fin utskrift i A3+. Som de som sysslar med utskrift vet kan man ha ganska högt brus men det syns inte i utskriften.

Fuji X-20 har dock problemet att det amerikaner kallar "foliage" inte tecknas med detaljer. Det kan bäst översättas som fina detaljer som ligger en bit längre bort. Framförallt färgstarka blommor, Gräs och kala träd. När man zoomar in bilden verkar de flyta runt i olika lager.
Det är precis som i en akvarell. Först målade man riset, sedan målade man blommorna ovanpå.
Detta syns i många bilder kraftigt i en utskrift. Det är som en utskrift som fått en behandling i Photoshops mer konstnärliga filter. Det kan vara snyggt ibland men jag vill helst välja själv.
I många bilder är inte effekten så uppenbar. Filen smetar fortfarande ut skärpan men det är inte lika uppenbart som i vissa naturfoton.
I ett porträtt ser man att huden har jämnats ut, ögonbrynen saknar detaljer och likaså ögonen.Jag är van vid att mina Canon kameror avslöjar varje pormask och defekt i ansiktet. Sedan kan jag enkelt i efterbearbetning själv bestämma vad skall synas.

Är jag då nöjd med min Fuji X-20? Nej egentligen inte. Den är lika udda som X-10 även om hanteringen av kameran blivit mycket bra.
Detta är en kamera som jag gillar att ta bilder med. Däremot gillar jag inte resultatet.
Skulle ingenjörerna på Fuji sluta uppfinna hjulet och bara satt in bästa möjliga sensor från Sony i kameran med vanlig bayer layout hade de redan haft en vinnare.
Vi får hoppas de gör det istället för att uppfinna Z-trans.
Jag skulle inte rekommendera kameran. Kameran i sig är ett nöje att hantera. Bildkvaliteten är däremot medioker.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Intressant. Tycker egentligen vi hamnar ganska lika av vad jag ser av det du visar.
Den första bilden är det inte så stor skillnad på, även om den finns. Däremot tycker jag att skillnaden är ganska markant på bild nummer två. Din har betydligt mycket mer akvarelleffekt. Hur skärpan är kan vara en tolkningsfråga, men jag tycker nog att LR:s variant mest har skärpa som inte finns i grundmaterialet. Det är bättre att bilden är lite mjukare med mindre akvarelleffekt. Det mjuka försvinner i stort bara man minskar ned något och eventuellt lägger på lite skärpa. Att tro att de ska se bra ut i 100 % är nog att begära för mycket. Det gör inte den XZ-2 jag har just nu heller. Det blir oerhört uppenbart eftersom min D700 har samma antal pixlar, om än med annat sidförhållande.

Tycker du underpresterade på 1DmKIIN.
Och jag tycker att din variant av 1D Mk2 N inte ser så kul ut. :)
Min är lite mjuk, men det går ju att öka på lite om man vill, t ex så här som jag gjorde lite snabbt nu. Färgerna kunde vara bättre, men jag orkar inte knöka runt med det så mycket eftersom det inte riktigt var syftet. Jag satte vitbalansen så att det blev något vettigt medel över helbilden. Skillnaden i färgåtergivning blir tydlig när man tittar på hela bilden där X20 inte ger lika stor skillnad mellan solljuset och skuggan. Samma observation kan jag göra mellan D700 och XZ-2. Möjligen praktiskt i knepigt ljus, men det ger också platt färgåtergivning.

Jag tycker att problemet med din konvertering är att det ser ut som att du försökt ta fram detaljer som inte finns. Ganska mycket av bilden ligger utanför skärpeplanet och visst kan man gå på hårt om bilden ska presenteras i mindre storlek. När man tittar på den i full storlek tycker jag dock inte att det blir så lyckat. Hellre en mjukare bild som ser lite mer naturlig ut, men det är ju en fråga om vad man själv föredrar. Faktum är att jag ofta har motsatt problem från D700:an. Jag sänker ofta skärpningen i Capture One när jag plockar ut bilden, när den ska ut på webben. Därefter lägger jag förstås på skärpa i samband med nedskalningen. Ska den ut på papper är läget ett annat, men det är inte svårt att ta i för mycket där heller. Jag har kopior som ser ok ut om man tittar på avstånd, men tittar man nära syns det att jag tagit i lite för mycket när jag lagt på högpasskärpa. Förvisso kommer "orginalen" ur Camera Raw där, men felet ligger senare.

Sedan får jag känslan att LR inte är särskilt bra på Fujis komiska färgfilter. Kan givetvis bero på deras underliggande teknik. Tycker jag ser en bättre raw-rendering i Aperture. Sedan är jag är jag för dålig på Aperture för att nå ett bättre slutresultat. Jag har provat Capture one Pro 6 och det fungerade lika illa.
Jag har för mig att jag sett att Phase One uppdaterade råkonverteraren just vad gällde Fujis lustiga färgfilter. I princip alla konverterare var väl usla när de började med det senaste påhittet...

Jag fotograferar till 90% med 5DMKIII och 5DMKII. Därför är resultatet från dessa kameror också min referens av vad jag förväntar mig.
Samtidigt har jag sedan åratal haft olika kompaktkameror. Tidigare kameror i G serien och de senaste 2 har varit X-10 och X-20. Båda finns kvar i familjen.
En kompaktkamera är något jag använder när jag inte orkar ta fram Canonerna.
Jag förväntar mig inte ett resultat i klass med en 5DmkIII men av en avancerad kompakt förväntar jag mig ändå ett resultat som är någorlunda. Jag accepterar definitivt att jag inte kan förvänta mg goda resultat i ISO över 1600-3200.
Jag har samma "problem" eftersom jag är van vid D700. Att filerna blir så platta från småsensorerna irriterar mig. D700:an kan jag nästan bara låta passera rätt igenom råkonverteraren medan kompaktkameran kräver mycket mer pillande.

Jag accepterar jag inte kan får samma snabba AF och att det dynamiska omfånget är mindre samt det lätt klipper i högdagrarna. Detta kan man leva med. Att en kompaktkamera som kostar hälften eller mindre av ett av mina objektiv till de större kamerorna skulle prestera på samma nivå är givetvis orimligt.
Bara sett till kostnad mot ren bildkvalitet så ligger den inte så bra till ändå. Står man ut med att kameran är större finns det ju en uppsjö systemkameror av mer eller mindre utgående karaktär till löjliga priser. Räckvidden brukar dock bli kortare.

Fuji har konstruerat en väldigt trevlig kamera i X-10 något de har förfinat vad gäller handhavandet i X-20. Båda dessa kameror skulle kunnat varit varit min drömkompakt med dagens teknologi.
Tyvärr är de inte det. Deras egensinniga färgfilterlayout stjälper hela lasset.
Nästan alla kameror använder Bayer array filter. Våra raw-konverterare är byggda för detta.
X-10 tålde inte nämnvärd bildbehandlig i Raw. Det blev korvartefakter så fort man provade att skärpa bilden eller använde Clarity i LR.
Vi var ett antal på fotosidan som försökte hitta workarounds. Genom att exportera direkt till Tiff och återimportera före någon redigering kunde problemet minskas något.
Att öka skärpa nämnvärt eller använda Clarity i någon större utsträckning fick man låta bli.
Ofta var JPG filerna från kameran bättre än man lyckades med i LR eller någon annan raw-konverterare.
Med X-20 har Fuji gjort kameran mycket bättre att fotografera med. Vissa saker som fotografering i starkt ljus på automatik kvarstår. De snabbaste slutartiderna når man bara via manuellt läge.
Detta ställer till det för den som inte läst på ordentligt. Kort skärpedjup starkt ljus är inte kamerans starka sida. En elektronisk slutare kunde har löst det problemet eller ett inbyggt gråfiler som många kompaktkameror har.
Sensorn i X10 och XF1 tyckte jag ärligt talat var rätt dålig överhuvudtaget. Att den var lite större än i övriga kompaktkameror var mycket svårt att tro med tanke på hur filerna såg ut i brushänseende. Det där med slutartiden tycker jag verkar vara ett vanligt problem på olika sätt. Att man behöver aktivera ett inbyggt ND-filter är ju en annan lösning som verkar tillämpas ofta.

Jag har egen avancerad skrivare för bilder upp till A3? Alltså ungefär 33 X 47 cm.
Med snäll redigering kunde jag få en smått brusig bild med X-10 att bli en fin utskrift i A3+. Som de som sysslar med utskrift vet kan man ha ganska högt brus men det syns inte i utskriften.

Fuji X-20 har dock problemet att det amerikaner kallar "foliage" inte tecknas med detaljer. Det kan bäst översättas som fina detaljer som ligger en bit längre bort. Framförallt färgstarka blommor, Gräs och kala träd. När man zoomar in bilden verkar de flyta runt i olika lager.
Det är precis som i en akvarell. Först målade man riset, sedan målade man blommorna ovanpå.
Detta syns i många bilder kraftigt i en utskrift. Det är som en utskrift som fått en behandling i Photoshops mer konstnärliga filter. Det kan vara snyggt ibland men jag vill helst välja själv.
I många bilder är inte effekten så uppenbar. Filen smetar fortfarande ut skärpan men det är inte lika uppenbart som i vissa naturfoton.
I ett porträtt ser man att huden har jämnats ut, ögonbrynen saknar detaljer och likaså ögonen.Jag är van vid att mina Canon kameror avslöjar varje pormask och defekt i ansiktet. Sedan kan jag enkelt i efterbearbetning själv bestämma vad skall synas.
Foliage betyder väl bladverk och möjligen motsvarande för annan växtlighet, alltså en sammansatt mängd "blast". Nu är X20 extra knepig och det är lite svårt att se poängen med den typen av filter på en så liten sensor, om det nu finns någon. Jag tror nog tyvärr att det är så att det är större sensor som gäller egentligen. Jag har haft den första kompaktkameran på ganska många år ett tag nu, och även de med standardsensor tappar ju detaljering ganska snabbt, lite beroende på vad det är för något i bilden. De har ju en tendens att fungera bäst på kortare avstånd där folk mest tar sina bilder med kameratypen. Jag funderar lite på om jag ska stå ut eller hitta något annat. Problemet är att jag helst inte vill att det ska bli så dyrt eftersom det handlar om en andrakamera...

Är jag då nöjd med min Fuji X-20? Nej egentligen inte. Den är lika udda som X-10 även om hanteringen av kameran blivit mycket bra.
Detta är en kamera som jag gillar att ta bilder med. Däremot gillar jag inte resultatet.
Skulle ingenjörerna på Fuji sluta uppfinna hjulet och bara satt in bästa möjliga sensor från Sony i kameran med vanlig bayer layout hade de redan haft en vinnare.
Vi får hoppas de gör det istället för att uppfinna Z-trans.
Jag skulle inte rekommendera kameran. Kameran i sig är ett nöje att hantera. Bildkvaliteten är däremot medioker.
Märkligt nog så var den senaste, och enklare, kameran de släppte i sitt X-system väl utrustad med vanlig bayersensor om jag inte minns fel. Resten har ju den mer udda sorten.

Att du gillar X20 hanteringsmässigt förstår jag då jag pillat på den. Jag märker också att jag har mycket svårare att få kameran någorlunda rak på båda ledder med bara skärm. Att hålla kameran helt stilla när man trycker av är inte heller så lätt när greppet är så litet och man inte har stöd mot något. Där har X20 definitivt en fördel om man använder sökaren, som förvisso täcker långt ifrån 100 %. Men som sagt, sensorns konstruktion som åtminstone i liten storlek inte verkar tillföra något vettigt på totalen förstör en del.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Din test är intressant. Jag har själv bara Capture One Pro 6. En gång gav programmet klart bättre
resultat än LR. Sedan länge gör det inte det längre för mina huvudkameror.
Vad gäller X-20 verkar de gjort ett bättre jobb än LR.
Däremot tycker jag nog du kunde ha fått till ett bättre resultat för 1DMKIIN för att visa på skillnaden.

Förmodligen är jag så inkörd numera på LR & Photoshop att jag har svårt att acceptera andra raw-programs arbetsflöde.
Jag har dessutom Aperture och iPhoto förstås.
Det verkar som också som dessa båda ger en bättre rendering av X-20 direkt vid konverteringen.
Efter renderingen verkar också filerna tåla mer skärpa och Clarity. Sedan har jag för dålig övning i dessa program för att ta fram ett optimalt resultat.
Använder dem enbart för att göra slideshows och fotoböcker av JPG bilder från LR.
Efter läst igenom dina kommentarer så tro jag vi kan enas om att X-20 trots sin lite större sensor än de flesta kompaktkameror inte ger bättre bilder.
Vi verkar också vara eniga om att det förmodligen beror på en annan "colour array" än vad som är vanligt.
Fuji gör stor sak av Trans-X som något positivt. Förmodligen är det snarare en stor nackdel.

Skall jag försöka sammanfatta min egen erfarenhet av Fuji X-10 och X-20 så blir det följande:

"Kamerorna är väldigt trevliga att fotografera med. De har logiska manuella reglage för det viktigaste. Med X.20 gjorde Fuji kameran ändå mer användarvänlig med en sökare som ger den viktigaste informationen och bättre menyer i kameran.
Det som brister är korta slutartider och en riktigt bra bildkvalitet. Denna kamera har en bildkvalitet som mest liknar vad kameror som kostar 1/3 presterar trots sin betydligt större sensor.
Fuji har konstruerat en riktigt fin kamera. Nu väntar vi på att de också fixar en bildkvalité som motsvarar deras rykte."
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har fotat med Lx5 i några år nu. Och köpte en x20 för någon månad sedan. Så kan inte uttala mig så jättemycket mer än att säga att jag inte kan se någon dramatisk skillnad. Däremot gillar jag att använda x20 mycket. Tycker autofokusen etc är mycket bättre än Lx5. Och den ger en annan ton överlag som är subjektivt om det är bättre eller ej. Gillar den i allafall.
Jag skulle byta upp mig så vart lite besviken på att inte skillnaden var större.
Å andra sidan läste jag ganska mycket rescensioner innan och vart inte jätte överaskad. Förstod att den skulle vara något bättre, men hade hoppats på lite wow faktor, men det blev det alltså inte även om jag kunde märka att den var lite bättre...
Ska nämna också att jag valde mellan denna och Lx7.
/Martin.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har bara fotat några få skott ännu men jag känner inte ritktigt igen mig i Mats beskrivning av bildkvalitén.

Min gamla X10 tyckte jag gav betydligt bättre bildkvalité än min Powershot S95 (att jämföra men systemkamera tycker jag är orättvist). Det jag inte gillade med X10 var RAW-filerna som var svårhanterliga. JPG var i många fall det bättre/enklare valet.

Med X20 tycker jag att RAW-filerna känns bättre, men som sagt har väldigt få bilder att yttra mig om så jag kan ha fel.

Tog i alla fall denna gräsmattebild idag när solen tittade ut. Jag tycker jag får godkänt skärpa, 1/30 f2.8 ISO 100, 7.1 mm.

Hela bilden, följt av 100% utsnitt i JPG från kameran och 100% utsnitt från RAW med medium contrast, lite clarity, justerat toner och skärpa lite.

Jag tycker det ser OK ut - för att var kompakt, men som sagt, kräver fler bilder för att vara säker på min slutsats.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej Anders,
Du har helt rätt. Denna typ av bilder på nära håll blir alldeles utmärka.
Min fru brukar använda kameran till att fota blommor och örter mm. De bilderna är det inget fel på.
Jag valde inte trädet och skogsbacken av en slump.
Det är i den typen av bilder med starkt färgade blommor, bär, gräs, och grenverk som effekten syns.
Alltså typiskt sådant som finns i en landskapsbild. Det syns också mest i objekt lite längre från kameran.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag var ute idag i det fina - och blåsiga - vädret, knäppte massa bilder med X20 och jag måste säga att jag hittills är nöjd med bildkvalitén.

En sak jag grunnar lite över.

I manualen så står "The shutter speed is restricted depending on the ISO setting".

Någon som har koll på hur detta hänger ihop?

Finns det någon tabell över kortaste tid vid respektive ISO?

Anders
 

SAMD

Aktiv medlem
Smuts i sökaren på X20

Hej!

Jag köpte min X20 på fotomässan förra året. Kameran är således ca åtta månader gammal.
Under våren noterade jag två damkorn i sökare och med tiden har det blivit fler.
Jag har alltid med mig kameran som skyddas av sin skinnväska i min "jobb" väska.
Jag fotar inte varje dag utan när jag ser något intressant. Kameran är inte särkilt mycket använd så jag kan tycka att det inte ska finnas smuts i sökaren.

Nu har ni en bild av det hela och min fråga är om andra med X20, eller X10 för den delen, råkat ut för samma sak? Kornen i sökaren är synnerligen irriterande och jag tycker att de är ganska många (ca 28 stycken), efter en så kort tid.

Jag har för avsikt att gå till Scandinavian Photo snart och be dem att kika på kameran men vill ändå höra om detta är ett fenomen som fler än jag drabbats av eller kanske har jag bara otur.

Hils Sven
 

SAMD

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte min X20 på fotomässan förra året. Kameran är således ca åtta månader gammal.
Under våren noterade jag två damkorn i sökare och med tiden har det blivit fler.
Jag har alltid med mig kameran som skyddas av sin skinnväska i min "jobb" väska.
Jag fotar inte varje dag utan när jag ser något intressant. Kameran är inte särkilt mycket använd så jag kan tycka att det inte ska finnas smuts i sökaren.

Nu har ni en bild av det hela och min fråga är om andra med X20, eller X10 för den delen, råkat ut för samma sak? Kornen i sökaren är synnerligen irriterande och jag tycker att de är ganska många (ca 28 stycken), efter en så kort tid.

Jag har för avsikt att gå till Scandinavian Photo snart och be dem att kika på kameran men vill ändå höra om detta är ett fenomen som fler än jag drabbats av eller kanske har jag bara otur.

Hils Sven
Hej igen!

Nu har jag lämnat in kameran. Försäljaren har inte varit med om liknande. Om det går på garanti eller inte får visa sig. Det skulle ta 3-4 veckor.
Jaja, då får man vänta och leka med D600 istället, blir kul det med.

//Sven
 

SAMD

Aktiv medlem
Jag kollade just min X20 på jakt efter dammkorn i sökaren men ser inga. Vad det nu är värt.

Per.
Hej Per!

Till att börja med så blir jag glad för ditt engagemang. Dessutom styrker du min och kanske försäljarens tes om att det är knas med min kamera och att kanske Fujifilm har en lösning på detta, kanske slarv eller så saknas något gummiskydd eller annat. Vem vet? Bara de fixar problemet.

Som sagt tack för att du kollade!

//Sven
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej Per!

Till att börja med så blir jag glad för ditt engagemang. Dessutom styrker du min och kanske försäljarens tes om att det är knas med min kamera och att kanske Fujifilm har en lösning på detta, kanske slarv eller så saknas något gummiskydd eller annat. Vem vet? Bara de fixar problemet.

Som sagt tack för att du kollade!

//Sven
Jag hade åtminstone en stor blaffa i sökaren på en kamera. Tror det var X10.
Den sökaren var tidigare fixad av Fuji för att zoomen slutade följa objektivet.
Så blaffan kom efter det. De var så stor att den verkligen störde.
Försökte luska ur hur de kom in i sökaren. Man kan skruva av bakre delen men där kommer man inte vidare. Så hur den kom in är för mig fortfarande en gåta.

Den kvarvarande x20 kan jag inte kolla för den har min dotter tagit med sig till Japan.
I min X-PRO1 har jag inte sett något damm ännu.
Fast den kameran känns också betydligt bättre ihopskruvad.
Det är synd att Fuji missar det där sista på en del punkter. Sist v ar det de små knapparna X-T! som störde. De gör otroligt fina kameror som är underbara att jobba med. Aldrig haft någon kompakt som känts så mycket som en riktig kamera som X-10/20.
Det är synd de altid verkar missa den där sista touchen.
 
ANNONS