Annons

Film i bagaget - vad rekommenderas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
De två första veckorna i september kommer jag att vara på resa nere i Europa...sydtyskland, Holland, Alsace ungefär, både på vatten- och bilvägar. Utöver ”amatörkameran”, min suveräna kompaktkamera G1x mk3, och iPhonen 6s så tänkte jag plåta en hel del analogt med min M6, objektiv 5cm och vidvinkeln 28 mm f2,8.

Vad rekommenderar ni att jag tar med mig för film i bagaget? Ilford FP4+ ISO 125 är nog självklar för mig, men i övrigt? Nån 400 asa film, Tmax eller Tri-X? Nåt lämpligt sv/v för svaga ljusförhållanden, ännu känsligare än 400 asa? Eller pressa en 400 till 3200 asa? Annat intressant förslag att testa? Negativ färgfilm (som är ganska tolerant ifråga om felexponering, gärna) ? Jag har inte fotat nåt i färg ännu med Leica M6:an, men vill gärna prova!

Finns det analog film för RAW-format?

Tacksam för tips och förslag!!
/B
 

tumlaren

Aktiv medlem
De två första veckorna i september kommer jag att vara på resa nere i Europa...sydtyskland, Holland, Alsace ungefär, både på vatten- och bilvägar. Utöver ”amatörkameran”, min suveräna kompaktkamera G1x mk3, och iPhonen 6s så tänkte jag plåta en hel del analogt med min M6, objektiv 5cm och vidvinkeln 28 mm f2,8.

Vad rekommenderar ni att jag tar med mig för film i bagaget? Ilford FP4+ ISO 125 är nog självklar för mig, men i övrigt? Nån 400 asa film, Tmax eller Tri-X? Nåt lämpligt sv/v för svaga ljusförhållanden, ännu känsligare än 400 asa? Eller pressa en 400 till 3200 asa? Annat intressant förslag att testa? Negativ färgfilm (som är ganska tolerant ifråga om felexponering, gärna) ? Jag har inte fotat nåt i färg ännu med Leica M6:an, men vill gärna prova!

Finns det analog film för RAW-format?

Tacksam för tips och förslag!!
/B
Negativ film är ju RAW format och dia film är jepg.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag hade valt Kodachrome 200 om den hade funnits kvar. En del rekommenderar Fuji Provia som en slags ersatz-Kodachrome, men jag har inte Provat (pun intended). Jag skulle nog göra det i din situation.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag hade valt Kodachrome 200 om den hade funnits kvar. En del rekommenderar Fuji Provia som en slags ersatz-Kodachrome, men jag har inte Provat (pun intended). Jag skulle nog göra det i din situation.
Tack för tipset - men jag tror att jag avstår diafilm...men Fuji har ju en neg färgfilm 135-36 med ISO 400 - ska testa den!!

Nån annan som har testat denna??

mvh
/B
 

mrwalker

Aktiv medlem
Tack för tipset - men jag tror att jag avstår diafilm...men Fuji har ju en neg färgfilm 135-36 med ISO 400 - ska testa den!!

Nån annan som har testat denna??

mvh
/B
Jag har använt Fuji Superia 200 mycket och gillar den, den är "släkt med 400" så jag utgår från att den är en fin bra film den också, har provat enstaka 400 och vad jag minns har den ett något grövre korn. Vill du absolut ha en 400 så är Kodak Portra ett bra val.
 

PMD

Aktiv medlem
Fuji har ju en neg färgfilm 135-36 med ISO 400 - ska testa den!!

Nån annan som har testat denna??
Jag har använt den för att testa att gamla kameror som jag har köpt på mig fungerar. Det blev bilder med den filmen också. :)
Jag har inte gjort någon jämförande analys med andra filmer, men för mina ändamål dög den.

Fujifilm 400 brukar vara rätt billig, om jag minns rätt, vilket förstås är en fördel om man ska fotografera mycket.
 
Det hänger ju helt på vad man plåtar och vill ha för resultat, jag hade kört på Portra 160 eller om budgeten är stram kodaks billiga 200 ISO film, finns 10 pack för typ 350:-. Lite kornigare men fina färger.
Vad gäller svartvitt finns ju massa mjuka filmsorter om man vill ha större dynamiskt omfång, men FP4 och hp5 och tri-x har ju massa info om man exponerar och framkallar rätt
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Vill du absolut ha en 400 så är Kodak Portra ett bra val.
Bra förslag! Noterat!
mvh
/B

PS:
Sedan tror jag också att om jag har med mig alltför många olika filmer kan det bli svårare att välja - jag nöjer mig kanske med max 2-3 st av 5 olika filmtyper i 135-36 för att inte valet av film ska bli alltför svårt på "resande fot". Summa 15 filmer (= drygt 540 rutor) - ska jag packa in filmpaketet i aluminiumfolie i resväskan för att inte säkerhetskontrollerna på flyget ska skada filmen?

Ska jag ut på en längre utflykt under dagen i fjärran land, så kanske jag tar med mig en FP4+ och en annan sv/v 400...kanske en negativ färg (Portra 400) om det ser ut att bli en mulen eller halvklar dag...och lämnar resten av förrådet på hotellet. Jag har ju oxå med mig iPhonen 6s och suveräna digitalkompakten G1X mk3 - så nog har jag kameror så det räcker!

/B
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
ska jag packa in filmpaketet i aluminiumfolie i resväskan för att inte säkerhetskontrollerna på flyget ska skada filmen?
Transportera inte film i en incheckad resväska. Incheckat bagage genomlyses vanligen med högre effekt än handbagage så film bör man definitivt ha i handbagaget.

Alla försök att hindra säkerhetskontrollanterna att se vad som finns i bagaget (som metallfolie eller blypåsar) kommer ofelbart att leda till krångel.
 

mrwalker

Aktiv medlem
Bra förslag! Noterat!
mvh
/B

PS:
Sedan tror jag också att om jag har med mig alltför många olika filmer kan det bli svårare att välja - jag nöjer mig kanske med max 2-3 st av 5 olika filmtyper i 135-36 för att inte valet av film ska bli alltför svårt på "resande fot". Summa 15 filmer (= drygt 540 rutor) - ska jag packa in filmpaketet i aluminiumfolie i resväskan för att inte säkerhetskontrollerna på flyget ska skada filmen?

Ska jag ut på en längre utflykt under dagen i fjärran land, så kanske jag tar med mig en FP4+ och en annan sv/v 400...kanske en negativ färg (Portra 400) om det ser ut att bli en mulen eller halvklar dag...och lämnar resten av förrådet på hotellet. Jag har ju oxå med mig iPhonen 6s och suveräna digitalkompakten G1X mk3 - så nog har jag kameror så det räcker!

/B
Som någon redan nämnt, film bör förvaras och transporters i handbagaget. Jag har en bekant som reser mycket och han jobbar som fotograf, han begär alltid att få filmen granskad manuellt. Det sägs att det skall vara Ok att låte filmen passera genom lysningen, men för att vara säker är det ju alltid bättre att den inte gör det. Det han gör är att lägga med några 3200 ISO filmer, det är över vad scaninngsutrustningen kan garantera att klara. Det fungerar som argument, jag var för inte så länge sedan på tinget i Gbg och skulle ta lite bilder och där var de väldigt omedgörliga att kolla mina väska manuellt, då påtalade jag detta och då var det inte några problem.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Den eminente erfarne analog-fotografen Sigvard Eklund hade nyligen också ett mkt logiskt och tänkvärt svar då jag frågade honom om detta direkt via hans gästbok här på FS:

"Det finns bara ett råd– ta med den filmtyp som du är van vid och som du fått bra resultat med tidigare.
Hälsningar Sigvard"

Jag reagerade direkt och tänkte...vad rätt Sigvard har! Så vi får se hur jag gör inför resan...
 
ANNONS