Annons

Vidvinkel/fisheye med riktigt bra närgräns?

Produkter
(logga in för att koppla)

blixten97

Aktiv medlem
Hej! Precis som rubriken nämner är jag ute efter ett fisheye eller mer extrem vidvinkel med en så liten närgräns som möjligt, vad finns på marknaden? Ska passa nikon (helst dx) och får gärna vara billigt. T.ex. Samyang eller liknande.

Tack på förhand! :)

/Edwin www.edwinphoto.se
 

Snapphane

Aktiv medlem
Lensbabys fisheye ska nog ha kort närgräns, men tror faktiskt att de flesta har det. Samyang som du säger har väl både bra och billiga fisheyeobjektiv.
 

eskil23

Aktiv medlem
Alla objektiv med kort brännvidd brukar även ha kort närgräns. Om närgränsen ändå inte räcker till så kan man offra lite bildvinkel genom att sätta på en mellanring.
 

Jist

Medlem
Ok. Läste just att nikons 10,5 mm ska ha en närgräns på 14 cm, är mer ute efter typ 4-5 cm om möjligt.
Tänk på att närgränsen mäts från sensorplanet på kameran, alltså från det märke som finns uppepå många (alla?) systemkameror (cirkel med ett streck igenom).
14 cm närgräns mäts alltså därifrån vilket ger betydligt mindre avstånd från objektivets frontlins till motivet.
Ett alternativ som jag har goda erfarenheter av just vad gäller närgräns är Sigmas 15mm-fisheye vilken har närgränsen 15 cm från sensorplanet, men den gör sig ju bäst på kameror med småbilds-sensorer (FX). Samyangs 8mm-fisheye är trevlig på många sätt för DX-kameror, men just närgränsen är lite i längsta laget, 30 cm från sensorplanet för att vara optimalt...
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Precis, du har nog missförstått hur närgränsen mäts. Den mäts från kamerans sensor som sitter djupt inne i kameran, 46,5mm från fattningen på Nikon. Sedan är 10,5mm fisheye ca 62,5mm långt, vilket då ger en närgräns på ca 3cm från frontlinsen precis som du önskar. :)
 

NikonFX

Aktiv medlem
Och om man sätter en mellanring på ett fisheye hamnar närgränsen (och även längsta fotoavstånd med objektivet på oändligheten) gärna bakom frontlinsen - alltså inne i objektivet - om inte mellanringen är väldigt, väldigt tunn. Även om det är bra med kort närgräns är det ju lite jobbigt att arbeta med objektet inne i objektivet.......
 

blixten97

Aktiv medlem
Aha! Där lärde jag mig något nytt, vad kul! :) Då lär ju närgränserna på de objektiv jag kollat på fungera mycket bra precis till det jag tänkt mig.

/Edwin
 

bellasoda

Aktiv medlem
Du kan ju fota på minsta fokusavstånd, och vid mindre bländare, t ex bländare 22, då täcker ju fokus ett större område som är både längre och kortare än närgränsen. För vissa fisheyeobjektiv som har så väldigt kort närgräns så kan du nästan få fokus på både flugan på linsen samtidigt som horistonten. ;)
 

Måns H

Aktiv medlem
Från filmplanet / Tokina

Du har ju inte Pentax, men dom var tidigt ute med en fisheyezoom med närgräns ca 3 cm framför frontlinsen.

Funkar faktiskt, men eftersom kameran ser så långt åt sidorna där avståndet ökar snabbt om man plåtar ett platt objekt (eller i ännu högre grad ett runt, som ett huvud) blir det lurigt med skärpan.

Jag är inte tvärsäker men tror att Tokina 10-17 mm fisheyezoom är samma optiska konstruktion. "Silver" enligt Cyberphoto kan stämma, skärpan på mitt Pentax är helt OK om man bländar ner lite men inte fantastisk.
 
ANNONS