Annons

Canon 700D eller 77D för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

sailorzizt

Medlem
Hej!

Min bättre hälft vill köpa en systemkamera med objektiv, och tänkte lägga en rätt ansenlig summa (enl. mig, eftersom hon inte har haft det som intresse tidigare eller så). Jag vill inte att hon lägger för mycket pengar för att den sedan ska ligga i en låda och damma. Hon har i alla fall identifierat 2 st kameror via användare på Instagram som hon frågat då hon tycker att deras bilder är fina.

Canon EOS 77d och Canon EOS 700d. Vad jag har förstått det som är 77d lite starkare kamera än 700d. Dock är begagnatutbudet mycket större för 700d, och det känns som man kan göra lite bättre klipp där. Bara objektivet kostar 5000 kr och hon säger att det är ett bra objektiv. Spelar det någon superstor roll om man väljer 77d eller 700d?

Tack!
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon EOS 77D har mer gemensamt med EOS 800D än med 700D.

Skillnaden mellan 77D och 800D är främst en bättre hantering av 77D. Om du väl får till bilden lär du inte se någon skillnad på dem.
700D har en tidigare generation bildsensor. Du ser nog ingen skillnad där heller, utom i extremfall.

Vad är det för objektiv det gäller? Om det kostar 5000 är det ju inte det vanliga kitobjektivet, i alla fall.
 

martley

Aktiv medlem
700D är en av många i en lång rad modeller som utvecklats från nånstans 300D och sedan tickat upp i ungefärliga 50-steg till just nu senaste 800D. Det är alltså inte den alldeles nyaste modellen i den serien. Canon kallar denna serie för "instegsmodeller". Snäppet över är den tvåsiffriga modellen som nummermässigt lite följt den tresiffriga serien, så det har funnits modeller som 40D, 70D och 80D som är den senaste. Modellen 77D bryter det mönstret och är nånting som ska ligga mellan 800D och 80D. Den saknar dock den vädertätning som 80D har men är lite nyare modellmässigt. Det är också en väldigt mycket nyare modell än 700D.
Man kan hitta väldigt många jämförelser mellan kameror genom att t.ex. googla på "canon eos 700d vs canon eos 77d", exempelvis hittar man: https://www.apotelyt.com/compare-camera/canon-77d-vs-canon-700d

För inte så hemskt länge sedan blev jag själv tvungen att skaffa ny kamera, och fastnade efter många jämförelser för EOS 200D. Det kanske är lite att sticka ut näsan och som Fredrik Lindström i Hassan när han ringde upp Sofia Hogs och undra ifall man får vara med med sin Vespa, men 200D står sig faktiskt ganska bra i jämförelse med dyrare kameror, i alla fall för det jag tänker använda den till.
Fast när jag kom upp till den hojklubb jag var med i första gången hade jag en 400-kubikare, men bytte efter några år upp mig till en Suzuki 1100, så vi får väl se hur det går med kameran :)

Sen har nog den som håller i kameran mer inverkan på hur bra bliderna blir än vad det är för modell på kameran.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hon har i alla fall identifierat 2 st kameror via användare på Instagram som hon frågat då hon tycker att deras bilder är fina.
Om en instagramanvändares bilder är fina så har det absolut ingenting att göra med vilken kameramodell de använder. Alla någorlunda moderna kameror kan ta helt fantastiska indtagrambilder.

Din sambo borde gå till en bättre fotobutik och känna på olika typer av kameror istället. Jag skulle inte bli förvånad om hon tyckte en spegellös kamera som Fuji X-T20 kändes bättre än Canons modeller.
 

sailorzizt

Medlem
Hej på er.

Tack för alla svar!

Objektivet hon nämnde heter "Sigma 50 mm 1,4".

Osäker på om det är hela namnet.

Hur är Canon eos 7D jämfört med de två jag har nämnt?

Verkligen tack.
 

martley

Aktiv medlem
Hej på er.

Tack för alla svar!

Objektivet hon nämnde heter "Sigma 50 mm 1,4".

Osäker på om det är hela namnet.

Hur är Canon eos 7D jämfört med de två jag har nämnt?

Verkligen tack.
Bättre, men dyrare. Sjuan (Mark II) är Canons toppmodell bland APS-C-kameror, ibland kallade "crop-kameror" eftersom de har en mindre sensor som "beskär" (eng. crop) bilden jämfört med en fullformatskamera.
 

Bengf

Aktiv medlem
Titta gärna på 80D ( modernare sensor än 7DMKII ) den har trevligare större sökare än 77D. 7DMKII har extra vass autofokus, men är också en nära kilot tung kamera. Canon har även spegelfria som M50, billig, lätt med mycket fin bildkvalitet, då blir sökaren en EVF och inte optisk som dom andra.
 

sailorzizt

Medlem
700d vs 800d

Med tanke på objektivet som hon tänker köpa - hur stor skillnad märker man mellan 700d och 800d?

Sorry för mina nybörjarfrågor. Fattar att det inte är enkelt att svara på den frågan, så klart.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag har 7d mark 2 och den har mycket svårt att ställa in skärpan (vid fasdetektion) med 1.4 objektiv, i mitt fall Canons berömda 35/1,4 L II. Kan inte rekommendera denna kombination. Problemet lär vara vanligt.
 

Brix

Aktiv medlem
Hej!

Min bättre hälft vill köpa en systemkamera med objektiv, och tänkte lägga en rätt ansenlig summa (enl. mig, eftersom hon inte har haft det som intresse tidigare eller så). Jag vill inte att hon lägger för mycket pengar för att den sedan ska ligga i en låda och damma. Hon har i alla fall identifierat 2 st kameror via användare på Instagram som hon frågat då hon tycker att deras bilder är fina.

Canon EOS 77d och Canon EOS 700d. Vad jag har förstått det som är 77d lite starkare kamera än 700d. Dock är begagnatutbudet mycket större för 700d, och det känns som man kan göra lite bättre klipp där. Bara objektivet kostar 5000 kr och hon säger att det är ett bra objektiv. Spelar det någon superstor roll om man väljer 77d eller 700d?

Tack!
För det första så spelar inte kameran så stor roll sett till bildkvalitén då det mesta av den ligger i objektivet.

För det andra så får man inte fina bilder bara för att man har bra kamera och objektiv, utan det viktigaste av allt är att lära sig använda det man har samt om komposition och ljus. Man kan ha hur dyra och bra saker som helst, men bilderna blir inte bra för det om man inte har kunskapen och skickligheten att använda grejorna.

Jag skulle nog snarare rekommendera att börja med nån billig instegskamera och kitobjektiv för att lära sig grunderna och sen om hon utvecklar sitt fotande och vet mer vad hon vill ha så lär hon vilja köpa fler och bättre objektiv osv.
 

Third eye

Aktiv medlem
Det hade välldigt mycket mer givande om hon var med i diskussionen.
Men jag skall ge ett tips...hoppa över instegs och nybörjarkameror och köp hellre begagnat som klarar 1/8000s och kanske något bredare objektivomfång i mm med fortfarande någorlunda ljuskänslighet.
Även om hon hittat inspo på instagram så kan hon ändå utvecklas mer med snäppet upp än just instegsmodeller.
En dyr omväg om man vill utvecklas.
Bra livewiev är också en snabb väg att förstå manuell exponering, även om det är ett ofint sätt att lära sig foto ;-)
 

sailorzizt

Medlem
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det viktigaste som alla redan påpekat är hur man fotograferar. Det är det som ger bra bilder. Timing och komposition, att ha en blick för det.
Det finns ingen kamera som ändrar det.

När det gäller kameran i sig så har den 1 viktig uppgift, rätt slutartid. Och det ger alla kameror idag.
Använder man autofokus(AF) så är det nästa viktiga uppgift. Att skärpan sitter där den skall.
Desto dyrare kamera desto säkrare o snabbare AF.
Andra saker som skiljer är:
- Fler knappar = enklare att komma åt funktioner = snabbare hantering = dyrare kamera.
- Robusthet = tål mer. Men det är ingen magi och det ger inte fler funktioner. Inget proffs skulle komma på idén att sitta på ett sportevenemang i ösregn med en instegskamera och andra sidan skulle ingen amatör sitta i ösregn o fotografera, så det är inget problem.
- Sökare. En bra ljus o stor sökare kostar mer pengar och är trevligare att använda. Idag finns också EVFerna.
- Bättre viktbalans. Men då pratar vi om dyra objektiv.

En dyrare kamera ger inte mer funktioner men den är oftast mer användarvänlig, snabbare och trevligare att jobba med. Eller roligare helt enkelt...

Objektiv
Alla bilder man tar skall passera objektivets glas.
De glasen sätter kvalitén på bilden. Men det är också en sanning med modifikation.
Givetvis är ett sämre glas inte av samma stuns som ett bra glas.
För att få den där 3D-känslan i bilder så vill man gärna använda stora bländare.
Förutsättningen är alltså att hålet i objektivet är stort.
Om hålet skall vara stort så måste glasen också vara stora = mer vikt = dyrare.
1,4 är en stor bländare.
Sigmas 50/1,4 är bra, ingen tvekan på det.
Men Canons 50/1,8 är också bra och fruktansvärt prisvärt. Det kanske räcker med det? Men det beror ju på vad man är nöjd med.

Bara ett 50mm objektiv är inte optimalt för gemene man. Personligen hade jag valt 35 eller 28mm men det är jag det.
O bara ETT objektiv, ja då hade jag valt en normalzoom. Troligtvis ngt i stil med 18-50 och maxbändare 2,8 över hela området. Det tycker jag ni skall titta på. Vill man sen så kan man komplettera med ett 50/1,8 eller 1,4 till det för porträtt.
De vi kallar kitobjektiv är väldigt prisvärda.
Visst något små bländare o ger inte riktigt korta skärpedjup men helt OK bilder.
För det är ju inte så att alla bilder tas med full bländaröppning.

Själv skulle jag gärna äga ett 200/2,0. Men jag kan inte riktigt motivera de få bilder jag tar för att hosta upp 55-60 tusen för detta objektiv.

Plånboken måste bestämma i någon slags samklang med hjärtat när det gäller objektiv.

Ser man skillnad på kameror o objektiv frågar du.
För kamerans del på står jag att den största skillnaden är om AF sitter där den skall.
När det gäller extremt höga ISO så är det ngt jag inte tycker om, en nödlösning när man måste men normalt håller jag mig till ISO 100, kanske 400. (Fast i söndags var det 3200 i en källarlokal)
Megapixlar.... nej det racet är över idag. Visst märks det om man börjar förstora upp rejält. 70x100 bilder.
6Mp var lite snålt förr, framförallt om man skall börja beskära i efterbehandlingen.

Objektiv däremot så ser man skillnaden.
Jag har ett 24-70/2,8, kostar 20 000 nytt. O lik förbannat så är bildkvalitén bättre med mitt 50/1,8 för 2500. Men det är bara EN brännvidd. I zoomen har jag massor av brännvidder.
Vill jag verkligen byta objektiv mellan 24 28 35 50 och 85 och ha 5 stycken eller ha en 24-70 zoom. Vad vill jag släpa på?
Det kan bara JAG, min rygg och min plånbok svara på, ingen annan.
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag har 77D själv och hade innan en lite vassare variant än 700D, nämligen 760D. 77D är bättre på flera sätt, hantering som många pratar om, men fr a bättre autofokus, särskilt med Live-view, och lägre brus på höga iso. Jag rekommenderar absolut 77D. 700D är en knappt uppdaterad variant av 650D, och då pratar vi om kameror med ganska många år på nacken. VIll man inte betala för 700D så kan 760D vara en kompromiss. Tyvärr inte heller så många ute på begagnatmarknaden.
Objektivet du nämner är jättebra, men motsvarar ungefär 85 mm på fullformat, dvs det blir som ett kort porträttele. Kanske ine alltid så användbart, ni kan behöva komplettera med en normalzoom (t ex Sigma 17-50, inte så dyrt) eller ett vidvinkelobjektiv.
Lycka till!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det glömde jag:
Begagnat finns det en uppsjö av. Speciellt om man inte måste ha det senaste.

Om man väljer samma kameramärke som kompisen/familj/granne som har en massa speciella objektiv så kan man säkert få låna vid speciella tillfällen.
Det är ALLTID billigare att låna.
 

rronnbac

Aktiv medlem
700D är helt ok, på många sätt riktigt bra, 77D är bättre på alla vis.

Dock skull jag vilja slå ett slag för en helt annan modell, nämligen en begagnad 70D, som man kan få för mellan 3-4000.

Det finns några olika skäl, men jag ska ge ett viktig, och två jätteviktiga.

1) Större, bättre och klarare sökare. Både 700D och 77D har en "pentamirror" medan 70D har en "pentaprism". Skilnaden är att den senare ger en ljusare och tydligare sökarbild, vilket är något man snabbt lär sig uppskatta, inte minst i kombination med objektiv som Sigma 1.4

2) 70D tillåter mikrojustering av autofokus. Objektiv med så stor bländare som 1.4 har minimalt skärpedjup, och även små variationer i tillverkningstoleranserna kan göra att fokus hamnar lite framför eller lite bakom det man fokuserar på. Med 70D så kan man justera det, med de andra modellerna inte.

3) 70D har 1/8000 som kortaste slutartid. Fotar man med 1.4 t.ex. i solsken så behöver man korta slutartider.

Har man råd så finns 80D, som är som en ännu bättre 70D
 
ANNONS