Annons

Vilken systemkamera ligger närmast 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)

mayro

Aktiv medlem
Med A550 behövs inte fotas RAW för få det bästa möjligt tycker jag.. Utan den är så pass duktig i Jpeg så extrajobbet att gå via raw fann jag helt onödigt.. Dessutom har A550 HDR med live view i Jpeg.. Och med dessa funktioner påslagna och man fotar stillastående saker så är en rawfil ändå en leksaksfil i jämförelse med vad HDR bilden innehåller ifråga om info.. Och möjlighet att också redigera...

I alla fall uppfattar jag det så ur mina erfarenheter . Andra kan ju tycka annat givetvis.. Men jag tror få faktiskt skulle göra det.. Live view ihop med HDR direkt i kameran är dynamit...

Vet detta är litet . motljusbild i extrem högdager Och direkt ur kameran..Solen ligger som sagt till vänster straxt utanför i bild..
 

Bilagor

Senast ändrad:

Valltomta

Aktiv medlem
Tusan också, nu har ni satt griller i huvudet på mig. Jag som nästan bestämt mig för en Canon 550. Nu får jag nog spana in Sonyn också...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Vem har sagt att livet ska vara enkelt? Man får nog räkna med att det kan vara ganska komplicerat ibland... Fast det blir ju också för det mesta roligare så ! :)

Ifall du råkar bo i närheten av Göteborg så kan du testa min A550 (fast ifall du bor i Valltomta, så blir det ju en bit). Gäller förstås trådskaparen Krister också, ifall han inte skulle ha köpt något redan.
 

Valltomta

Aktiv medlem
Vem har sagt att livet ska vara enkelt? Man får nog räkna med att det kan vara ganska komplicerat ibland... Fast det blir ju också för det mesta roligare så ! :)

Ifall du råkar bo i närheten av Göteborg så kan du testa min A550 (fast ifall du bor i Valltomta, såblir det ju en bit). Gäller förstås trådskaparen Krister också, ifall han inte skulle ha köpt något redan.
Tack för erbjudandet, var där förra lördagen (15mil dit) nu dröjer det väl ett bra tag igen innan nästa gång är jag rädd.

Det är ju filmfunktionen som jag är lite sugen på men det är ju inte absolut tvunget... Bra foton i dämpad belysning eller utomhus kvällstid är det jag saknat mest med min lilla NV10 (ingen antiskak). I övrigt tar den faktiskt helt OK bilder, visst skulle jag även vilja komma närmre blommor och insekter, men den är hyfsad.
Nu vill jag satsa på något rejälare och kunna utveckla mig och lära mig fota bättre och bättre, därför ser jag mig om efter något nytt.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Hur bilderna "direkt ur kameran" kommer att bli beror för det första på dig som fotograf samt vilka inställningar du gjort i kameran plus rätt exponering ,bländare,slutare ,iso m.m.Har själv en D90 med batterigrepp och kan säga att det är en helt utmärkt kombo med skönt grepp om man har lite större labbar.Kan faktiskt också rekomendera SonyA550 som ger som du vill ha "helt perfekta" efter rätt inställningar bilder direkt ur kameran och en jävligt skön kamera att hålla i.också med bra grepp.Dessutom är det en rolig kamera med livewiev som är blixtsnabb,med Canon/Nikon tar det några sekunder att fokusera med livewiev,och det gäller om motivet är stilla så att säga.Hoppas Canikon rättar till det på kommande modeller.Tycker även att Canon 550D är en överskattad kamera-den är varken bättre eller sämre än någon annan i klassen.Om du väntar (vet att det är svårt ibland) kommer snart alla märke ut med nya modeller,kanske lite dyrare,men modellerna du nu tittat på lär då sjunka i pris.MVH.
 

Valltomta

Aktiv medlem
Hej ! Hur bilderna "direkt ur kameran" kommer att bli beror för det första på dig som fotograf samt vilka inställningar du gjort i kameran plus rätt exponering ,bländare,slutare ,iso m.m.Har själv en D90 med batterigrepp och kan säga att det är en helt utmärkt kombo med skönt grepp om man har lite större labbar.Kan faktiskt också rekomendera SonyA550 som ger som du vill ha "helt perfekta" efter rätt inställningar bilder direkt ur kameran och en jävligt skön kamera att hålla i.också med bra grepp.Dessutom är det en rolig kamera med livewiev som är blixtsnabb,med Canon/Nikon tar det några sekunder att fokusera med livewiev,och det gäller om motivet är stilla så att säga.Hoppas Canikon rättar till det på kommande modeller.Tycker även att Canon 550D är en överskattad kamera-den är varken bättre eller sämre än någon annan i klassen.Om du väntar (vet att det är svårt ibland) kommer snart alla märke ut med nya modeller,kanske lite dyrare,men modellerna du nu tittat på lär då sjunka i pris.MVH.
Vänta? Vilket tidsperspektiv talar vi om då?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Vänta? Vilket tidsperspektiv talar vi om då?
Det är en stor fotomässa, Photokina, i Tyskland i slutet av september (21-26 september). Inför denna mässa brukar alla tillverkare presentera sina nyheter. Så om du inte behöver kameran nu kan det vara idé att vänta åtminstone tills du vet vad som kommer, nya modeller är inte alltid tillgängliga direkt utan kan dröja flera månader innan de finns ute i butikerna.

Samtidigt brukar utgångna modeller reas ut när ersättaren är presenterad, varför du kan göra ett klipp om du väntar även om du i slutänden väljer en redan existerande modell.

När jag själv köpte min första DSLR bestämde jag mig för att köpa den befintliga modellen först sedan jag hade sett specifikationerna på den nya (som jag inte tyckte passade mig).
 
Senast ändrad:
ANNONS