Annons

Hur prissätter ni bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Vederbörende erbjuder heldag och 50 bilder på CD för 2500. Forsök göra en företags ekonomisk kalkyl på det. Vad är det egentligen du menar med marknadsanpassning? Att man skall ge bort allting, i princip gratis?

T

Det finns grovt förenklat två sätt att marknadsanpassa sig för en fotograf:

1) Utbudsdriven anpassning: Marknadsföra de produkter man har och få kunderna att köpa dessa till det pris man begär,

2) Efterfrågestyrd anpassning: Sälja de produkter kunderna efterfrågar till det pris de är beredda att betala.

Enligt vilken princip har du marknadsanpassat dig?
 

snap01

Aktiv medlem
perfekt Tore!
Om jag har en kund som tycker jag är för dyr så kan jag rekommendera dig för du tar 2500kr för en heldag och alla bilder högupplöst.
ps ingår även resan i ditt pris?
 

Popcorn

Aktiv medlem
Det finns grovt förenklat två sätt att marknadsanpassa sig för en fotograf:

1) Utbudsdriven anpassning: Marknadsföra de produkter man har och få kunderna att köpa dessa till det pris man begär,

2) Efterfrågestyrd anpassning: Sälja de produkter kunderna efterfrågar till det pris de är beredda att betala.

Enligt vilken princip har du marknadsanpassat dig?
Ja, är världen verkligen så svart eller vit (känns uttrycket igen ;-))?

Gällande alternativ 2 måste man då fråga sig - vet kunden alltid från början vad de efterfrågar eller kan man genom kommunikationen med kunden och information om valmöjligheter få kunden att inse att han eller hon efterfrågar något annat än de språkligen ger uttryck för? Kunden kanske inser efter ett tag t.ex. att viss bildbearbetning höjer bildens nivå (arbetstid = pengar oavsett om man säljer arbetet i form av fotopapper eller på cd). Om man på det sättet får kunden att efterfråga något annat än vad de uttryckte från början, vilket princip lever man efter då? Uttrycket "vill ha alla bilderna från dagen högupplöst för 4 000 kr direkt från kameran" kanske blir till "kan betala 8 000 kr för 50 riktigt högkvalitativa bilder med individuell bildbearbetning i stil man gillar", vad är det för arbetssätt och vilken modell ovan ryms det inom? Även efter en sådan svängning handlar det ju om att kunden styr och väljer det han eller hon vill ha!

Jag är av uppfattningen att vill kunden köpa digitala filer får de gärna göra det, men jag vill fortfarande ha betalt för all den tid jag lägger ned på uppdraget och det faktum att jag skulle kunna skeppa iväg en massa digitala bilder direkt från kameran innebär inte att jag vill göra det och samtidigt sänka mina kvalitétskrav. Visst, det är i slutänden kundens efterfrågan som styr och vill ingen ha mina bilder jag har lagt ned en massa tid på då får jag väl lägga av helt enkelt eftersom jag då inte får betalt, men samtidigt tillåter jag ingen att "tvinga" mig att lämna ifrån mig filer i obearbetat skick.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Ja, är världen verkligen så svart eller vit (känns uttrycket igen ;-))?

Gällande alternativ 2 måste man då fråga sig - vet kunden alltid från början vad de efterfrågar eller kan man genom kommunikationen med kunden och information om valmöjligheter få kunden att inse att han eller hon efterfrågar något annat än de språkligen ger uttryck för? Kunden kanske inser efter ett tag t.ex. att viss bildbearbetning höjer bildens nivå (arbetstid = pengar oavsett om man säljer arbetet i form av fotopapper eller på cd). Om man på det sättet får kunden att efterfråga något annat än vad de uttryckte från början, vilket princip lever man efter då? Uttrycket "vill ha alla bilderna från dagen högupplöst för 4 000 kr direkt från kameran" kanske blir till "kan betala 8 000 kr för 50 riktigt högkvalitativa bilder med individuell bildbearbetning i stil man gillar", vad är det för arbetssätt och vilken modell ovan ryms det inom? Även efter en sådan svängning handlar det ju om att kunden styr och väljer det han eller hon vill ha!

Jag är av uppfattningen att vill kunden köpa digitala filer får de gärna göra det, men jag vill fortfarande ha betalt för all den tid jag lägger ned på uppdraget och det faktum att jag skulle kunna skeppa iväg en massa digitala bilder direkt från kameran innebär inte att jag vill göra det och samtidigt sänka mina kvalitétskrav. Visst, det är i slutänden kundens efterfrågan som styr och vill ingen ha mina bilder jag har lagt ned en massa tid på då får jag väl lägga av helt enkelt eftersom jag då inte får betalt, men samtidigt tillåter jag ingen att "tvinga" mig att lämna ifrån mig filer i obearbetat skick.
Jag håller med dig till 100%!
 

Teodorian

Aktiv medlem
Vad krävs för verklig förändring i den överprissatta bröllopsfotografibranschen?

Både tandläkare och bröllopsfotografer har länge kunnat verka utan prispressande förändringar och förnyade affärskoncept.

I dag omtalades på nyheterna att en ny affärskedja etablerat sig på tandläkarmarknaden: City Dental. De har mycket utökade öppettider och ungefär halva priset jämfört med traditionella tandläkare. Detta har påverkat andra tandläkare tex Folktandvården som bla infört tandläkarbesök standby till halva priset vid bokning inom 24 timmar när återbud uppstått.

Kanske krävs det även inom bröllopsbranschen att en lågpriskedja för bröllopsfoto etablerar sig med andra fräscha idéer och en annan prisstruktur för att de etablerade konkurrenterna skall vakna och visa sann vilja att vidta förändringar. Money talks. Tilltagande hård konkurrens tvingar fram förnyelse. Så är det i alla branscher.

Sett till tystnaden och ointresset från de fotografer som ingår i gruppen bröllopsfoto här på Fotosidan är bröllopsfotografer konservativa och reaktionära. De vill varken diskutera förändringar i sin affärsmodell eller göra några avsteg från det sedan långa tider förhärskande rättesnöret att tvinga kunderna att köpa bilder enbart från fotografen i form att utskrifter/förstoringar och fotoalbum.

Tvärtom så hånas de fotografer som vill bryta mönstret och erbjuda annat än färdiga paket (som alltid innehåller just förstoringar och album i någon form). Att erbjuda bilderna digitalt på CD/DVD anses av många som icke seriöst. PYOs andemening är att inga professionella fotografer anger sina priser öppet. Sedan när är öppenhet och tydlighet förenat med oseriositet?

Ledaren för Fotosidans bröllopspool, Juliana Wiklund, skulle kunna ha tagit initiativ till eller i alla fall uppmuntrat en öppen diskussion om bröllopsfotografernas affärsmodell, prissättning och produktutbud - nu och inför framtiden. Kallade det trendspaning, marknadsanpassning, proaktivt entreprenörskap eller något annat. Istället håller hon inspirationskurser och säljer länkar om bröllopsfoto. Inskränkt med tanke på att yrkesfotografer inte enbart är fotografer utan likaså säljare, affärsutvecklare och chefer (sin egen om inte annat!).

Jag hoppas och tror att om 5-10 år så ser branschen för porträtt- och bröllopsfoto annorlunda ut. Med det menar jag att olika produkt- och prissegment lever sida vid sida på ett annat sätt och med en helt annan respekt än i dag. IKEA, McDonalds mfl har hånats i början för sina affärskoncept och tillskrivna dåliga kvalitet. I dag har det erövrat världen genom att gå emot strömmen.

Vilka är de fotografer som om 10 år har gått sina egna vägar och lyckats ta stora marknadsandelar inom porträtt- och bröllopsfotografin? Hur ser deras "IKEA-koncept" ut?

Skillnaden mellan tandläkare och bröllopsfotografer är att de förra verkligen har en unik kompetens medan de senare tror sig ha det och marknadsför sig som om de hade det. Tragiskt!
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag orkar inte ens läsa alla dina inlägg, men jag förstår att du vill få ner priserna kraftigt. Hur ska det då gå till, ska man skita i blidbehandlingen eller jobba gratis? Jag fattar inte varför du lägger så mycket krut på detta, letar du kanske efter bröllopsfotograf? ;) Lägg din prisnivå som du vill så kommer antagligen alla kunderna till dig...
 

Dood

Aktiv medlem
Det kan ju bli intressant om det är fler fotografer som fotograferar gratis och bara tar betalt för den CD de levererar. Då kommer vi nog se bröllop framöver där det är en 4-5 fotografer bokade och efteråt väljer brudparet ut den fotograf som de vill ha bilderna ifrån och betalar bara för den... ;)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så skönt att ni helt sågar en annan fotografs affärsmodell utan att ens tagit reda på om det är en kvinna eller man :) Å då är ändå namnet en del av webbadressen.

Tycker att det finns en hel del bra samansatta paket på sidan. När man ser prisstegringen så inser man ju lika snabbt som man kan läsa det att instegspriset är ett lockpris. Det framgår ingenstans att det är högupplösta bilder som levereras på DVDn för 2500:-, det kan lika väl vara bilder i PAL upplösning som går att se på TVn.
Nja, det framgår med all önskvärd tydlighet att bilderna på skivan levereras i högupplöst format. Men oavsett det kan man nog dra slutsatsen att det är omöjligt att leva på uppdrag enligt denna prislista (iaf om man tänker sköta företaget enligt de regler och lagar som finns, och t ex betala skatt). Försörjningen måste komma från annat håll.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jag orkar inte ens läsa alla dina inlägg, men jag förstår att du vill få ner priserna kraftigt. Hur ska det då gå till, ska man skita i blidbehandlingen eller jobba gratis? Jag fattar inte varför du lägger så mycket krut på detta, letar du kanske efter bröllopsfotograf? ;) Lägg din prisnivå som du vill så kommer antagligen alla kunderna till dig...
Vi gifte oss 2005. Vår fotograf tog 5600 kronor för 45 minuters fotografering. Vi fick 18 taskigt redigerade bilder i ett litet album. Däremot erbjöds vi inga digitala bildfiler på CD. En enda 30x40 cm förstoring skulle kosta 1500 kronor. Och du undrar varför jag anser att prisnivån är oskälig i bröllopsbranschen?!

Ditt svar är nog tyvärr representativt för många bröllopsfotografers inställning: Vadå hög prisnivå? Skall vi skänka bort våra bilder? Den som ifrågasätter våra priser fattar inte hur vi arbetar och vilka kostnader vi har!

Ligger prisnivån på 30000 kronor och uppåt för en heldag (6-8 timmar) och en designad fotobok ligger från ca 20000 kronor anser jag att branschen är helt fel ute - inte minst i det ekonomiska klimat vi nu befinner oss i.

Att sänka kostnader, förbättra tjänstevärdet och diversifiera produktutbudet går - om man vill. De företag som blir marknadsledande säger inte till sig själva att det inte går att skapa nya framgångsvägar. Dessa företag sätter djärva mål och bestämmer sig för att skaka om på marknaden.

Valet igen: Konformitet till den sedan länge rådande affärsmodellen eller innovativ förnyelse.

Vi ser idag hur många aktörer inom bil-, film- och skivindustrin kämpar för att kunna konkurrera. Även bröllopsbranschen behöver korrigera sin världsbild och sina affärskoncept för att överleva på den föränderliga marknaden. Förnekar man detta behov som företagare riskerar man att hamna i samma situation som Facit än gång gjorde.

Är det rädsla eller girighet som gör att så många fotografer så hårdnackat klamrar sig fast vid en förlegad affärsmodell? Eller kanske rentav bådadera...
 
Senast ändrad:

Teodorian

Aktiv medlem
Det kan ju bli intressant om det är fler fotografer som fotograferar gratis och bara tar betalt för den CD de levererar. Då kommer vi nog se bröllop framöver där det är en 4-5 fotografer bokade och efteråt väljer brudparet ut den fotograf som de vill ha bilderna ifrån och betalar bara för den... ;)
En bröllopsfotoauktion!
 

the_Rose

Aktiv medlem
Vi gifte oss 2005. Vår fotograf tog 5600 kronor för 45 minuters fotografering. Vi fick 18 taskigt redigerade bilder i ett litet album. Däremot erbjöds vi inga digitala bildfiler på CD. En enda 30x40 cm förstoring skulle kosta 1500 kronor. Och du undrar varför jag anser att prisnivån är oskälig i bröllopsbranschen?!
Förstår att din erfarenhet känns upprörande, men jag måste fråga:
När ni valde fotograf, kollade ni upp flera alternativ, andra fotografer etc?
Kollade ni igenom den valda fotografens portfolio för att undersöka om ni gillade hans (hennes) fotografiska stil?
Hörde ni er för innnan om vad ni skulle få för pengarna och vad förstorningar skulle kosta?

Jag är i startgroparna för att bygga upp en verksamhet kring mitt fotande (ej brölloppsfoto dock) så min erfarenhet är ringa och jag ställer mina frågor av ren nyfikenhet.

//M
 

Teodorian

Aktiv medlem
Förstår att din erfarenhet känns upprörande, men jag måste fråga:
När ni valde fotograf, kollade ni upp flera alternativ, andra fotografer etc?
Kollade ni igenom den valda fotografens portfolio för att undersöka om ni gillade hans (hennes) fotografiska stil?
Hörde ni er för innnan om vad ni skulle få för pengarna och vad förstorningar skulle kosta?

Jag är i startgroparna för att bygga upp en verksamhet kring mitt fotande (ej brölloppsfoto dock) så min erfarenhet är ringa och jag ställer mina frågor av ren nyfikenhet.

//M
Jag är extremt noggrann så jag kollade upp massvis med alternativ. Få uppfyllde mina krav på bilder och en del vara upptagna. I dag hade jag ställt andra krav på tex att få bilderna digitalt.

Vi valde även att videofilma vår vigsel. Det kostade 7500 kronor för två videografer.
Vi fick en DVD och en VHS.
 

Popcorn

Aktiv medlem
Vi gifte oss 2005. Vår fotograf tog 5600 kronor för 45 minuters fotografering. Vi fick 18 taskigt redigerade bilder i ett litet album. Däremot erbjöds vi inga digitala bildfiler på CD. En enda 30x40 cm förstoring skulle kosta 1500 kronor. Och du undrar varför jag anser att prisnivån är oskälig i bröllopsbranschen?!

---

Ligger prisnivån på 30000 kronor och uppåt för en heldag (6-8 timmar) och en designad fotobok ligger från ca 20000 kronor anser jag att branschen är helt fel ute - inte minst i det ekonomiska klimat vi nu befinner oss i.
Med all respekt för att den fotograf ni valde inte levde upp till era förväntningar vare sig gällande bearbetningen, valet av album, prissättningen eller öppenheten vad gäller prismodell och leveransalternativ direkt vid bokningen så ni kunde välja en annan fotograf ni trivdes bättre med, vill jag ändå invända mot att den bild du ger ovan skulle vara representativt för hela bröllopsfotobranschen. Kan tilläggas att jag också gifte mig 2005 och vi valde aktivt en fotograf som sålde högupplösta bildfiler och som vi i övrigt kände förtroende för såväl vad gäller leveransform och kunnande inom bildbearbetning (en erkänt duktig yrkesfotograf).

Jag vet inte hur många professionella bröllopsuppdrag du gör per år och hur många år du har verkat inom branschen (och jag antar att du inte har gift dig så där jättemånga gånger och agerat bröllopsfotokund :)), men jag som verkar aktivt som bröllopsfotograf känner inte alls igen mig i de siffror och villkor du anger utgöra "standard" i dag. Jag upplever tvärtom att branschen verkligen börjar känna av konkurrensen med såväl mer prispress från kunder som från konkurrenter med svikande lönsamhet som följd samt ökad efterfrågan på leverans i digital form. Ser man till det totala antalet fotografer (heltidsfotografer, deltidsfotografer och rena hobbyfotografer) som utför bröllopsfotografering på uppdragsbasis mot betalning (dvs. jag räknar bort att fotografera vänner) gissar jag att konkurrenensen redan har ökat rejält sedan digitalkamerans intåg. Vad gör att du inte tror det?

Vad baserar du dina inlägg på om "hur det är i branschen" på? Jag frågar utan avsikt att verka ifrågasättande men med en ärlig vilja att få mer kunskap om den fotobransch som jag själv verkar inom.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Med all respekt för att den fotograf ni valde inte levde upp till era förväntningar vare sig gällande bearbetningen, valet av album, prissättningen eller öppenheten vad gäller prismodell och leveransalternativ direkt vid bokningen så ni kunde välja en annan fotograf ni trivdes bättre med, vill jag ändå invända mot att den bild du ger ovan skulle vara representativt för hela bröllopsfotobranschen. Kan tilläggas att jag också gifte mig 2005 och vi valde aktivt en fotograf som sålde högupplösta bildfiler och som vi i övrigt kände förtroende för såväl vad gäller leveransform och kunnande inom bildbearbetning (en erkänt duktig yrkesfotograf).

Jag vet inte hur många professionella bröllopsuppdrag du gör per år och hur många år du har verkat inom branschen (och jag antar att du inte har gift dig så där jättemånga gånger och agerat bröllopsfotokund :)), men jag som verkar aktivt som bröllopsfotograf känner inte alls igen mig i de siffror och villkor du anger utgöra "standard" i dag. Jag upplever tvärtom att branschen verkligen börjar känna av konkurrensen med såväl mer prispress från kunder som från konkurrenter med svikande lönsamhet som följd samt ökad efterfrågan på leverans i digital form. Ser man till det totala antalet fotografer (heltidsfotografer, deltidsfotografer och rena hobbyfotografer) som utför bröllopsfotografering på uppdragsbasis mot betalning (dvs. jag räknar bort att fotografera vänner) gissar jag att konkurrenensen redan har ökat rejält sedan digitalkamerans intåg. Vad gör att du inte tror det?

Vad baserar du dina inlägg på om "hur det är i branschen" på? Jag frågar utan avsikt att verka ifrågasättande men med en ärlig vilja att få mer kunskap om den fotobransch som jag själv verkar inom.
Tack för ditt svar.

Givetvis har du som professionell bröllopsfotograf en helt annan erfarenhet än jag har som bara fotografererat några bröllop på hobbynivå. Jag respekterar dina svar och dina ståndpunkter.

Jag håller helt med dig om att konkurrensen rimligen borde ha ökat för porträtt- och bröllopsfotografer precis som du beskriver.

Det är just därför jag vänder mig emot att så få professionella bröllopsfotografer öppet tycks vilja diskutera de, som jag utifrån mina värderingar och antaganden anser, nödvändiga förändringar i prismodeller, prisnivåer och produktutbud.

Antingen har jag helt fel eller så trampar jag på onda tår. I det förra fallet är prisnivåer mm inte oskäliga och förändringar sker. I det andra fallet så vill bröllopsfotografer inte öppet diskutera hur de ser på sin egen affärsmodell och branschens trender infrån (utbudsstyrda) och utifrån (efterfrågestyrda).
Jag baserar mina åsikter på det jag finner på olika forum och hemsidor för enskilda bröllopsfotografer och organisaioner. Jag tror att det är få fotografer på Fotosidan som lägger så mycket tid på att söka information så frekvent och energiskt som jag gör. Om mina uppfattningar utifrån alla dessa sidor är felaktiga beror det på att de sidor jag besökt inte är representativa, att informationen där inte är ärlig eller korrekt och att det således finns en dold agenda som utomstående inte har tillgång till. Vad gäller enligt dig?

Några exempel på prisnivåer för heldag:
Marcel van Helvoort 8500 kronor (http://www.helvoort.se/wedding/info.html), Peter Lindberg 9995 kronor (http://www.peterlindberg.com/privatkund/page2/page2.html), Nina Thomsson 19500 kronor (http://www.bildkar.se/brollop_2009.pdf),
Jenny Blad 22.000 kronor (http://www.jennyblad.se/index2.php), Juliana Wiklund tar 32900 kronor (http://www.morethanwords.se/).

Intressant om prissättning:

http://74.125.77.132/search?q=cache:fVTb-KsBx6oJ:www.brollopstorget.se/Forum-1-25/m2511302.html+heldagsfotografering&hl=sv&ct=clnk&cd=2

http://www.peterlindberg.com/privatkund/page8/page8.html

Hur gör andra företag i andra branscher när konkurrensen ökar och efterfrågan sviktar?

1) Fortsätter som ingenting har hänt och litar på sin egen överlägsenhet som företag, personalens kompetens och produktutbudets uppfattade värde,

2) Fokuserar på att sänka kostnader,

3) Fokuserar på att öka produkternas uppfattade värde,

4) Sänker priserna,

5) Satsar mer på marknadsföring,

6) Gör radikala förändringar i affärsmodell, produktportfölj, finansieringsmöjligheter mm,

7) ?
 
Senast ändrad:

MWPhoto

Aktiv medlem
Tycker du att det finns många fotografer i sverige som tar 50000kr för ett paket?
Tror du det är många som säljer ett album för 20000kr eller mer? I så fall, varför inte låta dem göra så om det säljer. Du kommer inte köpa, men vissa andra gör det kanske. Om det visar sig vara för högt prissatt så blir de nog tvugna att säka priset eller sluta sälja, så enkelt.

Någon kanske "fotar gratis" men tar sedan 20000kr för ett album. och...
Om man anser sig få det antal kunder man vill ha under en säsong, kan man då påstå att man har för högt satta priser?
Varifrån har du fått att det finns vikande kundunderlag? Vem har det?
jag förstår inte riktigt vart du vill komma med denna diskussion.

Ligger prisnivån på 30000 kronor och uppåt för en heldag (6-8 timmar) och en designad fotobok ligger från ca 20000 kronor anser jag att branschen är helt fel ute - inte minst i det ekonomiska klimat vi nu befinner oss i.
 
Senast ändrad:

Teodorian

Aktiv medlem
Tycker du att det finns många fotografer i sverige som tar 50000kr för ett paket?
Tror du det är många som säljer ett album för 20000kr eller mer? I så fall, varför inte låta dem göra så om det säljer. Du kommer inte köpa, men vissa andra gör det kanske. Om det visar sig vara för högt prissatt så blir de nog tvugna att säka priset eller sluta sälja, så enkelt.

Någon kanske "fotar gratis" men tar sedan 20000kr för ett album. och...
jag förstår inte riktigt vart du vill komma med denna diskussion.
Syftet med mina inlägg är givetvis att få fram så mycket information och så många ståndpunkter som möjligt så att vi alla lär oss mer om ämnet. Det finns självklart inget svar som är mer rätt än något annat. Vad som är "rätt" pris för en given produkt är ju högst varierande.

Det oroar mig däremot om du och andra inte ser vitsen med att diskutera de ekonomiska förutsättningarna för bröllopsfotografer där pris, produktutbud och marknadsefterfrågan torde vara avgörande faktorer för framgång.

Det är förstås enklare och mer bekvämt att fortsätta som förut: ladda upp bröllopsbilder, diskutera sin utrustning och prata inspiration...
 

Popcorn

Aktiv medlem
Det är förstås enklare och mer bekvämt att fortsätta som förut: ladda upp bröllopsbilder, diskutera sin utrustning och prata inspiration...
Jag ska skriva ett längre svar på ett av dina tidigare inlägg senare i kväll när jag har hunnit jobba klart för kvällen, men för nu vill jag bara kommentera detta uttalande ovan.

Ja, om man får bokningar på befintlig "dyr" prislista och är fullbokad för de närmaste nio månaderna framöver, vad är det då för fel att inte lägga oceaner av tid på nätdiskussioner om ett ämne där man uppenbarligen redan har hittat en fungerande modell utifrån de marknadskrafter som styr på en fri marknad? Kan dock tillägga att jag inte diskuterar utrustning eller pratar så mycket inspiration på nätet heller... jag hinner inte det så mycket för jag jobbar med mina kunduppdrag (som till 90 % är bröllopsuppdrag) :)!
 

snap01

Aktiv medlem
Du kallar en dels prissättning för ocker pris
Jag kallar det marknadspris vill kunden betala 50 000 så gör dom det. Vissa har den statusen så att dom kan ta dom priserna. är det fel? jag säger grattis till dom som kan ta så bra betalt. Varför ska man skänka bort orginalfiler högupplöst? vad är nästa steg ska vi skänka alla våra bilder till en bildbyrå för en billig klumpsumma? Är det fel att ta betalt för arbetet?
Vad tycker du om modefotografer Tore?
Det finns dom som får över 100 000 kr per dag. Jag tror att det är ytterst svårt att överleva inom bröllopsbranchen just pga den ökande konkkurensen från bla dom som har ett annat jobb vid sidan av samt svartarbetare som dumpar billiga priser på alla bilder på cd. Jag är positiv till konkkurens men på lika villkor. Har du varit på något bröllops seminarium Tore? Jag gick på en välkänd kvinnlig bröllops fotograf och hon tar runt 25000 kr och då får du inget album i det priset, inte heller högupplösta bilder. Hennes album börjar från 10000 till 75000 kr.
och det bästa av allt hon blev snabbt fullbokad för hela nästa säsong trots
-inga högupplösta bilder
- dyr prissättning
- cd skivor kan du få men då är det bildspel du köpt.
Det finns andra saker att locka kunder med än att bara dumpa priset Tore
tex snygga bilder, nöjda kunder, exlusiva album,
Jag är evigt tacksam att jag fotar bröllop för att jag tycker det är kul och gör det i mån av tid för att leva på bröllopsfotografering det är svårt.
 

snap01

Aktiv medlem
Om du är så bitter på din bröllopsbilder från din eget bröllop så borde du kanske prata med en kurator Tore?
 
ANNONS