Annons

Hjälp mig värdera kameran + objektiven

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Sambon vill byta system från Sony till Nikon, och jag får ta hand om det praktiska...
Jag behöver därför er hjälp med en värdering av hennes nuvarande system. Det hon har idag är:

Sony a5000, mycket nära nyskick med max 1000 exponeringar.
Sony E 16-50 3,5-5,6 Oss
Sony E 55-210 f/4.5-6.3 Oss
Sony E 30/3,5 Macro Oss

Allt som sagt i mycket fint skick, nära nyskick. Fungerar klockrent.
Vad tror ni det kan vara värt mellan tummen och pekfingret?

Tacksam för svar!
 

lonian

Aktiv medlem
Skulle gissa på ca 4000 för allt men mer om du säljer det löst.
Kameran har inget större värde.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Jag höjer lite....då kamera med 16-50 verkar varit hyggligt populär & snittat åtminstone 3500 ny hade jag försökt få 2500 för den.
55-210 snittar runt 2500 ny, hade satt 1500 på den.
30/3.5 ca 2500 ny, hade testat 1500 för den också.
Hade jag fått en köpare på samtliga grejer hade jag paketerat för 4900.
Har jag rätt så har du t.ex. en kasse mat eller ett schysst minneskort till nya kameran extra utöver lonians förslag :)
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Tack för era svar.
Själv hade jag tippat på ett totalpris runt 3500-4000, vilket kanske verkar någorlunda rimligt efter vad ni säger. Jag får göra ett försök och se var vi landar.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Absolut gör man som man vill med sina priser, det är bara vad jag hade försökt få ut. Med vetskapen att 105% av köparna lägger bud under angivet pris kanske man når fram till affär.
Trots dina 105 % så finns det märkligt nog sådana som jag som inte svarar på annonser med för högt pris. Jag är inte intresserade av däcksparkare och sätter ut priser jag vill sälja för och svarar på annonser med pris jag vill köpa för. Med din taktik når du inte sådana som jag.

Därför tycker jag att dina råd till TS är tveksamma. Framförallt om det såldes många av den modellen.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Trots dina 105 % så finns det märkligt nog sådana som jag som inte svarar på annonser med för högt pris. Jag är inte intresserade av däcksparkare och sätter ut priser jag vill sälja för och svarar på annonser med pris jag vill köpa för. Med din taktik når du inte sådana som jag.

Därför tycker jag att dina råd till TS är tveksamma. Framförallt om det såldes många av den modellen.
Ok, jag ändrar mig då. Jag hade lagt ut grejerna för 500:-
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Ok, jag ändrar mig då. Jag hade lagt ut grejerna för 500:-
Man måste inte bli kränkt bara för att man inte får medhåll på nätet.

Det enda jag ville var att berätta för dig och TS att det finns de som läser begagnatannonser som man läser vilka butikspriser som helst. Dvs att priset man sätter ut är det man vill sälja för. I de flesta fall kanske det är som du tror/tycker/antar och då är väl det ok. Men då tycker jag att man bör vara medveten om att man väljer bort en målgrupp. Har man något unikt att sälja är nog din taktik mer lämplig än om man säljer en väldigt vanlig kamera.

Till TS: Jag tycker att 500:- nog är lite lite och 3500-4000 mer rimligt.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Man måste inte bli kränkt bara för att man inte får medhåll på nätet.

Det enda jag ville var att berätta för dig och TS att det finns de som läser begagnatannonser som man läser vilka butikspriser som helst. Dvs att priset man sätter ut är det man vill sälja för. I de flesta fall kanske det är som du tror/tycker/antar och då är väl det ok. Men då tycker jag att man bör vara medveten om att man väljer bort en målgrupp. Har man något unikt att sälja är nog din taktik mer lämplig än om man säljer en väldigt vanlig kamera.

Till TS: Jag tycker att 500:- nog är lite lite och 3500-4000 mer rimligt.
Det är lugnt, du har inte kränkt mig. Det krävs mer än så.
 

Bessel

Aktiv medlem
Jag brukar lägga ut varor på Tradera med utropspris en krona.
För det mesta får jag mer betalt än förväntat. Två konkurrerande spekulanter är de bästa värderare man kan få...
 

jkm

Aktiv medlem
Jag brukar lägga ut varor på Tradera med utropspris en krona.
För det mesta får jag mer betalt än förväntat. Två konkurrerande spekulanter är de bästa värderare man kan få...
Håller med Bessel till 100 %!! På Tradera får man det grejerna är värda. Sen att man köpt för mycket grejer till för mycket pengar är en annan sak. Det får man ta om man är fotonörd, hahaha!! Ha det gött!
ps i regel kan man inte begära mer än halva nypriset om det inte är särskilt intressanta saker. Och det är det ju rätt sällan tyvärr...
 
ANNONS