Annons

Hur få reda på kamerans resolution i kameratest?

Produkter
(logga in för att koppla)

wozzgirl

Aktiv medlem
Jag stirrar mig blind på dessa pixelangivelser i kamerabeskrivningarna men de säger mig ändå inget.

Jag har 2 Nikon digitalsystemkameror och en väldigt gammal Nikon digitalpocketkamera och samtliga tar bilder med resolutionen inställd på 300.

Jag trodde alla kameror kunde ställas in på 300 pixel per inch om man hade största möjliga filstorlek inställd, men icke..
Min karl kom hem med en Sony pocketkamera som tydligen bara tar bilder med resolutionen på 72.
Sedan kollade jag upp lite andra pocketkameror för en kompis del och Canon Ixus tar tydligen bara bilder i 180 ppi. (?)

Är det här trenden idag? Att man drar ner på ppi i kamerorna, att pocketkamerorna inte ens kan ställas in på 300 ppi?

Jag jobbar med reklam och där måste vi ha bilderna i 300 ppi då de går i tryck, så jag har spenderat otaliga timmar på att ändra bilderna till 300 ppi. (Det går ju i Photoshop även om det inte blir lika bra som att det är färdigt inställt i kameran.)

Jag funderar på en ny digitalpocketkamera (som strandkamera typ) för egen del men jag vet inte om det är värt det, då min gamla Nikon tar bilder i 300 ppi men inte de nya (?)...

Vet någon mer om detta och vill dela med sig? :)
Tacksam för svar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det spelar egentligen ingen roll om det står 2465324350454^3154 ppi eller 1 ppi, bilden är i grund och botten likadan ändå. I princip är det bara en tagg som ligger i bildfilen.

En länkklassiker här på Fotosidan:
http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Edit: Om du absolut måste ha några bilder taggade med 300 ppi så kan du bara skapa en action i Photoshop och sedan använda batch för att köra den på en hel hög filer. Vill du inte titta på datorn så kan du ju hämta en kopp kaffe...
 
Senast ändrad:

js1

Aktiv medlem
Du kan sluta leta för det går inte att ändra/påverka. En kamera producerar inte dpi eller ppi eller what ever. En kamera skapar en bildfil som är ett visst antal pixlar stor, t ex 3872x2592 pixlar (10Mpix), punkt slut. Dpi:n blir intressant när bilden ska skrivas ut. Skriver du ut bilden i 72dpi blir bilden 136x91cm.
Skriver du ut den i 300dpi blir den således 33x22cm.
Det blir den utan att du ändrar något i kameran, bildfilen har den storlek den har i antal pixlar, hänger du med?

Man kan inte be om en bild med ett visst dpi enbart. Då måste man säga:
-Jag vill ha en bild som ska skivas ut i storleken 20x30cm i 300dpi. Ok, då vet man att bildfilen måste vara 2362x3543 pixlar stor.
 

pallep

Aktiv medlem
Jag jobbar med reklam och där måste vi ha bilderna i 300 ppi då de går i tryck, så jag har spenderat otaliga timmar på att ändra bilderna till 300 ppi. (Det går ju i Photoshop även om det inte blir lika bra som att det är färdigt inställt i kameran.)
Jag är lite nyfiken på hur det kan bli sämre i photoshop.

Och som sagt kolla in batchkommandot i photoshop, då fixar man ju 1000 bilder på en kafferast.
Själv hade jag nog slitit mitt redan tunna hår om jag hade spenderat otaliga timmar på och ändra.
 

wozzgirl

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på hur det kan bli sämre i photoshop.

Och som sagt kolla in batchkommandot i photoshop, då fixar man ju 1000 bilder på en kafferast.
Själv hade jag nog slitit mitt redan tunna hår om jag hade spenderat otaliga timmar på och ändra.
Tack för alla svar. :)

Då jag ändrar resolutionen på en bild till 300 (från tex 72) i Photoshop så "vill Photshop" också automatiskt ändra på storleken på bilden. (uppe i % eller pixelstorlekfältet)
Jag brukar ändra tillbaka till 100% för att behålla storleken på bilden(ibland föreslår den upp till 200%) så att jag inte förstorar bilden utan endast ändrar på ppi till 300 (som tryckerier kräver).
Min tanke är då.. att om jag låter Photoshop ändra till 200%... lägger den inte "till" något i bilden då? (Förändrar den? Till det sämre?)
Ofta behöver inte bilden förstoras i sig utan jag behöver bara ändra till 300 ppi.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack för alla svar. :)

Då jag ändrar resolutionen på en bild till 300 (från tex 72) i Photoshop så "vill Photshop" också automatiskt ändra på storleken på bilden. (uppe i % eller pixelstorlekfältet)
Jag brukar ändra tillbaka till 100% för att behålla storleken på bilden(ibland föreslår den upp till 200%) så att jag inte förstorar bilden utan endast ändrar på ppi till 300 (som tryckerier kräver).
Min tanke är då.. att om jag låter Photoshop ändra till 200%... lägger den inte "till" något i bilden då? (Förändrar den? Till det sämre?)
Ofta behöver inte bilden förstoras i sig utan jag behöver bara ändra till 300 ppi.
Klicka ur resample image.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ja, det löser ju det också. :)
Men vad händer eg med bilden om jag låter photshop ändra %´en till typ 200%?
Då interpolerar du upp bilden. Photoshop gissar fram nya pixlar beroende på hur grannpixlarna ser ut.

Ex:
Om bildens pixelantal inte räcker för att skriva ut en affisch i 300ppi kan du använda den funktionen. Du tappar naturligtvis kvalitet, men alternativet är att pixlarna blir så stora att det ser ut som ett gammalt arkadspel.


Notera att så fort "resample image" är ikryssad, kommer du förändra bilden om du ändrar värdena.
Är den ikryssad och du skriver 200%, då interpolerar du upp bilden till dess dubbla storlek. Skriver du 50% kastar du bort hälften av pixlarna.

Är den inte ikryssad händer inget med bilden.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Notera att så fort "resample image" är ikryssad, kommer du förändra bilden om du ändrar värdena.
Är den ikryssad och du skriver 200%, då interpolerar du upp bilden till dess dubbla storlek. Skriver du 50% kastar du bort hälften av pixlarna.
Nja, skriver man 50% kastar man bort 3/4 av pixlarna, däremot blir bilden hälften så lång längs sidorna i antal pixlar räknat. Omvänt så blir antalet pixlar 4 ggr så många om man gör sidorna dubbelt så långa.

Exempel:
Vi har en bild som är 100*100 px, vilket alltså är 10000 pixlar totalt.

Om vi skriver 50% så blir bilden 50*50 pix och har då 2500 pixlar. Skriver vi 200% blir den 200*200 px och innehåller 40000 pixlar.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Nja, skriver man 50% kastar man bort 3/4 av pixlarna, däremot blir bilden hälften så lång längs sidorna i antal pixlar räknat. Omvänt så blir antalet pixlar 4 ggr så många om man gör sidorna dubbelt så långa.

Exempel:
Vi har en bild som är 100*100 px, vilket alltså är 10000 pixlar totalt.

Om vi skriver 50% så blir bilden 50*50 pix och har då 2500 pixlar. Skriver vi 200% blir den 200*200 px och innehåller 40000 pixlar.
Naturligtvis är det så. Slarvigt skrivet av mig =)
 
ANNONS