Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Anders Östberg

Guest
Upptäckte 2 stycken fläckar igår i en blå himmel.
Har aldrig gjort rent en sensor på något vis förut. Tog en test bild mot ett vitt pappersark och hittade lite fläckar här och där. Så jag läste hur man fällde upp spegeln och blåste lite med en hama blåsbälg.
Trodde att det skulle lösa problemet, tog en ny test bild och nu var det mer fläckar än innan.
Gjorde om hela proceduren en gång till och satt kameran på ett stativ med öppningen neråt och blåste på ganska rejält. Tyvärr så såg nästa testbild ännu värre ut, med mycket tydligare fläckar. Alla verkar kunna få bort sina fläckar genom att bara blåsa men jag får bara fler.
Vad kan jag göra för fel?
Den första billiga blåsan jag köpte (en Hama med en pensel som jag tog bort) var full med skräp inuti så dom första blåsningarna sprutade ut ett litet dammoln... som tur var så testade jag den lite innan jag provade på riktigt i kameran. Jag köpte senare en stor Rocketblower och den levererades utan damm.
 

caiman

Avslutat medlemskap
Har inte läst igenom alla 22 sidor men jag sökte lite och ingen verkar ha nämnt kemisk bensin.

Tänkte på han i videon som använde "Methanol", med motiveringen att det var en vätska som dunstade väldigt snabbt. Då borde man väl kunna använda kemisk bensin som man kan köpa på coop eller vad som helst. Eller?

Jag har alltid gjort rent elektriska prylar och andra känsliga grejer med tops doppade i kemisk bensin. Nu kanske tops inte är det bästa men om man kan hitta något som liknar såna där "swabs" som han i videon hade så borde man väl vara i hamn?
Något som inte lämnar damm eller strån eller något efter sig...

Med en sån där blås-mojäng känns det som att man bara blåser runt skiten som ligger inne i kamerahuset, eller? tycker det känns bättre att svabba av sensorn och hoppas att övrigt damm håller sig borta från just sensorns yta.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har inte läst igenom alla 22 sidor men jag sökte lite och ingen verkar ha nämnt kemisk bensin.

Tänkte på han i videon som använde "Methanol", med motiveringen att det var en vätska som dunstade väldigt snabbt. Då borde man väl kunna använda kemisk bensin som man kan köpa på coop eller vad som helst. Eller?

Jag har alltid gjort rent elektriska prylar och andra känsliga grejer med tops doppade i kemisk bensin. Nu kanske tops inte är det bästa men om man kan hitta något som liknar såna där "swabs" som han i videon hade så borde man väl vara i hamn?
Något som inte lämnar damm eller strån eller något efter sig...

Med en sån där blås-mojäng känns det som att man bara blåser runt skiten som ligger inne i kamerahuset, eller? tycker det känns bättre att svabba av sensorn och hoppas att övrigt damm håller sig borta från just sensorns yta.
Du glömde tennoxiden i de nya kamerorna som inte tål metanol.
 

caiman

Avslutat medlemskap
Du glömde tennoxiden i de nya kamerorna som inte tål metanol.
hmm, säger han inte i videon att han använder "methanol"? eller är min engelska värdelös? Trodde methanol var metanol på svenska, dvs. träsprit ser jag nu. Skulle träsprit funka eller inte? kemisk bensin? Vad kan man använda på tennoxid då?
 

PeterWem

Aktiv medlem
hmm, säger han inte i videon att han använder "methanol"? eller är min engelska värdelös? Trodde methanol var metanol på svenska, dvs. träsprit ser jag nu. Skulle träsprit funka eller inte? kemisk bensin? Vad kan man använda på tennoxid då?
Läser du längre bak i tråden kommer du läsa om olika medel som inte torkade lika fort utan lade sig som en hinna på sensorn. Eclipse 2 gjorde susen, och någon skillnad måste det vara med tennoxiden eftersom de frångår den vanliga Eclipse.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har inte läst igenom alla 22 sidor men jag sökte lite och ingen verkar ha nämnt kemisk bensin.

Tänkte på han i videon som använde "Methanol", med motiveringen att det var en vätska som dunstade väldigt snabbt. Då borde man väl kunna använda kemisk bensin som man kan köpa på coop eller vad som helst. Eller?

Jag har alltid gjort rent elektriska prylar och andra känsliga grejer med tops doppade i kemisk bensin. Nu kanske tops inte är det bästa men om man kan hitta något som liknar såna där "swabs" som han i videon hade så borde man väl vara i hamn?
Något som inte lämnar damm eller strån eller något efter sig...

Med en sån där blås-mojäng känns det som att man bara blåser runt skiten som ligger inne i kamerahuset, eller? tycker det känns bättre att svabba av sensorn och hoppas att övrigt damm håller sig borta från just sensorns yta.
Jag skulle nog använda mig av Eclipse eller Eclipse E2. Metanol från apoteket har jag provat och den är inte ren nog. Den ger ränder när den dunstar.
Bensin skulle jag inte heller prova. Det sitter en packning mellan kring ramen som håller glasfiltret på plats framför sensorn. Inte säkert den gillar bensin.
Eclipse är testat och används av mängder med människor och kameraverkstäder. Det ger åtminstone en garanti om att det fungerar väl. Skulle den inte gjort det hade forumen världen över vara fulla med trådar om det.
Dessutom är det inte dyrt. Det är svabbarna som kostar skjortan.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Jag använder isopropylalkohol från apoteket för att rengöra både datorer och kameror, men sensorn ger jag mig inte längre på. Det är lätt att rensa damm i efterbehandlingen, eller att lämna in kameran, och det är svindyrt att byta sensor ... (åtminstone om den är stor)

Ni som kan, eller tror att ni kan får förstås göra som ni vill :)
 

Bokeh

Aktiv medlem
Killen i videon änvänder Eclipse eller Eclipse E2, det kanske är någon form av metanol, eller så har han hällt metanol i en Eclipse flaska :)

/kent
 

iBoat

Aktiv medlem
Ah, fick hem Visible Dust Arctic Butterfly-724 nyss. Har aldrig haft en så skitig sensor som efter att jag använde den. Till råga på allt hamnar penseln utanför och fettar ned precis allt på sensor.
Nu ligger en våtsvabb på beställning. Hoppas den kan lösa upp oljehinnan. Annars blir det inlämning av kamera. Suck. Nu tröstäter jag snickersen från Cyberphoto.
Tillbaks till min 400D...
Exakt samma erfarenhet som jag fick. Det blev feta ränder efter penseln plus att skiten hamnade ute i hörnen. For och handlade svabbar med rengöringsvätska och efter det blev sensorn som ny. Senare haft jag dock använt "Butterfly" igen och då gick det bra att få bort dammpartiklarna utan att det blev ränder.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Killen i videon änvänder Eclipse eller Eclipse E2, det kanske är någon form av metanol, eller så har han hällt metanol i en Eclipse flaska :)

/kent
Står på burken att den innehåller etanol, men den måste ju innehålla något mer eftersom den är giftig.
 
Senast ändrad:

Leonard91

Aktiv medlem
Min första SLR är beställd och på väg hem nu. Jag tänkte skaffa någon enkel rengörnigsutrustning till att börja med, tex en blåsa och pensel.
Är det någon som har tips på vart i Göteborg man kan köpa en pensel (syntet, obehandlad är det väl man ska ha?) för sensorrengöring och för objektiven?
Tänkte nog göra en beställning från zebra media sedan också för att skaffa våtswabbar och E2.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Exakt samma erfarenhet som jag fick. Det blev feta ränder efter penseln plus att skiten hamnade ute i hörnen. For och handlade svabbar med rengöringsvätska och efter det blev sensorn som ny. Senare haft jag dock använt "Butterfly" igen och då gick det bra att få bort dammpartiklarna utan att det blev ränder.
Konstigt, det verkar ju som penseln skulle varit skitig när den var ny, själv har jag VisibleDust 1X6 sensorpensel, bredden på den är något smalare än sensorglaset på Nikons APS-C (1x5), vilket är naturligt eftersom den är avsedd för Canons 1x6, dvs, ingen större risk att man hamnar utanför som Nikon ägare.

/kent
 

PeterWem

Aktiv medlem
Min första SLR är beställd och på väg hem nu. Jag tänkte skaffa någon enkel rengörnigsutrustning till att börja med, tex en blåsa och pensel.
Är det någon som har tips på vart i Göteborg man kan köpa en pensel (syntet, obehandlad är det väl man ska ha?) för sensorrengöring och för objektiven?
Tänkte nog göra en beställning från zebra media sedan också för att skaffa våtswabbar och E2.
Med pensel får du inte bort andra fläckar än just damm.
 

Minita

Aktiv medlem
Jag köpte min på Clas Ohlson. De har penslar i lite olika storlekar. Nu är det ett tag sedan som jag köpte min men den är märkt

Konstnärspensel av fabrikat Sang
Syntetpensel 16 flat. 13,2 mm
Art nr 26.943

Den passar perfekt till t.ex. Canon 30D

Använder samma pensel till fullformataren också. Tyckte att bredare pensel bara var bökig och att stråna gärna kom utanför och DÅ blev det kletigt av olja på sensorn.

Penseln är helt OK men våtsvabben är outstanding.

//Micke
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Köper man en kostpensel så kan den innehålla fett från tillverkningen. Tvätta den först i svag tvållösning och skölj ordentligt.
Jag tog själv sedan och tvättade den i lite av den Metanol som jag köpt på apoteket.
Prova sedan på ett uv-filer eller liknande om den ger ränder innan ni provar på filtret framför sensorn.
Varning för att många kameror, i alla fall från Canon, har olja på metallramen runt filtret.
Om man gör rent med Eclipse en gång och avslutar med att svabba också ramen så blir man av med det.
Sedan tycker jag nog att penselmetoden med en syntetpensel ofta slutar med mer damm och inte mindre.
Eclipse och svabb är det enda som fungerar i alla lägen.
Kör sedan testen genom att fota himlen på minsta bländare, 1 stegs överexponering och kolla sedan i datorn med 100% upplösning och hög konstrast.
All skit får man aldrig bort med någon metod.
 

tannler

Aktiv medlem
Står på burken att den innehåller etanol, men den måste ju innehålla något mer eftersom den är giftig.
Eclipse innehåller metanol, och är dödligt giftig. Kollade flaskan och det står mycker riktigt "Contains ethanol". Den är också gift-märkt ( dödskallen ).

Eclipse är belagd med transportrestiktioner pga. sitt metanolinnehåll ( brinner med osynlig låga ), och det tror jag inte tillverkaren skulle acceptera om det inte var nödvändigt ( = den faktiskt innehöll metanol ). Kan det vara så att den innehåller en blandning?.
 

Jerkan

Aktiv medlem
Var köpa Eclipse2?

Någon som har koll på var man kan få tag på Eclipse2? Rekommenderas ju inte att köra med den vanliga när man ska rengöra d3...

/Jari
 
ANNONS