Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Festfoto, ev ny utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej, nu är det bollplanksdags!
Relativt ofta fotograferar jag sittningar med diverse uppträden. Ofta deltar jag själv på sittningen, så jag vill gärna använda utrustning som inte är för otymplig. Det är oftast ont om ljus. Jag vet erfarenhetsmässigt att jag gillar (motsv) 35 mm brännvidd. Eventuellt är jag beredd att kasta pengar på att optimera min utrustning för just det här ändamålet.

Jag är i så fall ute efter något som
* Får kosta upp till dryga 10 kkr. Mycket mer än det så tillkommer en massa andra bivillkor.
* Måste vara märkbart mindre än en D850 + Tamron 35/1,8 VC, för den kombinationen har jag redan och prestandan är utmärkt men framför allt på djupet kan den kännas för stor ibland.
* Måste prestera bättre i ljuskänslighet och inte sämre i autofokus (gärna bättre i svagt ljus) än en Fuji X100T, för en sådan har jag också. Storleken på den är helt okej, men jag har blivit bortskämd och är inte helt nöjd med bildkvaliteten när det är mörkt.

Om man begränsar sig till utrustning som finns att få tag på i dag ser jag på rak arm följande alternativ.
* X100F.
* X-E3 eller X-T20 med 23/2. Större än en X100F men kanske lite bättre prestanda i optiken.
* Begagnad Sony A7 (eller rentav en A7II) med Samyang 35/2,8. I princip samma ljusinsamlingsförmåga som Fuji, och ungefär samma storlek också.

Jag gillar retro-looken på Fuji och den är faktiskt till hjälp i de här sammanhangen; folk blir glada när de ser kameran, inte rädda. Men det är inte så att det står eller faller med retro-look.

Vad säger ni, har jag missat något uppenbart?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att det blir svårt att uppfylla alla kraven inom budgeten. Om du vill spräcka banken (krossa spargrisen) så finns Leica Q (28mm istället för 35mm dock) och Sony RX1 (samt varianter på den). Båda har småbildsensorer så de borde vara bättre än Fujifilm X100T när det gäller brus och dynamik.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du kan inte räkna med att en modernare sensor skall ge 1EV bättre lågljusprestanda än X100T. Därför för att tjäna något måste du antingen ha APS-C med f/1,4 eller FF med f/2,0 för detta. En Sony i A7 serien med 35/2,8 är ett nollsummesspel mot din nuvarande Fuji.

Det finns inte mycket att välja på. Skall det vara hyfsat kompakt är det väl en Sony RX1 serien som gäller. Annars en Fuji med 23/1,4 som dock blir lite större eller så får man gå upp i storlek och kika på någon Sony A7... kamera med t ex 35/1,4 men skall man komma nära budget blir det en Sigma Art med adapter - inte litet. Sonys FE 35/1,4 är inte billig. Annars kan du kika på en Sony A7 med Sony 28/2,0. Inte superskarp vid f/2 men ganska billig. Problemet är att beskär du till motsv 35mm täckning så är du tillbaks till ca APS-C utsnitt och bruset ökar.

Så: 28mm plus Sony A7...
Sony RX1 serien
Sony A7... med Sigma 35 Art
Fuji med 23/1,4

Eller byt ut din Nikonkamera mot en Z6 spegellös och Z optik för fest. Dock bör du testa AF mm innan köp.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har varit sugen på en, ja helst en RX1RII. Jag har sett dem dyka upp begagnade för ca 25 kkr, och begagnat är ok, men det är alltjämt bortom budgeten för det här.

Nikon Z6/Z7 skulle ligga nära till hands eftersom jag redan kör Nikon. Också dyra, men de kamerorna skulle också användas till mycket annat så där blir det en annan kalkyl. Dock - tittar man på Z7 + 35/1,8S så är den kombinationen i djupled inte nämnvärt mindre än D850 + Tamron 35/1,8. Säkert lättare, men inte mycket mindre.

Jag fattar att jag inte bara med modernare APS-sensor kommer vinna ett helt steg mot X100T. Och med 1,4-optik springer priset iväg. Jag accepterar sämre prestanda än D850, jag vill bara att jag ska märka skillnad mot X100T (som inte är dålig i sig, jag är bara bortskämd). Efter vad jag förstår ska Fujis 24 Mpix-sensorer göra märkbar skillnad på höga ISO. Eventuellt kommer jag låna eller hyra en sådan kamera till nästa tillfälle och se om jag tycker skillnaden är tillräckligt stor.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tror inte du skall ha allt för höga förhoppningar på den nya 24mp sensorn jf med 16mp. Skulle förvåna mig om du skulle tjäna 1 EV. Men du kan jämföra dessa sensorer på olika ISO i bättre och sämre ljus på dpreview och bilda en egen uppfattning. Min generella syn är dock att brusprestanda i mellantonerna vid högre ISO inte gjort några större framsteg de senaste åren och det skulle förvåna mig stort om det skulle motsvara 1EV men testa själv på sajten och se hur du upplever det då det är du som skall ha bilderna.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Kanske en dum fråga, men har du funderat på blixt? För framträdande går det såklart inte men där är scenen väl redan belyst. Men för mingelbilder mm är det kanske en poäng att ta med eget ljus.
 

horvendile

Aktiv medlem
Kanske en dum fråga, men har du funderat på blixt?
Inte en dum fråga! När jag fotar mingel och är där bara för att göra det har jag gärna kamera i ena näven och blixt med softbox i andra. Funkar bra. Men extern blixt blir för klumpigt för just den här tillämpningen. Däremot kan en inbyggd blixt göra ett hyggligt jobb som diskret fill flash på nära håll.
 

horvendile

Aktiv medlem
Skulle förvåna mig om du skulle tjäna 1 EV. Men du kan jämföra dessa sensorer på olika ISO i bättre och sämre ljus på dpreview och bilda en egen uppfattning.
Att tjäna ett helt steg är som sagt inte ett krav, och inte heller något jag förväntar mig. Men bra idé att kolla dpreview-testbilderna, jag vet inte varför jag inte gjort det tidigare.
Och nu när jag gjort det lutar jag åt att skillnaden X100T-X100F är så pass stor att den kan vara meningsfull. Värt att testa om jag får möjlighet.
 

horvendile

Aktiv medlem
Uppdatering här, eftersom alla är VÄLDIGT NYFIKNA på hur det går.
Jag har nu haft möjlighet att testa en X100F under ett passande tillfälle. Jag bedömer att den är så pass mycket bättre på att hantera svagt ljus än en X100T att det märks, och att ett sådant byte inte vore poänglöst.

Dock kommer jag inte göra det, i alla fall inte nu. Men det är för att frågan svällt och blivit jättekomplicerad, som ofta är fallet när jag funderar över min fotoprylpark.
 
ANNONS