Annons

Får bara oskarpa bilder, Vad gör jag för fel ?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det är oftast rätt svårt att se på kamerans skärm om bilden blev bra. Jag brukar försöka låta bli att glutta på skärmen efter varje bild. Man kanske kan se om horisonten blev rak och liknande, men inte så mycket annat.

Det är först när man har tankat ner bilderna till en dator som man kan analysera dem ordentligt.
 

alfin

Aktiv medlem
Om man satt skärpan rätt brukar väl gå utmärkt att se på en uppförstorad bild på kamerans skärm.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Ett litet tips när du fotograferar t. ex. klockor och annat smått.

-Ställ in kameran på manuell fokus
-Tryck in inställningsratten för att förstora vald fokuspunkt
-Fokusera med AE-L/AF-L knappen

På det sättet ser du enkelt om objektet är i fokus ;)
 

peranders

Aktiv medlem
Ytterligare tips är att använda stativ och skälvutlösare eller fjärrkontroll om detta finns till kameran. Stativ och självutlösare minimerar risken för skakningsoskärpa som det gärna blir om du vill ha lågt ISO och liten bländare (=stort skärpedjup).
 

Tunan

Medlem
Ett litet tips när du fotograferar t. ex. klockor och annat smått.

-Ställ in kameran på manuell fokus
-Tryck in inställningsratten för att förstora vald fokuspunkt
-Fokusera med AE-L/AF-L knappen

På det sättet ser du enkelt om objektet är i fokus ;)
Tack för tipset ska testa dina tips !
 

Tunan

Medlem
Ytterligare tips är att använda stativ och skälvutlösare eller fjärrkontroll om detta finns till kameran. Stativ och självutlösare minimerar risken för skakningsoskärpa som det gärna blir om du vill ha lågt ISO och liten bländare (=stort skärpedjup).
Tack för tipset ! ska kolla lite på detta :)
 

dHb

Aktiv medlem
Ingen som nämnt RAW vs JPG? En JPG direkt ut kameran ser ofta rätt tråkig ut, visst man kan ställa in andra profiler för JPG bilden men en RAW fil som man efterbehandlar är utan tvekan att föredra. Där har man mycket att hämta om övriga inställningar som slutartid, bländare och ISO sitter samt fokus på rätt ställe.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Detta kanske redan är besvarat men det finns ju ett autoläge i många systemkameror som väljer "närmaste motiv" istället för det Du har tänkt fota. Då blir bilderna garanterat oskarpa vid stor bländare om du inte har tur och ditt objekt är närmast kameran. Been there , done that :)

Med vänlig hälsning Kent
 

Tunan

Medlem
Detta kanske redan är besvarat men det finns ju ett autoläge i många systemkameror som väljer "närmaste motiv" istället för det Du har tänkt fota. Då blir bilderna garanterat oskarpa vid stor bländare om du inte har tur och ditt objekt är närmast kameran. Been there , done that :)

Med vänlig hälsning Kent
Tack, Bra tips ska kolla om jag kan hitta något sådant läge, har kollat lite men inte hittat något så här långt.
 

Tunan

Medlem
Känns som att mycket av mitt problem är löst och handlar bara om att jag ska lära känna kameran bättre.

Jag antar att de flesta som fotar med systemkamera inte så ofta använder helautomatiskt läge, finns kanske heller inte något behov av det om man kan fotografera.

Min ambition är att bli duktigare och lära mig men under tiden känner jag att det även finns ett behov av ett helautomatiskt läge därför kan jag inte riktigt släppa den biten helt , jag blir lite nyfiken på hur tekniken fungerar.

Hade en Eos 400D för länge sedan och frugan har en Eos 600D och jag upplever inte alls samma problem med dessa kameror om man bara tar bilder i helauto på exempelvis en fest. Visst bildernas exponering blir kanske inte alltid den bästa i det läget (kan till och med jag se)men bilderna blir näst intill alltid skarpa i alla fall .
Tycker väl att de flesta bilderna nu blir skarpa med min x-pro1 också men det är betydligt svårare att få till tycker jag.

Beror det på att det är olika kameror med spegel och så eller var i ligger det ? eller är det bara jag som är kass :)
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Känns som att mycket av mitt problem är löst och handlar bara om att jag ska lära känna kameran bättre.
Jag tror inte att det räcker med att lära känna kameran bättre, utan det handlar troligen mer om grunderna i fotografering, eller åtminstone både det ena och det andra.

Kameran du har är synnerligen enkel att få skarpa bilder med om man helt enkelt kör i läget som den brukar levereras i. Men om du har råkat ställa om någonting, kan det ju hända att det är just det som gör att det inte riktigt funkar som du tänker dig.

Objektivet kameran har är bland det skarpaste som finns att få, men genom att exempelvis ställa in det så att öppningen alltid är stor, blir skärpedjupet väldigt tunt. Om man då inte ser till att kameran ställer skärpan precis där man vill ha den, ja då kan det bli oskarpt.

Tycker väl att de flesta bilderna nu blir skarpa med min x-pro1 också men det är betydligt svårare att få till tycker jag.

Beror det på att det är olika kameror med spegel och så eller var i ligger det ? eller är det bara jag som är kass :)
Det har inte ett smack med spegel eller inte spegel att göra. Den underlättar inte att få skarpt, utan det är kamerans fokussystem som ser till att skärpan hamnar där man väljer att ha skarpt. Men om man inte väljer var man vill ha skarpt, kommer kameran att ställa skärpa någonstans, som inte alls säkert är där du vill ha skärpa. Så gör andra systemkameror också.

Krasst är det faktiskt så att kameratypen, utan spegel, ställer skärpa säkrare än en med spegel, genom att skärpan ställs in direkt på bildchipet.

Men kameran måste faktiskt få veta var i bilden du vill ha skarpt, i synnerhet om du använder en stor bländaröppning, och det där objektivet har väldigt stor bländaröppning jämfört med kitobjektiven som brukar levereras med andra kameror.

Så en del av problemet kan vara att du har ställt den på att använda stor öppning och att du inte samtidigt bestämmer var skärpan ska läggas. Om du använder en mindre öppning kommer skärpan att täcka ett större omfång.
 

dubbelh

Medlem
Klockan.

Det var en märkesklocka men den är redan såld. :)
Synd :-( ;-)

Vad gäller skärpan så tror jag som någon annan att du ska ställa om autofokusen så kameran fokuserar på EN fokuspunkt (den i mitten). Annars väljer kameran oftast det närmaste föremål som råkar träffa någon fokuspunkt (ofta någon gren om man är ute i naturen.

Ställ om till spotmätning, sikta på det område du vill ha skarpt, tryck ned avtryckaren halvvägs och håll den så medan du eventuellt vrider kameran om du inte vill ha det skarpa objektet mitt i bilden och tryck ned hela vägen när du vill att bilden ska tas. Se till att autofokusen är inställd så att den visar när och vilken fokuspunkt kameran väljer.

Har aldrig fotat med Fuji men andra kameror funkar så.

Mvh
 
ANNONS