Annons

Fota hotell rum.

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ska eventuellt fota några rum och utsidan av ett hotell i trakten där jag bor.
Har inte fotat så mycket Interiör bilder förut och har läst en del tidigare för att få lite extra tips innan jag sätter igång.
Tänker ( om det går) använda befintligt ljus men arbeta med 3 exponeringar.
Fota med stativ såklart och från midje nivå typ för att undvika skumma distortioner etc.
Kanske ha med en eller två blixtar just in case med bouncers på om det blir några riktigt mörka rum, men inte helt säker på hur jag ska sätta dom om det blir nödvändigt.
Några andra saker som är bra att tänka på? Fotar givetvis i Raw och slänger ihop exponeringarna i LR efteråt.
Mvh Martin.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag hade valt gaffling med ett så lågt iso som möjligt. Stativ och trådutlösare. Iom att miljön är statisk så kan du ha långa slutartider. (Håll koll på histogrammet)
Blixt kan vara bra om man vill framhäva inredningsdetaljer, men jag hade fokuserat på att använda så mycket naturligt/befintligt ljus som möjligt.
Mer att tänka på? Nja, skulle vara att ha ett riktigt vidvinkligt objektiv, alternativt att slå ihop flera exponeringar till ett panorama.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om rummen har bra belysning vill man nog ha med hur den ser ut. Det kan förstås gå att förstärka med blixt, men då behöver du ha färgfilter på blixten för att få den att stämma med det befintliga ljuset.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tack så mycket för tipsen. Har som vidvinkligast ett 24 mm 1,4 och mitt 24-70. Hoppas att det kommer räcka. men det tror jag spontant.
 

hne

Aktiv medlem
Kring 17mm når du 90° bildvinkel horisontellt. Det har jag tyckt varit lite snävt i vissa mindre hotellrum när jag dokumenterat mina resor runt om i Europa. I Paris hade 360-kamera behövts på ett av rummen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kring 17mm når du 90° bildvinkel horisontellt. Det har jag tyckt varit lite snävt i vissa mindre hotellrum när jag dokumenterat mina resor runt om i Europa. I Paris hade 360-kamera behövts på ett av rummen.
I Paris är rummen små. Man får vara glad om man kan öppna resväskan ibland. :)
24 mm kan man hålla med om att är i snävaste laget. Men det beror ju på vad det är för typ av rum. Sviten?
Man kan ju alltid testfota i något motsvarande rum innan.
 

Måns H

Aktiv medlem
Inte för hög kamera

Vet inte vad midjehöjd betyder för dig, men sen jag fick tips om att ha kameran rätt så lågt, 75 - 95 cm, blev bilderna bättre.

I badrummet inte så lågt att rörmokeriet under handfatet tar över intresset.

Att ha kameran exakt i våg med vattenpass hjälper mycket. Eller om kameran har inbyggd horisont, använd den.

Testa lite hemma först!
 

hne

Aktiv medlem
I Paris är rummen små. Man får vara glad om man kan öppna resväskan ibland. :)
24 mm kan man hålla med om att är i snävaste laget. Men det beror ju på vad det är för typ av rum. Sviten?
Man kan ju alltid testfota i något motsvarande rum innan.
Synnerligen små, i somliga fall. I fallet med den här toaletten i Paris fick jag till exempel sätta mig innan jag stängde dörren och också öppna dörren för att kunna resa mig.
Riktigt dåligt ljus på det, från något elakt takmonterat lågenergilysrör.

Lycka till med 24mm (bilden är tagen med 17mm).
 

Ventures

Aktiv medlem
Synnerligen små, i somliga fall. I fallet med den här toaletten i Paris fick jag till exempel sätta mig innan jag stängde dörren och också öppna dörren för att kunna resa mig.
Riktigt dåligt ljus på det, från något elakt takmonterat lågenergilysrör.

Lycka till med 24mm (bilden är tagen med 17mm).
Kanske inte direkt någon säljande bild. Men dörren går åtminstone utåt. :)
Har varit med om motsatsen...
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tack, Jag inser att 24mm är lite i gränslandet för vad man behöver. hade ett Zeiss 21 förutom men har tyvärr sålt det. Hoppas dock att detta ska funka ändå då det inte är några direkta krav på från den som givit mig jobbet på hur de ska se ut.
Men ska gå dit och reka lite om några dagar så får jag se om det går att genomföra ;)
Fotar som sagt inte interiör annars utan var mest en slump att det landade i knät på mig.
Så det skulle vara kul om jag lyckades lösa det.
 

apersson850

Aktiv medlem
Hihi, jag har varit med om hotellrum med extra minimalt handfat. Dörren gick inåt, och annars hade den inte gått inåt heller.
 
ANNONS