Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X20, tips, tricks och erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

SAMD

Aktiv medlem
Jag hade åtminstone en stor blaffa i sökaren på en kamera. Tror det var X10.
Den sökaren var tidigare fixad av Fuji för att zoomen slutade följa objektivet.
Så blaffan kom efter det. De var så stor att den verkligen störde.
Försökte luska ur hur de kom in i sökaren. Man kan skruva av bakre delen men där kommer man inte vidare. Så hur den kom in är för mig fortfarande en gåta.

Den kvarvarande x20 kan jag inte kolla för den har min dotter tagit med sig till Japan.
I min X-PRO1 har jag inte sett något damm ännu.
Fast den kameran känns också betydligt bättre ihopskruvad.
Det är synd att Fuji missar det där sista på en del punkter. Sist v ar det de små knapparna X-T! som störde. De gör otroligt fina kameror som är underbara att jobba med. Aldrig haft någon kompakt som känts så mycket som en riktig kamera som X-10/20.
Det är synd de altid verkar missa den där sista touchen.
Hej Mats!

Försäljaren på Scandinavian Photo tyckte att det var märkligt att det smugit sig in smuts i sökaren, borde inte gå. Jag försökte blåsa in luft med luftblåsan i skarven mellan sökaren och själva kameran utan resultat, smutsen flyttade sig inte. Jag kan inte förstå hur det kommer in.
Men uppenbarligen har fler råkat ut för det.

//Sven
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej Mats!

Försäljaren på Scandinavian Photo tyckte att det var märkligt att det smugit sig in smuts i sökaren, borde inte gå. Jag försökte blåsa in luft med luftblåsan i skarven mellan sökaren och själva kameran utan resultat, smutsen flyttade sig inte. Jag kan inte förstå hur det kommer in.
Men uppenbarligen har fler råkat ut för det.

//Sven
Ta detta för en spekulation. PÅ sepgelreflexkameror har man en väldigt matt ocj ojämn färg ispegelkammarren som skall motverka reflexer och att ljus ströljus skall påverka bilden.
Denna färg är känd för att skapa små flagor som också sätter sig på sensorn och som damm på spegeln.
Nu blåser det ju orkan i ett spegelhus när spegeln åker upp och ner 5-6 gånger per sekund eller mer. Snacka om solfjäder effekt.
Det gör det ju inte alls i en X-20 sökare. Vad man säger är att den här färgen blir spröd när den torkat ordentligt och flaggor kan lossna.
Så skräpet måste inte nödvändigtvis kommit utifrån.
Jag hade också svårt att förstå hur den stora blaffan skulle kommit in i sökaren.
 
Smuts i sökaren

Har haft min X20 sen den lanserades.
Har lidit med liknande problem.
För mig har dock smutsen vandrat och senaste 6 månaderna varit helt borta (räknar med att det kommer igen).
Mycket irriterande problem.
//Michael
 

SAMD

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte min X20 på fotomässan förra året. Kameran är således ca åtta månader gammal.
Under våren noterade jag två damkorn i sökare och med tiden har det blivit fler.
Jag har alltid med mig kameran som skyddas av sin skinnväska i min "jobb" väska.
Jag fotar inte varje dag utan när jag ser något intressant. Kameran är inte särkilt mycket använd så jag kan tycka att det inte ska finnas smuts i sökaren.

Nu har ni en bild av det hela och min fråga är om andra med X20, eller X10 för den delen, råkat ut för samma sak? Kornen i sökaren är synnerligen irriterande och jag tycker att de är ganska många (ca 28 stycken), efter en så kort tid.

Jag har för avsikt att gå till Scandinavian Photo snart och be dem att kika på kameran men vill ändå höra om detta är ett fenomen som fler än jag drabbats av eller kanske har jag bara otur.

Hils Sven
Hej!

Jag har fått tillbaka min X20 och den är helt ren från smuts i sökaren.
På handlingarna står det att man rengjort objektivet. Märkligt tycker jag.
Fujifilm beklagar att jag varit tvungen att lämna in kameran. Rätt inställning från Fujifilm.
Hela kalaset gick på 200kr vilket jag tycker det var värt.
Nu får vi se om och när det dyker upp smuts i sökaren.

Hils Sven
 

tomasrj

Aktiv medlem
Analog filmkänsla med X20 och X100

Har en X100 sen 2012 men ibland saknat både vidvinkel och tele och köpte därför en X20 förra året. I sämre ljus har den ju inte en chans mot X100 och har varit undanställd hela vintern och betraktad som ett dåligt köp. Men nu har jag plockat fram den och blir allt mer imponerad över X20.

Jag fotar mestadels svartvitt och vill försöka återskapa analog filmkänsla. Mitt tips är att köra med inbyggda rödfiltret. I Fotograferingsmenyn har jag ställt in Skärpa +1, Högdagernivå +1, Lågdagernivå +2 och Brusreducering –1. Kör samma inställning i min X100 och det ger mer tryck i bilderna och de behöver knappt alls efterbehandlas.

Vore kul att höra era tips och trix på hur ni gör!

Om man slår över funktionsratten till Adv så finns en massa kul effekter som jag upptäckte nu i veckan. Bland annat dubbelexponering.

Jag upplever att både X20 och X100 överexponerar bilderna lite. Det blir ingen riktig svärta. Jag kör i M-läget men låter kameran exponera med Auto-ISO. Om jag exponeringskompenserar, vilket jag gör, så blir det ingen riktig vit punkt. Jag har även en Ricoh GR (med APS-C) och den är mycket bättre på att exponera rätt samtidigt som den utnyttjar hela skalan.

X100 får vila i sommar. Det är X20 och ibland Ricoh GR som kommer att gälla.
 
ANNONS