Annons

Eizo CX240 och i1 display pro

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Var på väg att bestämma mig för en Eizo CS230 när jag läste en recension om att det tydligen var väldigt krängligt att kalibrera den med i1 display pro vilket jag redan har.
Jag klarar inte av sådant krångel.

Någon som har erfarenhet av att kalibrera en CX240 med i1 display pro? Och behövs det då ändå Eizos egna kalibreringssoftware? Jag har för mig att ha läst någonstans att den var lite lurig och helst skulle hållas borta från datorn när man håller på med i1.
 

alfin

Aktiv medlem
Du vill kalibrera den med Eizos egen programvara. Den heter Color Navigator och styr kalibreringen internt i skärmen helt automatiskt. Du kan använda ett flertal olika puckar och kalibrera med, bla din i1 puck.

Om du däremot använder programvaran från Xrite som följer med din i1, kommer alla inställningar att justeras via en profil i datorns grafikkort. Detta ger ett sämre resultat och du riskerar bla bandningsfenomen på skärmen eftersom du arbetar med 8-bitar istället för skärmens interna 16-bitars LUT. Dessutom har skärmen en inbyggd automatisk kalibrering som nog bara fungerar med Color Navigator programmen.
 

gatosi

Aktiv medlem
Tack för ditt utförliga svar!
Då är det väl bara att kolla om Eizos programvara följer med skärmen.

Kan det vara så att i den recensionen jag läste, att killen där gjorde felet att använda xrites programvara? Då kanske CS230 ändå är ett alternativ....
 

Anders Eizo

Avslutat medlemskap
Tack för ditt utförliga svar!
Då är det väl bara att kolla om Eizos programvara följer med skärmen.

Kan det vara så att i den recensionen jag läste, att killen där gjorde felet att använda xrites programvara? Då kanske CS230 ändå är ett alternativ....
ColorNavigator följer alltid med modellerna CX och CG här i Norden.
Men är tyvärr inte med i övriga Europa och USA.
Så se upp när ni jämför priser.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du vill kalibrera den med Eizos egen programvara. Den heter Color Navigator och styr kalibreringen internt i skärmen helt automatiskt. Du kan använda ett flertal olika puckar och kalibrera med, bla din i1 puck.

Om du däremot använder programvaran från Xrite som följer med din i1, kommer alla inställningar att justeras via en profil i datorns grafikkort. Detta ger ett sämre resultat och du riskerar bla bandningsfenomen på skärmen eftersom du arbetar med 8-bitar istället för skärmens interna 16-bitars LUT. Dessutom har skärmen en inbyggd automatisk kalibrering som nog bara fungerar med Color Navigator programmen.
Jag måste fråga om detsamma gäller för hårdvarukalibrering på alla skärmar.
i! Profiler klarar inte detta?

Så om jag skaffar en Dell 3014 som bara kommer med Windows mjukvara så måste jag också skaffa BasicColor eller liknande?
Jag kör alltså Mac.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag måste fråga om detsamma gäller för hårdvarukalibrering på alla skärmar.
i! Profiler klarar inte detta?

Så om jag skaffar en Dell 3014 som bara kommer med Windows mjukvara så måste jag också skaffa BasicColor eller liknande?
Jag kör alltså Mac.
Jag kan inte svara för alla skärmar, men om Dell 3014 fungerar likadant som Dell 2413, så måste du använda Dells eget kalibreringsprogram om du ska hårdvarukalibrera. Det är Xrite som gjort det programmet, så därför går det också bara att använda i1 Display Pro pucken.

Jag vet inte om det går att hårdvarukalibrera Dell 3014 med BasicColor. Får jag gissa tror jag inte det går, men det är ju lätt och kolla med dem. Det brukar vara dyrare Nec och Eizo skärmar BC fungerar att hårdvarukalibrera med.

Annars får du väl profilera med i1 Profiler tills Dell behagar släppa en Mac-version av sitt kalibreringsprogram eller skaffa nya Nec PA302W med Spectraview II kalibreringsprogram istället för Dellen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kan mcket väl vara på det viset. I testen TFT central gör nämner de Basiccolor. Det är dock oklart om de bara mäter upp uppnådda värden eller också använder den för kalibrering .Får väl skriva till BasicColor och fråga.
Tycker det är uselt av Dell att låta X-rite skriva programmet till förmodligen ingen kostnad och låta X-rite låsa in användarna till sin nya i! Display Pro. Det är så man skapar merförsäljning när man nästa har monopol.
Samtidigt uselt av Dell att bara supporta Windows.
 
ANNONS