Annons

Bilder tagna med Samyang 8 mm till Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Captain_Jack

Avslutat medlemskap
Hejsan min vänner är det någon som sitter på någon eller flera länkar till bilder som är tagna med Samyang 8mm objektiv till kameran Nikon D5000?

Är så fruktansvärt sugen på att införskaffa mig denna Samyang 8mm från www.cyberphoto.se

MVH /Andreas
 

Dovid

Ny medlem
Hej Andreas
På min flickr har jag lite bilder tagna med Samyang 8mm fisheye och D5000.

Mycket roligt objektiv att använda. Ett fisheye har ju dock sina begränsningar, t.ex att horisonten måste vara i mitten av bilden om du vill ha den rak (vilket jag oftast vill). Men det går ju bra att beskära eller helt enkelt skita i regeln om tredjedelar ibland :)
 

Captain_Jack

Avslutat medlemskap
Hej Andreas
På min flickr har jag lite bilder tagna med Samyang 8mm fisheye och D5000.

Mycket roligt objektiv att använda. Ett fisheye har ju dock sina begränsningar, t.ex att horisonten måste vara i mitten av bilden om du vill ha den rak (vilket jag oftast vill). Men det går ju bra att beskära eller helt enkelt skita i regeln om tredjedelar ibland :)
Tack så mycket!!

Jag har lite probs med slutartid, bländare, ja vad det nu kan vara.. är amatör men vill lära mig men det som ger färdighet är att man övar sig fram!
 

O-Dog

Ny medlem
Hej! Jag är också riktigt sugen på att skaffa detta objektiv!

Men jag har en canon 500d och jag har börjat tveka på om jag ska beställa efter att jag läste att objektivet inte skulle kunna kommunicera med min kamera. En kille skriver om detta långt ner på förlande sida:
http://www.adorama.com/PRO835EOS.html
(Objektivet heter Pro-Optic här men skall vara samma som jag har försått det)
Killen som skiriver rekommenderar istället att köpa objektivet med Nikon-fattning och köra med en adapter som gör om det till canon-fattning. Då ska det tydligen funkar menar han... Jag har dock inte lyckat hitta något mer om detta på nätet...

Ni som skrivit tidigare, kan objektivet kommuicera med kameran i ert fall?

Mvh, Olle
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det behövs ett chip för att objektivet ska kunna kommunicera med kameran. Det kan man antingen fästa direkt på objektivets bajonett eller göra som föreslaget med nikonfattning och adapter.

Hurvida det är nödvändigt är en annan fråga. De flesta av Canons EOS-kameror får ljusmätning ändå (ställ kameran i Av, välj bländare på objektivet så väljer kameran en passande tid) och det enda syftet adaptern får är att ge korrekt information om brännvidd i EXIF samt möjliggöra fokuskonfirmation.

Inget av det är nödvändigt för mig. Jag vet inte med säkerhet om just din kamera ger ljusmätning med ochippade objektiv, men det borde vara ganska lätt att hitta information om. Det fungerar bra med min 20D och 5D.
 

Strmbrg

Aktiv medlem
Om jag fattar manualen rätt och om jag begriper vad som står lite här och var på nätet, så funkar inte exponeringsautomatiken tillsammans med detta objektiv.

Jag har en Nikon D90 och skaffade detta fisköga igår:
Manualen berättar specifikt för bland annat Nikon, att exponeringsratten skall stå i läge M.

Men...
Såväl P, A som S funkar ju utmärkt!
Bara man ställer bländarringen på 22.
Gör man inte det, så protesterar kameran via displayen.
Men det är ju exakt samma sak med tex min Tamron 90/2,8.
 

Andyah

Aktiv medlem
Om jag fattar manualen rätt och om jag begriper vad som står lite här och var på nätet, så funkar inte exponeringsautomatiken tillsammans med detta objektiv.

Jag har en Nikon D90 och skaffade detta fisköga igår:
Manualen berättar specifikt för bland annat Nikon, att exponeringsratten skall stå i läge M.

Men...
Såväl P, A som S funkar ju utmärkt!
Bara man ställer bländarringen på 22.
Gör man inte det, så protesterar kameran via displayen.
Men det är ju exakt samma sak med tex min Tamron 90/2,8.
du vet att det är ett manuellt objektiv va..så om du ställer bländarringen på 22 kommer du få låånga slutartider tack vare det , då du inte kan styra bländaren från kamerahuset..så ställ den på f4 tex..höfta in en slutartid o iso..skjut en bild o kolla histogrammet sen.
Tamronet är ett helt annat objektiv med chip i så du kan styra bländaren men kameran istället..så den ska stå på 22 elr vad det nu är..
 

ztenlund

Aktiv medlem
du vet att det är ett manuellt objektiv va..så om du ställer bländarringen på 22 kommer du få låånga slutartider tack vare det , då du inte kan styra bländaren från kamerahuset..så ställ den på f4 tex..höfta in en slutartid o iso..skjut en bild o kolla histogrammet sen.
Det finns två versioner av flera Samyang-objektiv. De senare varianterna är av den typ som heter AI-P på Nikonspråk, dvs ett AI-kompatibelt objektiv med manuell fokus, fast med chip precis som på AF-objektiv. På dessa fungerar bländarstyrningen och exponeringsmätningen precis likadant som med objektiv som har autofokus.
 
ANNONS