Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS "short version" på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej alla PS:are!

Jag är ingen tekniknörd och lägger större vikt på att få in den bästmöjliga bilden i kameran än att lägga ner mycket tid vid datorn för efterbehandling. Men vissa saker gör jag ju så som pill på kontraster, konvertering, beskärning etc. Det gör jag med ett stenåldersprogramm som ni inte vill veta om vad det heter. (Att skärpa till bilder för nätpublicering blir däremot redan ett problem.)

Men ibland får jag lite förbättringsförslag på mina bilder som jag för ren okunskap inte ens kan testa. Om PS har jag bara hört att det krävs mycket tid för att bli förtrogen med det innan man har någon nytta. Men finns det någon slags "crash-kurs" på nätet, "PS light" så att säga, någon knapp och enkel förklaring för vissa grundfunktioner, det allra viktigaste? Jag har ju ändå 7.0.1 på min dator.
Har ni något tipps/länk/litteratur? Jag tänkte gå någon kurs i närheten men det finns tydligen ingen.

Tack på förhand!
 

matlep

Aktiv medlem
Den absolut bästa kunskapskällan är i mitt tycke är Moderskeppet. Det är en sak att läsa sig till kunskap och en helt annan att se en film och få det berättat för sig, vad och varför, samtidigt som du har ditt eget PS öppet.

Dom har massvis av saker gratis uppe på nätet och en DVD till salu som tom. heter grundkurs i PS.

Kolla in www.moderskeppet.se
 

gatosi

Aktiv medlem
Tack för tippset!
men i vilket förhållande står PS 7.0.1 som jag har till CS och elements? Äldre antar jag. Kan jag ändå använda det när jag lär mig med moderskeppet?
 

Walle

Aktiv medlem
Tack för tippset!
men i vilket förhållande står PS 7.0.1 som jag har till CS och elements? Äldre antar jag. Kan jag ändå använda det när jag lär mig med moderskeppet?
PS 7 är föregångaren till PS CS. Visst har det tillkommit funktioner, men de grundläggande sakerna finns där :)
 
ANNONS