Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Väntade nästan en 70mp kamera med ny sensor, och förstås mycket dyr. Sony har nog gjort rätt att behålla 42mp och förbättrat övriga tillkorta kommande, men alla nya får lite förbättringar som brukligt över lag. Priset överraskar i alla fall mig, ligger nu ungefär som Canons MKIV, D850 är också där omkring.


Större batteri utan förändring av kamera storlek, i dom allra första intrycken, får väl se om det kommer några mätningar. Inget XQD kort nu eller undrar varför ( för trångt ) nyhet med att använda blixt som hinner med att avfyra vid 10bps alla fall för Sony FF.


Intressant kamera ser det ut som, Sony jobbar på bra.
 

Znutt

Aktiv medlem
Den ser riktigt trevlig ut. Priset är ju samma som II hade när den introducerades. Sjunker väl 5 kkr inom en snar framtid också. Borde trycka ner priserna på II, speciellt begagnat. Funderar på att uppgradera min A7 till en A7r men nu kankse man skulle kunna tänka sig en II.
 

PerKr

Aktiv medlem
En solid och logisk uppdatering, varken mer eller mindre. A7R2 låg ju redan den över 30ksek-strecket när den lanserades, matchade väl den 5D-version som fanns tillgänglig just då, så priset var ingen överraskning heller (iofs en positiv överraskning att man inte höjde det till närmare 40ksek). Så varken glädjeskutt eller besvikelse från min sida.

Många Sony E fantaster verkar ha förväntat sig en revolution och är besvikna, det är nästan det bästa av allt :-D. Vi som är inne i Sony A kan konstatera att man nu har något som skulle kunna vara ett alternativ till SLT-modellerna om det värsta skulle hända.
Resten av världen kan väl konstatera att Sony nu har en kamera som matchar D850 och att Canons nästa generation av 5D behöver vässas minst lika mycket mot mkIV som mkIV vässades mot mkIII. Samt att ett märkesbyte fortfarande är ganska onödigt om man inte har väldigt speciella behov och väldigt bråttom.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
förbannat jäkla synd om det stämmer att dom tar bort stödet för appar. En funktion som borde växt och utvecklats istället för att tas bort.
Kamerautvecklare verkar så fruktansvärt bakåtsträvande och långsamma att jag ibland får krupp. 2017 borde appar vara lika självklart i kameror som på telefoner.
Använder "smooth reflections" väldigt mkt, både utan och i kombination med nd-filter.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Väntade nästan en 70mp kamera med ny sensor, och förstås mycket dyr. Sony har nog gjort rätt att behålla 42mp och förbättrat övriga tillkorta kommande, men alla nya får lite förbättringar som brukligt över lag. Priset överraskar i alla fall mig, ligger nu ungefär som Canons MKIV, D850 är också där omkring.


Större batteri utan förändring av kamera storlek, i dom allra första intrycken, får väl se om det kommer några mätningar. Inget XQD kort nu eller undrar varför ( för trångt ) nyhet med att använda blixt som hinner med att avfyra vid 10bps alla fall för Sony FF.


Intressant kamera ser det ut som, Sony jobbar på bra.
Intressant men trodde också det skulle bli en ny sensor och väldigt egendomligt att de inte använder sitt eget XQD.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
... väldigt egendomligt att de inte använder sitt eget XQD.
På en direkt fråga svarade den europeiska produktchefen att XQD-kort skulle kräva ett större kamerahus. Och det verkar inte alls finnas på horisonten. Personligen hade jag sett ett lite större kamerahus som en bonus, men så verkar inte Sony tänka :)
 

iSolen.se

Guest
På en direkt fråga svarade den europeiska produktchefen att XQD-kort skulle kräva ett större kamerahus. Och det verkar inte alls finnas på horisonten. Personligen hade jag sett ett lite större kamerahus som en bonus, men så verkar inte Sony tänka :)
Håller med där, storleken är ett av handhavandeproblemen. F ö kan 2-3mm extra knappast vara en dealbreaker.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Håller med där, storleken är ett av handhavandeproblemen. F ö kan 2-3mm extra knappast vara en dealbreaker.
Jag förstår och sympatiserar helt med deras ambition att hålla nere vikten.

Men en försiktig storleksökning som gjorde att kamerorna rymmer dubbla XQD-kort och gärna ett ännu lite större batteri hade ju bara behövt öka vikten marginellt. Och då hade man fått bättre grepp och lite mer utrymme för större och glesare placerade reglage som bonus.

Som jag skrivit många, många gånger förut: Det är kul att det finns små och kompakta spegelfria kameror. Men det innebär inte att en kamera måste vara liten bara för att den är spegelfri. Både Olympus och i synnerhet Panasonic har ju förstått det här och har allt från mycket kompakta systemkameror upp till GH5 som ju är större än en Sony A7/A9. Även Fujifilm gör kamerahus i olika storlekar - till exempel är ju X-Pro 2 större än en A7/A9 utan att ägarna verkar ta illa upp, för att nu inte tala om GFX :)
 

Znutt

Aktiv medlem
Intressant men trodde också det skulle bli en ny sensor och väldigt egendomligt att de inte använder sitt eget XQD.
Förklaring är nog sann dock inte som man tänker. Utan nytt hus och ny sensor ger ökade kostnader.

Synd att det inte finns mer öppet gränssnitt för att göra appar. Hade varit trevligt med en stacking funktion vid macro. Finns ju adaptrar till både Nikon och Canon för detta.

Ska bli spännande att se prisutvecklingen av både II och III. Undrar när II sjunker till/under 20 kkr
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Gnällspikar!

Värst vad mycket klagande det var här nu då :)

Finns ingen anledning till det. A7Riii är ju alldeles perfekt!

Samma härliga storlek som A7Rii
Samma batteri och batterigrepp som till A9, vilket räcker till gott och väl.
Dubbla SD-platser, den ena med UHS-II. Perfekt att kunna använda befintliga SD-kort och slippa dyra XQD.
10 fps både med mekanisk slutare och tyst läge.
Snabb förbättrad AF med ännu bättre Eye-AF och andra finesser.
Pekskärm med fokusval och joy-stick för den som gillar sånt.
Ännu bättre IBIS än tidigare
Snabbara intern processning - Gör att objektiv med adapter troligen kommer att funka ännu bättre med AF än tidigare bl.a.
Rejält tilltagen buffert.
Pixel-shift för superskarpa bilder.
14-bit raw i allal lägen.


Att antalet megapixel inte har ändrat är väl inget att hänga upp sig på.
42 megapix räcker gott och väl och även om inte sensorn är "ny" så är den säkert putsad på en del och jag tror knappast att någon kan invända något mot bildkvaliteten. Enligt uppgift så är native-ISO höjt och min gissning är att den här tar tillbaka förstaplatsen hos DXO från Nikon.


33 000 kr är ju bara marginellt mer än vad A7Rii kostar idag.
Inget att bråka om.


/Mats
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Intressant men trodde också det skulle bli en ny sensor och väldigt egendomligt att de inte använder sitt eget XQD.
Fast den befintliga 42mp sensorn är ju fortfarande väldigt bra så att den behålls är väl inget problem egentligen. Det som skulle vara bra och lite synd är väl avsaknad av lossless kompressed råformat. Nu får man d u vassare autofokus och större batteri och de som tycker A7RII räcker kommer sannolikt kunna köpa den till lägre pris eftersom efterföljaren kommit.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag som har små händer passar den ju perfekt. Desustom finns ju en hel del som prioriterar portabilitet framför andra ssker. Dvs det väger upp nackdelen för de som hade velat ha större hus.
Det är som vanligt när man väljer olika kameror/system.
Man måste se på sina behov. Jag hade aldrig tex övervägt de stora feta husen eller Mellanformat.
 

martinot

Aktiv medlem
Väntade nästan en 70mp kamera med ny sensor, och förstås mycket dyr. Sony har nog gjort rätt att behålla 42mp och förbättrat övriga tillkorta kommande, men alla nya får lite förbättringar som brukligt över lag. Priset överraskar i alla fall mig, ligger nu ungefär som Canons MKIV, D850 är också där omkring.


Större batteri utan förändring av kamera storlek, i dom allra första intrycken, får väl se om det kommer några mätningar. Inget XQD kort nu eller undrar varför ( för trångt ) nyhet med att använda blixt som hinner med att avfyra vid 10bps alla fall för Sony FF.


Intressant kamera ser det ut som, Sony jobbar på bra.
Tycker att Sony satsat helt rätt på förbättringar; grymt att de fått med både dubbla kortplatser och AF-joystick.

(Sådant praktiskt betyder enormt mycket mer för mig än exakt storlek på sensor och exakt antal megapixlar.)

Bravo Sony!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Väntade nästan en 70mp kamera med ny sensor, och förstås mycket dyr. Sony har nog gjort rätt att behålla 42mp och förbättrat övriga tillkorta kommande, men alla nya får lite förbättringar som brukligt över lag. Priset överraskar i alla fall mig, ligger nu ungefär som Canons MKIV, D850 är också där omkring.


Större batteri utan förändring av kamera storlek, i dom allra första intrycken, får väl se om det kommer några mätningar. Inget XQD kort nu eller undrar varför ( för trångt ) nyhet med att använda blixt som hinner med att avfyra vid 10bps alla fall för Sony FF.


Intressant kamera ser det ut som, Sony jobbar på bra.
Ja men precis som Mats skriver så skickar man ju med "pixel shift"-teknik som skapar nya ännu mer detaljrika bilder med data motsvarande 169 MP från fyra exponeringar vad det verkar.

Nu är det den gamla BSI-sensorn man kör ett varv till med men när man en gång släpper en högupplöst stackad sensor som man kan hetsa upp ytterligare så undrar i alla fall jag vilka fler multiskottfunktioner man kommer utveckla. För den snabbhet A9-sensorntekniken har kommer kunna utnyttjas till en hel del kul som vi inte sett ännu.

Kolla på den här filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=Iq4WvbRCT3M.

Jag tycker faktiskt detta ser verkligt lovande ut. Jag antar dock att tekniken bara kan användas med framgång om motiven är hyfsat statiska. Det är en fantastisk kvalitet i dessa bilder även vid en jämförelse av vad denna 42 MP-sensor annars normalt kan prestera.
 

Bengf

Aktiv medlem
Värst vad mycket klagande det var här nu då :)

Finns ingen anledning till det. A7Riii är ju alldeles perfekt!

Samma härliga storlek som A7Rii
Samma batteri och batterigrepp som till A9, vilket räcker till gott och väl.
Dubbla SD-platser, den ena med UHS-II. Perfekt att kunna använda befintliga SD-kort och slippa dyra XQD.
10 fps både med mekanisk slutare och tyst läge.
Snabb förbättrad AF med ännu bättre Eye-AF och andra finesser.
Pekskärm med fokusval och joy-stick för den som gillar sånt.
Ännu bättre IBIS än tidigare
Snabbara intern processning - Gör att objektiv med adapter troligen kommer att funka ännu bättre med AF än tidigare bl.a.
Rejält tilltagen buffert.
Pixel-shift för superskarpa bilder.
14-bit raw i allal lägen.


Att antalet megapixel inte har ändrat är väl inget att hänga upp sig på.
42 megapix räcker gott och väl och även om inte sensorn är "ny" så är den säkert putsad på en del och jag tror knappast att någon kan invända något mot bildkvaliteten. Enligt uppgift så är native-ISO höjt och min gissning är att den här tar tillbaka förstaplatsen hos DXO från Nikon.


33 000 kr är ju bara marginellt mer än vad A7Rii kostar idag.
Inget att bråka om.


/Mats

Nja... klart man undrar över vissa saker, skulle jag eventuellt vara intresserad av kameran, så tänker jag på livslängd att äga under många år ( och Sony lite väl snåla med FW ) USB 3 var väl på tiden, det har jag 4st i min datorskärm från 2012, och UHS III fins också numera att tillgå med snabbare kort. 42mp sensorn är bra och räcker långt, tack vare det beslutet från Sony, så ser priset ändå ganska trevligt ut.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja men precis som Mats skriver så skickar man ju med "pixel shift"-teknik som skapar nya ännu mer detaljrika bilder med data motsvarande 169 MP från fyra exponeringar vad det verkar.

Nu är det den gamla BSI-sensorn man kör ett varv till med men när man en gång släpper en högupplöst stackad sensor som man kan hetsa upp ytterligare så undrar i alla fall jag vilka fler multiskottfunktioner man kommer utveckla. För den snabbhet A9-sensorntekniken har kommer kunna utnyttjas till en hel del kul som vi inte sett ännu.

Kolla på den här filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=Iq4WvbRCT3M.

Jag tycker faktiskt detta ser verkligt lovande ut. Jag antar dock att tekniken bara kan användas med framgång om motiven är hyfsat statiska. Det är en fantastisk kvalitet i dessa bilder även vid en jämförelse av vad denna 42 MP-sensor annars normalt kan prestera.

Ja nu har Olympus, Pentax och Sony denna möjlighet, och lite kul är det hur praktiskt taget alla DSLR-ägare C/N mycket snabbt talar om när denna lösning inte fungerar så bra, man räknar upp så mycket det någonsin går, skogen rör sig i vinden, flaggor fladdrar i vinden, cyklisten blir suddig, rinnande vatten o.s.v. ändå är väl alla tre som har det tydliga med när systemet fungerar som bäst. Rykten säger att Fuji kan vara på gång med IBIS till T2s så då kommer nog pixelskift där också. Skall man fota ett vackert hus får man väl bara passa på när inte någon dristar sig att öppna fönstret-:)-:)
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag förstår och sympatiserar helt med deras ambition att hålla nere vikten.

Men en försiktig storleksökning som gjorde att kamerorna rymmer dubbla XQD-kort och gärna ett ännu lite större batteri hade ju bara behövt öka vikten marginellt. Och då hade man fått bättre grepp och lite mer utrymme för större och glesare placerade reglage som bonus.

Som jag skrivit många, många gånger förut: Det är kul att det finns små och kompakta spegelfria kameror. Men det innebär inte att en kamera måste vara liten bara för att den är spegelfri. Både Olympus och i synnerhet Panasonic har ju förstått det här och har allt från mycket kompakta systemkameror upp till GH5 som ju är större än en Sony A7/A9. Även Fujifilm gör kamerahus i olika storlekar - till exempel är ju X-Pro 2 större än en A7/A9 utan att ägarna verkar ta illa upp, för att nu inte tala om GFX :)

X-Pro2 ägare ser inte eller ut att fara illa av det ovanligt tunna greppet eller ( spelar kanske ingen roll med små 23mm objektiv förstås ). och sedan jämförs den aldrig med stora DSLR-FF som det blir med Sony FF.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja nu har Olympus, Pentax och Sony denna möjlighet, och lite kul är det hur praktiskt taget alla DSLR-ägare C/N mycket snabbt talar om när denna lösning inte fungerar så bra, man räknar upp så mycket det någonsin går, skogen rör sig i vinden, flaggor fladdrar i vinden, cyklisten blir suddig, rinnande vatten
Du minns fel och övertolkar.

Diskussionen gällde HDR (inte pixelshift), och hade inget som helst anti-Sony eller anti-spegellöst i sig.

Vill man se spöken - så gör man förmodligen det.
 

martinot

Aktiv medlem
X-Pro2 ägare ser inte eller ut att fara illa av det ovanligt tunna greppet eller ( spelar kanske ingen roll med små 23mm objektiv förstås ). och sedan jämförs den aldrig med stora DSLR-FF som det blir med Sony FF.
Nu känns det som känsliga Sonyägare känner sig förorättade igen.

”Buuuhh. bara Sony får kritk, men aldrig Fuji! Snyft...”

Sanslöst.
 
ANNONS