Annons

Kompakt fullformatskamera - som ledigt ryms i innerfickan?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Har du försökt få fotopass? Kanske svårare om det är amerikanska artister, men jag fick fotopass till Håkan Hellström senast på Ullevi. Men jag hade även biljett och skulle se konserten, så jag fick be en vän möta upp mig utanför som kunde ta min kamera efter fotandet och innan jag gick in och såg resten.
Fick du bara fotografera innan konserten?
 

PMD

Aktiv medlem
Du och dina vänner kan stanna hemma. Vi andra, som är måna om att inga olämpliga föremål tas in i stora folksamlingar, accepterar visitation på flygplatser, fotbollsevenemang och konserter.
Konserter där man riskerar att bli anfallen av andra personer i publiken vill jag inte gå på, nej, oavsett hur mycket visitation och konfiskation av "olämpliga föremål" som förekommer. Aggressiva människor kan skada mig utan vapen.

Jag föredrar konserter med publik som inte förutsätts vara aggressiv mot andra.

Det kanske inte är säkerhet de ska värna? Det kanske är de kommersiella intressena?
När det gäller förbud att medföra PET-flaskor så tror jag att det är så, ja.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Konserter där man riskerar att bli anfallen av andra personer i publiken vill jag inte gå på, nej, oavsett hur mycket visitation och konfiskation av "olämpliga föremål" som förekommer. Aggressiva människor kan skada mig utan vapen.

Jag föredrar konserter med publik som inte förutsätts vara aggressiv mot andra.

När det gäller förbud att medföra PET-flaskor så tror jag att det är så, ja.
I tider av terrorism är det mer befogat än någonsin att ha säkerhetskontroller vid entrén till ställen där många människor samlas på liten yta.
En pet-flaska fylld med något annat än vatten eller läsk kan helt säkert åstadkomma betydligt mer skada än någon armviftande aggressiv person.
 

PMD

Aktiv medlem
I tider av terrorism är det mer befogat än någonsin att ha säkerhetskontroller vid entrén till ställen där många människor samlas på liten yta.
En pet-flaska fylld med något annat än vatten eller läsk kan helt säkert åstadkomma betydligt mer skada än någon armviftande aggressiv person.
Terroristskräcken är överdriven.
 

Kim Westlund

Aktiv medlem
Aha. Ja, då förstår jag att det krävdes lite logistisk planering. Varför har de en sådan begränsning?
Det vet jag faktiskt inte. Har inte fotat spelningar så länge, men märkt att det verkar vara någon etablerad standard på större spelningar. Tre låtar i diket åtminstone. Men på Liseberg så går det bra att ställa sig i publiken efteråt och fota vidare. Så vet inte om de vill ha diket rent av någon anledning.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag frågade ansvarig på gröna lund om man kunde få fotopass, men det kunde man bara få om man jobbade på uppdrag för någon tidning. Undrar om det skulle gå bra med viken tidning som helst? På grönan verkade det å andra sidan inte vara några restriktioner för systemkameror. Det stod en med ett långt tele vid kravallstaketet och fick säkert minst lika bra bilder som de i fotodiket. .

Många artister är måna om hur de ser ut på bild så de kanske vill att de tas medan de är fräscha och nykammade.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När det gäller PET så är det inte själva flaskorna som är intressanta, utan innehållet som en del byter ut.
Paraplyer är dels ett slagträ men framförallt så skymmer de väldigt mycket för de som står bakom.
Så jag förstår de begränsningarna.
Men en kamera har jag aldrig förstått.

Jag frågade vakterna som visiterade in på Disneyland Paris vad de letade efter.
Sprit! och vassa knivar var svaret.
Men visst dök det upp en bomb så tar de säkert den också.
 
ANNONS