Annons

Inställning Olympus E-M1

Produkter
(logga in för att koppla)

mange99x

Medlem
Hej,

Kanske en enkel fråga men lyckas inte fixa det på egen hand.
Jag har en Olympus OMD EM10 och har nyligen köpt en begagnad M1:a.
Min EM10 har jag lyckas ställa in så att när slutartid, bländare och ISO ändras ser jag oxå hur ljuset ändras i säkaren/displayen. På så sätt kan jag när fotot skjuts se hur exponeringen blir på slutresultatet.
Kan dock inte hitta denna inställning på min M1:a
Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand och trevlig helg

mvh Magnus
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tog en snabbt titt på den engelska manualen från nätet och jag tycker att det ser ut som att Live view boost ska ändras från On till Off i ditt fall. Vad de översatt det med om kameran har menyer på svenska låter jag vara osagt.
 

cango

Avslutat medlemskap
prova
EVF menu, then go to EVF adjust, then toggle EVF auto luminance to OFF. The default setting is ON.
 

ztenlund

Aktiv medlem
prova
EVF menu, then go to EVF adjust, then toggle EVF auto luminance to OFF. The default setting is ON.
Nja, det där lär nog vara en inställning motsvarande ljusregleringen av bakgrundsbelysningen på t ex en telefonskärm (den ökar den om du går från ett mörkt rum ut på balkongen där det är sol).
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Det sitter en liten knapp strax till höger om okularet, tryck på den så ser du skillnaden, i ena läget reagerar sökaren på + eller minus exp. I andra ger den samma ljusstyrka hela tiden, detta om du tex.plåtar med aleljeblixtar.LO
 

mange99x

Medlem
Det sitter en liten knapp strax till höger om okularet, tryck på den så ser du skillnaden, i ena läget reagerar sökaren på + eller minus exp. I andra ger den samma ljusstyrka hela tiden, detta om du tex.plåtar med aleljeblixtar.LO
Tack :)
Nu funkar det som jag vill i displayen men inte i sökaren?
Har du ett bra svar på detta oxå?
mvh Magnus
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Det är bara EVF sökaren som påverkas, LCD skärmen ändrar ljusstyrka oberoende av vilket läge du valt, detta är ju normalinställningen, känns ju naturligt att få mörkare/ljusare sökarbild när man ändrar ljusinsläpp. LO
 
ANNONS